Lyylikki,
15.5.2008 10:03
:
Minä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos graffiteista oikeasti kiinnostuneille annettaisiin laillisiä maalausmahdollisuuksia ja sellaisilta paikoilta, jotka kuitenkin näkyvät ihmisille, niin "töhryt" kaupungista vähenisivät. Ryhmäpaine myös estäisi varmasti maalaamista, koska laillisilla (tai puolilaillisilla) seinillä
vanhemmat ja nuoremmat harrastajat kohtaisivat toisiansa. Nyt kun kielletty hedelmä houkuttaa molempia yhtälailla.
Missä sitten voi opetella maalaamaan ennen kuin voi ja uskaltaa astua sen ryhmäpaineen
eteen?
Onko huonompitasoinen maalaus töhry, jos se on parempitasoisen päällä? Seinähän on jo maalattu tai sotkettu riippuen arvostelijasta!
Millainen maalaus on niin hyvä, ettei sen päälle enää saa ja uskalla ryhmäpaineen edessä maalata?
Mihin sitten maalataan, kun tila loppuu täydellisten maalausten täyttäessä lailliset seinät?
Entä onko töhryspotin päällä parempitasoinen maalaus siltikin yhä töhry?
Mitä jos täysin laittomasti töhrityn bussipysäkin seinään maalataan tasokas yhtälailla laiton
graffiti? Tekeekö se siitä ylimaalaajasta sitten todellisen yhteiskunnan kaverin, jota
kiitellään urotyöstä? Vai onko sittenkin se hyväkin graffiti huonon päällä yhä yhtä
törkeä temppu kuin ne töhryt sen maalin alla tai hyvä graffiti paljaalla seinällä?
Entä jos se jälkimmäinen olisikin mielettömän upea maalaus, joka pitäisi suorastaan pelastaa nollatoleranssin rattaista ja siirtää taidemuseoon, mutta joka kuitenkin kritisoisi rivikansalaisia?
Ovatko reverse- ja valograffitit töhryjä?
Siinä vähän kysymyksiä pohdittavaksi alkuun vain osoittaakseni koko keskustelun järjettömyyden.
Jone,
15.5.2008 11:04
:
Ryhmäpaine vaikuttaa ainakin siihen, että niiden harvojen laillisten seinien
ympäristössä ei käytännössä koskaan näe perseilyä. Porvoossahan esim. on laillinen
seinä skeittiparkin yhteydessä enkä ole koskaan nähnyt niin hyvin maalarien toimesta
siistinä pidettyä seutua.
Perseilyä? Siistiä seutua? Mitä tarkoitat?
Ketkä maalarit ja ketä ne estävät perseilemästä? Vallitseeko laillisilla paikoilla omankädenoikeus ja maalaajien OMAT säännöt? Paikoissa, joissa pitäisi jokaisella olla lupa maalata. Millaisen lomakkeen voi täyttää ja kenelle se pitää lähettää, jotta siellä Porvoossa saa maalata laillisesti mitä tahtoo ilman, että jotkut maalarit puuttuvat tekemisiin? Miten ne päätäntävaltaiset maalarit erottaa poliisista paitsi siitä, että ne toimivat omankädenoikeudella paikassa, jossa on kaikilla lupa maalata mikäli "siistinä
pitäminen" tarkoitti ryhmäpainostusta (lue: vittuilua ja väkivaltaa tai sillä uhkaamista, mitkä ovat siis laissa kiellettyjä)? Mieluummin ryhmähyväksyntää hakeva teini asioi poliisin kuin jonkinsortin pilkkaavan jengin kanssa, koska se tieto sentään pysyy siellä laitoksella eikä mustaa mainetta koko yhteiskunnan sisällä.
Jiimo, 15.5.2008 12:35:
Jep, varsinkin toisten piissit jätetään rauhaan.
Lailliselle seinällekö saa maalata vain kerran?
Jone, 15.5.2008 12:53:
Laitetaan nyt vielä lisäyksenä et mä en supporttaa tota kaupungin paskomista massiivisilla tagimäärillä.
<klipsis>
Tagit voivat parhaimmillaan olla visuaalisesti erittäin loistavia kalligrafisia taidonnäytteitä ja kalligrafia on vittumaisen hankala laji. Oikeassa taas olet siinä, että suurin osa tageista ei todellakaan ole tätä.
Supporttaatko sitten kaupungin "paskomista" massiivisella graffititeosmäärällä? Entä "kalligrafisilla taidonnäytteillä" "paskomista"? Mikä erottaa "visuaalisesti erittäin loistavan kalligrafisen taidonnäytteen" esim. monivärisestä graffititeoksesta? Supporttaat vain jompaa kumpaa? Vai kumpaakin? ...kumpaakaan? Minkä "paskomista" sitten supporttaat, jos et noista kumpaakaan?
Jone, 15.5.2008 23:42:
mun mielestäni se että olen käynyt katutaidekulttuuriin liittyvää yhteiskunnallista keskustelua monissa medioissa ja seurannut ko. kulttuuria erittäin aktiivisesti jo silloin kun sä vielä leikit legoilla tekee musta katutaiteeseen liittyen jonkinasteisen asiantuntijan. Sori vaan et sanoin tonkin ääneen, koska sehän ei oikein Suomessa sopis.
Medioissa käymäsi katutaidekulttuuriin liittyvä yhteiskunnallinen keskustelu ei valitettavasti tee mitenkään sinusta asiantuntijaa, ei millään muotoa, ei noilla sanoin sanottuna. Erittäin aktiivinen seuraaminen ehkä asiaa tuntevan, mutta eipä se tee Hesarin lukijastakaan Hesarin uutisasiantuntijaa. Sitten kun teet jotain ihan konkreettista työtä sen tietosi eteen etkä vain keskustele medioissa ja seuraile kulttuuria, kirjoitat esim. väitöskirjan, sitten voidaan katsella uudestaan kuinka asiantuntija sanan varsinaisessa merkityksessä loppujen lopuksi olitkaan. Niin ja hyvä muuten, että sanoit ääneen. Kaiken tuon nälvimisen jälkeen osoittautuikin, että olit vain itsevarma väärin perustein. Se on nimittäin anteeksiannettavaa.
Jone, 16.5.2008 16:04:
Mä olen nyt koittanut kainosti ilmaista vuosia ja vuosia putkeen, että tässä perkeleen valtiossa on ihmisiä aika moneen junaan ja kaikki meistä eivät pelaa jääkiekkoa, joten mun mielestäni olis tosi kliffa jos vähän vaihtoehtoisemmillekin harrastusmuodoille osoitettaisiin tila, jossa niitä voisi harjoittaa ilman että tarvitsee rikkoa lakia. Mä en ole missään vaiheessa esittänyt, että ydinkeskustassa pitäisi saada maalata vapaasti tai mitään muuta yhtä aivotonta. Mä en ole missään sanonut sanonut, että sen osoitetun tilan pitäisi olla missään muita ihmisiä potentiaalisesti visuaalisesti häiritsevässä paikassa.
Öhöm. Ensin haluat puhua katutaiteesta. Sitten oletkin siirtämässä ainakin osan (vai kaiken?) katutaiteesta jonnekin tilaan, jossa se olisi poissa näkyvistä. Mutta eihän se sitten ole enää katutaidetta sanan varsinaisessa merkityksissä! Se on kyllä taidetta, joka on saanut kadulta vaikutteensa, mutta jos se siirretään pois kadulta, ei kadulle jää kuin paljas seinä ja muisto katutaiteesta.
Ja mikä tämä juttu on tilojen puutteesta? Mitä oikein tahdot kaupungin kustantavan? Millainen sen tilan sitten pitäisi olla? Mitään purkukuntoisia tyhjiä JA TURVALLISIA tehdasrakennuksia et tule kaupungilta saamaan laittamatta itse pennejäsi likoon. Mitä lie odotat.
Ana-5000, 17.5.2008 23:56:
Ei junia tai metroja varmaan kukaan lopeta maalaamasta vaikka herttoniemeen vedettäis jonnekkin sata kilometriä harmaata betoniseinää että tässä, piirtäkää tähän.
<klipsis>
Graffititaide ei tunnu olevan niinkään kiinni siitä, että nuori ei saa ilmaista itseään koska sopivaa maalausalustaa ei löydy vaan siitä, että suurin osa siitä ilmaisusta on juuri sen maalausalustan sijaintia.
Word! näille kommenteille.
Jone, 18.5.2008 13:47:
Kappas, täällä olis kilometrivyörytystä kolmelta eri taholta tiedossa ja mun pitäisi näköjään vaihteeksi käyttää pari tuntia monien vyörytyksissä ilmaistujen paikkansapitämättömyyksien osoittamiseen. Pitäisi tehdä se, koska muuten olen "heikoilla hangilla" ja siksi vähän aggressiivisen oloinen vastauksissani.
Nooh, ehkä mä kuitenkin lähden hakemaan mieluummin Helsingistä uuden Gasmask 6 - "The Lost Issuen" ja käytän lopun päivästäni katutaiteen jumittamiseen lehdestä into piukassa. Mun vastauksieni sävyyn vaikuttaa muuten lähinnä oikeasti se, että jokainen Pirkko ja Pena jolla on jotain sanottavaa mulle katutaiteesta kuvittelee olevansa ensimmäinen, jonka kanssa käyn ko. keskustelun.
Helvetti on toistoa ja mä olen toistanut joka ikisen asian katutaidekeskustelussa vähintään kymmeniä kertoja. Useimmat varmaankin satoja. Liian monta kertaa kuitenkin.
Miksi kummassa haluat sitten keskustella koko asiasta? Nythän tämä osanottosi on ollut lähinnä itsesi tuomista esille. Mielelläsi kertoilet mitä alan lehtiä luet ja miten hyvältä se tuntuu tai miten olet Berliiniin menossa maalaamaan. "Mä en hae siinä mitään famea", mutta tulitpa taas maininneeksi. Sama juttu toistuu mm. Klubitus-profiilissasi. Olet pistänyt sinne kuvia, joissa esiinnyt jonain graffitiartistina suhteellisen isolla voluumilla ottaen huomioon, että tämä on toki konemusiikkifoorumi. Vaan eipä sillä vaikka esiintyisit profiilissasi astronauttina, se olkoon sallittua, mutta tällaisessa mittakaavassa pistää jo hieman mietityttämään, että mikä kummallinen tarkoitus tällä kaikella on.
Ja tämä kuvatekstisi profiilikuvasi alta:
"Jonakin näistä päivistä maalaan nimesi seinään
[ ] Ei tehty [X] Tehty"
Oletan, että olet mennyt maalaamaan lahjaksi jonkun pimusi nimen seinään sydän takoen kyynel silmässä kuten on ollut monilla tapana tehdä sen oman nimen maalaamisen sijaan. Mutta miksi sitten teet itsestäsi numeroa siitä Klubituksessa? Siirrät siis huomion tältä lahjalta itseesi. "Minä maalasin taas".
Sori nyt, jos otit itseesi, mutta tarkistapa oma asennoitumisesi tähän keskusteluun.
Jone, 19.5.2008 10:04:
Puhutaan hetki siitä mikä on "vitun vammaista", mkay? Vitun vammaista on se, että vaikka sulle kerta toisensa jälkeen sanotaan, että sun käsityksesi graffitikulttuurista ei vastaa todellisuutta, niin sä edelleen mainostat "totuutena" ja "oikeana ja aitona asiana" sellaista näkemystä, jonka voisi kuvitella olevan suoraan jonkun stevarilafkan esitteestä luettu.
<klipsis>
Fakta kuitenkin on se, että noita tyyppejä joista sä pidät kovaa melua on tosi vähän. Muuten hommasta kiinnostuneita ja siihen osaa ottavia on paljon enemmän ja tältä porukalta harrastusmahdollisuuksien kieltämisen sä sit oikeutat "vitun vammaisesti" sillä, että toi pienempikin porukka on totta tosiaan olemassa.
Mihin nämä väittämät perustuu, jos ne kerran faktaa on?
Entä kuka tai ketkä ovat sanoneet, ettei Anan käsitys vastaa todellisuutta ja millä perusteilla? Sinä yksinkö?
Jone, 19.5.2008 10:04:
Pakko muuten huomauttaa, että sä olet tossa maalaustapahtuma kohdassa todella väärässä. Vaikka motiivit maalaamiselle ovatkin melkein yhtä moninaiset kun ovat maalaajatkin lukumäärällisesti, niin yksi homma on aikalailla yhteinen liki kaikille; nimenomaan se maalaustapahtuma on koko homman tärkein asia.
Aika kryptinen lause. Tarkoitatko, että koko alan puuhastelussa se sumutusosuus on se tärkein? Siinä tapauksessa pakko kysyä, että mistä taas revit noita faktojas? Joku roti!
Jone, 19.5.2008 11:03:
Se on harmi et vaikka kahdenkymmenen laumasta vain yksi äärijäbäilisi niin koko lauma saa leiman sen mukaan.
Leiman? LEIMAN?! Kai nyt ymmärrät mistä ja miten noi graffitit ovat lähteneet? Jos tolla äärijäbäilyllä tarkotit jotain hc-bommaamista ympäri nagettoja, niin esimerkissäsi paristakymmenestä yksi ainut duunaa sitä aitoa juttua ja loput jotain muuta mitä lie, kireetä baskerihattutaidetta.
Jone, 19.5.2008 09:14:
Piikittelyä ja negailua on tarjolla syystä, jonka ilmaisin tossa aikaisemmin: Ihmisillä joille katutaide ei ole erityisen rakasta on voimaa ja intoa ryhtyä keskustelemaan siitä jopa aika tulisesti muutaman hetken verran ja ilmeisesti näiden innon pyrähdyksien aikana jostain pitäisi aina löytyä joku katutaiteesta oikeasti friikahtanut hahmo, joka jaksaisi tähän keskusteluun toiselta puolelta ryhtyä. Harmillisesti "teidän puoleltanne" unohtuu sellainen pienen pieni asia, että katutaiteen rakastajat ovat todennäköisesti käyneet nämä samat keskustelut lukemattomia kertoja milloin kenenkäkin kanssa ja että niiden toistaminen kerta toisensa jälkeen on varsin piinaavaa.
Mikä leirijaottelu tämä nyt on, kun en tiedä mihin leiriin kuulut? Et minun ainakaan. Enkä muutenkaan täysin ymmärrä tätä. Miksi näiden "katutaiteen rakastajien" sitten pitäisi keskustella näistä loputtomiin? Mun mielestä kunnon tukottajat, jotka elää siitä graffitista ja bommaamisesta, ei ne mitään neuvotteluja käy. Varsinkaan missään konemusafoorumeilla. Todelliset artistit maalaa juuri sinne minne huvittaa ja juuri sitä mitä ne haluaa, fiilaa sitä duunia KUKAAN tai ei, oli se pahvinpalanen, kangastaulu tai seinä tai katto. Se on niinku ihan sama, tietsä? Jos artisti tsiikaa, että toi tötterö tossa pöydällä tarvii vähän sinistä ja punasta, niin se ei ole kuin ajan kysymys, milloin ne värit on siinä.
Koko tää keskustelu katutaiteesta on tähän asti ollut järjetön, muutamaa hyvää pointtia lukuunottamatta, koska ne piissit on tasan siellä, minne jotkut ne haluaa laittaa ja se on sen aidon graffitin luonne. Ei mikään hyväksynnän hakeminen tai laillisten tilojen metsästys.
Läpät, että tagit on töhryä ja piissit taidetta, ovat levottomia. Ei ole olemassa graffitia ilman tageja. Ihan tosi. Ne on tasan yksi iso yhteinen juttu, siitä joko pitää tai ei pidä. Ja aina voi laittaa kyseenalaistavia esimerkkejä. Kun Marc Ecko kävi TÖHRIMÄSSÄ Air Force Oneen "Still free", se se oli taidetta! Todella asiallista menoa. Ruma tuhnu, mutta mitä väliä! Siitä sai kiksit niin Ecko kuin sivullisetkin. Luupatkaa video youtubesta.
Graffiti on siis myös poliittinen ilmaisukeino. Ei sitä missään galleriassa saa pysymään eikä sinne ainakaan kuulu ottaen huomioon ettei se sinne ole syntynyt.
Katutaide on syntynyt kadulle, pysyköön se siellä. Se on arkipäivää jo kuten metrot ja rautatiesillat.
Eipä muuta. Pikkasen alkoi ottaa kupolista, kun tämän näin.