Epailija, 24.4.2008 17:46:
Sulle joiltain osin tiedossa paremmin kuin muille, mutta ei suinkaan kaikin osin. =) Vaan mikä sinun mielestäsi se minun totuuteni, jonka mukaan tässä toimin?
Viittaan lähinnä sun koko maailmankuvaan, jota pidät totena. Niitä on olemassa monenlaisia, eikä kaikista voi tehdä samoja johtopäätöksiä. Vaatimalla muita näkemään sinun silmiesi kautta tätä maailmaa et vaadi kauhean paljon vähempää kuin radikaali aktivistikaan.
Se on! Ja hauskaakin vielä! ;)
On juu, preachin to the choir, mut itseironian puuttuessa se aiheuttaa ainakin minussa myös hieman myötähäpeää puolestasi. Pystyt parempaankin.
En kuitenkaan pidä sitä riittävänä "toimintana", jos tarkoituksena on aiheuttaa muutoksia. Postaukseni taustalla on osin turhautuminen siihen, miten ihan varteenotettavia seikkoja sotketaan sellaiseen toimintaan ja propagandamaiseen tiedotukseen, joka ei herätä sympatiaa edes niissä, joiden mielestä jotain olisi hyvä tehdä asioille.
No aika paljon pahuutta on sotkettu tähän olemassa olevaan systeemiin. Mitä vastata alkuperäiseen kyyniseen syytökseesi? Hmmm... "No mitä olet tehnyt konkreettisesti nälkäänäkevien lasten tai sotien lopettamisen puolesta?" =D (jotkut ihmiset uskovat esim ettei sotimista voi lopettaa, samoin uskottiin aikoinaan kaksintaisteluistakin, mut ei mulle tulis mieleen sanoa sellasta ihmistä suoralta kädeltä "totaalisen idioottimaiseksikaan")
En mene täysin kieltämään, mutta itse pistäisin rahani sille, että olen turhautunut (etenkin tällaisen) aktivismin tehottomuuteen ja sen aiheuttamiin lieveilmiöihin.
Mä suhtaudun samoin sun osittain edustamaas "passivismiin", tai ehkä paremmin anti-aktivismiin. Ja uskon, että sen lieveilmiöt ovat pahemmat, IMO "kerta rytinä on parempi ku ainanen kitinä".
Toisaalta en myöskään henk. koht. allekirjoita tämän tapahtuman kaikkia tavoitteita, vaan pidän etenkin tuon ilmaisen julkisen liikenteen kaipaamista ja perusteluja sille (joita ei tosin juuri ollut) totaalisen idioottimaisina. Jos jostain ilmestyy järkiargumentteja tuon asian puolesta, olen - kuten aina - valmis muuttamaan kantaani.
Tässäkin on niitä tullut jo aivan tarpeeksi. IMO kaupungin joukkoliikenteen tulisi olla kaupunkilaisille ilmaista, analogiana sit pitäis myös firman sisällä tapahtuvasta liikkumisesta maksattaa työntekijällä, "hissinkäyttömaksu", aktiivinen kaupunkilainen kuitenkin tuottaa ei ainoastaan sitä verotuloa vaan myös muuta sisältöä, joka hyödyttää kaupunkia ja antaa sille lisäarvoa. Siitä, mikä lisää ja mikä vähentää sitä arvoa sitten taitetaankin peistä. Ja ne arvokysymykset ovat aina eettisiä ja esteettisiä ongelmia, makuasioita, joista voi kiistellä, ja myös kiistellään varmaan maailman tappiin asti.
Eli sanoa ilmaisen joukkoliikenteen kannattajaa "totaaliseksi idiootiksi", syyllistyy samaan, kuin genrepuristi väittelyissä, joissa toisen älykkyys on suoraan verrannollinen kuunneltuun musiikkilajiin, tässä älykkyyden vihjataan olevan verrannollinen mielipiteeseen siitä, tulisiko joukkoliikenteen olla ilmaista vai ei.
qed =)
Jos antaa tukensa tuolle tapahtumalle, niin silloin antaa tukensa kaikille tapahtuman agendoille. Se, että joukosta löytyy etsimällä ehkä pari asiaa, joista olisi omasta mielestä hyvä herättää keskustelua, ei ihan riitä syyksi siihen, että antaisin samalla hiljaisen tukeni niille, jotka haluavat saada asioita ilmaiseksi.
No sä annat IMO hiljaisen tukes nyt olemassa olevalle rakenteelliselle paskalle puolustamalla kokonaisuutta? "Allekirjoitatko" ehdoitta oman sopimuksesi tämän yhteiskunnan kanssa? Mä itse olen monen muun tavoin luvannut Suomi-neidolle tasan yhden asian, puolustaa sitä ja sen perustuslakia tarvittaessa parhaan tietoni ja kykyni mukaan, eikä mulla ole aikomustakaan rikkoa sitä lupausta. Muuten suhteemme on "don't call me, i'll call u" pohjalla, tapaamme aina äänestyspäivinä. =)
Jos oikein typistää, niin tässä keskustelussa ääripäät ovat passiivinen kuluttaja vai aktiivinen kansalainen? Jälkimmäinen on demokratian elinehto, ensimmäinen konsumerismin. Jos näistä threadissä esitetyistä vaihtoehdoista pitäisi valita, niin se olisi helppoa. =) Mieluummin olen aktiivi kaupunkilainen kuin passiivinen kaupungin "käyttäjä".
Olemme pikkuhiljaa siirtyneet demokratiasta konsumerismiin, jossa emme itse ole enää vallassa, vaan primitiiviset halumme ovat ottaneet ohjakset. Back to square one. Politiikka on meidän yhteisten asioidemme hoitoa, nykyinen oletus on, että politiikka on
minun asioitteni hoitoa, kuten yritykset markkinoilla tyydyttävät halujamme ja liennyttävät pelkojamme tuotteillaan ja palveluillaan. Jälkimmäinen on monen mielestä parempi, koska se on "rehellisempi" tapa tyydyttää tarpeemme. Tällöin unohdetaan vain se seikka, että ne samat yritykset manipuloivat halujamme ja pelkojamme varmasti paremmin ja tehokkaammin kuin yksikään demokraattinen hallitus historian aikana.
Miten estää mustapipojen ja provokaattorien toiminta ja riehunta? No menkää hyvät ihmiset massalla paikalle bailaamaan, wappu on kuitenki karnevaaliaikaa! Siinä ei kuule kehtaa radikaalimmatkaa riehua, ku tulis vihat bileitten mokaamisesta. Kuten Irakin sodan alkaessa mielenosoituksissa mukana olleet mustapipot käyttäyty ihan mallikkaasti isomman massan osasena. Kai nyt jotkut känniurpot venyttää wallancumous peenistään, jos niille antaa tilaa, ihan niinku jotkut lihapäät venyttää tucaripeenistään. Sen sijaan, että ahdistutte ja menette piiloon, ottakaa kaupunki omaksenne! Älkää tyytykö "kaupungin käyttäjiksi", vaan olkaa aidosti aktiivisia kaupunkilaisia!
(Raibes sitä on aina niin kuahkeena että!)