Virallinen PC topic

125 posts, 7 pages, 60,682 views

Timce

Posts: 5,381

#41 • • Edited Timce

tomii
Kannattaa päräyttää parit adware ja mallware skannerit läpi, kuten Spybot - Search & Destroy, ja jos tämän teet, niin älä buuttaa ennen kuin oot ajanut esim. ton Spybotin.



Vedin jo. Kyllä siellä pari uutta kaveria perus lorvijoitten joukossa oli.

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

tomii

Posts: 3,594

#42 • • tomii kallion herttua

Timce, 2.7.2008 18:50:
---

Vedin jo. Kyllä siellä pari uutta kaveria perus lorvijoitten joukossa oli.



Mut löysikö noi skannerit kanssa ton saman? (ja jos löysi, niin poistiko?) Nimittäin, vaikka ton saisi niin, että F-Secure ei herjaa, niin tollaiset ei silti ole hyvä pitää koneella. Pahimmillaan syövät koneen resursseja ja sekoittavat käyttistä.

--
reivaan kunnes kuolen

nomic

Posts: 4,120

#43 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
Aikoinaan mietin, että mikä minut pitää windowsissa, kun aina sain repiä hermoja sen kanssa.
Ei siinä, tykkään väkertää eikä konsoli ole pelottanut, mutta en tuntenut sitä omakseni siltikään.
Kokeilin erilaisia linux-distroja, mutten löytänyt itselleni sopivaa, kunnes tuli ubuntusta 7.x (en muista mikä) ulos. Sen jälkeen enemmän tai vähemmän käyttänyt sitä ja nyt alla 8.x.x-versio ja windowsin käyttö on lähinnä pelaamista varten.
Pelit ei kuitenkaan hallitse tietokoneella olemistani, vaan lähinnä kaikki muu.
Vieläkin on rinnakkain windows xp ja ubuntu 8.x. Viimeinen silaus oli, kun winen kautta sain toimimaan fl studion, johon väkersin wineasion kiinni = *sydän*
Muutamia vanhoja pelejä tulee pelattua virtuaalikoneella, koska aina ei jaksa siirtyä windowsiin vain tunnin-kahden takia.

Kertaakaan ei ole jäätynyt, ohjelmat sammuu mukisematta ja ilman virheilmoituksia (windowsin cmd:tä käyttäneenä kauhistelin aina, kun sammutti vain ruksista ja ohjelma jäi miettimään, kunnes arpoi virheraporttihässäkän).
Muut ohjelmat joita käytän on lähes poikkeuksetta ilmaisia (open office, ympäristöt gcc:tä varten, oddcast jne.). Eli pelkästään ympäristö vaihtui, ei ohjelmat.

Muille se windows sopii kuin nappi otsaan, mutta toisille taas jokin toinen käyttöjärjestelmä. Toiset pelkäävät/inhoavat kirjoittaa parametreja ohjelmien nimien perään, eivät jaksa/tahdo miettiä optimointia ja kikkailua ja niin edelleen.

Meinasin unohtaa, että kun käynnistin ubuntun ensimmäistä kertaa, se ilmoitti löytäneensä äänikorttiini sopivat ajurit ilman että minun tarvitsi kikkailla mitään (eikä noita linux-ajureita ollut edes cd:llä). Tosin ne on 'suljetut', mutta ehkä parempi niin.

Tästä voidaan päätellä, että olen tyytyväinen omaan ratkaisuuni, mutta on myös huonojakin puolia:
Ikävän vähän pelejä käännetään linux-yhteensopiviksi (pahana esimerkkinä nämä dx-härpättimet), jos inhoaa oppia pakosta toisenlaista tapaa ajatella (kauhistelin ensimmäisiä kertoja käyttäessäni, ettei ollut 'oma tietokone'-aluetta ja 'selkeitä' c, d, e, f jne. asemia) sekä se, että joutuu ehkä hieman katsomaan mitä sitä tekee asennuksessa (gentoo!).
Ja joo, joskus saa tapella helvetisti, jotta saa jotain toimimaan. Mutta minusta ollaan menty jo parempaan suuntaan, koska omat varhaiset kokemukset on siloiteltu kullalla nykyään.

Mäkkiä kokeillut joitakin kertoja (vuosi sitten), enkä oikein pitänyt. Eihän siinä oikein ehtinyt tutustua siihen kunnolla, mutta ensivaikutelma oli 'tämä on elitisteille, et voi tehdä virhettä, omena, tämä kertoo, että sinulla on rahaa, et tahdo ajatella'. Tietysti asia ei näin varmasti ole, mutta tämmöinen mielikuva jäi, ja jäin käyttämään pc:tä. :)

*piis*
Timce

Posts: 5,381

#44 • • Timce

tomii
Mut löysikö noi skannerit kanssa ton saman? (ja jos löysi, niin poistiko?) Nimittäin, vaikka ton saisi niin, että F-Secure ei herjaa, niin tollaiset ei silti ole hyvä pitää koneella. Pahimmillaan syövät koneen resursseja ja sekoittavat käyttistä.



Spybot - search & destroylla vedin pelkästään.

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

tomii

Posts: 3,594

#45 • • tomii kallion herttua

nomic, 2.7.2008 18:56:
Muut ohjelmat joita käytän on lähes poikkeuksetta ilmaisia (open office, ympäristöt gcc:tä varten, oddcast jne.). Eli pelkästään ympäristö vaihtui, ei ohjelmat.



JOo mulla ei oikeastaan juuri noiden ohjelmien takia ole muuta vaihtoehtoa kuin Winkku. Tosin kyl OSX:llä tai jollakin Linuxilla pärjäisi kanssa, mutta sit joutuisi vaihtamaan ohjelmia. Näillä mennään, ainakin niin kauan kuin kaikki tarvitsemani ohjelmat ovat ainoastaan Win-alustalle.

--
reivaan kunnes kuolen

nomic

Posts: 4,120

#46 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix

tomii, 2.7.2008 19:16:
---
nomic, 2.7.2008 18:56:
Muut ohjelmat joita käytän on lähes poikkeuksetta ilmaisia (open office, ympäristöt gcc:tä varten, oddcast jne.). Eli pelkästään ympäristö vaihtui, ei ohjelmat.


---


JOo mulla ei oikeastaan juuri noiden ohjelmien takia ole muuta vaihtoehtoa kuin Winkku. Tosin kyl OSX:llä tai jollakin Linuxilla pärjäisi kanssa, mutta sit joutuisi vaihtamaan ohjelmia. Näillä mennään, ainakin niin kauan kuin kaikki tarvitsemani ohjelmat ovat ainoastaan Win-alustalle.



Jep. Ja minusta on tärkeintä löytää se itselleen sopivin alusta (oli sitten riippuvuus käyttömukavuudesta, softista tai mistä ikinä tahtookaan).
Jos minun käyttämäni softat olisi ainoastaan windowsille, en lähtisi pelleilemään virtuaalikoneiden kanssa edes, koska yleensä nuo softat syö sitä tehoa myöskin mukavasti, vaan olisin pitäytynyt windowsissa.
Nonscenic

Posts: 116

#47 • • Nonscenic Sinister.
Another Linux immeinen täällä :D

Ubuntua on tullu käytettyä 5.10 versiosta saakka ja tyytyväinen oon ollu.
Sillon joskus Wintoosa aikoina alko ottaan päähän kaikki virustorjunnasta huolehtiminen ja erinäiset virheimoitukset ja BSOD:it, ja yleensäkkin se että sitä järjestelmää ei voinut itse pahemmin säätää; käynnistä nappi aina samassa paikassa.

Sitten joskus Mikrobitissä oli distrovertailu ja sitä kautta pääsin ubuntun sivuille. Screenshottien perusteella (vaikka mielestäni ubuntun perus ruskea teema on aika ugly) päätin kokeilla.
Aluksi tietysti oli vähän 'koditon' olo ja aika hukassa esim. miten asennetaan ohjelmia.. Mutta mitä kauemmin oon käyttänyt sitä enemmän on linux alkanut tuntua 'kodilta'. Tällä meinaan sitä kun Windows heittää erroria laittoman toiminnon suorittamisesta (*nauru*) ja siihen päälle jotain kryptisiä hexalukuja niin siinä oot siten pallo hukassa, "no ei sit". Jos taas Ubuntussa ei joku ohjelma käynnisty, komentona vaan päätteen kautta käyntiin niin stdout:iin tulee kaikki errorit ja muut ilmoitukset jotka ovat aika selkokielisiä ja niiden perusteella ongelma on jopa ratkaistavissa.

Hehh, vois sitte kun joskus ostaa uuden koneen kokeilla tota FL Studioo winen avulla. Onhan toki Linuxille paljon ilmaista opensource audio softaa. Esimerkkinä nyt vaikka Ardour, Rosegarden ja Hydrogen. FL Studio klooni, LMMS, kehittyy kovaa vauhtia, niinkuin melkein kaikki softa linux puolella.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#48 • • Edited Aziz Combat Fighter
Se mikä tässäkin topikissa ihmetyttää on se, miten vitun pahasti oikein ryssitte winkka-asennuksenne? Itse olen tämän neljän vuoden aikana reinstannu tasan kerran, ja sekin johtui lähinnä siitä, että itse tuli asennettua ihmepaskaa koneelle ihan turhaan. Muuten on winxp pelittänyt juuri niinkuin pitää, vakaasti ja oikein.

Pakko se on olla käyttäjässäkin jotain vikaa, jos toimivan koneen ja winxp:n saa kusemaan niin pahasti että on pakko vaihtaa johonkin mäkkiin, jota ei saa rikki vaikka yrittäis.

väliin vähän statistiikkaa:

Average uptime: 2 days, 2 hours, 13 mins
Boots: 405
Crashes: 46
Uptime: 1117 days, 15 hours, 14 mins
Activity: Uptime: 85.666%, Idle 1.4%
Start: Fri, Dec 24, 2004
Average uptime: 13 h 35 min
Longest: 28 days, 16 hours, 33mins
US together

Posts: 147

#49 • • US together Redneck
purkkaa tarvii aina virityksiin
ei saa olla liian helppoo ni
katoo jännitys.
pc rules.

--
God Bless America

sts

Posts: 7,969

#50 • • sts Sama pyynti aitta!

Ana-5000, 21.7.2008 02:39:
Se mikä tässäkin topikissa ihmetyttää on se, miten vitun pahasti oikein ryssitte winkka-asennuksenne?



mul on iha sama kysymys mul ei oo eläessäni ollu ongelmaa eikä juurikaa tarvinnu reinstailla (sen jälkeen ku siirty pois win9x-sarjasta
Timce

Posts: 5,381

#51 • • Timce
Just kun päästinin mese-viruksesta, niin toiselta foorumilta luin uudesta viruksesta joka tuhoaa kovalevyn kertaklikkauksella.
Pystyykö joku kertomaan, onko tämä spämmi-mailien aikaansaamaa soopaa, vai ihan todellinen uhka?

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

akir0

Posts: 2,554

#52 • • akir0 idleRPG champion 2009

Timce, 23.8.2008 12:09:
Just kun päästinin mese-viruksesta, niin toiselta foorumilta luin uudesta viruksesta joka tuhoaa kovalevyn kertaklikkauksella.
Pystyykö joku kertomaan, onko tämä spämmi-mailien aikaansaamaa soopaa, vai ihan todellinen uhka?



Kuulostaa aika hoaxilta.
Avatar
#53 • • niomic Guest

sts, 21.7.2008 06:39:
---
Ana-5000, 21.7.2008 02:39:
Se mikä tässäkin topikissa ihmetyttää on se, miten vitun pahasti oikein ryssitte winkka-asennuksenne?

---


mul on iha sama kysymys mul ei oo eläessäni ollu ongelmaa eikä juurikaa tarvinnu reinstailla (sen jälkeen ku siirty pois win9x-sarjasta



Ette vaan osaa kliksutella kaikkee ja instailla konetta täyteen paskaa ja vaikka osaisitte ton, ni osaisitte varmaan valitettavasti putsata koneen aika hyvin. Kaikki omat windows-ongelmat on tosiaan ollu ~win98se:stä lähtien ihan itseaiheutettuja, kaikenlaista tweakkausta ja sit menny vähän vinoon :) Alkaa hommat toimii aika oudosti ku putsailee liikaa järjestelmäserviceitä ja tiedostoja pois suorityskyvyn nimissä :P
tomii

Posts: 3,594

#54 • • Edited tomii kallion herttua

Ana-5000, 21.7.2008 02:39:

Pakko se on olla käyttäjässäkin jotain vikaa, jos toimivan koneen ja winxp:n saa kusemaan niin pahasti että on pakko vaihtaa johonkin mäkkiin, jota ei saa rikki vaikka yrittäis.



Kyllä! *joo* Helvetti mul ei edes ole kaatunut Win XP kertaakaan, eikä Vistakaan kuin kerran (ekojen päivitysten jälkeen ei kertaakaan). 2000 kaatui vissiin 4 vuoden aikana 2 kertaa. Voin sanoa, että olen elämäni aikana saanut yhtä monta kertaa OSX:nkin kyykkäämään duunissa ja koulussa. :) Ja vähän omia taustoja: käytän tiattaria musiikin väsäämiseen, 3d animaatioihin, videon kompositointiin jne, eli just niihin juttuihin millä pitäis saada kyykkäämään kaikki järjestelmät, mut jostakin syystä näin ei ole ollut (koputetaan puuta ja kovaa nyt, ihan varmuuden vuoksi :).

Mut joo, on kyl käyttäjässä vika, jos saa käyttiksen solmuun kuukaudessa. Tietämättömyys ja hyväuskoisuus intternetin ihmemaassa on aika paha ominaisuus. Välillä saanut faijaakin torua, kun se on mennyt asentelee kaikkea vitun toolbaria ja kilkettä, mut ymmärtääkseni silläkin XP futaa aika mainiosti, kun ei ole tullut yhtään säätöreissua monen vuoden aikana.

Edit: niin tosin paskoilla ajureilla saa kyllä kokeneempikin käyttäjä vitusti harmia osakseen, mutta tämäkin on kyl sen hardware-valmistajan, tai 3. osapuolen, moka, ainakin 99% keisseistä.

--
reivaan kunnes kuolen

liikkuva muna

Posts: 2,652

#55 • • liikkuva muna an egg on the move

sts, 21.7.2008 06:39:
---
Ana-5000, 21.7.2008 02:39:
Se mikä tässäkin topikissa ihmetyttää on se, miten vitun pahasti oikein ryssitte winkka-asennuksenne?

---


mul on iha sama kysymys mul ei oo eläessäni ollu ongelmaa eikä juurikaa tarvinnu reinstailla (sen jälkeen ku siirty pois win9x-sarjasta



Mulla ei oo ollu ongelmia edes 95:n ja 98:n kanssa.
Juhgu

Posts: 7,921

#56 • • Edited Juhgu Virnistelijä

alek szahala, 23.8.2008 14:15:
---
Mulla ei oo ollu ongelmia edes 95:n ja 98:n kanssa.



Mun 95:n ISDN-ajurit eivät oikein pelittäneet. Noin 50/50 todennäköisyydellä kone joko käynnistyi, tai käynnisteli hetken ja jumahti. Olisi hauska tietää, mikä oli se käynnistyksen yhteydessä arvottava satunnaistekijä, joka joko kaatoi koneen tai ei. *hymy* Käyttäjän tekemiset siihen eivät vaikuttaneet mitenkään.

[pieni](tämä siis oli Telewellin eikä wintoosan vika)[/pieni]

Ai nii, ja sit sain pari kertaa 95:n kaatumaan omalla (dos-)koodillani! (o/ *nauru*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

liikkuva muna

Posts: 2,652

#57 • • Edited liikkuva muna an egg on the move

Juhgu, 23.8.2008 14:21:
---
alek szahala, 23.8.2008 14:15:
---
Mulla ei oo ollu ongelmia edes 95:n ja 98:n kanssa.
---


Mun 95:n ISDN-ajurit eivät oikein pelittäneet. Noin 50/50 todennäköisyydellä kone joko käynnistyi, tai käynnisteli hetken ja jumahti. Olisi hauska tietää, mikä oli se käynnistyksen yhteydessä arvottava satunnaistekijä, joka joko kaatoi koneen tai ei. *hymy* Käyttäjän tekemiset siihen eivät vaikuttaneet mitenkään.

[pieni](tämä siis oli Telewellin eikä wintoosan vika)[/pieni]

Ai nii, ja sit sain pari kertaa 95:n kaatumaan omalla (dos-)koodillani! (o/ *nauru*



Joo aina joskus tulee vahingossa syytettyä Windowsia. Muinoinkin ostin koneen, joka kaatuili about 15min-4h välein. Kärsin sitä kaks vuotta kiroten Windowsia (ja vaikka mitä). Sit annoin lopulta sen koneen faijalle ja puttuani kovalevyn ajoin scandiskin. Ongelmana olikin että kovo oli täynnä bad sectoreita - todennäköisesti ostopäivästä lähtien. Eipä oo kuulema enää kaatunu kone kertaakaan *joo*

Tosin windowsia voi syyttää siitä, että sen scandiski kaatu aina noiden bad sectorien johdosta. Jostain syystä ei vaan tullu mieleen ajaa sitä koskaan dossissa (lukuun ottamatta tota vikaa kertaa).

Edit. Tai no joo, sen verran pitää Windows XP:stä valittaa, että mulla "etsi"-toiminto kaatuu aina. Syytä tolle en vielä oo keksiny. Joutuu dossissa aina
Code:
dir /s
:llä ettimään.
Juhgu

Posts: 7,921

#58 • • Juhgu Virnistelijä

alek szahala, 23.8.2008 14:35:
---
Edit. Tai no joo, sen verran pitää Windows XP:stä valittaa, että mulla "etsi"-toiminto kaatuu aina. Syytä tolle en vielä oo keksiny. Joutuu dossissa aina

Code:
dir /s
:llä ettimään.



XP:n searchi on aika blah muutenkin, paljon turhia klikkauksia. Itse käytän tätä.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Timce

Posts: 5,381

#59 • • Timce
Otin uuden Firefoxin version käyttöön ja tämä päätti heivata kaikki vanhat osoitteet veke osoite-ikkunasta. Miten saan ne takaisin? Nythän siellä näkyy ne n.10 viimeisintä linkkiä/osoitetta, missä olen käynyt. mm. klubitus - forum, klubitus - kuvat jne.

Vittu ku vituttaa.

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

TheJonne

Posts: 62

#60 • • TheJonne numero UNO!
HOHOHOHOHOHOHO!

Macintosh <; Eipähän kaadu tai mtn, täällä ainakaan!