xl8r, 15.12.2008 14:37:
---
valitettavasti se ei aina ole ihan noin yksiselitteistä, mitä olen huomannut, nuo väkivaltaiset idiootit yleensä hakeutuvat myös kamppailulajien pariin. Se on valitettava fakta. Muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä tai yhdellä asialla, mutta IMO väkivallan ihannoimisesta luopuminen on askel kohti sivistystä.
Väkivallatonta kulttuuria ei olekaan, eikä sellaista sivistystä mielestäni ikinä tulla saavuttamaan. Aina on ihmisiä, jotka haluavat satuttaa toisia ihmisiä. Nämä ihmiset eivät pääsääntöisesti tule kamppailulajien piiristä. Mikäli katuväkivaltaa haluttaisiin rajoittaa, heti kättelyssä pitäisi muuttaa suomalaista alkoholikulttuuria, ei urheilukulttuuria.
Kamppailulajien harrastaminen ei ole väkivallan ihannointia. Kamppailulajit eivät ole väkivaltaa, vaan urheilua. Asiaa seuraamattoman näkökulmasta näillä asioilla ei varmaan näytä olevan eroa, mutta toverillisessa hengessä painiminen ja nekkailu on galaksin päässä siitä, että pyritään vahingoittamaan tuntematonta kaduntallaajaa. Väkivaltarikollisia ei kamppailulajipiireissä suvaita, ja käsittääkseni valtaosa saleista pitää jonkinlaista kirjaa siitä, ovatko harrastajat syyllistyneet vapaa-ajallaan rikoksiin. Treenauslupa ja kilpailulisenssi lähtevät kävelemään saman tien, jos riehuu kadulla.
Ja muuten joo, olen sitä mietä että jääkiekko pitäisi myös kieltää juuri siksi että fanien kiinnostuksen pääpaino on siirtynyt vähän vääriin asioihin peleissä.
Juu no onnea tuon vetoomuksen kanssa. Minunkaan mielestäni tappelut eivät oikein kuulu jääkiekkoon, mutta valtaosa jääkiekon harrastajista ja seuraajista on eri mieltä. Ihmisiä muuten vammautuu jalkapallossa ja jääkiekossa paljon enemmän kuin kamppailulajeja harrastaessa, ihan vaan näin niinq tiedoksi.
On on, mutta luo aika epäreilun tilanteen jos tämä sekopää joka päättää randomilla ihmisiä mennä mätkimään on myös asiaa ihan tosissaan harjoitellut vain sitä varten että näin voisi tehdä.
Onhan se jo lähtökohtaisesti epäreilua, että esim. minä painan 93 kiloa ja pystyn vetelemään surutta turpaan kahta kolmasosaa kadulla vastaan tulevista ihmisistä, eikä tällä ole mitään tekemistä kamppailulajien kanssa. Kamppailulajeja harrasta pienempi ihminen taas pystyy suojelemaan itseään myös isommilta hyökkääjiltä, ja kompensoimaan pientä fyysistä kokoaan. Minä häviän jatkuvasti itesäni 20 kiloa kevyemmälle sparrivastustajalle treeneissä siksi, että tämä henkilö osaa suojata itseään. Lajiharjoittelun kieltäminen asettaisi tämänkin kaverin pysyvästi altavastaajan asemaan, tämän jälkeen riidat voittaisi se, joka on yksinkertaisesti isompi.
Ei sellaista yhteiskuntaa olekaan, jossa kaikki on aina reilua.
Tervetuloa treenaamaan, niin saat itseluottamusta ja itsepuolustustaitoa. Asian kieltäminen ei muuta todellisuutta mihinkään.