xl8r, 15.12.2008 14:27:
Omasta mielestäni kaikki kamppailulajit, joissa hyökätään toista kohtaan esim. potkimalla tai lyömällä (tai murjomalla muilla keinoin) saisi yksinkertaisesti kieltää.
Oon semionnellinen että et ole päättämässä tästä. Ihminen keksii aina tapoja satuttaa toista ihmistä, oli sitten kamppailulajitaustaa tai ei. Yleensä kamppailulajia tosissaan harrastava ihminen on se joka välttää tilannetta koska seuraamukset jonkun kaverin kunnolla kaatamisesta yleensä ovat todella rankat kamppailulajin harrastajalle
Ei ole mitään perustetta minun mielessäni ainakaan sille miksi väkivaltaa tulisi opettaa. Tiedän että saan päälleni kohta vyörytyksen itsepuolustuskommentteja mutta mitähän jos menisitte ja vetäisitte vitun päähänne jokainen saatanan väkivallan ihannoitsija.
En sitten tiedä, mutta tuo ns "väkivallan opetteleminen" ei liity mulla ainakaan ees etäisesti siihen että pystyisin tappelemaan paremmin. Itse tiedän ihmisiä tällähetkellä jotka ovat kamppailulajitaustansa takia selvinneet esm. pyöräilyonnettomuuksista, päässeet karkuun mahd hengenvaarallisista tilanteista ilman että kukaan on vahingoittunut.
On olemassa ihan oikeaa itsepuolustusta ja sitten on olemassa näitä hyökkääviä lajeja jotka (toisin kun usein saa lukea lajien kuvauksesta mietiskelystä yms. puutaheinää paskasta) eivät opeta mitään muuta kuin väkivaltaa.
Oot kyllä aika kujalla :D
Syytät näitä lajeja kaikesta aivan syyttä. Ei vika ole lajissa, vaan siinä älykääpiössä joka suhun sormensa iski. Tämä älykääpiö todennäköisesti ei piittaa niistä lajinsa periaatteista/säännöistä, vaan ja ainoastaan omasta itsestään, omasta egostaan ja siitä miten coolia se on pistää jotain jannua feissiin.
xl8r, 15.12.2008 15:40:
Joo, pahoittelen taas sanamuotoa, hyvä on, kyseessä on OMIIN havaintoihini perustuva näkemys. En ole tässä missään vaiheessa sanonut että kaikki tai edes suurin osa kamppailulajien harrastajista olisi väkivaltaisia ihmisiä muuten, mutta taas väkivaltaisten ihmisten joukosta havaittavastis suurempi osa tuntuu olevan kamppailulajien harrastajia. Omien havaintojeni mukaan siis.
Jokainen valitsee oman tiensä tottakai, mutta minusta kamppailulajit ovat väkivallan ihannointia, ja itse väkivaltaa vastustavana koen niiden olevan omaa ajatusmaailmaani vastaan.
Tokihan kamppailulajit houkuttelevat tälläsiä idiootteja peruskursseille sun muille, jokainenhan haluaa olla oman visionsa mukaan cool. Toisilla hienompi auto, toisilla se "kova jätkä" -status. Yleensä nämä riitaahaastavat kaverit eivät selviä missään näissä lajeissa kauaa. (on toki poikkeuksiakin)
Tähän mennessä taidot joita mulle on kyseisten väkivaltalajien harjoittamisest karttunut ovat olleet lähinnä positiivisia. Terveemmät elämäntavat, itsetunnon kohoaminen, geneerisesti parempi mieli ja kaikki tää sillä että mä tykkään ottaa muutaman iskun vastaan sillointällön ja jakaa muutaman eteenpäin sillointällöin kuhan se tapahtuu hyvässä hengessä ja niin että molemmat osapuolet todnäk. nauravat vielä edellämainitun jälkeen. Hyvää stressinpurkua ja rajattomat määrät hauskaa.
Itse kamppailutaidon näen itselleni hyödylliseksi vain jos joudun tilanteeseen missä minulle rakasta henkilö uhataan jollain fyysisellä ja minulla on mahdollisuus puuttua siihen opittujen taitojen avulla. Kovin jätkä on kuitenkin aina se jolla on haulikko ja bulldog. Noita vastaan harvoin musta vyö karaokessa auttaa.
edit: ihan tilannetietona, minunkaan kimppuun ei ikinä ole käynyt kukaan kuka olisi omannut minkäänlaista kamppailulajitaustaa. Vain yliegoistisiä normaaleita pulliaisia.
edit2:
Nim. 4 päivää teholla ilman syytä täysin tuntemattomien taistelulajiharrastajien toimesta.
Pahoittelen tapahtunutta, kuolkoon tämä lajiharrastaja veriseen ripuliin ihan vaan lajinsa häpäsemisestä ja väkivallan käytöstä salin ulkopuolella.