Kamppailulajit

316 posts, 16 pages, 124,116 views

Avatar
#181 • • niomic Guest

xl8r, 15.12.2008 14:37:
valitettavasti se ei aina ole ihan noin yksiselitteistä, mitä olen huomannut, nuo väkivaltaiset idiootit yleensä hakeutuvat myös kamppailulajien pariin. Se on valitettava fakta.



Oisko sulla tästä sun faktasta jotain tilastotietoakin edes tukemaan väitettä? Tunnen / tiedän useita kymmeniä eri lajien harrastajia, joista tietääkseni yksikään ei ole lajiharrastuksen aloitettuaan ollut missään määrin aloitteen tekijänä väkivaltatilanteissa. Sen sijaan ko. henkilöiden oma koulutus on mahdollistanut esim. taidoillaan puolustustarkoituksella egoilun siinä määrin, että alkamassa oleva ulkopuolinen hyökkäys on jäänyt alkuunsa. Tai vaihtoehtoisesti on voitu kohtuu rauhallisesti neutralisoida hyökkäys ja saada tilanne loppumaan nopeasti ilman pahempaa jälkeä. Itse on tullut käytettyä lähinnä omaa kokoa väliinmenijän roolissa muiden tappeluiden lopettamiseksi (ei ole muuten aina järkevää :). Minulla ei ole mitään tilastoja lajiharrastajien väkivallattomuudesta ja olen itsekin törmännyt ainakin yhteen huonoon esimerkkiin ravintolassa. Vaikka olen nähnyt tai mennyt väliin useisiin kymmeniin tappeluihin ei näissä ainakaan yksikään osanottaja ole näyttänyt pahemmin mitään kunnollisia lajitaitoja, lieneekö sattumaa, tokkopa.

Minulla ei ainakaan ole halua ketään satuttaa, mutta mikäli joku uhkaa henkeäni, niin vastaan tilanteeseen tarvittavalla voimalla mikäli en tilanteesta pääse karkuun. Mikäli olen kouluttautunut itseäni (ja muita) puolustamaan, olen toki paremmassa asemassa, enkä näe tässä mitään huonoa.
xl8r

Posts: 2,227

#182 • • Edited xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

niomic, 15.12.2008 15:30:
---
xl8r, 15.12.2008 14:37:
valitettavasti se ei aina ole ihan noin yksiselitteistä, mitä olen huomannut, nuo väkivaltaiset idiootit yleensä hakeutuvat myös kamppailulajien pariin. Se on valitettava fakta.

---


Oisko sulla tästä sun faktasta jotain tilastotietoakin edes tukemaan väitettä? Tunnen / tiedän useita kymmeniä eri lajien harrastajia, joista tietääkseni yksikään ei ole lajiharrastuksen aloitettuaan ollut missään määrin aloitteen tekijänä väkivaltatilanteissa. Sen sijaan ko. henkilöiden oma koulutus on mahdollistanut esim. taidoillaan puolustustarkoituksella egoilun siinä määrin, että alkamassa oleva ulkopuolinen hyökkäys on jäänyt alkuunsa. Tai vaihtoehtoisesti on voitu kohtuu rauhallisesti neutralisoida hyökkäys ja saada tilanne loppumaan nopeasti ilman pahempaa jälkeä. Itse on tullut käytettyä lähinnä omaa kokoa väliinmenijän roolissa muiden tappeluiden lopettamiseksi (ei ole muuten aina järkevää :). Minulla ei ole mitään tilastoja lajiharrastajien väkivallattomuudesta ja olen itsekin törmännyt ainakin yhteen huonoon esimerkkiin ravintolassa. Vaikka olen nähnyt tai mennyt väliin useisiin kymmeniin tappeluihin ei näissä ainakaan yksikään osanottaja ole näyttänyt pahemmin mitään kunnollisia lajitaitoja, lieneekö sattumaa, tokkopa.

Minulla ei ainakaan ole halua ketään satuttaa, mutta mikäli joku uhkaa henkeäni, niin vastaan tilanteeseen tarvittavalla voimalla mikäli en tilanteesta pääse karkuun. Mikäli olen kouluttautunut itseäni (ja muita) puolustamaan, olen toki paremmassa asemassa, enkä näe tässä mitään huonoa.



Joo, pahoittelen taas sanamuotoa, hyvä on, kyseessä on OMIIN havaintoihini perustuva näkemys. En ole tässä missään vaiheessa sanonut että kaikki tai edes suurin osa kamppailulajien harrastajista olisi väkivaltaisia ihmisiä muuten, mutta taas väkivaltaisten ihmisten joukosta havaittavastis suurempi osa tuntuu olevan kamppailulajien harrastajia. Omien havaintojeni mukaan siis.

Jokainen valitsee oman tiensä tottakai, mutta minusta kamppailulajit ovat väkivallan ihannointia, ja itse väkivaltaa vastustavana koen niiden olevan omaa ajatusmaailmaani vastaan.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Avatar
#183 • • niomic Guest

xl8r, 15.12.2008 15:05:
Miksi minun pitäisi opetella väkivaltaa vain puolustaakseni itseäni väkivallalta? Mikä siinä menee oikein? Kilpavarustelun lopputulokset on aina nähtävissä. Mielummin itse valitsen väkivallattoman tien, anteeksi nyt vaan. Jos haluan kuntoilla, voin mennä lenkille tai salille.



Eli mikäli olet tilanteessa, mistä et pääse puhumalla tai juoksemalla karkuun, eikä kukaan muu ole auttamassa, niin otat mieluummin vaan pataan, ok. Sulla on sit paskat geenit näin kylmästi katsottuna :)
nuance

Posts: 1,963

#184 • • nuance cov ops, combat, sunrise

xl8r, 15.12.2008 15:40:
Joo, pahoittelen taas sanamuotoa, hyvä on, kyseessä on OMIIN havaintoihini perustuva näkemys. En ole tässä missään vaiheessa sanonut että kaikki tai edes suurin osa kamppailulajien harrastajista olisi väkivaltaisia ihmisiä muuten, mutta taas väkivaltaisten ihmisten joukosta havaittavastis suurempi osa tuntuu olevan kamppailulajien harrastajia. Omien havaintojeni mukaan siis.

Jokainen valitsee oman tiensä tottakai, mutta minusta kamppailulajit ovat väkivallan ihannointia, ja itse väkivaltaa vastustavana koen niiden olevan omaa ajatusmaailmaani vastaan.



Omien havaintojeni perusteella suurin osa väkivaltaisista ihmisistä harrastaa pallopelejä. Mm. kaikki joilta olen elämäni aikana turpaan saanut. Noista ei kyllä yksikään ollut nähnytkään tatamia. Pitäiskö mun nyt sit rakentaa näkemys, että pallopelit ovat väkivallan ihannointia?

On se jännä juttu ku nuo ufc:n tyypitkin haastatteluissa selittää kerta toisensa jälkeen että niiden temperamentti on tappelulajiharrastuksen myötä rauhottunu huomattavasti.

Mun nähdäkseni väkivaltaisuus ei ole mikään harrastus tai uravalinta, jota kehitetään esim. taistelulajein. Se on persoonallisuushäiriön manifestaatio, jonka oheistuotteiksi katsoisin myös kärsimättömyyden, jolla ei taistelulajeissa yleensä pärjää.
xl8r

Posts: 2,227

#185 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

niomic, 15.12.2008 15:43:
Eli mikäli olet tilanteessa, mistä et pääse puhumalla tai juoksemalla karkuun, eikä kukaan muu ole auttamassa, niin otat mieluummin vaan pataan, ok. Sulla on sit paskat geenit näin kylmästi katsottuna :)



Itse olen opetellut olemaan hankkiutumatta sellaisiin "uhkaaviin" tilanteisiin. Ja hyvin on toiminut. Saattaa joutua tekemään välilä tosin vaikeampiakin päätöksiä, mutta se on kyllä maksanut varmasti itsensä takaisin.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Avatar
#186 • • niomic Guest

nuance, 15.12.2008 15:47:
---
xl8r, 15.12.2008 15:40:
Joo, pahoittelen taas sanamuotoa, hyvä on, kyseessä on OMIIN havaintoihini perustuva näkemys. En ole tässä missään vaiheessa sanonut että kaikki tai edes suurin osa kamppailulajien harrastajista olisi väkivaltaisia ihmisiä muuten, mutta taas väkivaltaisten ihmisten joukosta havaittavastis suurempi osa tuntuu olevan kamppailulajien harrastajia. Omien havaintojeni mukaan siis.

Jokainen valitsee oman tiensä tottakai, mutta minusta kamppailulajit ovat väkivallan ihannointia, ja itse väkivaltaa vastustavana koen niiden olevan omaa ajatusmaailmaani vastaan.

---


Omien havaintojeni perusteella suurin osa väkivaltaisista ihmisistä harrastaa pallopelejä. Mm. kaikki joilta olen elämäni aikana turpaan saanut. Noista ei kyllä yksikään ollut nähnytkään tatamia. Pitäiskö mun nyt sit rakentaa näkemys, että pallopelit ovat väkivallan ihannointia?

On se jännä juttu ku nuo ufc:n tyypitkin haastatteluissa selittää kerta toisensa jälkeen että niiden temperamentti on tappelulajiharrastuksen myötä rauhottunu huomattavasti.

Mun nähdäkseni väkivaltaisuus ei ole mikään harrastus tai uravalinta, jota kehitetään esim. taistelulajein. Se on persoonallisuushäiriön manifestaatio, jonka oheistuotteiksi katsoisin myös kärsimättömyyden, jolla ei taistelulajeissa yleensä pärjää.



Voin omistakin tilastoistani kaivaa, että yksikään minuun väkivaltaa käyttänyt henkilö ei ole mikään lajiharrastaja tai mikäli on, niin _täysin_ aloittelijoita kun eivät mitään osanneet (tai paska laji ;). Tuo yksi vapaaottelija ei lopulta mitään fyysistä tehnyt, käyttäytyi vain kuin mulkku ja yritti saada minua tekemään ensimmäisen liikkeen. Unohdin kysyä miltä gymiltä se on, ois voinu antaa vähän valmentajille / muualle palautetta.
RiD

Posts: 2,817

#187 • • Edited RiD Nukemi

xl8r, 15.12.2008 14:27:
Omasta mielestäni kaikki kamppailulajit, joissa hyökätään toista kohtaan esim. potkimalla tai lyömällä (tai murjomalla muilla keinoin) saisi yksinkertaisesti kieltää.



Oon semionnellinen että et ole päättämässä tästä. Ihminen keksii aina tapoja satuttaa toista ihmistä, oli sitten kamppailulajitaustaa tai ei. Yleensä kamppailulajia tosissaan harrastava ihminen on se joka välttää tilannetta koska seuraamukset jonkun kaverin kunnolla kaatamisesta yleensä ovat todella rankat kamppailulajin harrastajalle

xl8r, 15.12.2008 14:27:
Ei ole mitään perustetta minun mielessäni ainakaan sille miksi väkivaltaa tulisi opettaa. Tiedän että saan päälleni kohta vyörytyksen itsepuolustuskommentteja mutta mitähän jos menisitte ja vetäisitte vitun päähänne jokainen saatanan väkivallan ihannoitsija.



En sitten tiedä, mutta tuo ns "väkivallan opetteleminen" ei liity mulla ainakaan ees etäisesti siihen että pystyisin tappelemaan paremmin. Itse tiedän ihmisiä tällähetkellä jotka ovat kamppailulajitaustansa takia selvinneet esm. pyöräilyonnettomuuksista, päässeet karkuun mahd hengenvaarallisista tilanteista ilman että kukaan on vahingoittunut.

xl8r, 15.12.2008 14:27:
On olemassa ihan oikeaa itsepuolustusta ja sitten on olemassa näitä hyökkääviä lajeja jotka (toisin kun usein saa lukea lajien kuvauksesta mietiskelystä yms. puutaheinää paskasta) eivät opeta mitään muuta kuin väkivaltaa.



Oot kyllä aika kujalla :D

Syytät näitä lajeja kaikesta aivan syyttä. Ei vika ole lajissa, vaan siinä älykääpiössä joka suhun sormensa iski. Tämä älykääpiö todennäköisesti ei piittaa niistä lajinsa periaatteista/säännöistä, vaan ja ainoastaan omasta itsestään, omasta egostaan ja siitä miten coolia se on pistää jotain jannua feissiin.

xl8r, 15.12.2008 15:40:
Joo, pahoittelen taas sanamuotoa, hyvä on, kyseessä on OMIIN havaintoihini perustuva näkemys. En ole tässä missään vaiheessa sanonut että kaikki tai edes suurin osa kamppailulajien harrastajista olisi väkivaltaisia ihmisiä muuten, mutta taas väkivaltaisten ihmisten joukosta havaittavastis suurempi osa tuntuu olevan kamppailulajien harrastajia. Omien havaintojeni mukaan siis.

Jokainen valitsee oman tiensä tottakai, mutta minusta kamppailulajit ovat väkivallan ihannointia, ja itse väkivaltaa vastustavana koen niiden olevan omaa ajatusmaailmaani vastaan.



Tokihan kamppailulajit houkuttelevat tälläsiä idiootteja peruskursseille sun muille, jokainenhan haluaa olla oman visionsa mukaan cool. Toisilla hienompi auto, toisilla se "kova jätkä" -status. Yleensä nämä riitaahaastavat kaverit eivät selviä missään näissä lajeissa kauaa. (on toki poikkeuksiakin)

Tähän mennessä taidot joita mulle on kyseisten väkivaltalajien harjoittamisest karttunut ovat olleet lähinnä positiivisia. Terveemmät elämäntavat, itsetunnon kohoaminen, geneerisesti parempi mieli ja kaikki tää sillä että mä tykkään ottaa muutaman iskun vastaan sillointällön ja jakaa muutaman eteenpäin sillointällöin kuhan se tapahtuu hyvässä hengessä ja niin että molemmat osapuolet todnäk. nauravat vielä edellämainitun jälkeen. Hyvää stressinpurkua ja rajattomat määrät hauskaa.

Itse kamppailutaidon näen itselleni hyödylliseksi vain jos joudun tilanteeseen missä minulle rakasta henkilö uhataan jollain fyysisellä ja minulla on mahdollisuus puuttua siihen opittujen taitojen avulla. Kovin jätkä on kuitenkin aina se jolla on haulikko ja bulldog. Noita vastaan harvoin musta vyö karaokessa auttaa.


edit: ihan tilannetietona, minunkaan kimppuun ei ikinä ole käynyt kukaan kuka olisi omannut minkäänlaista kamppailulajitaustaa. Vain yliegoistisiä normaaleita pulliaisia.

edit2:

xl8r, 15.12.2008 14:27:
Nim. 4 päivää teholla ilman syytä täysin tuntemattomien taistelulajiharrastajien toimesta.



Pahoittelen tapahtunutta, kuolkoon tämä lajiharrastaja veriseen ripuliin ihan vaan lajinsa häpäsemisestä ja väkivallan käytöstä salin ulkopuolella.

--
*super* *possu*

Avatar
#188 • • niomic Guest

Ana-5000, 15.12.2008 14:46:
Minä häviän jatkuvasti itesäni 20 kiloa kevyemmälle sparrivastustajalle treeneissä siksi, että tämä henkilö osaa suojata itseään. Lajiharjoittelun kieltäminen asettaisi tämänkin kaverin pysyvästi altavastaajan asemaan, tämän jälkeen riidat voittaisi se, joka on yksinkertaisesti isompi.



Suosittelen et toi sun pikku vinkuheinäkaveris ostaa tuliluikun ja ite opettelet vittu potkii noob!
Epailija

Posts: 5,636

#189 • • Epailija Physicist, 2nd class.

xl8r, 15.12.2008 15:52:
Itse olen opetellut olemaan hankkiutumatta sellaisiin "uhkaaviin" tilanteisiin. Ja hyvin on toiminut.



Hetkonen, etkös sinä ollut se, joka oli viettänyt neljä päivää teholla?

Tuohon kilpavarustelujuttuun sanon sen verran, että "kilpavarustelun" ulkopuolelle jättäytyminen on sellainen tyypillinen pasifistin virhe, jossa oletetaan hyvän tahdon ja väkivallattomuuden leviävän omasta itsestä myös muihin ympärillä oleviin, vaikka todellisuudessa silloin tekee itsestään vain helpon saaliin.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

xl8r

Posts: 2,227

#190 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

RiD, 15.12.2008 15:52:
--8<


8<
sillä että mä tykkään ottaa muutaman iskun vastaan sillointällön ja jakaa muutaman eteenpäin sillointällöin kuhan se tapahtuu hyvässä hengessä ja niin että molemmat osapuolet todnäk. nauravat vielä edellämainitun jälkeen. Hyvää stressinpurkua ja rajattomat määrät hauskaa.



No joo, omat näkemykseni ovat todella kaukana siitä, että iskujen ottaminen ja jakaminen edes hyvässä hengessä olisi missään määrin hyväksyttävää, omassa mielessäni kyse on juuri väkivallan ihannoinnista silloin.

Tuntuu jotenkin oudolta, että kukaan ei tunnu näkevän mitään hälyyttäävää kamppailulajeissa. Toki se varmasti on suurelle osalle niitä harrastavista kuntoilukeino ja tuo paljon sisältöä elämään, mutta omasta mielestäni minkäänlainen väkivalta ei ole hyväksyttävää eikä kamppailulajien harrastaminen ja julkinen esittäminen ainakaan yhtään edistä maailman suuntaa kohti väkivallattomampaa maailmaa.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

xl8r

Posts: 2,227

#191 • • Edited xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

Epailija, 15.12.2008 16:14:
---
xl8r, 15.12.2008 15:52:
Itse olen opetellut olemaan hankkiutumatta sellaisiin "uhkaaviin" tilanteisiin. Ja hyvin on toiminut.
---


Hetkonen, etkös sinä ollut se, joka oli viettänyt neljä päivää teholla?

Tuohon kilpavarustelujuttuun sanon sen verran, että "kilpavarustelun" ulkopuolelle jättäytyminen on sellainen tyypillinen pasifistin virhe, jossa oletetaan hyvän tahdon ja väkivallattomuuden leviävän omasta itsestä myös muihin ympärillä oleviin, vaikka todellisuudessa silloin tekee itsestään vain helpon saaliin.



Olen opetellut sen jälkeen. Pitääkö jokainen asia vääntää täällä rautalangasta?

Mitä sitten pitäisi tehdä? Kilpavarustella enemmän kuin mahdolliset vastustajat? Hankkia puukko? Stungun? Pistooli? Haulikko? Uskon toki vahvasti että jos ensimmäistä riidan haastajaa ampuisin päähän, ei varmasti tulisi kukaan loppuiltana vittuilemaan (virkavaltaa lukuunottamatta). Onko sinulla parempia ehdotuksia?

Olen itsekkin harrastanut Judoa nelisen vuotta (lopetin sen ajan puutteen vuoksi), enkä sinänsä vastusta lajeja, joissa pääpaino ei ole vastapuolen satuttamiseen keskittyvissä tekniikoissa (lyöminen, potkiminen, yms.)

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Epailija

Posts: 5,636

#192 • • Epailija Physicist, 2nd class.

xl8r, 15.12.2008 16:14:
Tuntuu jotenkin oudolta, että kukaan ei tunnu näkevän mitään hälyyttäävää kamppailulajeissa.



Ehkä vain harvat jakavat käsityksesi siitä mikä on väkivaltaa ja mikä ei. Sparrauksessa ei ole tarkoitus vahingoittaa kaveria, joten mikä ihme siitä tekee väkivaltaa? Sekö, että tekonahka saattaa koskea poskeen? Tai että jalkapöytä saattaa koskea toisen reiteen (sehän on luonnotonta!)? Kuitenkin jotkut lajit ovat mielestäsi "oikeita itsepuolustuslajeja", vaikka käytännössä kaikissa itsepuolustuslajeissa hyökkääjä taltutetaan fyysistä voimaa käyttäen ja tarvittaessa hyökkääjää (vakavastikin) vahingoittaen. Miksi nämä lajit ovat vähemmän väkivaltaisia?

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

RiD

Posts: 2,817

#193 • • Edited RiD Nukemi

xl8r, 15.12.2008 16:14:
---
RiD, 15.12.2008 15:52:
Q8()--<--< <- akuankka
sillä että mä tykkään ottaa muutaman iskun vastaan sillointällön ja jakaa muutaman eteenpäin sillointällöin kuhan se tapahtuu hyvässä hengessä ja niin että molemmat osapuolet todnäk. nauravat vielä edellämainitun jälkeen. Hyvää stressinpurkua ja rajattomat määrät hauskaa.
----
No joo, omat näkemykseni ovat todella kaukana siitä, että iskujen ottaminen ja jakaminen edes hyvässä hengessä olisi missään määrin hyväksyttävää, omassa mielessäni kyse on juuri väkivallan ihannoinnista silloin.



Entiedä.

Mulle ne pääjutut tässä ovat seuraavat:
a) Adrenaliini veressä
b) Kilpailuvietti ja se fiilis hyvän kamppailun jälkeen
c) jokainen isku joka tulee läpi on opettavainen, usein reenitilanteessa tulee jatkuvasti sellasia "ahaa ilmiöitä". Jos isku tulee läpi -> teet jotain väärin
d) Se opin määrä mitä yks kamppailu saattaa sulle antaa on enemmän kuin mitä 5 kirjaa lukemalla saattaisit ymmärtää. Opit uusia asioista itsestäsi ja reenikavereistasi.
e) Munmielestä se on vaan kivaa peuhata jonkun kanssa, olin sitten häviävänä tai voittavana osapuolena. Tää kaikki fyysinen kuritus kuitenkin loistaa poissaolollaan heti kun lähetään salin ovesta ulos.
f) Kun kaksi ihmistä "taistelee/sparraa/vaihtaa iskujaan" hyvässä hengessä keskenään, molemmat yllämainituista syystä, heidän välilleen todennäköisesti ajan mukaan syntyy helvetin lämmin ja "veljellinen" linkki. Tätä kautta olen ystävystynyt moneen ihmiseen joihin en varmasti olisi tutustunut muulla tavalla. (kilpailukumppanien kanssa asia ei välttämättä ole näin koska kilpailuvietti/halu olla paras tulee peliin, reeniikaverien kanssa tätä tapahtuu usein)
g) oon huomannu olevani masokisti. Nautin lähes sairaalloisesti välillä siitä kivun määrästä mitä yksinkertainen selkärangan lukitseva lukko voi tuoda. Se on vaan välillä se mun juttu.
hij)... kyllähän näitä riittäs.


xl8r, 15.12.2008 16:14:
Tuntuu jotenkin oudolta, että kukaan ei tunnu näkevän mitään hälyyttäävää kamppailulajeissa. Toki se varmasti on suurelle osalle niitä harrastavista kuntoilukeino ja tuo paljon sisältöä elämään, mutta omasta mielestäni minkäänlainen väkivalta ei ole hyväksyttävää eikä kamppailulajien harrastaminen ja julkinen esittäminen ainakaan yhtään edistä maailman suuntaa kohti väkivallattomampaa maailmaa.



Kyllä mä näkisin sen hälyyttävänä jos kuva olisi näin mustavalkoinen miten sä sen näet.

Väitän siltikin että nämä ko. lajit opettavat mm. kultuuria, itsehillintää, hyödyllistä tietoa (fysiikka/anatomia), käytöstapoja (salietiketit jne?) ja lukemattomia muita hyödyllisiä asioita, eivät vain taistelua.

Jos kamppailulajien harrastajat laitettaisiin vaakaan ja mitattavana olisi vain ääripäät. esm. kovajätkäjudopotkuhaastajat vs pasifistit. Väittäisin että: pasifistisen ajattelutavan omaavien puoli olisi se joka painaisi enemmän.

--
*super* *possu*

xl8r

Posts: 2,227

#194 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

Epailija, 15.12.2008 16:22:
---
xl8r, 15.12.2008 16:14:
Tuntuu jotenkin oudolta, että kukaan ei tunnu näkevän mitään hälyyttäävää kamppailulajeissa.
---


Ehkä vain harvat jakavat käsityksesi siitä mikä on väkivaltaa ja mikä ei. Sparrauksessa ei ole tarkoitus vahingoittaa kaveria, joten mikä ihme siitä tekee väkivaltaa? Sekö, että tekonahka saattaa koskea poskeen? Tai että jalkapöytä saattaa koskea toisen reiteen (sehän on luonnotonta!)? Kuitenkin jotkut lajit ovat mielestäsi "oikeita itsepuolustuslajeja", vaikka käytännössä kaikissa itsepuolustuslajeissa hyökkääjä taltutetaan fyysistä voimaa käyttäen ja tarvittaessa hyökkääjää (vakavastikin) vahingoittaen. Miksi nämä lajit ovat vähemmän väkivaltaisia?



Sparraminenhan on yleensä harjoitusta, ei kuitenaan se pääasia? Taistelulajeissa opetellaan tekniikoita, joiden tarkoitus on satuttaa tai vahingoittaa toista ihmistä. Tämä ei mielestäni ole hyväksyttävää. Judossa esimerkiksi taas ei alkeistasolla varsinkaan opeteta tämän tyylistä, vaan esimerkiksi jokainen heitto pitää saattaa mattoon saakka, että vastustajalle ei koidu tästä vahinkoa tai vaaraa. Näetkö tässä jotain eroa?

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Epailija

Posts: 5,636

#195 • • Epailija Physicist, 2nd class.

xl8r, 15.12.2008 16:20:
Mitä sitten pitäisi tehdä? Kilpavarustella enemmän kuin mahdolliset vastustajat? Hankkia puukko? Stungun? Pistooli? Haulikko? Uskon toki vahvasti että jos ensimmäistä riidan haastajaa ampuisin päähän, ei varmasti tulisi kukaan loppuiltana vittuilemaan (virkavaltaa lukuunottamatta). Onko sinulla parempia ehdotuksia?



On. Voimakeinoja vain viimeisenä keinona ja silloin niin vähäisessä määrin kuin mahdollista. Aseiden hankintaa en suosittele tai kannata. Fyysistä valmentautumista sen sijaan suosittelen.

Olen itsekkin harrastanut Judoa nelisen vuotta (lopetin sen ajan puutteen vuoksi), enkä sinänsä vastusta lajeja, joissa pääpaino ei ole vastapuolen satuttamiseen keskittyvissä tekniikoissa (lyöminen, potkiminen, yms.)



Minusta tämä on aika kaksinaismoralistinen näkemys. Ei judo ole itsepuolustukäytössä mikään "pehmeä" laji. Jos sinä kaadat tai heität kaverin katuuun, niin ensinnäkin se varmasti sattuu ja toisekseen potentiaalisesti tappaa (esim. jos toisen pää iskeytyy vahingossa kovaan asvalttiin). Lukot toimivat lähinnä yhtä vastustajaa vastaan ja jos toisen tarkoitus on oikeasti vahingoittaa sinua, ei niitäkään pysty takuuturvallisella voimankäytöllä soveltamaan. Lisäksi en ole yhtään vakuuttunut, että judossa olisi edes perusajatuksena se, että vastustajaa ei vahingoiteta oikeassa tilanteessa. Harmonisen voiman tien eli aikidon tekniikat ovat esimerkiksi salissa yhtä diibadaabaa, jossa ketään ei satu, mutta _oikeassa_ tilanteessa monet niistä ovat ihan puhtaita tappotekniikoita.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

RiD

Posts: 2,817

#196 • • Edited RiD Nukemi

Epailija, 15.12.2008 16:31:
---
xl8r, 15.12.2008 16:20:

Olen itsekkin harrastanut Judoa nelisen vuotta (lopetin sen ajan puutteen vuoksi), enkä sinänsä vastusta lajeja, joissa pääpaino ei ole vastapuolen satuttamiseen keskittyvissä tekniikoissa (lyöminen, potkiminen, yms.)

---

Minusta tämä on aika kaksinaismoralistinen näkemys. Ei judo ole itsepuolustukäytössä mikään "pehmeä" laji. Jos sinä kaadat tai heität kaverin katuuun, niin ensinnäkin se varmasti sattuu ja toisekseen potentiaalisesti tappaa (esim. jos toisen pää iskeytyy vahingossa kovaan asvalttiin). Lukot toimivat lähinnä yhtä vastustajaa vastaan ja jos toisen tarkoitus on oikeasti vahingoittaa sinua, ei niitäkään pysty takuuturvallisella voimankäytöllä soveltamaan. Lisäksi en ole yhtään vakuuttunut, että judossa olisi edes perusajatuksena se, että vastustajaa ei vahingoiteta oikeassa tilanteessa. Harmonisen voiman tien eli aikidon tekniikat ovat esimerkiksi salissa yhtä diibadaabaa, jossa ketään ei satu, mutta _oikeassa_ tilanteessa monet niistä ovat ihan puhtaita tappotekniikoita.



Judohan oli tarkoitettu alunperin talonpojille panssaroituja shoguneita ja samuraita vastaan. Tarkoituksena oli murskata jannut oman panssarinsa sisään isoilla heitoilla joissa vastustajan painoa käytettiin aseena panssaria vastaan. Munmielestä se on aika brutaalia.


edit: jo pelkkä peruskurssilla opetettava harai-goshi lonkkaheitto kovalla alustalla toteutettuna väkivaltatilanteessa todennäköisesti murtais/rampauttais heitettävän kaverin pysyvästi.

edit2: tsek this out

--
*super* *possu*

nuance

Posts: 1,963

#197 • • nuance cov ops, combat, sunrise

xl8r, 15.12.2008 16:30:
Judossa esimerkiksi taas ei alkeistasolla varsinkaan opeteta tämän tyylistä, vaan esimerkiksi jokainen heitto pitää saattaa mattoon saakka, että vastustajalle ei koidu tästä vahinkoa tai vaaraa. Näetkö tässä jotain eroa?



Saanko esitellä: juji gatame - yksi judon tyypillisimmistä peruslukoista:


Tässäkö ei satuteta ketään?

<- puurot
vellit ->
xl8r

Posts: 2,227

#198 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

RiD, 15.12.2008 16:28:

Väitän siltikin että nämä ko. lajit opettavat mm. kultuuria, itsehillintää, hyödyllistä tietoa (fysiikka/anatomia), käytöstapoja (salietiketit jne?) ja lukemattomia muita hyödyllisiä asioita, eivät vain taistelua.

Jos kamppailulajien harrastajat laitettaisiin vaakaan ja mitattavana olisi vain ääripäät. esm. kovajätkäjudopotkuhaastajat vs pasifistit. Väittäisin että: pasifistisen ajattelutavan omaavien puoli olisi se joka painaisi enemmän.



Noita asioita voi oppia myös muualta, siitä et varmaankaan ole eri mieltä? En muutenkaa ole väittänyt missään vaiheessa että edes suurin osa lajien harrastajista olisi missään määrin näitä ongelmatapauksia.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

xl8r

Posts: 2,227

#199 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

nuance, 15.12.2008 16:36:
---
xl8r, 15.12.2008 16:30:
Judossa esimerkiksi taas ei alkeistasolla varsinkaan opeteta tämän tyylistä, vaan esimerkiksi jokainen heitto pitää saattaa mattoon saakka, että vastustajalle ei koidu tästä vahinkoa tai vaaraa. Näetkö tässä jotain eroa?

---


Saanko esitellä: juji gatame - yksi judon tyypillisimmistä peruslukoista:



Tässäkö ei satuteta ketään?

<- puurot
vellit ->



Olen tietoinen, mutta: lukot tulevat kuvioihin vasta ylemmillä vöillä. Taistelulajeissa taas opetetaan potkimaan ja lyömään ihan alkeisvaiheista lähtien.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Epailija

Posts: 5,636

#200 • • Epailija Physicist, 2nd class.

xl8r, 15.12.2008 16:30:
Sparraminenhan on yleensä harjoitusta, ei kuitenaan se pääasia?



No ei se pääasia ole myöskään ihmisten vahingoittaminen, vaikka tekniikat sen mahdollistavatkin.

Taistelulajeissa opetellaan tekniikoita, joiden tarkoitus on satuttaa tai vahingoittaa toista ihmistä. Tämä ei mielestäni ole hyväksyttävää. Judossa esimerkiksi taas ei alkeistasolla varsinkaan opeteta tämän tyylistä, vaan esimerkiksi jokainen heitto pitää saattaa mattoon saakka, että vastustajalle ei koidu tästä vahinkoa tai vaaraa. Näetkö tässä jotain eroa?



En mitenkään merkittävän isoa. Kaikissa lajeissa treenaaminen pyritään tekemään turvallisesti ja kuten edellisessä viestissäni jo totesin, ei judokaan katuympäristössä ole mitenkään turvallinen laji. Kummasti niistä mattoon saattamisistakin tulee kivuliaita kokemuksia kun alustana on karhea asvaltti ja heitettävänä väkivaltainen riehuja, joka vastustaa toimenpidettä kaikin keinoin.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous