Samu*, 13.11.2008 13:46:
Rankkaa oli vissiinkin se vastuu hommista, sille sanottiin että sen tulevaisuus on nyt tämä. Ja päälle jätkän faija kuolee, jonka piti koko hommaa pyörittää.
En tiedä millaisia töitä nimimerkki Anselmi tekee tai on tehnyt, kun on varaa arvostella, mutta joskus vastuu isoista asioista (enkä tällä tarkoita mitään Citymarketin kassavastaavaa...), voipi olla hiukkasen rankkaa.
Samu se on aina niin kiinnostunut siitä mitä töitä olen tehnyt^^
Kaikkihan on suhteellista ja tapauskohtaista, mutta juu kyllä voisin väittää tehneeni vastuullisia hommia ja jopa
huomattavasti normaalia haastavammassa tilanteessa (yrityksen johtaminen erittäin muuttuvassa tilanteessa). Ja mitä tuolla aiemmin kulttuuri-topickissa kyselit niin kyllä olen tehnyt myös ns. suorittavaa työtä, useamman vuoden. varasto jne. hommia. Tekisin vieläkin jos tarve tulisi. Pidän fyysisestä työstä, hyvää treeniä. Mutta nykyään teen asiantuntijatehtäviä ja tykkään kovasti. Jos vielä enemmän kiinnostaa niin
voin yksityisviestillä kertoa lisää. Tänne en ajatellut työhistoriaani ruveta tuon enempää referoimaan.
Mutta silloinkin kun noita hommia tai mitä tahansa hommia ikinä olenkin tehnyt niin minulla oli täysi vapaus valita teenkö niitä vai en. Mitä vastuullisempien töiden suorittajia olen nähnyt, sitä vähemmän tuollaista valitusta on kuulunut. Yleensä ihmiset tajuaa että korvaus on hyvä koska vastuu on suuri. Jos ei miellytä niin voi vaihtaa vähemmän vastuullisiin hommiin joissa korvaus on pienempi. Jos sellaisissa hommissa alkaa tuntumaan siltä että tekee mieli lähteä itkemään sitä kuinka rankkaa on, niin kannattaa katsoa peiliin. Kukaan tässä maassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään työtä, ei myöskään mitään tuollaista työtä ja jokaiseen tuollaiseen tehtävään löytyy varmasti ottajia.
Vaikka olisi perheyritys niin siltikin täysin oma valinta sen suhteen ottaako yrityksen hommakseen ja tekeekö sen homman itse vai palkkaako osaavat henkilöt tekemään, jolloin itselle jää vähemmä voittoa. En lähde millään tavalla vähättelemään tuon herran työn vastuullisuutta ja raskautta, mutta kuten sanoin, kaikki on suhteellista ja tapauskohtaista. Jos itse tuntee että on liian raskasta niin kannattaa miettiä onko oikea nainen/mies hommaan. Jos ei niin antaa paikkansa jollekin jolle se ei ole liian raskasta sen sijaan että lehtiin lähtee tilittämään. Tekijät ei maailmasta lopu.
Ensimmäistä kertaa itse näen kenenkään kitisevän tuollaisesta valinnan mahdollisuudesta missään. Suurin osa yritysten johtajista taitaa kuitenkin tehdä hirveän määrän töitä päästäkseen tuohon tilanteeseen. Jotenkin absurdia se että henkilö joka voi valita ottaako sen kaiken tarjottuna vai kieltäytyykö ja vaikka saavuttaa itse sen kaiken, valittaa siitä että on saanut valita.
Mut mites itselläs? Mitäs hommia itse olet tehnyt kuin noin kovasti olet muodostamassa kuvaa ihmisten kyvystä käsittää tai kokea asioita sen perusteella mitä työtä ovat tehneet (Esim. tuo cittarin-kassa tai se että onko ollut töissä raksalla vai ei kultturi-topickissa). Oletko paljon tehnyt noita mainitsemiasi vastuullisia hommia kun niin hehkutat
sen rankkuutta vai luitko lehdestä että se on rankkaa? Itse näkisin että vastuu ei ole rankkaa kun sitä osaa jakaa. Toinen tapa välttää rankkuutta on hoitaa vastuullisia tehtäviä ottamatta vastuuta, mutta se on väärä tapa.