Damien, 15.1.2008 18:19:
---
alek száhala, 15.1.2008 17:39:
---
Damien, 15.1.2008 16:27:
---
T-mu, 15.1.2008 14:44:
Mielestäni kukaan ei oo oikee tyyppi ruotimaan freeformin rakennetta tms. Se on kyseisen tyylin hienous mitä ei kaikenmaailman hyyskä ja progepellet ymmärrä.
---
Ooks niinq iha tosisssas? Väitäx niinq et meitsikään ei tiedä mistä jauhan ja six jotkut nykyformeista menee ohi? OOX niinQ viälki iHA TOSiSSAS? Siis ku on niinq olemas suaraviivast musaa ja sit o niinQ kaavamaist muzaa jä täs o jo aika kulahtanu kaava, eipä silti etteikö se toimis, mutku mutku mutku vois olla skidist haastavampaa, ihan niinq vaa välillä :)
---
Tää on aika mielenkiintonen pointti oikeesti.
Oon monesti miettiny, mikä se aina niin haettu ja arvostettu hyvä rakenne on. Jos lasketaan rakentava palaute mitä oon elämäni aikana saanu, siitä 90% on liittyny biisin rakenteeseen. Muinoin yks mun trancebiisi ois päässy vinyylille, mutta siinäkin rakenne oli huono, sain ohjeet korjata rakenteen samanlaiseksi kun Ferry Corstenin biisissä X mutta jätin homman tekemättä eikä julkaisua tullut.
Pitäskö sen hyvän biisin alkaa melodialla vai loppua siihen? Pitäskö riffit olla ns. "kokokohdassa" ja muu biisi melodiaa? Vai pitäskö vuorotellen tulla 8 baaria riffiä ja melodiaa?
---
En minä tiedä mikä on hyvä rakenne, jokainen kappale mitä teen on yksilö ja koitan siten seurata sen biisin sielunelämää ja muokata rakennetta tarpeen mukaan. Ehkä sun kohdalla meinaan et ne on liian geneerisiä toisiinsa nähden ja onhan se toki hyvä olla joku tyyli mitä jengi sitten seuraa isoilla markkinoilla. Mut minä ainakin itken pienen kyyneleen menetetylle tähdelle, koska silloin ku Tlalocin uppasit plattarille pahimpaan freeformi krapulaan, sain sellaista tyydytystä ettei moisesta väliä. Jätkä oli asenteellinen, rohkea ja sulla oli oma saundi minkä vangiksi olet IMO tätä nykyään jäänyt. Nää RRRRRAAAAstavat biisit seuraa toinen toistaan niin peräreikä peräreiässä, et ei niissä oo enää mitään mistä ammentaa. Oot kuullu yhen Sahalan, oot kuullu ne kaikki. Siitä tässä kai on mun kohdalla kysymys.
Nyt heti alussa sanotaan ettei kyse oo mistään vittuilusta, vaan rakenteista.
Mä tipahdan teidän biiseissä rakenteen osalta kärryiltä aika nopeesti. Kolmen minuutin kohdalla (biisistä riippumatta) on paha sanoa, onko biisi alussa, lopussa vai kliimaksissa. Mä noudatan systemaattista ja loogista kaavaa niin rakenteen kun melodioidenkin osalta.
Tlaloc ei mun mielestä poikkea mitenkään sitä edeltävien biisien rakenteesta, eikä juuri äänimaailmastakaan. Melodiat ja riffit siitä teki (sen ajan mittapuulla) hyvän. Mitä tohon äänimaailmaan tulee, luonnollisesti toi mun vanha soundi kuoli sillon kun Reason 2 tuli ja sai vähän muutakin ääntä ulos kun subtractorin kantti- ja saha-aaltoa.
Ikävä kyllä raastavaa saundia on aika hankala tehdä ilman raastoa. Eli samankaltaista saundeja tulee välttämättä, halusi tai ei. Niinkun tuossa infossa lukeekin, tämä biisi on tehty parin vanhemman biisin pohjalta, aika kokeellisissa merkeissä, esim. jos kuuntelet reversenä, tässä on Balag Lamarán melodia.
Mun mielestä toi "kun oot kuullu yhden, oot kuullu kaikki" pätee kaikkiin artisteihin. Paska juttu se on vasta, jos se tarttuu koko genreen, niinkun mm. progessa, gabberissa, hardstylessä ja UK-freeformissa on käynyt. Mä oon ilonen niin kauan kun kuulostan itseltäni, enkä keneltäkään muulta.
Ja vielä nyt kaikille tän threadin seuraajille tiedoksi, että täällä ei kukaan ole vetänyt hernettä nenään (toivottavasti). Jaksan länkyttää vaan siitä syystä, että tää aihe on oikeesti mielenkiintonen.