Keskustelua ylipainosta

118 posts, 6 pages, 18,680 views

Karski

#21 • • Karski Pomon kätyri

Anselmi, 21.11.2007 17:32:

Kukaan tuskin lähtee väittämään että ylipaino on ainut suomalaisten kuolinsyy, mutta ilmeisestikkin se on kovasti niitä suurimpia vaikuttimia, ellei suurin. Noille muille kuten päihteet ja tupakka löytyy jo omat topickit missä niitä ruoditaan. Eikö tätä sitten pitäisi erikseen ruotia? Eikö tämä ole yhtä merkittävä viinaan ja tupakkaan verrattuna?

Jaa ruoka? ;)

Mä peräänkuuluttaisin edelleen sellasta yleistä
elämänhallintakeskustelua, eikä niinkään vaan ylensyönnin,
tupakoinnin tai alkoholismin vastaista keskustelua.
Jo senkin takia että nää ongelmat koskettaa usein
samoja henkilöitä, ja osin samoista syistä.

Toisaalta kannustan kyl vahvasti kaikkia syömään
oikein ja sopivasti, moni huono päivä voitais ennaltaehkäistä
sillä että ruokavaloissa olis kylliks kaikkea mitä elimistö
ja aivot tarvii toimiakseen normaalisti.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

#22 • • Edited Karski Pomon kätyri

Anselmi, 21.11.2007 17:35:
Mutta eikös sitten niiden terveydenhuoltokustannusten pitäisi määräytyä sen mukaan kuinka paljon niitä tauteja ja vaivoja olemme omaehtoisesti itsellemme hankkineet?

Milläs sen toteat, missä määrin vaikka
keuhkosyöpä on passiivisesti, ja missä määrin
aktiivisesti hankittu? Ts. tollasen mallin
ottaminen käyttöön on käytännössä mahdotonta,
koska kaikki elimistöä kuormittavat tekijät ei
mitenkään käy ilmi päällepäin, eli toi olis aina
asiakkaan/potilaan oman ilmoituksen varassa.

Ei voida myöskään lähtee periin erillisiä korotettuja
hintoja VAIN ylipainoisilta, koska se olis syrjintää,
korotettujen maksujen pitäis koskee kaikkia riskiryhmiä,
mikä taas on mahdotonta koska kaikkiin keskeisiin
riskiryhmiin kuuluminen ei näy mitenkään päällepäin -
esim. urheiluharrastukset jotka nekin muodostaa
kuluerän tervenhuollossa.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Anselmi

#23 • • Anselmi And sell me

Karski, 21.11.2007 17:54:
---
Anselmi, 21.11.2007 17:35:
Mutta eikös sitten niiden terveydenhuoltokustannusten pitäisi määräytyä sen mukaan kuinka paljon niitä tauteja ja vaivoja olemme omaehtoisesti itsellemme hankkineet?

---

Milläs sen toteat, missä määrin vaikka
keuhkosyöpä on passiivisesti, ja missä määrin
aktiivisesti hankittu? Ts. tollasen mallin
ottaminen käyttöön on käytännössä mahdotonta,
koska kaikki elimistöä kuormittavat tekijät ei
mitenkään käy ilmi päällepäin, eli toi olis aina
asiakkaan/potilaan oman ilmoituksen varassa.

Ei voida myöskään lähtee periin erillisiä korotettuja
hintoja VAIN ylipainoisilta, koska se olis syrjintää,
korotettujen maksujen pitäis koskee kaikkia riskiryhmiä,
mikä taas on mahdotonta koska kaikkiin keskeisiin
riskiryhmiin kuuluminen ei näy mitenkään päällepäin -
esim. urheiluharrastukset jotka nekin muodostaa
kuluerän tervenhuollossa.

No mä lähtisin ehdottomasti epäterveiden tuotteiden verotuksen koventamisesta. Noissa kun yleensä se ostaja on myös käyttäjä.

--
sen pituinen se

Anselmi

#24 • • Edited Anselmi And sell me

Karski, 21.11.2007 17:48:
Jaa ruoka? ;)

Mä peräänkuuluttaisin edelleen sellasta yleistä
elämänhallintakeskustelua, eikä niinkään vaan ylensyönnin,
tupakoinnin tai alkoholismin vastaista keskustelua.
Jo senkin takia että nää ongelmat koskettaa usein
samoja henkilöitä, ja osin samoista syistä.

Itse yhtälailla peräänkuulutan
yleistä elämänhallintakeskustelua ja kovasti toivon että sellaisen topickin tänne bygaat jos kerta asian noin näet. Tuohon kun pystyisi helposti yhdistämään keskustelun siitä kuinka paljon se nuo asiat ylipäätään on yksilön oma asia ja kuinka paljon kaikkien yhteinen. Mutta yhtälailla näen että tällä topickilla on paikkansa.

Jutu, 21.11.2007 17:47:
Totta kai on, ja hyvä, että joku rohkea (sinä :P) otit aiheen puheeksi. Oliskin nyt kiva kuulla muiden ihmisten mielipiteitä siitä miten lihavuutta pitäisi "hoitaa" ja jos jollain on omia kokemuksia lihavuudesta -> laihuuteen, niin olis kiva saada kuulla niitä.

Esim. Tämä tukee sitä ajatusta paljon. Jos tästä topickista jotain apua on jollekkin niin se on paikkansa ansainnut. Koska kaiken muun keskustelun lisäksi täällä voi jakaa kokemuksiaan.

Vai pitäisikö ihmisten olla keskustelematta asiasta ja puhua kyllä tupakoinnista ja päihteistä erikseen, mutta ylipainosta vain yleisen elämänhallinan yhteydessä?

EDIT: Yli 70% tuon gallupin mukaan kelaa että tässä ei ole kyse yksityisestä asiasta. Siltikään kukaan ei uskalla tai halua avata suutaan aiheesta. Kertoo hiukan siitä kuinka tulenarasta ja tabusta aiheesta on kyse. Itse en usko että tabuna pitäminen ainakaan auttaa ketään tässä tapauksessa, ainakaan pitkällä tähtäimellä.

--
sen pituinen se

Sunflower

#25 • • Sunflower
Toi Imagen juttu kannattaa tosiaan lukea. Olin itsekin postailemassa tuota tänne, mutta koska linkki löytyy, niin tässä pikku pätkä siitä:

>>Samanlainen näköharha on liittynyt kuolleisuuden arviointiin. Vuonna 1999 ryhmä amerikkalaisia tutkijoita julkisti raportin, jonka mukaan lihavuus aiheuttaa vuosittain noin 325 000 amerikkalaisen aikuisen kuoleman. Lukua siteerattiin mediassa ahkerasti.

Mutta miten tuo suuri luku syntyi, pohti Eric Oliver. Sitä varten ei ollut selvitetty, aiheutuivatko kuolemat juuri lihavuudesta. Oli vain laskettu se, kuinka moni kaikista vuoden aikana kuolleista oli lihavia eli heidän painoindeksinsä ylitti 30. Ja sitten oletettu, että heidän kuolemansa johtui läskistä. Laskelmassa oli mukana suuria määriä ihmisiä, jotka olivat kuolleet liikenneonnettomuuksissa tai lukemattomista muista syistä, joihin lihavuudella ei ollut mitään yhteyttä.>>
Anselmi

#26 • • Edited Anselmi And sell me

Annakins, 21.11.2007 18:21:
Mitä sä nyt haet tältä keskustelulta? Haluatko puhua ylipainon syistä vai sen yhteiskunnallisista vaikutuksista?

Tätä (Mutta eipä taideta paljon aiheesta keskustella. Sen verran tabu että "keskustelu" rajoittuu parii keskusteluun siitä ettei keskusteltaisi. Syy miksi tämän keskustelun aloitin on se että koen hätkähdyttävänä sen että 2/3 suomalaisista miehistä on ylipainoisia. Se ei todellakaan ole mikään pieni luku. Yhtälailla olisi kiva keskustella siitä miksi tämä on niin tabu ja miksi esim tupakoitsijan saa tuomita, pois sulkien passiivisen tupakoinnin aiheuttaminen, mutta ei ylipainoista. jne.)

Vai haluatko, että joku tulee tänne kirjoittamaan, että "moi, olen Sejase ja olen ylipainoinen koska syön liikaa ja liian rasvaista ruokaa"?

Mutta jos joku haluaa tällaista tulla kertomaan niin siitä vaan. Kyllähän se aiheeseen liittyy siinä missä tuo ylempikin. Mä en tästä alemmasta esimerkistä hirveesti irti saa mut joku Sejase kakkonen jolla on samankaltainen probleema, voi hyvinkin saada.

EDIT: ja jottei joku passiivisagressiivisesti kelailis himassaan et mitä se Anselmi nyt tuollaisesta sepostaa kun ei voi tietää mitä ylipaino on kun sellaista ei ole itse kokenut. Niin pyydän miettimään siltä kannalta että ei tupakka ja päihdekeskustelujen aloittajakaan välttämättä ollut tupakoitsija ja tai päihteidenkäyttäjä.

--
sen pituinen se

Lyylikki

#28 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Anselmi, 21.11.2007 17:56:
No mä lähtisin ehdottomasti epäterveiden tuotteiden verotuksen koventamisesta. Noissa kun yleensä se ostaja on myös käyttäjä.

Sitten tuleekin se ongelma, että mikä lasketaan epäterveelliseksi ruuaksi. Sillä vaikeahan se on vetää raja johonkin, mikä on epäterveellistä ja mikä taas ei. Jos raja vedettäisiin esimerkiksi rasvaisuuteen, niin kuluttajille tehtäisiin entistä rasvattomampia tuotteita, mutta eivät ne silti välttämättä olisi sen terveellisempiä tai vähäenergiaisempia (esim. low fat -sipsit). Jos taas raja vedettäisiin energiamäärään esim. alle 100 kcal/100 g, lisääntyisi esimerkiksi korvaavien makeutusaineiden käyttö, mikä ei välttämättä myöskään olisi hyväksi.

Ongelma on siinä, että liika mitä tahansa on liikaa. Ja kohtuus kaikessa taas olisi se oikea tie. Sitä on verotuksella hankala kontrolloida.

En kuitenkaan näe veron kanssa kikkailua täysin poissuljetuksi, sillä mielestäni parempi vaihtoehto tuossa voisi olla se, että tuotteet, joita voidaan eittämättä pitää terveellisinä olisivat verovapaita tai niille olisi pienempi vero. Esimerkiksi juurekset sun muut kuuluisivat tähän ryhmään. Kuitenkin jos verovapaus annettaisiin esimerkiksi hedelmille, niitä tuotaisiin varmasti enemmän myytäväksi. Yleensähän ne tulevat lentoteitse ja laivalla, jolloin terveellisyysvouhotus voitaisiinkin yhdistään ilmastonmuutokseen *vink* Joka on toinen iso NOUNOU.
Anselmi

#29 • • Edited Anselmi And sell me

Lyylikki, 21.11.2007 18:39:
Erittäin fiksua tekstiä

Hiton hyviä pointteja. Hassua ettei asioille mitään kuitenkaan tehdä tai lähinnä kuinka
jätetään kokonaan yksilön vastuulle koko asia. Löytyisköhän keneltäkään tietoa siitä onko jossain muussa maassa asiat hoidettu eri tavalla, eli millaisia vertailukohtia löytyy? Eli löytyykö valtioita jotka ohjaa tiukemmin esim. epätervellisen ruuan jne. syömistä. Ja millaisilla tuloksilla?

Yleensähän ne tulevat lentoteitse ja laivalla, jolloin terveellisyysvouhotus voitaisiinkin yhdistään ilmastonmuutokseen *vink* Joka on toinen iso NOUNOU.

Itseasiassa merikuljetus taitaa olla ekologisin kuljetusmuoto. Mutta lentokuljetus sen sijaan kaikista epäekologisin.

--
sen pituinen se

Sallakat

#30 • • Sallakat jungle, baby !
eikös jotain puhetta ole ollut terveellisten tuotteiden verokevennyksestä noin niinkuin ohimennen. Siinä voisi olla jotain perää ehkä? vihannesten, hedelmien, kuitutuotteiden, luomutuotteiden yms verotuksen keventämisessä siis.
Ei sekään tietty mitään ylipainoongelmia ratkaisisi, mutta voisi olla askel parempaan suuntaan. sitten suoraan jotain pikaruokaloiden/pizzerioiden verotusta voisi koventaa? tai ainakin hallitus voisi mun mielestä puuttua niiden tarjouskäytäntöön ja noihin supersize juttuihin.

Ja jotain todella todella sairaanloisesti lihavia voisi pistää jonnekin pakkohoitoon tyyliin.

Vaikea aihe kyllä.
Lyylikki

#31 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Anselmi, 21.11.2007 19:46:
Hiton hyviä pointteja. Hassua ettei asioille mitään kuitenkaan tehdä tai lähinnä kuinka
jätetään kokonaan yksilön vastuulle koko asia. Löytyisköhän keneltäkään tietoa siitä onko jossain muussa maassa asiat hoidettu eri tavalla, eli millaisia vertailukohtia löytyy? Eli löytyykö valtioita jotka ohjaa tiukemmin esim. epätervellisen ruuan jne. syömistä. Ja millaisilla tuloksilla?

---

Yleensähän ne tulevat lentoteitse ja laivalla, jolloin terveellisyysvouhotus voitaisiinkin yhdistään ilmastonmuutokseen *vink* Joka on toinen iso NOUNOU.

---

Itseasiassa merikuljetus taitaa olla ekologisin kuljetusmuoto. Mutta lentokuljetus sen sijaan kaikista epäekologisin.

No joo. Tää on ehkä väärä topikki tälle, mutta sen enempää kuljetusmuotoihin puuttumatta, niin lähellä tuotettua ruokaa on ekologisesti fiksumpaa käyttää.

Ylipainoon vielä sellainen asia:

Yksi asia, jolla painoa pystyy hallitsemaan on tietenkin liikunta ja muu fyysinen tekeminen. Itsellä ainakin kaikki urheiluharrastukset loppuivat 14-16 vuoden iässä, koska treenimäärät kilpaurheilussa lisääntyivät (5-6 krt viikko) ja muutenkin treeni muuttu naama irvessä vääntämiseksi. Tuijotettiin vain niitä tuloksia, mitä harjoittelusta kelloa vastaan saatiin. Mukavat harrastukset alkoivatkin muuttua kohti ammattimaisempaa suuntaa, eikä päällekkäisyyttä useamman lajin kanssa enää oikeastaan pystynyt olemaan.

Totuus kuitenkin on, ettei meistä jokaisesta voi tulla Suomen huippuja. Urheiluseuroilla pitäisi olla myös harrastustoimintaa niille, jotka eivät edes haaveile saavansa kyseisestä lajista ammattia. Tietenkin saattaa olla treenejä esimerkiksi kerran viikossa, mutta nämä ei-kilpailevat ja ei-tosissaan treenaava jäävät usein pois kaikista oheistapahtumista, kuten mukavilta leireiltä ja sen sellaisilta. Leirityksen kun katsotaan olevan hyödyksi vain niille huipuille. Tällaiset leirit ja muu yhdessäolo kuitenkin tekevät hyvää nuorille, jolloin urheilussa säilyy positiivinen kuva ja sen jatkaminen myös aikuisiällä on todennäköisempää.

En tiedä, ehkä muutosta on tapahtunut, koska kyseisestä asiasta on jonkin verran puhuttu myös julkisesti. Sen kuitenkin tiedän, että 10 vuoden liikkumattomuuden jälkeen itsensä liikkellesaaminen on niin helkkarin vaikeaa. Paikat kipeytyy, eikä urheilusta saa mitään mielihyvää, joten helposti sitä sitten vain luovuttaa ja jää mieluummin katselemaan telkkaria kotiin.
Oliwer

#32 • • Oliwer

Lyylikki:

Onhan tuo aika hurjaa, jos jo lähes puolet kansasta on ylipainoisia.

Hyzenthlay:

Todellakin on! ylipaino tappaa tällä hetkellä ehdottomasti eniten

Täytyy nyt muistaa että iso osa tuosta kansan puolikkaasta on kuitenkin vain lievästi ylipainoisia, ja kaikki eivät ole tietysti heti matkalla kuolemaan ja vakaviin sairauksiin.
Huomattava ylipaino on tietty terveysriski. Mutta ihmiset ovat myös yksilöitä ja joidenkin on vain vaikeampi pysyä ihannepainorajoissa.

Lyylikki:

Yksi asia, jolla painoa pystyy hallitsemaan on tietenkin liikunta ja muu fyysinen tekeminen

Liikkuminen ja aktiivisuus on toki jees, mutta kolikon kääntöpuoli monelle on: kun liikutaan enemmän -> syödään enemmän ja samaa, samalla tavalla väärin-> ei laihduta :(
Lyylikki

#33 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Oliwer, 21.11.2007 21:42:

Lyylikki:

Yksi asia, jolla painoa pystyy hallitsemaan on tietenkin liikunta ja muu fyysinen tekeminen
---

Liikkuminen ja aktiivisuus on toki jees, mutta kolikon kääntöpuoli monelle on: kun liikutaan enemmän -> syödään enemmän ja samaa, samalla tavalla väärin-> ei laihduta :(

Senpä takkiinsa tuossa lukikii, että hallinta.

Niihän sitä sanotaa, että pelkällä liikunnalla ei voi varsinaisesti laihduttaa, mutta eipähän liikunnasta haittaakaan ole. Vielä on sitten tietenkin sekin, että kun liikkuu, niin energiankulutus kasvaa toki hetkellisesti, mutta myös levossa ollessa. Elikkä jos kuitenkin suhteellisen normaalina ruokavaliota pystyy pitämään, niin kyllä sen liikunnan vaikutukset jossakin vaiheessa alkavat varmasti näkymään.
pirpeli

#34 • • pirpeli
No, mä olen aika reilusti ylipainoinen. Pidän hyvästä ruuasta, syön joskus suruuni, enemmän ilooni. Sukurasitteet painaa aika paljon päälle, sydänsairauksien ja aikuisiän diabeteksen muodossa. Nuorempana paino oli enemmän iso asia, siitä mua kiusattiinkin. Aikuisiällä sain kuulla eksältäni minun olevan "liian lihava, jotta sinun kanssa vois tehdä lapsia". Sen jälkeen alkoi tuntumaan siltä, että antaa olla. Tämä on minun kroppani, ja jos se ei muille kelpaa, se on niiden ongelma. On se myös minun ongelmani, koska kroppani on se, mikä minua pitää tässä maailmassa kasassa. Henkisen puolen lisäksi.

Tiedostan mitä parhaiten liikalihavuuden haitat. Tiedostan myös sen, että liikunnasta ja oikeista ruokailutottumuksista tulee hyvä olo. Painon hallinta ja itsekuri ovat tosin sitten piirteitä, jotka multa puuttuvat. Nyt olen tullut oikeastaan tieni päähän. Minulle ei voida tehdä haluamaani leikkausoperaatiota, ellen laihdu. Tämä leikkaus parantaisi elämänlaatuani vielä entisestään, saati sitten että jo tuo laihtuminen tekisi sen.

Lihavuus on yhteiskunnallinen asia. Vaikka lihavat ovat leppoisia(ainakin aika monet) ja heidän päällään on pehmeä kölliä, on tosiasia se, että sydän- ja verisuonitaudit ja muut vaikeudet kaatavat useammin lihavia pois työelämästä kuin laihoja. Tai hyväkuntoisia normaalipainoisia siis. Jollakin konstilla sitä itsekuria on löydyttävä, jotta mentäisiin paremmin eteenpäin.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Kon-tiki

#35 • • Kon-tiki The Unsinkable

Sunflower, 21.11.2007 18:22:
raportin, jonka mukaan lihavuus aiheuttaa vuosittain noin 325 000 amerikkalaisen aikuisen kuoleman. Lukua siteerattiin mediassa ahkerasti (---) Laskelmassa oli mukana suuria määriä ihmisiä, jotka olivat kuolleet liikenneonnettomuuksissa tai lukemattomista muista syistä, joihin lihavuudella ei ollut mitään yhteyttä.>>

Siinäpä mahtava raportti. Tulee mieleen pari viikkoa sitten uutisissa ollut suomalainen raportti, jossa huumekuolemiksi oli laskettu mm. rattijuopon yliajamat vainajat, joiden verestä löytyi ruumiinavauksessa mikroskooppinenkin määrä kannabista *justjoo*

Itse olin lukioaikoina muutaman kilon ylipainoinen, mutta koska minulla on aika pienet luut ja lihasmassa oli minimissä, tunsin itseni plösömmäksi kuin olinkaan. Mikä ei toisaalta ollut ihme, koska äitini ja isäni minua koko ajan painostani kiusasivat (nyt olen samanpainoinen kuin itseäni 10 cm lyhyempi äitini, eli oikeus voitti). Kotona oli koko ajan jotain suklaalevyjä ja metukkaa *poks* ja liikuntaa vihasin yli kaiken.

Kun muutin yliopistokaupunkiini yksin asumaan, ahmiminen alkoi vähentyä ja paino laskea itsestään, kun kaappiin ei ollut varaa eikä halua ostaa järettömiä määriä herkkuja - samaan aikaan kuvaan tosin tulivat vähintään viikottaiset baarireissut snägäreineen ja krapulamättöineen.

Kesäduunin puolesta sai käydä salilla kolmesti viikossa ja rohkaistuin kokeilemaan. Vähän mulla ei ollut tajua mistään sarjoista kautta toistoista, mutta kipinä jäi itämään. Vuosikausien on-off salitreenailun jälkeen sanoin kundikaverilleni Lepakon lopettajaisten jälkeen lokakuussa -99, maanantaina aamuyöllä *blush*, että "ensi viikolla aletaan käydä salilla säännöllisesti". Ylläri, niin olen siitä asti käynytkin!

Iän myötä kuntokeskusliikunta on tullut mulle yhä tärkeämmäksi. Salilta saatavia mahdollisia hyötyjä ei halua tuhota (eikä mua niin ikään riivaavia iho-ongelmia pahentaa) roskaruokaa mättämällä, päinvastoin olen sellanen tuoteselosteiden lukija ja vielä vegetaristi, että joku vois pitää mua jo vähän ortorektikkona (ruoan terveellisyydestä pakkomielteisenä ihmisenä). Ruoat laitetaan yleensä itse kotona, jolloin ruokien rasvamäärää voi pienentää ja lisäaineet jäävät melkein pois. Nyt kun olen krapulassa, vetäisin tosin pari tuntia sitten ihanan tuorejuustobagelin, eli kontrolli pettää aika useinkin. Inhimillistähän se vaan on.

Lukiossa painoin enimmillään 85, tällä hetkellä 65. Vaikka mä pidän vuosittain vähennetyn syömisen viikkoja esim. ennen erääseen saarilomakohteeseen menoa, niin mun kohdalla avainasemassa on ehdottomasti ollut liikunta. Välillä mietin miten toisenlainen mun itsetunto olis voinut olla nuorena tyttönä, jos koululiikunta ei olis aina ollut sitä yhtä ja samaa vitun saatanan joukkuejakoa ja tamburiinin tahdissa vaihtoaskellusta, mutta parempi myöhään ja toisekseen, tulipa keskityttyä henkiseen puoleensa oikein kunnolla ja luettua ja kuunneltua himona musiikkia sen sijaan, että olis vaan tuhlannut aikaansa johonkin joukkuepeleihin *nauru*
Skenemursu

#36 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
Hieman aiheesta poiketen, mulla on aika kovat nää painonvaihtelut... ja siinä on selkeä linja kuitenkin mitä ne noudattaa... eli kun asun Aasiassa ja syön paikallista mättöä paino tippuu ja nopeesti... kun tulen Eurooppaan ja syön Eurooppalaista mättöä paino nousee.. ja nopeesti... tässä hieman esimerkkejä...

joulukuu 2000 saavun Suomeen painan 67kg
tammikuussa armeijaan ja 6kk myöhemmin lähden takas Thaimaahan paino 78kg = 11kg / 6kk

marraskuussa 2006 lähden Aasiaan paino 84kg
6kk myöhemmin paino 73kg eli paino tippui 11kg / 6kk

tähän varmaan on monta syytä... yksi on tietty se että kroppa kerää nestettä jota sitten varmaan hikkoillessa poistuu? Safka on terveellisempää, siellä tulee liikuttua enemmän... öö ja mitäs vielä... niin joo 5 litraa vettä päivässä on vissiin kans terveellistä kun kaikkia kuona-aineita poistuu tai jotain :)

anyway... jos asuisin pidempään Euroopassa niin ainoa vaihtoehto painon kurissa pitämiseen lienis Atkins, jolla molemmat vanhemmistani ovat onnistuneet pudottamaan jonkun 15kg per naama (tosin siellä on vieläkin varaa.. :)

nyt kun olen ollut kohta kk verran Euroopassa niin on tullut about 3kg takas painoa :)
#37 • • niomic Guest

Lyylikki, 21.11.2007 16:37:
Ja tollanen jäätyny pulukannaru aloittelemassa keskustelua tästä *nauru*

*itkurepeilyt*

Onhan tuo aika hurjaa, jos jo lähes puolet kansasta on ylipainoisia. Helppoa painonpudottaminen ei kuitenkaan ole. Jokainen ylipainoinen varmasti tietää, että energiaa tulisi kuluttaa enemmän, kuin sitä ravinnosta saa, mutta jostain syystä tiedot ja teot eivät käy yksiin.

Ehkä pitäisi todeta tuo ohje huonoksi ja haudata se. a) terveellinen painonpudotus ei todellakaan ole noin yksinkertaista b) tuo johtaa helposti nälkiinnyttämistä lähenteleviin väliaikaisruokavalioihin c) kuka niitä *tun kaloreita oikeesti rupee vähänkään pidempää aikaa laskeskelemaan?

Ehkä yksi ongelma on se, että tulokset näkyvät vasta viikkojen ja kuukausien päästä. Saattaa jopa käydä niin, että ensimmäisen viikon aikana painoa ei putoa grammaakaan, joka masentaa entisestään. Läheisten tuki olisi myös ensiarvoisen tärkeätä. Ei paljon huvita haukata porkkanaa jos kaveri sohvalla haukkaa samaan tahtiin Snickersiä.

Nopeita tuloksia saa kun alottaa ruokalakon ja kuihduttaa kehon nesteistäkin vapaaksi. Näin toimii karrikoidusti katsottuna moni laihduttava ruokavalio, josta kertovia kirjoja on myyty miljoonia. Terveillä laihdutuskuureillahan tuo tulosten näkyminen on hitaampaa, mutta ne myös todennäköisemmin pysyvät. Useat tutkimukset osoittavat pikalaihdutusten päätyvän lähes poikkeuksetta lähtöpistettä suurempaan painoon.

Mutta sitähän siitä tulee kun lähdetään juuri hakemaan vain nopeasti painonpudotusta hetken poppaskonsteilla. Siinä on about yhtä paljo järkee ku käydä pari kuukautta vuodessa ahkerasti liikkumassa ja lopun vuoden röhnöttäis kotona. Tavoitteena pitää olla edes pieni selkeä elämäntapamuutos - muuten muutos ei todnäk tapahdu toivottavalla tavalla, eikä varsinkaan terveellisesti pitkäaikaisin tuloksin.

Naisilla syömiseen liittyy myös hyvin paljon tunnetekijät. Syödään kun halutaan viettää laatuaikaa, syödään kun ollaan surullisia, syödään elokuvissa, syödään kun on stressiä jne. Suhtautumista ruokaan pitäisikin muuttaa niin, että sitä ajattelisi todellakin vain polttoaineena, eikä jumaluutena. Henkilökohtaisesti olisin sitä mieltä, että epäterveellisen ruuan televisio ja muu mainonta tulisi kieltää kokonaan.

Ymmärrän tämän näkökulman entisenä herkkuperseenä aika hyvin. Jostain syystä onnistuin kuitenkin aikoinaan itse elämäntapojani muuttaneena istuttamaan pari aika hyvin pysynyttä ideaa:
a) pelkkä terveellisyys itsessään jo saa ruoan maistumaan paremmalta suussani
b) fuck sugar, sitä ei tarvii mihinkään

a:ssa näkyy hyvin miten paljon oma mieli lopulta vaikuttaa siihen miten ruoankin maku otetaan vastaan. Esim. tällä hetkellä vetelen paljon Friggsin multikakkuja - ne maistuu oikeesti varmaan ihan pahville, mutta kun tiedän mitä kaikkea hyvyyttä niissä on, ni niitä on oikeastaan ihan kiva mussutella menemään :)

b taas auttaa hyvin siihen, ettei paljoa tee edes mieli mässäillä mitään litran triple fudge sundae -jätskilooraa, ku tietää et tulee varmaan kohta laatta. Sama koskee vähänkään suurempia määriä karkkia tai muuta erittäin sokeripitoista. Lähes ainoa sokeri mitä nautin, tulee siiderissä / muissa alkoholijuomissa. Toki ravintoloissa varmaan sokeria vielä menee sekaan, enkä siitä stressaa - kotona sokeria ei kyllä löydy about mistään marginaalisia arvoja enempää.
Juhgu

#38 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Jos unohdetaan geneettiset kummallisuudet ja lihomista aiheuttavat sairaudet ja lääkitykset (jotka kuitenkin lienevät verrattain harvinaisia syitä), niin mitä jää jäljelle? Itsekurin puutetta.

- mut ei siinä itsekurin puutteessa sinänsä mitään niin järin pahaa ole. Ei tarvi mitään muuta kuin hyväksyä itsensä semmoisena kun on. Tykkää hyvästä safkasta ja on vähän pyöreä, big deal. Pahempaakin on kuulemma tällä planeetalla joskus sattunut. Nykyajan kauneusihanne on kuitenkin photoshopattua ja monelle jo geenien puolesta täysin mahdotonta saavuttaa, joten tarvitseeko semmoisesta nyt ottaa niin suuria paineita että menee puolet elämästä alakuloiseksi sen takia? Eiks läskien pitäny olla lepposia?

Jollain tasolla lihavuus on kuitenkin tietoinen valinta. Ainakin hetkittäin hyvän ruoan tuoma nautinto menee laihana pysymisen tuoman nautinnon edelle. Eivätköhän about kaikki meistä jo tiedä, että lihavat kuolevat nuorempina, joten mitä jos vaik annettais ihmisten tehdä valintansa ja ei paasattaiskaan jatkuvasti niille siitä kuinka niiden elämäntavat on niin vaarallisia? Ei se paasaus anna niille kuin vitutusta.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Kon-tiki

#39 • • Kon-tiki The Unsinkable

Skenemursu, 22.11.2007 00:09:
tähän varmaan on monta syytä... yksi on tietty se että kroppa kerää nestettä jota sitten varmaan hikkoillessa poistuu? Safka on terveellisempää, siellä tulee liikuttua enemmän... öö ja mitäs vielä...

Annoskoot. Aasiassa (itse olen ollut Kiinassa ja Thaimaassa) annoksia on aterialla monta, mutta ne ovat pikkuriikkisiä. Ranskassa annoskoot ovat myös aika pieniä, mutta Suomessa, Italiassa ja varsinkin USA:ssa yhdellä keskimääräisellä ruoka-annoksella eläisi pikkuinen vuoristokylä koko viikon. "Onneksi" Suomessa moni ruoka on niin kamalaa einespaskaa, ettei annoskokojen säännöstely tee tiukkaa, mutta jos asuisin Italiassa on satavarmaa, että mä en lukeutuisi niihin pikkuisiin, kauniisiin, oliivi-ihoisiin megabeibeihin joita siellä riittää vaan mua olisi paljon, paljon enemmän kuin nyt *kuolaa*
Skenemursu

#40 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

---

Sitten tuleekin se ongelma, että mikä lasketaan epäterveelliseksi ruuaksi. Sillä vaikeahan se on vetää raja johonkin, mikä on epäterveellistä ja mikä taas ei. Jos raja vedettäisiin esimerkiksi rasvaisuuteen, niin kuluttajille tehtäisiin entistä rasvattomampia tuotteita, mutta eivät ne silti välttämättä olisi sen terveellisempiä tai vähäenergiaisempia (esim. low fat -sipsit). Jos taas raja vedettäisiin energiamäärään esim. alle 100 kcal/100 g, lisääntyisi esimerkiksi korvaavien makeutusaineiden käyttö, mikä ei välttämättä myöskään olisi hyväksi.

hmm ja ongelma tulee myös kohdassa onko se rasva joka lihottaa? vai onkos se hiilihydraatit :) koska juttuhan on siinä että laardia voi vetää naamaan loputtomasti ja paino ei nouse jos ei niitä hiilihydraatteja napostele kanssa...

eli aikas vaikee toteuttaa tämä verotus juttu... mutta ehdottamasti lihavuudesta enemmän keskustelua + tukea laihtumiselle...