Keskustelua ylipainosta

118 posts, 6 pages, 18,525 views

Anselmi

#1 • • Edited Anselmi And sell me
Jottei päivästä tulisi liian harmaa niin sohaistaanpa hiukan muurahaiskekoa. Olin lisäämässä seuraavaa uutista (ote siitä) päivän uutinen topickiin:

Helsingin-Sanomat tänään:

"Vaikka kolesteroliarvot ovat laskeneet, suomalaiset ovat jatkaneet lihomistaan. Etenkin naiset lihovat, sillä viiden vuoden aikana naisten paino on noussut keskimäärin 900 grammaa. Miehet painavat keskimäärin puoli kiloa enemmän kuin viisi vuotta sitten.

Suomalaismiehistä normaalipainoisia on 33 prosenttia ja naisista 48 prosenttia. "

Mutta koska aihe on jokseenkin jokaista koskettava, nuo luvut kertoo omaa kieltään ja en koko aiheesta löytänyt topickia niin perustetaanpas sellainen.

Ihmisten tupakointi ja päihteiden käyttö koetaan yleisesti yhteiskunnallisiksi ongelmiksi. Joista saa puhua ja jopa valistaa kanssaeläjiä. Onko ylipaino myös sellainen?
Jos ei niin miksi ei? Saako asiasta ylipäätään keskustella? Asiallista keskustelua aiheen tiimoilta:

--
sen pituinen se

Hyzenthlay

#2 • • Edited Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Anselmi, 21.11.2007 15:48:
Ihmisten tupakointi ja päihteiden käyttö koetaan yleisesti yhteiskunnallisiksi ongelmiksi. Joista saa puhua ja jopa valistaa kanssaeläjiä. Onko ylipaino myös sellainen?

Todellakin on! ylipaino tappaa tällä hetkellä ehdottomasti eniten. Tupakoijat sentään maksavat tulevat hoitonsa isoina haittaveroina (*justjoo*), mutta lihottava ruoka sen sijaan on halpaa ja aina alennuksessa. Katukuva on pian samanlainen kun jenkkilässä, ellei asialle saada mitään tehtyä. Jonkinnäköinen asennemuutos pitäisi saada aikaan :/

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Amuck

#3 • • Edited Amuck dub-i-dub

Hyzenthlay, 21.11.2007 16:16:
ylipaino tappaa tällä hetkellä ehdottomasti eniten.

Imagessa oli vähän erilainen artikkeli tästä joku aika sitten.

(noniin paljastuin, oon paksu ja luen imagea :d )

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Miika

#4 • • Miika
"Jos paino on voimaa, niin ylipaino on ylivoimaa"
Lyylikki

#5 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Ja tollanen jäätyny pulukannaru aloittelemassa keskustelua tästä *nauru*

Onhan tuo aika hurjaa, jos jo lähes puolet kansasta on ylipainoisia. Helppoa painonpudottaminen ei kuitenkaan ole. Jokainen ylipainoinen varmasti tietää, että energiaa tulisi kuluttaa enemmän, kuin sitä ravinnosta saa, mutta jostain syystä tiedot ja teot eivät käy yksiin.

Ehkä yksi ongelma on se, että tulokset näkyvät vasta viikkojen ja kuukausien päästä. Saattaa jopa käydä niin, että ensimmäisen viikon aikana painoa ei putoa grammaakaan, joka masentaa entisestään. Läheisten tuki olisi myös ensiarvoisen tärkeätä. Ei paljon huvita haukata porkkanaa jos kaveri sohvalla haukkaa samaan tahtiin Snickersiä.

Naisilla syömiseen liittyy myös hyvin paljon tunnetekijät. Syödään kun halutaan viettää laatuaikaa, syödään kun ollaan surullisia, syödään elokuvissa, syödään kun on stressiä jne. Suhtautumista ruokaan pitäisikin muuttaa niin, että sitä ajattelisi todellakin vain polttoaineena, eikä jumaluutena. Henkilökohtaisesti olisin sitä mieltä, että epäterveellisen ruuan televisio ja muu mainonta tulisi kieltää kokonaan.

Olen huomannut, että moni on saanut ongelmaansa avun läskinvahtaajista eli vertaisryhmissä usein onnistutaan. Ehkäpä suomeen pitäisi valtiovallan toimesta perustaa ilmaisia Painonvartijoiden kaltaisia ryhmiä, joihin jokainen voisi toki hakeutua omasta halustaa, mutta joihin myös lääkärit kirjoittaisivat lähetteitä. Mikään ei kai pelota niin paljon, kuin yhteispunnitus.
Anselmi

#6 • • Anselmi And sell me

Lyylikki, 21.11.2007 16:37:
Ja tollanen jäätyny pulukannaru aloittelemassa keskustelua tästä *nauru*

Meinasin laittaa gallupin neljänneksi vaihtoehdoksi "Ole Anselmi hiljaa ja syö sitä puuroa" *nauru*

--
sen pituinen se

Hyzenthlay

#8 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
mielenkiintosen näkönen artikkeli, mut pakko jättää myöhempään kun on paremmin aikaa..*hymy*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Karski

#9 • • Karski Pomon kätyri
Liiallinen syöminen, pelaaminen, alkoholinkäyttö,
työnteko, autoileminen, jne:

TAPPAA.

Lopettakaa ajoissa!

Jatkokysymys: jos ongelma on yhteiskunnallinen, niin
onko vika myös yhteiskunnassa?

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jutu

#10 • • Jutu Blondi
Toisaaltaan mä koen, että ylipaino on jokaisen ihmisen oma asia. Eihän kukaan muu pysty vaikuttamaan toisen olemukseen. Mutta toisaaltaan se on myös koko yhteiskunnan asia, koska lihavuus on yksi osatekijä sydän- ja verisuonitautien syntyyn, mikä taas aiheuttaa kuluja yhteiskunnalle. Mutta en mä tästä huolimatta tekisi mitään "ylipainoveroa". Ylipainoonkin vaikuttaa melko moni tekijä, että ei se nyt ihan pelkästään siitä ruoasta ole kiinni.

Luin vähän tuota Imagen artikkelia, ja kyllä on melko samat fiilikset kuin sillä Piialla. Mä oon ollut ala-asteen ekoilta luokilta lähtien ylipainoinen, joten olen ollut koulukiusattu koko pienen elämäni. Itsetunnon rakentaminen on kestänyt todella kauan. Itsensä kohtaaminen peilistä on kaikkein kamalinta, varsinkin kun tietää, että kohta täytyy lähteä ulos katselemaan niitä "täydellisiä ihmisiä, täydellisillä kropilla varustettuina". Ja nyt kenenkään jeesustelijan ei tarvii sanoa, että mitäs et oo tehnyt mitään ja oot vaan vetänyt jotain rasvasta safkaa yms. Ala-asteella olin todellakin aktiivinen ja söin terveellistä + monipuolista ruokaa. Yläasteelle siirryttäessä itsetunto oli niin pohjaluokissa, että ihme että oon sieltä selvinnyt hengissä. Ja joo, kyllä liikuin myös silloinkin. Noh, sen jälkeen mä oon pikkuhiljaa alkanut hyväksymään itseni tällaisena kuin olen. Tiedostan myöskin terveysriskit mitä ylipainoon kuuluu, mutta mä silti voisin väittää että oon terveempi kuin suurin osa mun kavareista jotka kuitenkin ovat normaalipainoisia. Ja näillä näkymin mä en kuulu riskiryhmään sairastua sydän- ja verisuonitauteihin (sokeritautiin kylläkin), koska mulla on muuten niin terveet elämäntavat.
Mua on myös tutkittu ylipainon takia, mutta kaikki näyttää normaalilta. On myös epäilty, että olisin jotenkin "vioittunut" adenooma-viruksen takia kun olin lapsi, koska heti sen jälkeen aloin lihomaan ja sitä on sitten jatkunut. Paitsi tietenkin nyt se on pysähtynyt.

Itse toivon, että ylipainosta puhuttaisiin enemmän. Jotenkin tuntuu, että se tosiaan on jokin tabu ja että se loukkaisi jotain jos siitä puhuttaisiin. Tosin, eihän suomalaisten lihavuus puhumalla pienenä, mutta jostain se on aloitettava. Ja tosiaan, helppoa sellaisten ihmisten on puhua ja neuvoa jotka eivät tosiaan ole kärsineet ylipainosta, enkä nyt tarkoita mitään 5 kilon ylipainoa vaan puhun monista kymmenistä. Se on myöskin mun mielestä kovin noloa mennä esim vaatekauppaan ettimään vaatteita kun ei vaan löydy niitä oman kokoisia.

Ja se mikä suomalaisia tällä hetkellä eniten tappaa, niin on kylläkin kuningas alkoholi.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Jago

#11 • • Jago un-trained monkee
Mun mielestä lihavuus on yksilön oma asia, mutta sairaanloinen ylipaino on sitten jo vähän toisenlainen juttu.
Silti kyse on valinnasta aivan kuten tupakka, alkoholi ja muutkin päihteet eikä hallituksen pitäisi puuttua niihin kun vasta, jos niillä vahingoitetaan toisia ihmisiä. Itselleensä ihmisellä pitäisi olla oikeus eikä valtion pitäisi ihmisten omiin valintoihin puuttua.

Painoasioista pitäisi pystyä puhua avoimemmin, jotta ihmiset tajuisi negatiiviset puolet sekä ali että ylipainossa sekä todellisen yli&alipainon rajat. Nykyään tuntuu silti kun yksilö päättäisi mitä se pitää yli ja alipainoisena(ja usein se raja määritellään niin että itse ollaan aina normaalipainoisia)

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Lyylikki

#12 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Jutu, 21.11.2007 16:57:
Se on myöskin mun mielestä kovin noloa mennä esim vaatekauppaan ettimään vaatteita kun ei vaan löydy niitä oman kokoisia.

Aina saa olla lyhentämässä lahjetta tai hihaa.
Anselmi

#13 • • Edited Anselmi And sell me

Karski, 21.11.2007 16:49:
Liiallinen syöminen, pelaaminen, alkoholinkäyttö,
työnteko, autoileminen, jne:

TAPPAA.

Lopettakaa ajoissa!

Jatkokysymys: jos ongelma on yhteiskunnallinen, niin
onko vika myös yhteiskunnassa?

Mutta kuitenkin tilastonmukaan kovimmat tappajat:
(Löytyisikö joltain virallisesta lähteestä vastaava?
Tässä lähteenä wikipedia)

* 27.7% Sydäninfarktit
* 21.0% Syöpä
* 12.5% Aivoverisuonitaudit
* 6.1% tapaturmat
* 4.2% muut sydäntaudit
* 4% mielenterveyden häiriöt
* 2.8% itsemurhat
* 1.1% diabetes
* 0.8% infektiotaudit
* 19.8% muut.

Eli kovin tappaja tuon mukaan kuitenkin liittyy vahvasti ylipainoon. Eikö asiaan kannata
kiinnittää huomiota sen takia että on muitakin kuolinsyitä? Tässä kuitenkin puhutaan yleisimmästä,
ei esim. kuolemisesta siihen että meteoriitti putoaa päähän.

Jatkokysymykseen vastaisin että imo kyllä.

EDIT:

Jutu, 21.11.2007 16:57:
Ja se mikä suomalaisia tällä hetkellä eniten tappaa, niin on kylläkin kuningas alkoholi.

Itse muistaisin että alkoholi oli työikäisten kovin tappaja ja tuo ylempi taulukko taasen koko kansan. Jos joku veijari osaa käyttää tilastokeskuksen kantoja niin olisi kiva saada sieltä tarkka tieto.

--
sen pituinen se

Anselmi

#14 • • Anselmi And sell me

Jago, 21.11.2007 16:58:
Silti kyse on valinnasta aivan kuten tupakka, alkoholi ja muutkin päihteet eikä hallituksen pitäisi puuttua niihin kun vasta, jos niillä vahingoitetaan toisia ihmisiä. Itselleensä ihmisellä pitäisi olla oikeus eikä valtion pitäisi ihmisten omiin valintoihin puuttua.

Mutta eikös tuollaisella epäterveellisellä elolla viedä rajallisia terveydenhoidon resursseja aika suuressakin määrin ja tällä tavalla välillisesti vahingoiteta muita ihmisiä?

--
sen pituinen se

Karski

#15 • • Karski Pomon kätyri

Anselmi, 21.11.2007 17:04:
Eli kovin tappaja tuon mukaan kuitenkin liittyy vahvasti ylipainoon. Eikö asiaan kannata
kiinnittää huomiota sen takia että on muitakin kuolinsyitä? Tässä kuitenkin puhutaan yleisimmästä, ei esim. kuolemisesta siihen että meteoriitti putoaa päähän.

Jatkokysymykseen vastaisin että imo kyllä.

No, olin osin tosissani ton edellisen viestin
kanssa, kyseessä ei ollu pelkästään vähätellä
ylensyömisen haitallisuutta.

Mä kiinnittäisin siis ylipäätään huomiota ihmisen
elämäntilanteeseen ja elintapoihin enkä vaan
yksittäiseen ongelmaan, eikä esim. pelkkien
kuolinsyytilastojen tarkasteleminen vielä
paljasta varsinaisia yhteiskunnallisia epäkohtia
- kuoleminen kun ei oo yhteiskunnan kannalta mikään
varsinainen ongelma. Joskus jopa ratkaisu? :D

Ylipainon välillisesti ja välittömästi aiheuttamat
yhteiskunnalliset ongelmat on toki olemassa, mutta
liiallisella työnteolla ja alkoholinkäytöllä on ihan
yhtä dramaattisia vaikutuksia siihen millasta kuormaa
ihmiset muodostaa yhteisölle.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jutu

#16 • • Jutu Blondi

Anselmi, 21.11.2007 17:04:
Mutta kuitenkin tilastonmukaan kovimmat tappajat:
(Löytyisikö joltain virallisesta lähteestä vastaava?
Tässä lähteenä wikipedia)

* 27.7% Sydäninfarktit
* 21.0% Syöpä
* 12.5% Aivoverisuonitaudit
* 6.1% tapaturmat
* 4.2% muut sydäntaudit
* 4% mielenterveyden häiriöt
* 2.8% itsemurhat
* 1.1% diabetes
* 0.8% infektiotaudit
* 19.8% muut.

kiinnittää huomiota sen takia että on muitakin kuolinsyitä? Tässä kuitenkin puhutaan yleisimmästä,
ei esim. kuolemisesta siihen että meteoriitti putoaa päähän.

Itse muistaisin että alkoholi oli työikäisten kovin tappaja ja tuo ylempi taulukko taasen koko kansan. Jos joku veijari osaa käyttää tilastokeskuksen kantoja niin olisi kiva saada sieltä tarkka tieto.

Noi taudit voisi käydä ihan hyvin myös tupakoitsijalle, alkoholistille, työnarkomaanille. Ja kuten myös alkoholi niin ylipainokin on vain yksi osatekijä, mikä aiheuttaa noita tauteja. Toki mitä enemmän sulla on ylipainoa, mitä enemmän käytät alkoholia, mitä enemmän tupakoit, mitä vähemmän liikut ja mitä enemmän syöt epäterveellistä ruokaa, sitä suuremmalla syyllä voit sairastua johonkin edellä mainittuihin tauteihin.

Ja joo, eli siis työikäisten (kiitos korjauksesta), mutta pikkuhiljaa alkoholi alkaa tappamaan myös niitä joita ei lasketa tuohon kategoriaan.

--

Jago

#17 • • Jago un-trained monkee

Anselmi, 21.11.2007 17:13:
---

---

Mutta eikös tuollaisella epäterveellisellä elolla viedä rajallisia terveydenhoidon resursseja aika suuressakin määrin ja tällä tavalla välillisesti vahingoiteta muita ihmisiä?

Hyvin suuri osa taudeista ja vaivoista johtuu jostain mitä me ollaan itse ittellemme tehty. Maksamalla terveydenhuoltokustannuksia me autetaan toisia ja ostetaan ittellemme turvaa sitten, kun oman elämän valinnoista tulee maksun aika.

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Anselmi

#18 • • Edited Anselmi And sell me

Karski, 21.11.2007 17:17:
Klip

Jutu, 21.11.2007 17:19:
Klap

Kukaan tuskin lähtee väittämään että ylipaino on ainut suomalaisten kuolinsyy, mutta ilmeisestikkin se on kovasti niitä suurimpia vaikuttimia, ellei suurin. Noille muille kuten päihteet ja tupakka löytyy jo omat topickit missä niitä ruoditaan. Eikö tätä sitten pitäisi erikseen ruotia? Eikö tämä ole yhtä merkittävä viinaan ja tupakkaan verrattuna?

EDIT: tokihan sitä voi aina bygaa kaiken kattavan kuolemansyyt sekä terveydenhuollon ja yhteiskunnan rasittaminen, epäterveellinen elämä topickin. Feel free to do it.

--
sen pituinen se

Anselmi

#19 • • Edited Anselmi And sell me

Jago, 21.11.2007 17:21:
---
Anselmi, 21.11.2007 17:13:
---

---

---

Hyvin suuri osa taudeista ja vaivoista johtuu jostain mitä me ollaan itse ittellemme tehty. Maksamalla terveydenhuoltokustannuksia me autetaan toisia ja ostetaan ittellemme turvaa sitten, kun oman elämän valinnoista tulee maksun aika.

Mutta eikös sitten niiden terveydenhuoltokustannusten pitäisi määräytyä sen mukaan kuinka paljon niitä tauteja ja vaivoja olemme omaehtoisesti itsellemme hankkineet?

--
sen pituinen se

Jutu

#20 • • Jutu Blondi

Anselmi, 21.11.2007 17:32:
Noille muille kuten päihteet ja tupakka löytyy jo omat topickit missä niitä ruoditaan. Eikö tätä sitten pitäisi erikseen ruotia? Eikö tämä ole yhtä merkittävä viinaan ja tupakkaan verrattuna?

Totta kai on, ja hyvä, että joku rohkea (sinä :P) otit aiheen puheeksi. Oliskin nyt kiva kuulla muiden ihmisten mielipiteitä siitä miten lihavuutta pitäisi "hoitaa" ja jos jollain on omia kokemuksia lihavuudesta -> laihuuteen, niin olis kiva saada kuulla niitä.

Mut sekä mitä on "positiivista" tässä lihavatpoiskatukuvastajutussa, niin nyt sitä perustellaan sillä terveydellä eikä ulkonäöllä. Tosin, kyllä sitä vieläkin saa kuulla, että lihavat on rumia ja ne pitäs telottaa juttuja :/

--