Tiedän että et ajanu nyt ihan tätä takaa, mutta itseäni jäi hieman häiritsemään tuo käyttämäsi "jukebox DJ"-käsite. Tai ehkä enemmänkin kääntäisin nuo "Jukebox DJ" ja "Live DJ" määritelmät ympäri, sillä jukeboxihan on se mikä soittaa ennalta määrätyt biisit ennalta määrätyssä järjestyksessä ja "live" taas mielestäni viittaa enemmänkin siihen, että seuraava biisi mietitään vasta tilanteessa.
Nojoo, miten sen ottaa. Eiks jukeboksi oo semmonen laite, johon laitetaan rahaa ja valitaan biisi, joka soi vähän ajan päästä valinnasta. Samaan tyyliin jos DJ laittaa biisin X, ja yleisö alkaa hurraamaan ja joraamaan kuin pirivieterit, niin DJ tietää että tämmöinen soundi toimii ja laittaa joko heti perään tai muuten pian perään biisin Y, joka on hyvin saman tyylinen kuin biisi X.
Ehkä toi live oli kieltämättä huono sana, mutten tiedä parempaakaan sanaa joka kuvaisi sitä mitä mä tarkoitan, pre-composing DJ tms.
Enivei, pointti oli itselläni nyt kai siinä, että yleisön lukeminen ei tarkota sitä että soitetaan järjestyksessä kaikki mitä pissikset saa päähänsä tulla vinkumaan. "Kattavan" levystön tuominen keikalle ei tarkota sitä että siellä on mukana kaikki humpasta teknoon, vaan esim tunnin trance-settiä varten on 50 (trance)levyä, jotkaa tuntee etukäteen ja joista voi sitten oman ja yleisön fiiliksen mukaan valita sopivat kymmenkunta alagenreissä tarvittaessa seilaten.
Joo, toi oli tietenkin kärjistettyä mitä kirjoitin.
Mua kiinnostaisi tietää, että miten muut DJ:t yleensäkään lukevat yleisöä. Mä en keksi hirveän montaa indikaattoria:
- joku tulee setin aikana, tai sitä ennen pyytämään tiettyä biisiä
- lattia alkaa tyhjenemään tai täyttymään tietyn biisin tullessa sisään
- jengi huuta, hurraa tai viheltää
- joraaminen on intensiivisempää kuin edellisessä biisissä
- jälkeenpäin tullaan kiittämään musasta tai kysytään biisin nimeä
Ainoa indikaattori jonka mä oon havainnut oikeasti hyödylliseksi on toi viimeinen, ja ehkä jossain määrin keskimmäinenkin. Soitin Japanissa Tripteaser Games In Trancen, ja joku varmaan 4 tyyppiä tuli kysymään multa jälkeenpäin et kenen ihme artistin biisi toi oikein on. Soitin sen sitten Rotterdamissakin ja yllätys-yllätys sielläkin tultiin kysymään samaisen biisin nimeä (harmi et kävi niinkuin kävi, koska muuten varmaan Tripteaserille kyl ulkomaan keikkoja olisi tarjolla joskus :-I)
- aa, yksi tuli vielä mieleen, yleisön ulkonäkö, eli varmaan siitä onko paljon esim. rasta-hippejä, kiksukarva-TP:tä, kiksuhame-kahle-lateksi-HC polkkaajia, vai jotain muuta :)
Ja sitten vielä nämä harmoniset vaihdot ja täydellisesti yhteensopivat biisit. Okei, ne on ihan kivoja sillon kun tehdään taidetta ja sillon kun ne saa onnistumaan. Ja jossain mixtapessa niitä on ehdottoman mukava kuunnellakin. Mutta yleisön edessä keikalla ollessa DJ:n tehtävä on (omasta mielestäni) saada yleisö viihtymään. Jos sen pystyy tekemään "taiteellisesti", niin hyvä. Itse jos pitäisi valita kahdesta levystä joko se joka menee kauniisti yhteen edellisen kanssa tai se joka saa yleisön täysillä mukaan, niin kyllä se valinta tohon jälkimmäiseen kallistuisi, vaikka se sitten tarkottaiskin vähemmän täydellistä vaihtoo.
Jep. ehdottomasti samaa mieltä. Mulla tulee usein semmoinen tilanne, biisi X sopisi loistavaksi seuraavaksi biisiksi, mutta ainoa tapa tehdä vaihto niin että se kuulostaisi hyvältä on odottaa kunnes biisi on melkein lopussa ja beat on loppunut, ja tässä vaiheessa laittaa seuraava biisi alusta soimaan.