Sävelkorvaa..?

83 posts, 5 pages, 19,707 views

liikkuva muna

Posts: 2,652

#22 • • liikkuva muna an egg on the move
<vali>
Mites sävelkorva liittyy dj-miksaamiseen? *täh*
</vali>
Caro²

Posts: 5,301

#23 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

LooPy, 7.8.2007 11:03:
Alunperinhän levysoittimiin kehitettiin pitch, jotta tiskijukkaset saisivat sävellajit sopimaan paremmin yhteen. Jossain vaiheessa joku huomasi, että temmot osuvat näppärästi yhteen, kun pitchailee oikein - beatmatching syntyi.


Korjataan nyt tämä virhe ennenkuin suurempaa tuhoa tulee aikaan. Pitchiä ei todellakaan ole kehitytetty dj:tä silmälläpitäen, tai dj:tä varten laisinkaan. Dj:t ovat kyllä erittäin hyvin ottaneet kyseisen ominaisuuden omakseen.

Tarkkaan en itse tiedä, kumpi on alunperin "oikea" syy, mutta kaksi virallista tarinaa on tullut jätettyä haaviin. Voi olla, että alunperin on käynyt tilanne yksi, joka on jäänyt sitten unholaan nopeuksien standardien astuessa voimaan (33.4, 45 ja 78rpm) jonka jälkeen on sitten pitch-säädin keksitty uudestaan toisen vaihtoehdon johdosta, tässä ne kuitenkin on:

1) Vanhojen levyjen kierrosnopeudet eivät tekovaiheessa olleet standardia joten levysoittimissa oli erillinen säädin jolla saatiin levylafkan ilmoittaman kierrosnopeus myös toistovaiheessa oikeaksi.

2) Kiinteäviritteisten instrumenttien kanssa treenaaville muusikoille tehtiin levysoittimiin pitch-säädin, jolla saatiin soiva levy "viritettyä" instrumentin kanssa samaan vireeseen.


Harmonisesti soittaminen tarjoaa mahdollisuuden soittaa entistä tiukempia vaihtoja, eikä EQ:n käyttöönkään tarvi silloin kiinnittää yhtä paljon huomiota, kun epäharmonisten vaihtojen parissa.


Harmonisesti miksaamalla voi myös vaihtaa todella radikaalisti tyylilajia ilman, että setti kärsii.


Pyrin soittamaan harmonisesti, mutta yhtä lailla olen antanut itselleni vapauden jättää soittamatta harmonisesti, mikäli tilanne sitä vaatii.


Itse soitan aina harmonisesti. Jos en soita, niin sitten on käynyt emämunaus tai suuri vitutus. Harmoninen miksaaminen on ainakin omasta mielestäni sitä, ETTEI sävellajit mene solmuun. Jokaista vaihtoa ei kylläkään tarvitse soittaa sävellajit päällekkäin jotta määritelmä täyttyy.
a98

Posts: 871

#24 • • a98
niin ja harmonisesti miksaavat deejiit yleensä soittaa hyvin pitkälti samat biisit aina samassa järjestyksessä ilman mitään intuitiota. ja myöskin rajoittaa mitä biisejä voi soittaa ja mitä ei, eli vaikka kyseessä olisi kovin raita vuosiin ei deejii voi sitä soittaa jos se ei satu mätsäämään minkään edelliseen biisiin..
toisin sanoen harmonisesti miksaava deejii ei enää kiinnitä huomiota siihen kuinka hyviä biisit on vaan siihen kuinka hyvin vaihdot sopivat yhteen, josta seuraa että setit on hiton tylsää kuunneltavaa. paitsi tietysti muiden harmonisesti miksailevien deejiiden mielestä.
SamHard

Posts: 2,098

#25 • • SamHard

a98, 7.8.2007 16:57:
niin ja harmonisesti miksaavat deejiit yleensä soittaa hyvin pitkälti samat biisit aina samassa järjestyksessä ilman mitään intuitiota. ja myöskin rajoittaa mitä biisejä voi soittaa ja mitä ei, eli vaikka kyseessä olisi kovin raita vuosiin ei deejii voi sitä soittaa jos se ei satu mätsäämään minkään edelliseen biisiin..
toisin sanoen harmonisesti miksaava deejii ei enää kiinnitä huomiota siihen kuinka hyviä biisit on vaan siihen kuinka hyvin vaihdot sopivat yhteen, josta seuraa että setit on hiton tylsää kuunneltavaa. paitsi tietysti muiden harmonisesti miksailevien deejiiden mielestä.



Hyviä pointteja!
Apo

Posts: 1,574

#26 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

a98, 7.8.2007 16:57:
niin ja xxxx miksaavat deejiit yleensä soittaa hyvin pitkälti samat biisit aina samassa järjestyksessä ilman mitään intuitiota. ja myöskin rajoittaa mitä biisejä voi soittaa ja mitä ei, eli vaikka kyseessä olisi kovin raita vuosiin ei deejii voi sitä soittaa jos se ei satu mätsäämään minkään edelliseen biisiin..
toisin sanoen xxxx miksaava deejii ei enää kiinnitä huomiota siihen kuinka hyviä biisit on vaan siihen kuinka hyvin vaihdot sopivat yhteen, josta seuraa että setit on hiton tylsää kuunneltavaa. paitsi tietysti muiden xxxx miksailevien deejiiden mielestä.



Aika turhaa tekstiä, yleistäen xxxx:n tilalle voi pistää minkä tahansa sanan ja se pätee (sopivasti taivuttaen) jollain sopivasti valikoidulla ryhmällä. Esimerkkejä vaikkapa "biittimiksaus", "skrätsäys", "proge", "hardhouse" jne. On myös niitä joilla xxxx on auttanut uralla / taidoissa / henkilökohtaisessa kehityksessä eteenpäin.

Tosin, kyllä tuossa edellisessä kommetissa on jotain totuudenkin siementä. Harmonia on elektronisessa musiikissa vain yksi elementti, muita mm. tempo, tyyli, rytmit, soundit, samplet ja efektit mitä huomioimalla biisien yhteensovittaminen kuulostaa luontevammalta. Käytössä olevien keinojen keinotekoinen rajaaminen ei ole hyvä ratkaisu, parempi tulee kun yhdistelee erilaisia temppuja tarpeen mukaan.

Omalla kohdalla harmoninen miksaus jää lähinnä riitasointujen välttämiseen, enemmän miksaan biisien kokonaisfiiliksen mukaan.
spoinkel

Posts: 398

#27 • • spoinkel Alferd Heatpacker
hieman OT, mutta tuon aiheen voisi tosiaan vaihtaa hieman kuvaavammaksi, esim. "Harmoninen miksaaminen" tai "Sävellajissa miksaaminen"..

--
Buffalo buffalo buffalo badger Badger badger buffalo Buffalo.

Caro²

Posts: 5,301

#28 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

a98, 7.8.2007 16:57:
niin ja harmonisesti miksaavat deejiit yleensä soittaa hyvin pitkälti samat biisit aina samassa järjestyksessä ilman mitään intuitiota. ja myöskin rajoittaa mitä biisejä voi soittaa ja mitä ei, eli vaikka kyseessä olisi kovin raita vuosiin ei deejii voi sitä soittaa jos se ei satu mätsäämään minkään edelliseen biisiin..
toisin sanoen harmonisesti miksaava deejii ei enää kiinnitä huomiota siihen kuinka hyviä biisit on vaan siihen kuinka hyvin vaihdot sopivat yhteen, josta seuraa että setit on hiton tylsää kuunneltavaa. paitsi tietysti muiden harmonisesti miksailevien deejiiden mielestä.



Tää on nyt tosi rajoittunut kommentti. Kuka sanoo, että dj:n pitää hyödyntää vain yhtä tekniikkaa soittaessaan? Maailma on täynnä erilaisia tekniikoita joilla biisit yhdistetään toisiinsa, eikä se harmoninen miksaus ole mikään jäävuoren huippu. Se on ainoastaan yksi vaihtotekniikka joka klubipuolella yhdistyy muutamasta tekniikasta (melodisesti miksaten ja biittimiksaten).

Voit vaihtaa biisit vaikka suvannoista, melodisesti tai ilman. Voit vaihtaa ne pystyyn jos saat vaan sen kuulostamaan hyvältä. Tai sitten vaan perinteisesti biisin lopusta. Kyllä jokaiselle tekniikalle oma paikkansa löytyy jos on vaan kanttia ja munaa kokeilla. Pystyvaihdotkin kuulostaa helvetin hyvältä jos osaa semmosen oikeeseen paikkaan tehdä - vaikka kyseistä vaihtotekniikkaa dissataankin joka mahdollisessa käänteessä kun puhutaan esm ravintoladj:stä (en o montaa dj:tä kuullu kummallakaan puolella, joka pystyvaihdot hanskaa).
a98

Posts: 871

#29 • • a98

Caro², 7.8.2007 17:37:
Kuka sanoo, että dj:n pitää hyödyntää vain yhtä tekniikkaa soittaessaan? Maailma on täynnä erilaisia tekniikoita joilla biisit yhdistetään toisiinsa, eikä se harmoninen miksaus ole mikään jäävuoren huippu. Se on ainoastaan yksi vaihtotekniikka joka klubipuolella yhdistyy muutamasta tekniikasta (melodisesti miksaten ja biittimiksaten)



ei todellakaan pidäkkään, mitä monipuolisempaa sitä parempaa. mun pointti oli (erittäin kärjistäen ja provosoiden) vaan että se musiikki on kuitenkin tärkeintä, ei se tekniikka.
tai ainakin mulle on, ja jos kehitys on se että musiikista tulee enemmän ja enemmän toissijainen asia, niin mulla ainakaan henkilökohtaisesti ei ole syytä käydä enää kuuntelemassa deejii keikkoja.
bansq

Posts: 931

#30 • • bansq leftfield winger.
hyvä lisähän tuo harmoninen miksaus on dj:n työkalulaatikkoon mutta itse lähinnä koen kahden biisin miksaamisen tarkoitukseksi uuden biisin tuoman kokonaisvaltaisen lisän edelliseen. ideaalitilannetta on vähän hankala selittää muutamalla sanalla mutta jos tunnelma ohjautuu "täydellisesti" dj:n haluamaan suuntaan niin vaihto on onnistunut.

käsitän muutenkin vähän omiani kun pidän dj:n työn kahtena teknisenä pääsuuntimona "selecta- ja mixmasta"-erottelua, eli karkeasti sanottuna selecta on se jannu dekkien takana joka käy vain vaihtamassa seuraavan biisin edellisen loputtua ja mixmasta taasen se joka tekee soiville biiseille ns. "jotain". molemmilla tekniikoilla voidaan onnistua täydellisesti mutta nykyiset dj:t suuntautuvat lähes poikkeuksetta vähän molempiin (mikä on tietenkin optimaalinen ratkaisu rytmisen tanssimusiikin ja sen jatkuvuuden alueella)

ideaali on tosiaan ikuisesti vaihtuva mielipidekysymys, ilta onnistuu usein vähemmälläkin panoksella :)

--
plip goes on.

polly

Posts: 1,259

#31 • • polly Herra

a98, 7.8.2007 17:44:

ei todellakaan pidäkkään, mitä monipuolisempaa sitä parempaa. mun pointti oli (erittäin kärjistäen ja provosoiden) vaan että se musiikki on kuitenkin tärkeintä, ei se tekniikka.
tai ainakin mulle on, ja jos kehitys on se että musiikista tulee enemmän ja enemmän toissijainen asia, niin mulla ainakaan henkilökohtaisesti ei ole syytä käydä enää kuuntelemassa deejii keikkoja.



Monille dj:lle soittaminen on kuitenkin harrastus (vaikka sitä tekisikin jopa ammatti mitasuhteessa)
Harrastus muuttuu tylsäksi jos siinä ei ole mitään tavoitteita, mitään uutta opittavaa, kuten jo aiemmin sanoin ahrmoninen miksaus tai yleensäkin vaihtojen sulavuus jne. palvelee enemmän soittajaa itseään ja muita dj:tä kuin yleisöä ;)

joku tykkää että dj:n olisi hyvä soittaa hitti biisejä, mulle riittää että se soittaa vaan hyvää musaa,

jos mulla on 50 hyvää biisiä mukana niin ei niistä ole varmaan kovinkaan vaikea rakentaa hyvää settiä joka pysyy kasassa ja näin ollen palvelee kaikkia
golem

Posts: 1,395

#32 • • golem Golem
Mites toi harmoninen miksaus käytännössä toimii? Mä oon monesti miettinyt, että vaihdot kuulostaisi 1000x paremmilta, jos sais biisien melodiat

A. samalle sävelasteikolle (vastaa kitaran virittämistä), jonka jälkeen toisen melodian perussävel voidaan saada toisesta transponoimalla 0-11 nuottia.

B. saisi biisien perussävelet niin monen nuotin päähän toisistaan, jonkalainen kombinaatio kuulostaa parhaimmalta (ei pahoja riitasointuja, tosin tämä ei taida aina olla mahdollista)

Lähinnä ongelma on vaan aina ollut se yks sama, että pitch shifter efektit pilaavat soundin, tai mä en oo kuullut yhtäkään toimivaa pitch shifter efektiä (sanokaa jos joku on keksinyt sellaisen :)

Eli mä en ainakaan keksi juuri muuta tapaa miksata harmonisesti, kuin kerätä joukon biisejä, joilla on sama BPM (esim. 140), ja sitten niistä kerätä osajoukkoja, joiden melodiat sopii yhteen (ja toivoa, ettei mikään biisi oo käyttänyt muuta perussäveltä kuin 440Hz =)



Ei liity enää suoraan aiheeseen, mut ite miksaan aika usein biisien luomien tunnetilojen perusteella, ja usein tulee tilanne, missä tuntuu siltä, että vaihto biisistä A biisiin B kuulostaa huonolta, miksasi ne aivan miten tahansa yhteen.

Oli mielenkiintoinen kokemus miksata silleen, että optimoi peräkkäisien biisien yhteensopivuuden, ku käytännössä miksaus kokonaisuutena tuntuu etenevän täysin ennalta arvaamattomalla tavalla =D
introvert

Posts: 254

#33 • • Edited introvert focussed inwards to the soul
Eiköhän tästä nyt nää peruspointit jo tullu mut joo, eipä tosiaan oo vielä itelläkään tullut vastaan täysin hyväsaundista pitch-shifter/timestretch efektiä - abletonissa tosin paras ehkäpä, enkä luota kyllä ollenkaan tohon pioneeriinkaan äänenlaadussa :p. Harmonista miksausta tosin olen harrastanut omalla tavallani lähes alusta lähtien niin että tunnen vaan levyni ja mahdolliset kombinaatiot jota voi sitten hyödyntää, ja yllättävän hyvin ne iskostuu päähän kun on sävelkorvaa jonkun verran kerääntynyt. Tällöin voi vaikkapa muistaa että joku tietty biisi saattaisi sopia seuraavaan melodisesti vaikkei varsinaisesti ole sitä kokeillut. Ja jos tulee sellainen vaihto eteen että ei meekään niin nuotilleen niin häivyttelee equlla sopivasti vaihdossa tai vaihtoehtoisesti biisin rakenteen tuntien sopivassa kohtaa tekee vaihdon saa tässä tapauksessa huomaamattomamman vaihdon. Mitään nuottien merkkaamista tuskin alan harrastamaan, tosin ainakin Border Communityn julkaisuissa ne on kätevästi ilmoitettu levyssä.

Äänenlaatu ja varsinainen selektio meikällä siis kumminkin etusijalla, joten mastertempo/timestretch efektit jätän käyttämättä ellei halua kikkailla biisin lopussa/alussa hetkellisesti.

edit: loppulisäys
elysion

Posts: 1,036

#34 • • elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`
Ihan jees, että tästäkin aiheesta syntyy näin paljon keskustelua. Ite oon pyrkinyt omissa miksauksissa käyttämään harmonista miksausta niin paljon kuin vaan mahdollista. Aina välillä tosin tulee eteen tilanteita, joissa ei vaan löydy sopivia biisejä, jollon on vaan pakko sitten esmes vaihtaa kohdassa, jossa ei oo melodiat päällekkäin.

Tietenkään toi harmoninen miksaus ei oo millään tavalla se ainut tapa lentää, vaan se vaatii muita miksaustekniikoita yms. lisäks, että vaihdot kuulostaa hyvältä. Se, että melodiat sopii yhteen ei millään tavalla vielä takaa, että vaihto kuulostais hyvältä. Omissa seteissäni kasailen ensin x biisiä jotka sitten jaottelen biitin, "rankkuuden" ja fiiliksen mukaan. Sen jälkeen rupean katselemaan noita melodioita ja järkkäämään biisejä sen mukaan.

Harmoninen miksaus tuo dj toimintaan huomattavasti enemmän haastetta ja mä pidän sitä ehdottoman hyvänä erottautumistapana. Biittimiksaus ei oo kuitenkaan loppupelistä hirveen vaikeeta eikä sekään vaadi uskomattomia skillzejä, että näkee mitkä biisit yleisölle uppoaa. Kuitenkin uskon, että tanssilattialla fiilis pysyy parempana, jos melodiat sopii yhteen. Tollon biisejä voi miksata enemmän päällekkäin ja siten lisätä johonki vähän tylsemmän kuuloseen biisiin jotain (esim. vokaalit), joka tekee siitä mielenkiintosemman. Kyllä mulla ainakin on (ja oli jo ennen deejiihommia) fiilis tanssilattialla paljon parempi, jos biisit sopii yhteen ja deejii tietää mitä tekee.

Toi, että miksauksista tulis tylsempiä jos miksaa harmonisesti on imo täyttä puppaa. Jos noi sävelkorkeudet merkkaa levyihin, niin ihan hyvin sitä voi varioida niiden soittojärjestystä. Itellä on mukana keikoilla läppäri, johon oon pykässy biisitietokannan, joka sisältää tiedot biisien sävelkorkeuksista. Tuolta on sitten helppo ja nopea kattoa, että mikä biisi vois sopia soivan biisin perään.

Himassa mulla on Denonin DNX-1500 mikseri, jossa on joku tollanen pitch shift efu, mutta se on kyllä aivan karseeta kuraa. Biisit rupeaa poksumaan ja kuulostamaan hirveiltä jo ihan muutaman prosentin kymmenyksen muutoksen jälkeen (+efu ei toimi ihan reaaliajassa => luo viivettä). En oo kyllä itekkään hirveen hyviä tollassia efuja missään laitteessa tavannut, mutta oishan toi aika kiva lisä. Toisaalta jos nyt oon ymmärtäny ihan oikein, niin sävelkorkeudesta seuraavaan siirtyminen vaatii 3% muutoksen pitchiin, joten aika paljon tota nopeutta joutuu kuitenkin vaihtamaan. Samasta syystä kahden samaa sävelkorkeutta edustavan biisin miksaus onnistuu ongelmitta, kunhan biisit on muutaman bpm:n päässä toisistaan.

Toi noitten biisien sävelkorkeuksien selvittäminen ei kylläkään oo mikään ihan mahdottoman suuri homma, jos ostaa biisit mp3:na ja käyttää esim. tota Loopynkin mainitsemaa Mixed In Key softaa. (ja jos ei halua soittaa cd-levyjä, niin kyllähän noita vinyyleitäkin kuulemma löytyy netistä mp3 formaattiin ripattuna, joten niitä voi sitten analysoida)
villelope

Posts: 2,846

#35 • • villelope Lope of Lope & Kantola

golem, 8.8.2007 01:18:
A. samalle sävelasteikolle (vastaa kitaran virittämistä), jonka jälkeen toisen melodian perussävel voidaan saada toisesta transponoimalla 0-11 nuottia.


11 puolisävelaskeleen transponaatio valmiissa kappaleessa kuulostaa karmealle. Kuiteknin, transponoida voi myös alaspäin, jolloin +11 vastaa -1:ä, +10 = -2 jne.

Kuitenkin,
Sävellajien ei täydy olla täysin samat, eihän mollistakaan saa duuria transponoimalla. Esimerkkinä:
C-mollin voi soittaa C-mollin lisäksi F-mollin, G-mollin sekä korotetun D-duurin. Yhteensopivuustaulukkoja löytyy netistä kyllä.

Itse asiaan. Oletetaan että soitetaan pelkkää mollivoittoista materiaalia (helvetin helppoa esmes trancessa ja progessa). Mikäli seuraava raita ei sovi suorilta harmonisesti seuraavan päällä, löytyy seuraava harmoninen sävelkorkeus pitchaamalla välillä -2 - +2 puolisävelaskelta.

Tietysti, tämä onnistuu vain Abletonilla tai muulla softa/rauta-innovaatiolla (DJM-800), eikä ole peruslaitteistolla mahdollista. En ala selittämään tätä sen enempää, innokkaat saavat halutessaan kokeilla itse / etsiä lisätietoa interwebistä, sieltä minäkin tuon tipsin löysin.
a98

Posts: 871

#36 • • a98
kohta varmaan tuottajat alkaa tekemään kaikki biisit samaan säveleen että deejiiden olisi mahdollisimman helppo miksata biisit harmonisesti yhteen. koska tekihän ne biiseihin intro ja outro miksauspätkätkin kun deejiit ei osannu miksata yhteen muuten..
elysion

Posts: 1,036

#37 • • Edited elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`

a98, 8.8.2007 13:14:
kohta varmaan tuottajat alkaa tekemään kaikki biisit samaan säveleen että deejiiden olisi mahdollisimman helppo miksata biisit harmonisesti yhteen. koska tekihän ne biiseihin intro ja outro miksauspätkätkin kun deejiit ei osannu miksata yhteen muuten..



Hmm... tai sitten ei? Lähinnä tässä toivois, että tuottajat tuottais biisejä, joiden sävelet olis vähän erikoisempia, jotta pystyis helpommin liikkumaan eri sävelkorkeuksista toisiin. Omista varastoista ainakin löytyy melko vähän esim. 7A ja 12A (kts. kuva) lokeroihin meneviä melodioita.

Noi ABCD-duurimollit kuulostaa omaan korvaan sen verran vierailta, että oon ite tottunu käyttämään tota Camelot Sound Easymix System:iä, joka tekee tosta harmonisesta miksauksesta niin helppoa, ettei ton pitäis aiheuttaa kellekkään mitään ongelmia.

harmonicMixingBigImage.jpg

Idea tossa kiekossa siis se, että vaihdoissa voi siirtyä yhden ruudun myötäpäivään tai vastapäivään. Lisäksi voi siirtyä rinkulasta toiseen tai tietty pysyä samassa. Ton helpommaks ei paljoo asiaa pysty tekemään :P. Lisäks tietty voi miksata biisejä siten, että siirtyy tossa kiekolla 7 askelta ylös (2 sävelaskelta?), joka ainakin joidenkin mukaan tuo lisää energiaa settiin. Tosin tollon ei tietenkään melodioita pitäis soittaa päällekkäin.
elysion

Posts: 1,036

#39 • • Edited elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`

LooPy, 7.8.2007 11:37:
Junkkapuolella ollaan herätty harmoniseen miksaukseen kyllä hienosti, taitavat olla viellä edelläkävijäosastoa. :)



Veikkaanpa, että toi johtuu jonku verran siitä, että varsinkin melodisemmissa junkkabiiseissä vokaalit ja melodiat jatkuu melkolailla biisin loppuun, eikä noissa biiseissä oo juurikaan sellasta biittilänkyttelyä lopussa (eikä kyllä suuremmin alussakaan). Ja siis tästä syystä biisien miksaaminen siten, että melodiat ei menisi päällekkäin on melkosen hankalaa, joten melodioiden sovittamiselle on suurempi tarve kuin monessa muussa genressä.
elysion

Posts: 1,036

#40 • • elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`

kosmo, 8.8.2007 13:28:
mitää väliä miten miksaa, kunhan biisit on hyvii! *dissaa*



Kyllä sillä mulle ainakin on väliä *igor*. Epäsopusointuiset melodiakakofoniat ei vaan kuulosta hyviltä. Enemmän kuitenkin imo on merkitystä sillä, että biitit menee kohdalleen ja että fiilis ei pääse tipahtamaan tanssilattialla. Ja tosiaan kyllä se mun mielestä tuo kummasti lisää fiilistä settiin, jos esim lisää hyvät voksut toisen biisin päälle.