Säästäminen ja sijoittaminen

121 posts, 7 pages, 75,852 views

akir0

Posts: 2,554

#61 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009

Mikcore, 8.5.2009 14:45:
Mm. noi osakesidonnaiset rahastot on aika pitkän tähtäimen juttui, joten tässä vaaditaan sijoittajilta kärsivällisyyttä.
Kärsivällisyys=vähintään viisi vuotta.



Toisaalta tää on ainakin mulle just se JUTTU. Kun sijoitusaika on 10+ vuotta ni on aika sama mitä ostelee, kun pitkässä juoksussa tulee kuitenkin voittoa.
Worin

Posts: 526

#62 • • Worin
Mistäs jengi on ottanu velkaa velkavivuttamiseen?
DJ Rx

Posts: 2,527

#63 • • DJ Rx FINRG Recordings

Worin, 14.5.2009 19:00:
Mistäs jengi on ottanu velkaa velkavivuttamiseen?



En kyllä hirveästi juuri tällä markkinatilanteella tuohon rupeasi, omilla säästöillä kannattaa tällä hetkellä kk pistää rahaa sisään, niin saa varmasti tuottoa rahoilleen! :)

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

DJ Rx

Posts: 2,527

#64 • • DJ Rx FINRG Recordings

akir0, 8.5.2009 15:38:
---
Mikcore, 8.5.2009 14:45:
Mm. noi osakesidonnaiset rahastot on aika pitkän tähtäimen juttui, joten tässä vaaditaan sijoittajilta kärsivällisyyttä.
Kärsivällisyys=vähintään viisi vuotta.

---


Toisaalta tää on ainakin mulle just se JUTTU. Kun sijoitusaika on 10+ vuotta ni on aika sama mitä ostelee, kun pitkässä juoksussa tulee kuitenkin voittoa.



Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää että sijoittaa oman ikänsä verran korkoihin ja oblikaatioihin ja loput osakemarkkinoille. Itse olen pistänyt n. 10% hedge rahastoihin perimerkkejä, turpaan on pääasiassa tullut viimeaikoina, mutta riskihän on aina suoraan verrannollinen tuottoon ja hedge on hyvin paljon arpapeliä, koska markkinoiden suuntaa on hyvin vaikea arvoioda etukäteen

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

Worin

Posts: 526

#65 • • Worin

DJ Rx, 14.5.2009 19:10:
---
Worin, 14.5.2009 19:00:
Mistäs jengi on ottanu velkaa velkavivuttamiseen?

---


En kyllä hirveästi juuri tällä markkinatilanteella tuohon rupeasi, omilla säästöillä kannattaa tällä hetkellä kk pistää rahaa sisään, niin saa varmasti tuottoa rahoilleen! :)



Joo en mä suunnitellukkaan kun sellasta maksimissaan muutaman kuukauden myy,osta,myy,osta,myy jne jne sessiota. Harkinta asteella vielä kuitenkin.
Displacer

Posts: 1,828

#66 • • Displacer
http://www.yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/05/viranomaispelko_suomesta_veroparatiisi_740919.html



Viranomaispelko: Suomesta veroparatiisi
julkaistu tänään klo 14:26

Verottaja ja poliisi pelkäävät sijoitusrahastolain muutoksen tekevän Suomesta rahanpesuun houkuttelevan veroparatiisin. Valtiovarainministeriö pyrkii mahdollisimman pian muuttamaan lakia niin, että mahdollisuus nimettömään ja verottomaan sijoittamiseen houkuttelisi Suomeen lisää pääomaa.



Mä en ymmärrä miksi ulkomailta saisi sijoittaa Suomeen verottomana mutta suomalaiset joutuvat verot maksamaan. Tuleekohan lain myötä Suomeen sijoittaminen halvemmaksi jonkun ulkomaalaisen instanssin kautta, jolloin ne rahat menee verojen sijaan tälläisen palvelun maksuihin?
Wolverine

Posts: 1,860

#67 • • Wolverine

akir0, 8.5.2009 15:38:
---
Mikcore, 8.5.2009 14:45:
Mm. noi osakesidonnaiset rahastot on aika pitkän tähtäimen juttui, joten tässä vaaditaan sijoittajilta kärsivällisyyttä.
Kärsivällisyys=vähintään viisi vuotta.

---


Toisaalta tää on ainakin mulle just se JUTTU. Kun sijoitusaika on 10+ vuotta ni on aika sama mitä ostelee, kun pitkässä juoksussa tulee kuitenkin voittoa.



Tähän on ihan pakko kommentoida että vielä vähän aikaa sitten 10 vuoden reaaliset tuotot olivat pakkasella, ja siihen oli siis laskettu mukaan inflaatio ja keskimääräinen osinkoprosentti. Eli kyllähän tuo ajoitus on aika tärkeä. Jos osti syksyllä 2007 niin voi mennä se 10 vuotta että pääsee omilleen. Jos osti keväällä 2009 niin tilanne on toki aivan eri :) Tästäkin johtuen sijoittamisen pitää olla ajallisesti hajautettua. Mukavasti salkku vihertää tällä hetkellä ja kotiuttamiseen ei ole tarvetta, pikemminkin toivoisin pientä dippiä että saisi ostettua halvalla.
Wolverine

Posts: 1,860

#68 • • Wolverine
Ja vielä aiheeseen sopiva linkki joka nauratti ainakin minua :P

&feature=related
Wolverine

Posts: 1,860

#69 • • Wolverine

Displacer, 19.5.2009 15:30:
http://www.yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/05/viranomaispelko_suomesta_veroparatiisi_740919.html



---

Viranomaispelko: Suomesta veroparatiisi
julkaistu tänään klo 14:26

Verottaja ja poliisi pelkäävät sijoitusrahastolain muutoksen tekevän Suomesta rahanpesuun houkuttelevan veroparatiisin. Valtiovarainministeriö pyrkii mahdollisimman pian muuttamaan lakia niin, että mahdollisuus nimettömään ja verottomaan sijoittamiseen houkuttelisi Suomeen lisää pääomaa.

---


Mä en ymmärrä miksi ulkomailta saisi sijoittaa Suomeen verottomana mutta suomalaiset joutuvat verot maksamaan. Tuleekohan lain myötä Suomeen sijoittaminen halvemmaksi jonkun ulkomaalaisen instanssin kautta, jolloin ne rahat menee verojen sijaan tälläisen palvelun maksuihin?



Ihan uskomaton lakiehdotus. Sillä tavalla kyllä hienoa että isot rahat siirtyvät pörsseihin ja nostavat osakkeiden hintoja mutta onhan tuo uskomatonta että he eivät maksa veroa ja me maksetaan. Nyt ainakin itseäni kiinnostaa että missä pystyn avaamaan ulkomaalaisen tilin ja kiertämään sitä kautta verotuksen?
akir0

Posts: 2,554

#70 • • akir0 idleRPG champion 2009

Wolverine, 27.5.2009 20:51:
---
Tähän on ihan pakko kommentoida että vielä vähän aikaa sitten 10 vuoden reaaliset tuotot olivat pakkasella, ja siihen oli siis laskettu mukaan inflaatio ja keskimääräinen osinkoprosentti. Eli kyllähän tuo ajoitus on aika tärkeä. Jos osti syksyllä 2007 niin voi mennä se 10 vuotta että pääsee omilleen. Jos osti keväällä 2009 niin tilanne on toki aivan eri :) Tästäkin johtuen sijoittamisen pitää olla ajallisesti hajautettua. Mukavasti salkku vihertää tällä hetkellä ja kotiuttamiseen ei ole tarvetta, pikemminkin toivoisin pientä dippiä että saisi ostettua halvalla.



Joo, luonnollisesti pitää hajauttaa sekä ajallisesti, että maantieteellisesti, että toimialallisesti :) Ite sijoitan muutaman satasen joka kuukausi rahastoihin, eri puolille maailmaan ja eri toimialoihin. Tätä kun jatkaa sen ~30vuotta niin uskon olevani keskimäärin ihan ok tuotoissa. Tosin lähempänä eläkeikää pitänee alkaa siirtämään painoa enemmän korkopuolelle.
milessi

Posts: 188

#71 • • milessi Jai
Kaikki mitä on, on määräaikaistileillä - en oo niin lahjakas raha-asioissa että osaisin/uskaltaisin lähteä niitä mihinkään sen kummemmin sijoittamaan. Viime syksynä (ennen kuin korot lähti laskuun) kun olisi vaan ollut enemmän massia, olisin laittanut pidemmäksi aikaa ja isompia summia.

--
josko sitä sitten tanssahtelemaan

kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#72 • • kuilu ja kummitus
http://www.guardian.co.uk/business/2009/jun/21/goldman-sachs-bonus-payments

Yllättäen! =D

Pirun hyvä BBC'n dokkari tästä nykyisestä talouskriisistä ja sen synnystä: Superrich - the greed game, suosittelen! Mukana mm G Soros ja muita aika varakkaita suursijoittajia haastatteluissa ja puheena myös velkavivut ja schmivut.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3305522889894137433

Mitenkäs sit Suomessa on ollut kehitys?

www.hs.fi/talous/artikkeli/Huipputuloiset+repäisivät+kaulan+muihin+suomalaisiin/1135246538819

Noh, katsotaanpa sitten kun tämä finanssikriisi on hellittänyt, ja se kriisi siirtynyt reaalitalouteen. Niin, olen siis suursijoittaja, sijoitan kaikki rahani ja kaiken aikani parhaaseen mahdolliseen kohteeseen, itseeni.

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

aform

Posts: 291

#73 • • Edited aform

Displacer, 19.5.2009 15:30:
http://www.yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/05/viranomaispelko_suomesta_veroparatiisi_740919.html



No huh huh. En ollut huomannut koko uutista. Oliko tämä uutinen ns erittäin lyen aikaa esillä kyseisenä päivänä?

Nyt olisi hyvä selvittää tuon lain ehdottajan taustat. Siis kuka on tämän aloitteen takana. Mihin organisaatiohin salaisiin / julkisiin tämä henkilö kuuluu. Koska ei tuollaista lakia ehdota kukaan ns "tavallinen kansalainen" vaan se on tilaustyö joltain taustavaikuttaja ryhmältä / organisaatiolta.

Ehkä sanat avaavat taustoja. "Suomi seuraa kansainvälisiä käytäntöjä". Viitataanko tässä Kansainväliseen yhteisöön. Kansainvälinen yhteisö ei nimittäin käytännössä tarkoita sitä mitä maalikko siitä usein kuvittelee, tai no tarkoittaa ja ei tarkoita.

wikissä on aika hyvä määritelmä asiasta:

States sometimes refer to "the will of the international community" to strengthen their own point of view, while in reality they are referring to the will of a small group of states or even only themselves.[citation needed] It is sometimes claimed that powerful countries and groups of countries use the term to describe organisations in which they play a predominant role, regardless of the opinion of other nations. For example, the Kosovo War was described as an action of the "international community"[citation needed] even though it was undertaken by NATO[citation needed], which represented under ten percent of the world's population during the Kosovo War.

-edit - olin näemmä quotannu väärää viestiä.. hups
aform

Posts: 291

#74 • • aform
Pari laskupäivää takana. Onko kuolleenkissan pompuksi kutsuttu pörssi sykli ohitse vai ei?
Lieneekö uusi rommaus alkanut. Mennäänö taas alas tai uusiin pohjiin? onko nyt oikea aika tyhjentää salkut? Kas siinäpä pulma.
akir0

Posts: 2,554

#75 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

aform, 2.9.2009 16:06:
Pari laskupäivää takana. Onko kuolleenkissan pompuksi kutsuttu pörssi sykli ohitse vai ei?
Lieneekö uusi rommaus alkanut. Mennäänö taas alas tai uusiin pohjiin? onko nyt oikea aika tyhjentää salkut? Kas siinäpä pulma.



Oikea tapa on koskaan olla tyhjentämättä salkkuja. Mutta onhan tässä noustu 60% helmi-maaliskuusta, että vois sitä jotain kotiuttaakin. Toisaalta ollaan vielä alle sen mitä puolitoista vuotta sitten oltiin.
aform

Posts: 291

#76 • • aform

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

akir0, 2.9.2009 16:16:
---
aform, 2.9.2009 16:06:
Pari laskupäivää takana. Onko kuolleenkissan pompuksi kutsuttu pörssi sykli ohitse vai ei?
Lieneekö uusi rommaus alkanut. Mennäänö taas alas tai uusiin pohjiin? onko nyt oikea aika tyhjentää salkut? Kas siinäpä pulma.

---


Oikea tapa on koskaan olla tyhjentämättä salkkuja. Mutta onhan tässä noustu 60% helmi-maaliskuusta, että vois sitä jotain kotiuttaakin. Toisaalta ollaan vielä alle sen mitä puolitoista vuotta sitten oltiin.



Noinhan se pitkälti on. Pohjilta ostot ja huipulla myyntiin. Tuotto kun realisoituu vasta myydessä.
Sijoitusten tuotto pitää olla oman arvioni mukaan verojen jälkeen vähintään n. 6-14% vuositasolla jotta on inflaatio katettuna. Eli jos makuutta rahoja korkeakorkoisella tilillä niiden arvo heikkenee.
akir0

Posts: 2,554

#77 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

aform, 2.9.2009 16:21:
Noinhan se pitkälti on. Pohjilta ostot ja huipulla myyntiin. Tuotto kun realisoituu vasta myydessä.
Sijoitusten tuotto pitää olla oman arvioni mukaan verojen jälkeen vähintään n. 6-14% vuositasolla jotta on inflaatio katettuna. Eli jos makuutta rahoja korkeakorkoisella tilillä niiden arvo heikkenee.



Itte oon ostanu vaan jatkuvasti riippumatta juurikaan siitä onko kallista vai halpaa. Tosin nyt kun käytiin loppu-keväällä tosi alhaalla niin tein pari suoraa osakesijoitustakin. Mutta muuden hajautan rahani ajallisesti, maantieteellisesti ja toimialallisesti.

Tällä hetkellä inflaatio on muuten lähellä nollaa ja korot todella alhaalla, eli korkeakorkoisilta tileiltä ei saa kyllä mitään irti. Sen sijaan osakkeiden tuotot on kohdallaan kun inflaatio ei pääse niitä nakertamaan.

Mutta kuten joskus totesin, voipi olla, etten tuu koskaan myymään mitään mitä olen ostanut :) Saa sitten perilliset kupsahdettuani myydä.
aform

Posts: 291

#78 • • aform
Hyvin rommaa. Näinköhän alkoi se suuri puhdistava. Kohta tapahtuu tietysti vielä jokin katalyyttimäinen incidentti ja homma valuu viemäriin.
plink

Posts: 1,405

#79 • • plink team paska

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

aform, 1.10.2009 23:33:
Hyvin rommaa. Näinköhän alkoi se suuri puhdistava. Kohta tapahtuu tietysti vielä jokin katalyyttimäinen incidentti ja homma valuu viemäriin.



aika hyvin mennyt vuoroviikoin nousua ja laskua tässä nyt, mutta eilinen oli jo aika kova päivä omille omistuksilleni. mulla heikkeni salkku monta sataa euroa, prosentuaalisesti yli 5%. nyt jos ei ensi viikon alussa näy korjausliikettä ylöspäin, niin taidan itse kotiuttaa rahat parempaan talteen, kun salkku on vielä jotain 40% voitolla. tosin indeksin mukaanhan vieläkin rämmitään pohjamudissa, eli pidemmän tähtäimen sijoittajan pitäisi nyt ostaa, eikä myydä.

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

Wolverine

Posts: 1,860

#80 • • Edited Wolverine

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

plink, 29.10.2009 05:51:
---
aform, 1.10.2009 23:33:
Hyvin rommaa. Näinköhän alkoi se suuri puhdistava. Kohta tapahtuu tietysti vielä jokin katalyyttimäinen incidentti ja homma valuu viemäriin.

---


aika hyvin mennyt vuoroviikoin nousua ja laskua tässä nyt, mutta eilinen oli jo aika kova päivä omille omistuksilleni. mulla heikkeni salkku monta sataa euroa, prosentuaalisesti yli 5%. nyt jos ei ensi viikon alussa näy korjausliikettä ylöspäin, niin taidan itse kotiuttaa rahat parempaan talteen, kun salkku on vielä jotain 40% voitolla. tosin indeksin mukaanhan vieläkin rämmitään pohjamudissa, eli pidemmän tähtäimen sijoittajan pitäisi nyt ostaa, eikä myydä.




itse odottelen kurssien valumista järkevälle tasolle ja ostelen lisää. ei näillä nykyisillä hinnoilla oikein viitsi ostella kuin Fortumia. OMXH kun valuu 5500 pisteen alapuolelle niin aloitan itse lisäostot, firman nimeä en vielä tiedä. onneksi sijoittaminen on pitkäaikaista puuhaa, muuten vois hieman ahdistaa nämä jatkuvat parin pinnan pakkaspäivät.