Säästäminen ja sijoittaminen

121 posts, 7 pages, 75,742 views

akir0

Posts: 2,554

#81 • • akir0 idleRPG champion 2009
Piti jouluks kotiuttaa vähän vuoden voittoja ja maksaa yks luotto pois, mutta kun mentiin näin jyrkästi alas, niin taidankin vielä odotella ja ostaa sitten reilummin lisää :)

Oliski ollu sijoitusurani ekat kotiutukset ja johan tätä on kymmenisen vuotta harjoitettu.
plink

Posts: 1,405

#82 • • plink team paska

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

Wolverine, 29.10.2009 09:04:
---
plink, 29.10.2009 05:51:
---
aform, 1.10.2009 23:33:
Hyvin rommaa. Näinköhän alkoi se suuri puhdistava. Kohta tapahtuu tietysti vielä jokin katalyyttimäinen incidentti ja homma valuu viemäriin.

---


aika hyvin mennyt vuoroviikoin nousua ja laskua tässä nyt, mutta eilinen oli jo aika kova päivä omille omistuksilleni. mulla heikkeni salkku monta sataa euroa, prosentuaalisesti yli 5%. nyt jos ei ensi viikon alussa näy korjausliikettä ylöspäin, niin taidan itse kotiuttaa rahat parempaan talteen, kun salkku on vielä jotain 40% voitolla. tosin indeksin mukaanhan vieläkin rämmitään pohjamudissa, eli pidemmän tähtäimen sijoittajan pitäisi nyt ostaa, eikä myydä.

---



itse odottelen kurssien valumista järkevälle tasolle ja ostelen lisää. ei näillä nykyisillä hinnoilla oikein viitsi ostella kuin Fortumia. OMXH kun valuu 5500 pisteen alapuolelle niin aloitan itse lisäostot, firman nimeä en vielä tiedä. onneksi sijoittaminen on pitkäaikaista puuhaa, muuten vois hieman ahdistaa nämä jatkuvat parin pinnan pakkaspäivät.



niin... musta tuntuu, et kevään ja kesän rallin jälkeen ollaan vakiinnuttu joksikin aikaa tälle tasolle ja koska osakkeisiin aina liittyy riski, niin en viitsi rahoja niissä pitää ilman kasvuodotuksia. vaikka tänään omxh korjasikin ylöspäin (mm. salkusta löytyvän metson päätöskurssi +10,44 ;), niin luultavasti kotiutan voitot kuitenkin lähiaikoina. mahdollisesti seuraava kohde on us dollari, kunhan suunta kohtapuoliin taas kääntyy. pari tonnia jätän kuitenkin osakevivuttamiseen, koska tällä hetkellä tuntuu siltä, että päiväsijoitukset on ainoa millä jotain saa aikaiseksi.

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

Wolverine

Posts: 1,860

#83 • • Edited Wolverine
Niin noh tässähän pitäis olla se kuuluisa kristallipallo että osais toimia oikein. En itse uskalla kotiuttaa voittoja tässä vaiheessa jos mentäisiiinkin ylöspäin ja joutuis muutaman kuukauden päästä ostamaan samat takaisin paljon kalliimmalla. Vaikka junnattaisiinkin tässä paikallaan hetken aikaa niin omat ostot on aloitettu niin hyvään saumaan että salkku vihertää ihan mukavasti. Ja keväällä on kuitenkin osinkokierros tulossa, itse olen nössöillyt rajusti ja ostanut vain ns "varmoja" osakkeita (neste, fortum, pohjola, panostaja) joista heruu varmasti ihan kohtuulliset osingot.

mod: unohdinpa tuosta turskaiset Nokiat hintaan 9,07 ;(
plink

Posts: 1,405

#84 • • Edited plink team paska
niinpä. toisaalta helsingissä mennään silti niin alhaisella pisteluvulla, että jossain vaiheessa kun seuraava nousu alkaa, niin kyydissä ehtinee silti saada ihan mukavat kasvut. historiallisesti nyt alkaisi olemaan alaspäin menevän korjausliikkeen aika, mutta toisaalta tällä hetkellä siihen ei kuitenkaan pitäisi kai olla syytä. ehkä korkeintaan valtioiden elvytysten lopettaminen jossain vaiheessa.

minulla myös on noita maltillisia "osinko-osakkeita", mutta niin vähäisissä määrin ettei muutaman sadan euron osinkojen takia välttämättä kannata koko vuotta niissä aina makuuttaa. tietysti paras aika myydä olisi keväällä, mutta jaksaneeko sinne asti odotella. viime keväänä ostin kaikilla ylimääräisillä rahoilla erittäin suhdanneherkkiä osakkeita (mm. yit, metso, ramirent), joilla tällä hetkellä nousu liikkuu välillä +100% - +200% ja näistä saan nyt jo ihan hyvät rahat kotiutettua, joten olen siihenkin ihan tyytyväinen. :) liialla ahnehtimisella saattaa olla paskainen loppu. :P

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

Wolverine

Posts: 1,860

#85 • • Wolverine

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

plink, 29.10.2009 20:13:
niinpä. toisaalta helsingissä mennään silti niin alhaisella pisteluvulla, että jossain vaiheessa kun seuraava nousu alkaa, niin kyydissä ehtinee silti saada ihan mukavat kasvut. historiallisesti nyt alkaisi olemaan alaspäin menevän korjausliikkeen aika, mutta toisaalta tällä hetkellä siihen ei kuitenkaan pitäisi kai olla syytä. ehkä korkeintaan valtioiden elvytysten lopettaminen jossain vaiheessa.

minulla myös on noita maltillisia "osinko-osakkeita", mutta niin vähäisissä määrin ettei muutaman sadan euron osinkojen takia välttämättä kannata koko vuotta niissä aina makuuttaa. tietysti paras aika myydä olisi keväällä, mutta jaksaneeko sinne asti odotella. viime keväänä ostin kaikilla ylimääräisillä rahoilla erittäin suhdanneherkkiä osakkeita (mm. yit, metso, ramirent), joilla tällä hetkellä nousu liikkuu välillä +100% - +200% ja näistä saan nyt jo ihan hyvät rahat kotiutettua, joten olen siihenkin ihan tyytyväinen. :) liialla ahnehtimisella saattaa olla paskainen loppu. :P



no näinhän siinä yleensä käy. hehe jos itellä olis tommoset prosentit niin vois jopa harkita kotiuttamista :) Pohjolat liikkuu tuolla 60% paikkeilla, Fortumit ostin 13,75e ennen osingon irtoamista ja Nestettä on tullut ostettua 10 euron paikkeilla eli ei ole vielä mitään huimia nousuprosentteja. Onneksi syksyllä oli aikaa harrastaa treidaamista niin sain kotiutettua noin 40% nousun salkussa. Tuo voittaa takuulla pankkien talletuskorot seuraavien 15 vuoden aikana että sillä tavalla saa olla ihan tyytyväinen. Harmi vaan että salkku on vielä lasten luokassa (25k) mutta toisaalta sijoittaminen ainakin omalta osaltani jatkuu hamaan tulevaisuuteen asti eli aikaa on vielä :)
plink

Posts: 1,405

#86 • • plink team paska
tänään meni viimeisetkin osakkeet salkusta kaupaksi. samalla kuittasin elämäni ensimmäisen miinusmerkkisen myynnin (rautaruukki k -osake, jota hankin tyhmyyksissäni tuossa vähän aikaa sitten), mutta onneksi vain pari sataa euroa. alkaa todenteolla suorastaan vituttamaan tuo volaliteetti, mikä helsingissä tällä hetkellä vallitsee. ei kummoisia uutisia vaadita, että indeksi sukeltaa useita prosentteja.

ei tuo valuuttakauppa mua ehkä nyt kiinnostakaan, joten nyt pitäis keksiä jotain maltillisia rahastoja, joissa voisi lepuuttaa pääomaa sen aikaa, kunnes tilanne rauhoittuu. löysin tällaisen hienon sivun kerran surffaillessani:

https://www.nordnet.fi/mux/web/marknaden/varlden/index.html

tuon listan perusteella esim. japani voisi olla erittäin kiinnostava kohde tässä lähiaikoina. harmi kun ei ole mitään hajua japanin tämänhetkisestä tilanteesta tai tulevaisuudennäkymistä, mutta äkkiäkös sitä vähän tässä opiskelee. :)

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

aform

Posts: 291

#87 • • aform

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

plink, 30.11.2009 17:08:
tänään meni viimeisetkin osakkeet salkusta kaupaksi. samalla kuittasin elämäni ensimmäisen miinusmerkkisen myynnin (rautaruukki k -osake, jota hankin tyhmyyksissäni tuossa vähän aikaa sitten), mutta onneksi vain pari sataa euroa. alkaa todenteolla suorastaan vituttamaan tuo volaliteetti, mikä helsingissä tällä hetkellä vallitsee. ei kummoisia uutisia vaadita, että indeksi sukeltaa useita prosentteja.

ei tuo valuuttakauppa mua ehkä nyt kiinnostakaan, joten nyt pitäis keksiä jotain maltillisia rahastoja, joissa voisi lepuuttaa pääomaa sen aikaa, kunnes tilanne rauhoittuu. löysin tällaisen hienon sivun kerran surffaillessani:

https://www.nordnet.fi/mux/web/marknaden/varlden/index.html

tuon listan perusteella esim. japani voisi olla erittäin kiinnostava kohde tässä lähiaikoina. harmi kun ei ole mitään hajua japanin tämänhetkisestä tilanteesta tai tulevaisuudennäkymistä, mutta äkkiäkös sitä vähän tässä opiskelee. :)



Mä arvioisin volan kasvavan lähi kuukausina ja kevääksi monet odottaa kovaa sukellusta.
Vola on itelle ollu just jees. Pilkit vaan alhaalle veteen ja sitten nousu päivinä ulos. Siis noin ainakin periaatteessa *vink*. Ei tohon touhuun kovin usein aikaa ole.
plink

Posts: 1,405

#88 • • Edited plink team paska

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

aform, 30.11.2009 22:38:
Mä arvioisin volan kasvavan lähi kuukausina ja kevääksi monet odottaa kovaa sukellusta.
Vola on itelle ollu just jees. Pilkit vaan alhaalle veteen ja sitten nousu päivinä ulos. Siis noin ainakin periaatteessa *vink*. Ei tohon touhuun kovin usein aikaa ole.



no noinhan sen pitäs teoriassa mennäkin. ;) mulla on just tuo ajanpuute ongelma, sillä tässä on nykyisin niin paljon kaikkea projektia käynnissä, että joinain päivinä ei kerkiä katsoa kursseja kertaakaan koko päivässä.

itse odottelen kanssa sukellusta, ja sen vuoksi kotiutin voitot jo nyt hyvissä ajoin. indeksien mukaan vaikuttaisi siltä, että tuolla japanissa on korjausliike jo nähty (tai oikeammin se on parhaillaan käynnissä), joten sieltä voisi lähikuukausina koittaa tunnustella nousun käynnistymistä ja pyrkiä ottamaan pienet voitot sillä aikaa, kun euroopassa ensi vuonna päästään kokemaan taantuman syvimmät syöverit.

edit: näyttää kyllä tuo nikkei 225 elävän ihan omaa elämäänsä europörsseihin nähden, joten vaikeahan tuosta on lähteä mitään perinteistä korjausliikkeitä noin vaan tunnistamaan... mutta jatketaan opiskelua. :)

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

aform

Posts: 291

#90 • • aform
Laitetaampa tämä tänne for the record.

Sanon, että nyt on edelleen hyvä hetki ostaa au ja ag fyysisessä muodossa. *whaat*

Jos sanoisin, että nyt on hyvä hetki sijoittaa kaikki niihin.. antaapa ajan testata ohjeeni.
Wolverine

Posts: 1,860

#93 • • Wolverine
salkku kasvanut mukavaa tahtia viime aikoina vaikka olen siirtynyt buy and hold-linjalle, jatkuvasti koitan löytää jotain ostettavia kohteita vaikka hinnat ovat taas tulleet reippaasti ylöspäin. Näillä näkymin Nokia on ainoa joka näyttää halvalta mutta en kyllä uskalla koskea tähän koska firman suunta näyttää olevan vahvasti alaspäin. Jotain hyviä sijoitusvinkkejä?
¡ Previous post about a year ago !
sapeli

Posts: 11,768

#94 • • sapeli jokukukamikä?

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

Laitetaampa tämä tänne for the record.

Sanon, että nyt on edelleen hyvä hetki ostaa au ja ag fyysisessä muodossa. *whaat*

Jos sanoisin, että nyt on hyvä hetki sijoittaa kaikki niihin.. antaapa ajan testata ohjeeni.



Ainakin kullan hintaa katsoen oli varmaan ihan hyvä neuvo. *joo*

Jotenkin sivusilmällä on tullut seurailtua tätä "talouskriisiä" mikä nyt on meneillään ja jotenkin alkaa itsellänikin vähän usko kadota siihen että omat eurot ovat pankin tietokoneilla istumassa (eli käytännössä sijoitettuna muualle).

Onko asiaan enemmän vihkiytyneillä vinkkejä miten kannattaisi aloittaa jos haluaisi sijoittaa kultaan tai hopeaan? Jotenkaan en haluaisi ostaa mitään kultaharkkoa tyynyn alle, mutta aika korkea kynnys on toisaalta lähteä mihinkään rahastoihin sijoittelemaan kun 90% alan sivuista on ihan täyttä hepreaa...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Max Power

Posts: 186

#95 • • Max Power Techno hoodlum

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

Ainakin kullan hintaa katsoen oli varmaan ihan hyvä neuvo. *joo*



jälkiviisaus on sitä parasta viisautta, ainakin sijoitus markkinoilla *hih*

itellä kävi joskus sentään hyvä mäihä ku yhteen sijoitusrahastoon ylimääräsiä tungin, arvo kolminkertaistu ja pakon edessä laitoin lihoiksi 2007, ja kuis kävikään, seuraavan vuoden aikana arvo romahti lähtötasolle. kultaa tuli jo sillon seurattua joka päivä työn puolesta (samoin kuparia) ja sillon jo sanoin jotta kaikki kultaan laittakaa, kuunteliko kukaan, no ei tietenkään. samaa linjaa oon vetäny viimiset kolme vuotta, kaikki kultaan, kuunteleeko siltikään kukaan, no ei tietenkään. ja jos ylimääräistä olisi nyt niin mihin laittaisin, kultaan edelleenkiin, varma valinta ainakin sen suhteen kun on todella epävarmat ajat kaikkien valuuttojen ja osakkeiden suhteen.

tallelokerot on käteviä, maksaa pari kymppiä vuosi ja saa kohtuu turvallisin mielin olla niitten suhteen mitä sinne on tunkenut. taitaa laki jopa edellyttää tallelokeroa esim asunnon osakekirjan suhteen, eipä silleen, onko järkeä säilyttää kotona arkaa materiaalia jos vaikka kämppä palaa ja kaikki menee?
sapeli

Posts: 11,768

#96 • • sapeli jokukukamikä?

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:



tallelokerot on käteviä, maksaa pari kymppiä vuosi ja saa kohtuu turvallisin mielin olla niitten suhteen mitä sinne on tunkenut. taitaa laki jopa edellyttää tallelokeroa esim asunnon osakekirjan suhteen, eipä silleen, onko järkeä säilyttää kotona arkaa materiaalia jos vaikka kämppä palaa ja kaikki menee?



Mistäpä löydät noin halvan tallelokeron? Olen tässä tänään niitäkin koittanut vähän metsästää, ja halvin löytyy toistaiseksi Nordealta, 60€/vuosi. Sampolla oli vielä kalliimpi, muista en ole löytänyt ajankohtaista tietoa.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Max Power

Posts: 186

#97 • • Edited Max Power Techno hoodlum

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

Mistäpä löydät noin halvan tallelokeron? Olen tässä tänään niitäkin koittanut vähän metsästää, ja halvin löytyy toistaiseksi Nordealta, 60€/vuosi. Sampolla oli vielä kalliimpi, muista en ole löytänyt ajankohtaista tietoa.



ompa kallista, elämä on.

mul on liedon sp ja 25e taitaa olla ny, oli aiemmin 20e, koko a4 korkeus oisko 10 senttiä. eri kokoset lodjut eri hintasia tietenkin ja tuo mun on pienin/halvin.

edit

https://www.saastopankki.fi/liedonsp/c/document_library/get_file?uuid=9fc013c8-edd4-493c-a600-a00be4efb4ba&groupId=4309

korkeus siis 75mm
SamHard

Posts: 2,098

#98 • • Edited SamHard
Koulujen jälkeen 2 ekan vuoden duunirahat sijoitin loppujen lopuksi auton myymisen jälkeen uskomattoman hehkutuksen jälkeen (virkailijan puolelta), IT alojen osakkeisiin, joissa tuotot olivat olleet vuositasolla vähintään kymmeniä prosentteja. Tämä tapahtui n. vuosi ennen ns. IT kuplan puhkeamista. Saattaa jopa Erkkikin arvata miten siinä rahojen kävi.. Sen verran jäi, että ekaan vuokrakämppään vanhemmilta muuttaessa sain maksettua takuuvuokran, sohvan ja uuden tietokoneen:) Rahaa se vaan on ja hengissä ollaan edelleen*hymy*
sapeli

Posts: 11,768

#99 • • sapeli jokukukamikä?

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:


mul on liedon sp ja 25e taitaa olla ny, oli aiemmin 20e, koko a4 korkeus oisko 10 senttiä. eri kokoset lodjut eri hintasia tietenkin ja tuo mun on pienin/halvin.



Helsingissä tilanne on toinen - katsoin läpi kaikki kolme (Noa) Säästöpankin Helsingin konttoria, ei näytä olevan lainkaan tallelokeropalvelua, tai sitten sitä ei ainakaan missään kerrota. Sampoltakin tosin löytyi vasta soittamalla, www-sivuilla ei mainittu.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Max Power

Posts: 186

#100 • • Max Power Techno hoodlum

Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:

Helsingissä tilanne on toinen



stadissa on over head kustannukset nii pal korkeemmat et johtuisko siitä? oisko siellä meno jopa niin internationaalia et tallelokero palveluja tarjois joku muukin ku pelkät pankit vai onks se pelkkää toive ajattelua?