Oliski ollu sijoitusurani ekat kotiutukset ja johan tätä on kymmenisen vuotta harjoitettu.
121 posts, 7 pages, 81,895 views
Replying to Säästäminen ja sijoittaminen:
Wolverine, 29.10.2009 09:04:
---
plink, 29.10.2009 05:51:
---
aform, 1.10.2009 23:33:
Hyvin rommaa. Näinköhän alkoi se suuri puhdistava. Kohta tapahtuu tietysti vielä jokin katalyyttimäinen incidentti ja homma valuu viemäriin.
---
aika hyvin mennyt vuoroviikoin nousua ja laskua tässä nyt, mutta eilinen oli jo aika kova päivä omille omistuksilleni. mulla heikkeni salkku monta sataa euroa, prosentuaalisesti yli 5%. nyt jos ei ensi viikon alussa näy korjausliikettä ylöspäin, niin taidan itse kotiuttaa rahat parempaan talteen, kun salkku on vielä jotain 40% voitolla. tosin indeksin mukaanhan vieläkin rämmitään pohjamudissa, eli pidemmän tähtäimen sijoittajan pitäisi nyt ostaa, eikä myydä.
---
itse odottelen kurssien valumista järkevälle tasolle ja ostelen lisää. ei näillä nykyisillä hinnoilla oikein viitsi ostella kuin Fortumia. OMXH kun valuu 5500 pisteen alapuolelle niin aloitan itse lisäostot, firman nimeä en vielä tiedä. onneksi sijoittaminen on pitkäaikaista puuhaa, muuten vois hieman ahdistaa nämä jatkuvat parin pinnan pakkaspäivät.
plink, 29.10.2009 20:13:
niinpä. toisaalta helsingissä mennään silti niin alhaisella pisteluvulla, että jossain vaiheessa kun seuraava nousu alkaa, niin kyydissä ehtinee silti saada ihan mukavat kasvut. historiallisesti nyt alkaisi olemaan alaspäin menevän korjausliikkeen aika, mutta toisaalta tällä hetkellä siihen ei kuitenkaan pitäisi kai olla syytä. ehkä korkeintaan valtioiden elvytysten lopettaminen jossain vaiheessa.
minulla myös on noita maltillisia "osinko-osakkeita", mutta niin vähäisissä määrin ettei muutaman sadan euron osinkojen takia välttämättä kannata koko vuotta niissä aina makuuttaa. tietysti paras aika myydä olisi keväällä, mutta jaksaneeko sinne asti odotella. viime keväänä ostin kaikilla ylimääräisillä rahoilla erittäin suhdanneherkkiä osakkeita (mm. yit, metso, ramirent), joilla tällä hetkellä nousu liikkuu välillä +100% - +200% ja näistä saan nyt jo ihan hyvät rahat kotiutettua, joten olen siihenkin ihan tyytyväinen. :) liialla ahnehtimisella saattaa olla paskainen loppu. :P
plink, 30.11.2009 17:08:
tänään meni viimeisetkin osakkeet salkusta kaupaksi. samalla kuittasin elämäni ensimmäisen miinusmerkkisen myynnin (rautaruukki k -osake, jota hankin tyhmyyksissäni tuossa vähän aikaa sitten), mutta onneksi vain pari sataa euroa. alkaa todenteolla suorastaan vituttamaan tuo volaliteetti, mikä helsingissä tällä hetkellä vallitsee. ei kummoisia uutisia vaadita, että indeksi sukeltaa useita prosentteja.
ei tuo valuuttakauppa mua ehkä nyt kiinnostakaan, joten nyt pitäis keksiä jotain maltillisia rahastoja, joissa voisi lepuuttaa pääomaa sen aikaa, kunnes tilanne rauhoittuu. löysin tällaisen hienon sivun kerran surffaillessani:
https://www.nordnet.fi/mux/web/marknaden/varlden/index.html
tuon listan perusteella esim. japani voisi olla erittäin kiinnostava kohde tässä lähiaikoina. harmi kun ei ole mitään hajua japanin tämänhetkisestä tilanteesta tai tulevaisuudennäkymistä, mutta äkkiäkös sitä vähän tässä opiskelee. :)
aform, 30.11.2009 22:38:
Mä arvioisin volan kasvavan lähi kuukausina ja kevääksi monet odottaa kovaa sukellusta.
Vola on itelle ollu just jees. Pilkit vaan alhaalle veteen ja sitten nousu päivinä ulos. Siis noin ainakin periaatteessa . Ei tohon touhuun kovin usein aikaa ole.
aform, 8.4.2010 18:26:
Perhe joka elää neljällä dollarilla viikossa.
http://www.wimp.com/momfamily/
spoiler tollanen ei taida onnistua suomessa
Laitetaampa tämä tänne for the record.
Sanon, että nyt on edelleen hyvä hetki ostaa au ja ag fyysisessä muodossa.
Jos sanoisin, että nyt on hyvä hetki sijoittaa kaikki niihin.. antaapa ajan testata ohjeeni.
Ainakin kullan hintaa katsoen oli varmaan ihan hyvä neuvo.
tallelokerot on käteviä, maksaa pari kymppiä vuosi ja saa kohtuu turvallisin mielin olla niitten suhteen mitä sinne on tunkenut. taitaa laki jopa edellyttää tallelokeroa esim asunnon osakekirjan suhteen, eipä silleen, onko järkeä säilyttää kotona arkaa materiaalia jos vaikka kämppä palaa ja kaikki menee?
Mistäpä löydät noin halvan tallelokeron? Olen tässä tänään niitäkin koittanut vähän metsästää, ja halvin löytyy toistaiseksi Nordealta, 60€/vuosi. Sampolla oli vielä kalliimpi, muista en ole löytänyt ajankohtaista tietoa.
mul on liedon sp ja 25e taitaa olla ny, oli aiemmin 20e, koko a4 korkeus oisko 10 senttiä. eri kokoset lodjut eri hintasia tietenkin ja tuo mun on pienin/halvin.
Helsingissä tilanne on toinen