Ana-5000, 10.6.2007 19:25:
Ei mitään, mä arvostan suunnattomasti kun joku tulee kertomaan mulle mun alan tosiasioita ja aloittaa että "aika potaskaa".
Meillä on selkeästi näkemys eroja asiasta, itse olen tehnyt töitä toistakymmentä vuotta alan suurimmille maahantuojille sekä vartiointiliikkeille. Itseasiassa suurinosa mun IT konsultoinneista on tälle sektorille sijoittuneita. Sen olen oppinut, ettei paras = kallein samoin riippuen tarpeesta - ei tarvita mitään ziljoonan hintaista runkoa, ziljoonan optiikalla. On paljon mini kameroita (en tarkoita mini kameroilla tulitikkuaskin kokoisia vaan pieniä kameroita jossa on integroitu linssi) jotka on sää kestäviä (runkokamerat vaatii vielä ulkokäyttöön kotelon lämmityksellä jotka maksaa maltaita), tuottavat hyvää kuvaa yms. joita ei runkokameralla saada ikinä aikaiseksi sillä rahalla. Yleiskuvassa missä valvotaan vaikka parkkista ei auta vaikka olisi ziljoonan hintainen kamera näkemään rekkareita yms. vaan tärkeintä on nähdä mitä on tapahtunut ja milloin. Tietysti alueen sisäänkäynneissä voi olla sopiviin paikkoihin laitettuna kameroita joista voidaan rekkareita metsästää.
Mitä tulee IP kameroihin niin ne ovat käteviä joissain käytöissä, mutta volyymillisesti todella pieni murto-osa myydyistä kameroista. Kunnon kameroihin on tullut IP pohjaisia moduleita, mutta kaikenlaista pientä problematiikkaa on ollut. Ei päästä lähellekkään analagoilaitteiden luotettavuustasolle.
Hassua et ainoat digitallentimet joita mainitset on PC pohjaisia järjestelmiä ja tätä en ymmärrä:
Digitallentimessakin maksaa se, kuinka ison kiekon sinne haluaa sisälle, koska niissä ei ole mitään pöytäkonetason levyjä sisällä, mutta kyllä niissäkin puhutaan useammista sadoista ja isommassa järjestelmässä useammista tuhansista.
...ei ole pöytökonetason levyjä? Itse en ole nähnyt digitallentinta joka EI käyttäisi normi kovalevyjä vai mitä oikein tarkoitat. Osa digitallentimista on tarkkoja kovalevyn merkin/mallin ja firmiksen suhteen, mutta ei tämä nosta kustannuksia. Itse mainitsemasi Dina ja Asanit on täysin PC pohjaisia järjestelmiä joista Dina tulee ihan normi tietokonekotelossakin. Näihin edullisiin saa aivan mitättömällä hinnalla NAS moduleita ja kovalevyjen kapasiteetti tule kovinkaan helposti vastaan.
En myöskään ymmärrä edellee noita hintoja mitä latelet, jos ostat Asania tai Dinaa niin se on sama kun heittäisi rahaa roskikseen - maksat aivan maltaita järjestelmistä mitä saa muilta puolet halvemmalla - helposti. Digitallennin puoli murroksessa muutama vuosi sitten, mutta nykyään markkinoilla on todella paljon kilpailua ja erittäin paljon edullisia tuotteita jotka toimivat erittäin luotettavasti. Osa paremmin kun nuo Asanit ja Dinat
En väitä etteikö IP järjestelmät ole tulevaisuutta, ne ovat - näen sen itsekkin kun vierestä seuraan ison vartiointifirman ensi askeleita täysin digitaaliseen järjestelmään sekä erinäköisiä hankkeita IP kameroiden suhteen.
Streamista pusketaan yleensä netin yli karkea yleiskuvastreami, jota voidaan tarvittaessa tarkentaa vaikka 500kbps-laatuiseksi. Ei se kuva siellä putkessa kokoajan kulje, eikä varsinkaan noilla resoluutioilla ja framerateilla.
Se on totta kyllä, joskin tein aiheesta konsultoinnin ja mittailin kyseiselle vartiointifirmalle digitallentimen viemää kaistaa eri tilanteissa niin vaikka kuva ei liiku, pienimmällä resoluutiolla ja pienimmällä kuvanpäivityksellä vei se silti puolet tuosta mainitsemasta 500kbps:n kaistasta. Totta et ei ole 400 monitoria, mutta kun kyseessä on isoja valvomoja niin kyllä niitä monitoreita on sen verran paljon, että liikenne on suht kovaa.
Joskin mitä tulee digitallentimiin, IP kameroihin yms. niin oma henkilökohtainen mielipide on että se tuo tulevaisuudessa ison läjän ongelmia. VARSINKIN laitteisiin jotka perustuu PC järjestelmiin joko Linux tai Windows alustalla oleviin (Asan ja Dina). Kuka päivittää näitä Windows ja Linux järjestelmiä tietoturvien osalta? Miten järjestelmät suojataan internetissä?
Ei kukaan päivinä näitä järjestelmiä ja suojaus on olematonta vaikka palomuurit ovat käytössä. Nimittäin suurinosa näistä digitallennin asiakkaista ostaa perus satasen parinsadan palomuurin, tekee reijät palomuuriin jollain port forwardoinnilla ja sitten onkin aivan sama onko mitään palomuuria digitallentimen edessä vaiko ei. Ironista olisi et nörtti hakkrois linux / windows pohjaisen digitallentimen ja käyttäis sitä hyökkäysalustana sisäverkkoon
Toinen kiusallinen ongelma olisi, että hyökkääjä saisi jumiin laitteet sillätavalla ettei kyseinen tallennin enää lähetä mitään kuvaa - joskin monissa isoissa järjestelmissä ne on vain sisäverkossa ilman ulkopuolisten pääsyä suoraan vaan VPN:n tms. kautta.
...mutta tämä on vain murto-osa myydyistä tallentimista, suurinosa on myydän ja laitetaan perus halpispurkin palomuurin taakse. Oikeasti liikennettä authentikoiva ja analysoivat palomuuriratkaisut maksaisi enemmän kun koko digitallennin ja kamerajärjestelmät yhteensä joten pitkään aikaan asialle ei tule mitään parannusta. Odotan vain, että parin vuoden sisällä tapahtuu - luulen et jotain tosi ilkeetä joskin eihän nämä asiat ikinä julkisuuteen tosin tule vaikka tapahtuisi.