Joku urpo sotki tussilla redrumin puu seinät ja funktionin skobet

157 posts, 8 pages, 45,988 views

Jone

#81 • • Edited Jone Archibald Haddock

Vexe, 11.6.2007 15:22:
Se on aivan sama monta tuntia joku on taidettaan maalannut tai minne perseeseen se on maalattu, jos se on ilman lupia tehty. Lupien kanssa homma on sitten aivan eri asia, eikä piissistä ja tagista edes tee mieli puhua samassa lauseessa.

Selitätkö mulle mikä tossa on se juttu, koska mulle ei ihan aidosti mene jakeluun? Saavatko esim. just hirvet traumoja niiden kulkuväyliksi tarkoitetuissa tunneleissa olevista luvattomista maalauksista vai aiheuttaako sussa närää tieto siitä, että sieltä niitä löytyy? Jälkimmäistä en ymmärrä, koska normaali Matti Meikäläinen ei edes koskaan näe tässä esimerkissä mainittuja tunneleita - niihin kun pitää talsia varta vasten pitkin skutseja ja pöpelikköjä.

Haluisitko myös kertoa mistä niitä lupia saisi halukkaille maalaajille? Mä en nimittäin ainakaan tiedä.

...ja ei, en mäkään halua rinnastaa tageja ja muuta katutaidetta. Niin tässä threadissä nyt kuitenkin tehdään enkä mä tajua miten ihmeessä se tai tällä hetkellä käytävä keskustelu muutenkaan liittyy enää Redrumissa tapahtuneisiin valitettaviin juttuihin.
krispis

#82 • • krispis Huhuu
ehkä sen kameratekniikalla pullistelemisenkin voisi siirtää toiseen paikkaan. *vink*
Juhgu

#83 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Jone, 11.6.2007 15:31:
---
Haluisitko myös kertoa mistä niitä lupia saisi halukkaille maalaajille? Mä en nimittäin ainakaan tiedä.

En minäkään, mutta olen saanut sellaisen käsityksen että muutama näkemäni tunneli on ihan luvan kanssa maalattu. Voin kyllä olla väärässäkin. Niin, ja tokihan niihinkin maalauksiin oli sotkettu mustalla tageja päälle :P

Saatan taas puhua läppiä päähäni, mutta eikös osa tuon touhun viehätyksestä juuri ole se laittomuus? Eli jos lupa annetaan niin ei se maalailu osalle porukasta sit olekaan enää ihan niin siistiä.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Jone

#84 • • Edited Jone Archibald Haddock

Juhgu, 11.6.2007 16:02:
En minäkään, mutta olen saanut sellaisen käsityksen että muutama näkemäni tunneli on ihan luvan kanssa maalattu. Voin kyllä olla väärässäkin. Niin, ja tokihan niihinkin maalauksiin oli sotkettu mustalla tageja päälle :P

Joo, on noita luvan kanssa maalattuja juttuja olemassa ja kyllä tässä maassa on yhteensä luvallista seinääkin varmaan muutama sata metriä. Kertaluontoiset lupacaset eivät vaan auta yhtään mitään sen yhden hetken lisäksi, koska ne tarkoittavat sitä että pari jätkää saa kerran maalata jonkun seinän ja sen jälkeen siihen maalaaminen on ihan yhtä luvatonta kuin muuallekin. Toi taas sotii koko graffitin perusperiaatetta vastaan - ei maalauksien ole tarkoituskaan olla pysyviä (jo ihan siksikin, että ne rapistuvat väkisinkin suhteellisen lyhyessä ajassa) vaan niiden elinkaaren on määrä olla hyvin väliaikainen. Useimmat ns. "lupaseinät" on sitäpaitsi maalattu viime vuosituhannen puolella ja tällä uudemmalla lupia ei ole juuri annettu edes kertaluontoisiin juttuihin. Noille muutamalle sadalle metrille jatkuvasti luvallisia seiniä taas useimmilla ei ole pääsyä jo ihan logistisistakin syistä - ne kaikki sijaitsevat pääkaupunkiseudun ulkopuolella (jossa urbaanin taiteen harrastajia on selvästi eniten ja jossa kaikki spraymaalilla tehty ja/tai graffitityylinen on pannassa) ja useimmat vieläpä todella syvälle maakuntiin.

Mulle on ihan suoraan sanottu, että lupia seiniin tippuu heti kun maalaan vaikka Mikki Hiiriä lateksimaaleilla, mutta spraymaaleille lupia ei tipu ja maalauksissa ei saa olla kirjaimia. Asioista päättäviä tahoja ei kiinnosta mahdollisten lupamaalausten tekninen tai taiteellinen laatu - sormiväreille, geneerisille aiheille ja huonolle toteutukselle annetaan mielellään tilaa, mutta tietyt kuva-aiheet ja tekniikat ovat täydellisessä pannassa. Ei lienee tarvitse tarkemmin selittää mitä osa tosta sensuurista on mun mielestäni täysin käsittämätöntä.

Juhgu, 11.6.2007 16:02:
Saatan taas puhua läppiä päähäni, mutta eikös osa tuon touhun viehätyksestä juuri ole se laittomuus? Eli jos lupa annetaan niin ei se maalailu osalle porukasta sit olekaan enää ihan niin siistiä.

No, puhut ja et puhu. Osalle porukasta laittomuus antaa kiksejä ja luvalliset jutut eivät kiinnosta heitä ollenkaan. Yhtälailla osaa porukasta ei viehätä laittomuus penniäkään ja he haluaisivat ainoastaan maalata omia juttujaan kaikessa rauhassa. Mä kuulun jälkimmäiseen kastiin. Ei musta keskellä yötä pimeydessä radanvarsilla juoksentelussa ja kuumotuksissa ole mitään raflaavaa, mutta erilaiset katutaidetekniikat ja tyylit kiinnostavat mua kyllä kovasti.
Epailija

#85 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Ana-5000, 11.6.2007 14:11:
Sensijaan suomeen pienen klubin ja sinne rakkaudella maan parhaan pa:n rakentanut sälli ei ole ehkä samassa maksukyvyssä kuin joku Shell.

OT: Eikös kyseinen pa ole maan _kallein_?

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

sonni

#86 • • sonni
voi helvetti mitä pilkunnussintaa. tosikkojen luvattu ihmemaafoorumi.

joku: 'vittu mikä munapääjuntti!'
joku toinen: 'ai meinaakx ett kaikki juntit on munapäit??!'

oli miten oli, tuo tuhertajasälli ansaitsisi ehdottomasti sellaisia kavereita, jotka sotkevat sammunutta. vähintään. lasku perään, vaikka ei taida pentu omasta pussista tai selkänahasta sitä pulittaa.
Tebi

#87 • • Tebi normisetti

poro, 11.6.2007 17:41:
voi helvetti mitä pilkunnussintaa. tosikkojen luvattu ihmemaafoorumi.

joku: 'vittu mikä munapääjuntti!'
joku toinen: 'ai meinaakx ett kaikki juntit on munapäit??!'

oli miten oli, tuo tuhertajasälli ansaitsisi ehdottomasti sellaisia kavereita, jotka sotkevat sammunutta. vähintään. lasku perään, vaikka ei taida pentu omasta pussista tai selkänahasta sitä pulittaa.

Luit ajatukseni :). Tuomitsen teon, mutta tuollainen jatkuva pilkunnussintakin ottaa aivoon kyl aikasta paljon

--
koi syö ja ruoste raiskaa

Vexe

#88 • • Edited Vexe

Jone, 11.6.2007 15:31:

Mun silmissä kaikki luvatta maalatut taideteokset on pelkkää vandalismia. Itselle kun ei mene jakeluun toimintamalli, jossa vallataan muiden omiasuudesta pieni läntti itselle. Tässä on nyt sitten turha vedota, että "no hei tää on kaupungin omaisuutta ja mä asun tässä kaupungissa, niin tää kuuluu mulle". Ei muuta kuin ostamaan omat seinät ja tunnelit mihin sitten voi maalata oman mielensä mukaan.

Kannun kanssa maalaamista voi harrastaa laillisesti ja ilman lupia taululle, kuten mitä tahansa maalaamista. Tai miksi ei joku rakentaisi omalle maalleen betoniaitaa, joka ei häiritsisi yleistä kaupunkikuvaa? Vai eikö se olisi enää kivaa, kun ei maalaa muiden omaisuuteen eikä ole jännitystä poliisin paikalle tulosta?

Kaupunkien nihkeää asenteesta lupien myöntämiseen voit vain syyttää niitä kusipäitä, joiden takia kaupungin rahat käytetään luvattomien maalauksien poistamiseen. Samasta syystä voit syyttää koko taidelajin heikkoa hyväksyntää, koska monelle graffitit ovat vain sotkettuja seiniä eikä taidetta.

Ja ei en saa traumoja maalauksista nähdessäni. Yleensäkin pidän maalauksista ja ehdottomasti kannattaisin laillisien maalauksien lisäämistä kaupunkikuvassa. Mua vaan vituttaa se, että parin munapään takia kaupungit(siis niissä asuvat ihmiset) joutuvat käyttämään satoja tuhansia euroja pienen porukan sotkujen puhdistamiseen. Ihan kuin tälle rahalle ei olisi muuallakin käyttöä, mutta nyt yleisen viihtyvyyden takia se joudutaan käyttämään puhdistusaineisiin.

PS. Ja pahoitteluni OT:n jatkamisesta. Ei olisi pitänyt aloittaa tätä edellisellä postauksella.
xl8r

#89 • • Edited xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Alkaa mennä kyllä niin totaalisesti offtopiciks että perustin oman topicin graffiittikeskustelulle --> http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=56320

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

#90 • • ville olen oikeasti ujo

$, 11.6.2007 15:19:
Rosen vessan seinillä (ja mahdollisesti muuallakin?) oli aika huolella tägejä sekä tarroja kuten myös 6. Linjalla.

Tiedä sitten onko näissä mestoissa töhrimistä katsottu avoimemmin?

Tietäähän sen.... redrumin omistajien muutamat muut paikat on muistuttaneet esim vesson osalta lähinnä 10v vr:n varikolla seissyttä hylättyä vaunua, joten sinänsä ei imo ole todellakaan ihme, että redrum joutui tussin alle. Erittäin sääli, että tällä kertaa tussaus kohdistui skobeihin ja seinäpaneeleihin, mutta niin kauan kun järjestäjä ei tee totaalisen selväksi, että redrum vetää nollatoleranssia kaikkien tilojen osalta, pahoin pelkään, että tämä tulee toistumaan.
Rivakka

#91 • • Rivakka T2xikerien

De Souza, 10.6.2007 09:49:
---
dOrKA, 10.6.2007 04:53:
En nyt mitenkään puolustele tekijöitä, mutta eiköhän tämä ole suht yleistä "suomalaista baarikäyttäytymistä?" Aina on mennyt vessoja, ovia, sohvia yms. paskaksi ja sen asiakaskunnan perusteella tullut sitten "eri tason" paikkoja missä siistimmin olevat ihmiset voivat nauttia siisteimmistä puitteista... *ding*

...suosittelisin sedula tyylistä ratkaisua eli kamerat vain. Paikka kun ei ole järin iso niin ei montaa kameraa tarvita ja perään vain joku digitallennin. Tuolla 1000e:llä jo melkein saisi sellaisen setin.

---

Veikkaan, että tässä tapauksessa kiinnijäämis todennäköisyys on ilman kameroitakin huomattavasti suurempi kuin seduloita töhriessä. Itse laulaisin ilman palkkiotakin. Toivottavasti saadaan kaveri tuomiolle! Joku roti töhrimisessäkin pitää olla perkele *senkin*

Joo samaa mieltä De Souzan kans! Mehän nimittäin asutaan Espoonlahdessa, mikä onkin töhry vapaa alue*uuh*
tomii

#92 • • tomii kallion herttua
Saatana, kun tietäisin kuka toi Elton on, niin juudastaisin tässä rahan tarpeessa vaikka mutsini (jos siis mun mutsi olis "elton", ehkä onkin... :D )

--
reivaan kunnes kuolen

Kimbou

#93 • • Kimbou
:D

--
pitäkää kiinni pienistä pippeleistä ja roikkuvista tisseistä se on menoa nyt.

Unik

#94 • • Unik

remotion, 10.6.2007 16:09:
joku piirs esson vessaa tägin. hei perustampa topiikin.
toki varsin inhottavaa vandalismia mutta silti... *ding*

noh, toivottavasti tekijä silti löytyy.

Joku vois mennä sinne Esson vessaan ja miettiä miten tyhmä toi sun kommentti ja vertaus on.
Kimbou

#95 • • Kimbou

Unik, 12.6.2007 20:02:
---

---

Joku vois mennä sinne Esson vessaan ja miettiä miten tyhmä toi sun kommentti ja vertaus on.

joo, mutta tuskin sitä tekijää netistä löytää, ainakaan klubbarista. Kokeilkaa basso:n sivuja :D

--

CM

#96 • • CM

Elton, 12.6.2007 20:06:
---
joo, mutta tuskin sitä tekijää netistä löytää, ainakaan klubbarista. Kokeilkaa basso:n sivuja :D

No tuskin sitä kukaan oli täältä etsimässäkään? Maailma on pieni paikka. Ehkä joku täältäkin voi tietää kyseisen hepun, niin miksei kysyis
Unik

#97 • • Unik

---
---

---

---

Mielenkiintoinen nick sulla - Elton.
Kimbou

#98 • • Kimbou

CM, 12.6.2007 20:14:
---
---

---

No tuskin sitä kukaan oli täältä etsimässäkään? Maailma on pieni paikka. Ehkä joku täältäkin voi tietää kyseisen hepun, niin miksei kysyis

nojoo, yrittänyttä ei laiteta. Erittäin epätodennäköistä tosin.

--

typ0

#99 • • typ0 syntax error

liltony, 10.6.2007 11:14:
Menis samantie maalaa kirkkoveneen Kiasman seinään, yhtä hienoa mun mielesta

hmm.. sit vois saada vaik taiteilija-apurahaa 100kE =D

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Sami de Sousa

#100 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Unik, 12.6.2007 20:16:
---
---
---

---

---

---

Mielenkiintoinen nick sulla - Elton.

Ilmeisesti alkoi kuumottaa, kun nickki vaihtui aika pikaisesti *ding*