Sairastupa

248 posts, 13 pages, 88,271 views

Bio

#21 • • Bio The Bullies / Pinky
mulla flunssaan auttaa kans finrexin ja lepo, tai pelkkä lämmin juotava ja lepokin auttaa kummasti
Yallu

#22 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Bio, 15.8.2007 21:59:
mulla flunssaan auttaa kans finrexin ja lepo, tai pelkkä lämmin juotava ja lepokin auttaa kummasti

Vanhan työpaikkalääkärini mukaan flunssassa kannattaa ottaa: "Niitä apteekin C-vitamiini poretabletteja, törkeinä yliannostuksina"..
La Petite

#23 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

Annakins, 6.8.2007 15:40:
---
sadesola, 5.8.2007 15:20:
Höyryhengitys ja kuumat juomat toimivat, mutta onko vinkkejä?

---

faija käytti sellasta systeemiä (oisko kutsunu sitä norsuks/elefantiks tms?) jolla siis huuhdellaan nenä suolapitoisella vedelle. Toimii kuulemma oikein hyvin.

Sarvikuono toimii! Eli siis apteekista saatava nenäkannu, minkä avulla kaadetaan suolavettä poskionteloista läpi. Kuulostaa häijyltä, mut tuntuu ihan hyvältä ja röörit aukee :D

--
Rem tene, verba seqventur

#24 • • Annakins Guest

La Petite, 16.8.2007 12:00:
---
Annakins, 6.8.2007 15:40:
faija käytti sellasta systeemiä (oisko kutsunu sitä norsuks/elefantiks tms?) ---

Sarvikuono toimii!

Elefantti = sarvikuono *justjoo* juuri tuota siis tarkoitin :D
anniharha

#25 • • anniharha
Moi. Taas. *igor*

Neljäs angiina vajaan vuoden sisällä, nyt alkaa syödä hermot hajalle tämä meininki. Oon joutunut vuoden aikana nautiskelemaan useamman lääkekuurin, kuin aiempaan 19 vuoteen yhteensä. Stressiperäisesti tais taas iskeä, ei oo kerennyt viimeiseen kuukauteen syömään eikä hengittämään läheskään tarpeeksi. Pitää pistää vaihteeks ruokavalio remonttiin, maitotuotteet ja sokeri minimiin, jos se edes auttais. Luvassa paljon itkua ja kireitä hermoja, tunnetusti kun olen varsinainen maitovasikan ja sokerihiiren sekasikiö ja elän puolet päivästä jogurtilla, viidesosan maitokahvilla ja pääasiallinen proteiinilähde on raejuusto. Onneks kykenen syömään soijavalmisteita, muuten ei muutos onnistuis.

Onko kellään kokemusta tai tietoa, kuinka angiinakierteen saa katkaistua? Nielurisaleikkauksella? Ei oikein hotsittais sekään, kun ei ole lähitulevaisuudessa tiedossa kahden viikon jaksoa, jonka voisi sairaslomailla rauhassa. Sitäpaitsi eikö siitäkin ole ollut juttua, ettei se välttämättä ole fiksuin hoitokeino?

--
and though my words could save the world they never come out right

ezzy

#26 • • Edited ezzy Droid-pappa

anniharha, 27.11.2007 12:19:
Moi. Taas. *igor*

Neljäs angiina vajaan vuoden sisällä, nyt alkaa syödä hermot hajalle tämä meininki. Oon joutunut vuoden aikana nautiskelemaan useamman lääkekuurin, kuin aiempaan 19 vuoteen yhteensä. Stressiperäisesti tais taas iskeä, ei oo kerennyt viimeiseen kuukauteen syömään eikä hengittämään läheskään tarpeeksi. Pitää pistää vaihteeks ruokavalio remonttiin, maitotuotteet ja sokeri minimiin, jos se edes auttais. Luvassa paljon itkua ja kireitä hermoja, tunnetusti kun olen varsinainen maitovasikan ja sokerihiiren sekasikiö ja elän puolet päivästä jogurtilla, viidesosan maitokahvilla ja pääasiallinen proteiinilähde on raejuusto. Onneks kykenen syömään soijavalmisteita, muuten ei muutos onnistuis.

Onko kellään kokemusta tai tietoa, kuinka angiinakierteen saa katkaistua? Nielurisaleikkauksella? Ei oikein hotsittais sekään, kun ei ole lähitulevaisuudessa tiedossa kahden viikon jaksoa, jonka voisi sairaslomailla rauhassa. Sitäpaitsi eikö siitäkin ole ollut juttua, ettei se välttämättä ole fiksuin hoitokeino?

Nielurisaleikkaus on kyl varmaan se paras tapa. Eihän tossa o mitää järkee. Itsellä oli kans muutama vuos sitten 3 kertaa putkeen angiina ja kiersi aina akan perheen läpi ja tuli takas.

Ja siis ootko muka duunissa tms kokoajan? Vai mikset voi saikkuilla?

Itsellä ollu tässä kolmisen kuukautta joku ihme virusperäinen risainfektio, johon lääkärit anto vaan saikkua ja puranaa, kun ei näytteissä ollu mitään eikä o peitteitä, vain punotusta ja turvotusta. Nyt sain antibioottikuurin ja se lähti kuin lähtikin pois. Henkeä tosin ahdistaa edelleen ja yskittää kokoajan.
MiMoSa

#27 • • MiMoSa

Mulla oli pienenä usein angiina ja sit nielurisat leikattiin eikä oo ollu sen jälkeen kertaakaan. Että mulle toi leikkaus oli kyllä hyvä vaihtoehto. Muista keinoista ei ookaan siks tietoa.*hymy* En muista yhtään kuinka kauan siitä kesti toipua. Mut tiettyhän se olis parempi, jos löytyis jotain muita keinoja kun leikkaus.*joo*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

anniharha

#28 • • anniharha

ezzy, 27.11.2007 12:24:

Itsellä ollu tässä kolmisen kuukautta joku ihme virusperäinen risainfektio, johon lääkärit anto vaan saikkua ja puranaa, kun ei näytteissä ollu mitään eikä o peitteitä, vain punotusta ja turvotusta. Nyt sain antibioottikuurin ja se lähti kuin lähtikin pois. Henkeä tosin ahdistaa edelleen ja yskittää kokoajan.

Tällä hetkellä työharjoittelussa, jos oon yli kaksi päivää sairaana niin joudun korvaamaan ne koulun loma-ajoista. Joululoman oon duunissa palkallisesti, jos aion syödä tammikuussa muutakin kuin lunta. Ja kun koulu jatkuu, ei sieltäkään voi oikein olla pois, meillä on vainoharhaiset opettajat jotka pakottaa korvaamaan tunnin pommiinnukkumisetkin.

Mulla oli vuos sitten kans kai joku virusperäinen juttu, kävin verikokeissa (tsekkasivat ainakin tulehdukset, valkosolut ja kilpirauhasarvot) ja röntgenissä ja mitään ei löytynyt, vaikka sairastelua kesti pari kuukautta. Sit meni hetki terveempänä, ja tauti tuli takas. Sillä kertaa katsoivat streptokokkitestillä "että sekin vaihtoehto voidaan sulkea pois", mutta ylläripylläri pikatestiin pamahti hetkessä plussa. Aiemmin sitä ei kai edes katsottu (vai näkyykö se perus tulehdusarvoissa?), tiedä vaikka ois ollut se edellinen pitkittynyt tauti angiinaa myös.

Tsekkasko ne sulta angiinan pikatestillä tai nieluviljelyllä? Meinaan ku ei mullakaan peitteitä näy, kurkku on vaan turvoksissa ja helevetin kipeä. Joudun aina itse ilmoittamaan, että ois taas näytteenoton paikka. *justjoo*

--

anniharha

#29 • • anniharha

MiMoSa, 27.11.2007 12:26:
Mut tiettyhän se olis parempi, jos löytyis jotain muita keinoja kun leikkaus.*joo*

Netistä lueskelin, että ainakin joillekin on toimineet mm. sitruunavesi, karpalot ja siankärsämötee. Jepjep *nauru* mut mieluummin eka testaisin vastaavia läpi kuin antaisin nirskaista pois paloja itsestäni.

--

pinkie_

#30 • • pinkie_

Moi. Taas. *igor*

Mun kaverilla oli tossa joitain vuosia sitten myös ikävä angiinakierre, joka ei millään tuntunu parantuvan. Selvis, että sen poikaystävällä oli oireeton angiina, jonka se aina sitten tartutti mun kaveriin. Poikaystävä söi antibiootit ja angiinakierre katkes :)
MiMoSa

#31 • • MiMoSa

anniharha, 27.11.2007 12:48:
Netistä lueskelin, että ainakin joillekin on toimineet mm. sitruunavesi, karpalot ja siankärsämötee. Jepjep *nauru* mut mieluummin eka testaisin vastaavia läpi kuin antaisin nirskaista pois paloja itsestäni.

No kyllähän tollasia aina kandee kokeilla!*joo* Mut jos ei kotikonstit auta, niin sit vaan leikkaukseen. Mitään korvaamatonta siinä ei kuitenkaan menetä kun ihan turhiahan noi risat periaatteessa on.*tirsk*

--
*tanssittel*

anniharha

#32 • • anniharha

MiMoSa, 27.11.2007 13:03:
Mut jos ei kotikonstit auta, niin sit vaan leikkaukseen. Mitään korvaamatonta siinä ei kuitenkaan menetä kun ihan turhiahan noi risat periaatteessa on.*tirsk*

Ja kieltämättä houkuttelis ajatus kahden viikon jätski- ja mehujääpaastosta! *tirsk*

--

MiMoSa

#33 • • MiMoSa

anniharha, 27.11.2007 13:05:
---
MiMoSa, 27.11.2007 13:03:
Mut jos ei kotikonstit auta, niin sit vaan leikkaukseen. Mitään korvaamatonta siinä ei kuitenkaan menetä kun ihan turhiahan noi risat periaatteessa on.*tirsk*

---

Ja kieltämättä houkuttelis ajatus kahden viikon jätski- ja mehujääpaastosta! *tirsk*

Ai niin sekin! Se oli kyllä parasta koko leikkauksessa.*hih*

--
*tanssittel*

#34 • • Gini Guest

Moi. Taas. *igor*

Mulla on ollut ensimmäinen angiinakierre jo yläasteella ja meni todella pahaksi. Nielurisat leikattiin ja moneen vuoteen ei tullut angiinaa. Nyt on taas viimeisten vuosien aikana ollut angiinoita (usein juuri 4-5/vuosi). Kesäisin oon ollut yleensä terve mut heti ku ilmat viilenee, niin kierre jatkuu. Oon käynyt spesialistilla ja se totes, että mulla on risat kasvanut takaisin ja uusi leikkaus on mahdollinen. En kuitenkaan oo myöskään kovin innostunut asiasta.. Yksi, mitä mulle suositeltiin (ja on toistaiseksi ainakin auttanut) on ihan liioiteltu suuhygienia. Eli pitää todella hyvää huolta suun ja nielun desifioinnista. Jokainen nyt varmaan pesee hampaat aamuin ja illoin, mutta siihen lisäksi kannattaa huuhdella suu ja nielu desinfioivalla suuvedellä niin usein kun se mieluisalta ja mahdolliselta tuntuu. Eli yksinkertaisesti tehdä olosuhteet bakteerikasvulle mahdollisimman hankalaksi. Kannattaa kokeilla!:)
ezzy

#35 • • ezzy Droid-pappa

anniharha, 27.11.2007 12:43:
---
ezzy, 27.11.2007 12:24:

---

Tällä hetkellä työharjoittelussa, jos oon yli kaksi päivää sairaana niin joudun korvaamaan ne koulun loma-ajoista. Joululoman oon duunissa palkallisesti, jos aion syödä tammikuussa muutakin kuin lunta. Ja kun koulu jatkuu, ei sieltäkään voi oikein olla pois, meillä on vainoharhaiset opettajat jotka pakottaa korvaamaan tunnin pommiinnukkumisetkin.

Mulla oli vuos sitten kans kai joku virusperäinen juttu, kävin verikokeissa (tsekkasivat ainakin tulehdukset, valkosolut ja kilpirauhasarvot) ja röntgenissä ja mitään ei löytynyt, vaikka sairastelua kesti pari kuukautta. Sit meni hetki terveempänä, ja tauti tuli takas. Sillä kertaa katsoivat streptokokkitestillä "että sekin vaihtoehto voidaan sulkea pois", mutta ylläripylläri pikatestiin pamahti hetkessä plussa. Aiemmin sitä ei kai edes katsottu (vai näkyykö se perus tulehdusarvoissa?), tiedä vaikka ois ollut se edellinen pitkittynyt tauti angiinaa myös.

Tsekkasko ne sulta angiinan pikatestillä tai nieluviljelyllä? Meinaan ku ei mullakaan peitteitä näy, kurkku on vaan turvoksissa ja helevetin kipeä. Joudun aina itse ilmoittamaan, että ois taas näytteenoton paikka. *justjoo*

Viljely ja verikoe joo, parikin kertaa. Streptokokkia haettiin kaiketi.

Tätä on ollu meen firmassa muillaki ja venyy helvetin pitkään. Samalla on kuumeilua ja hirveetä hedaria ja nivelsärkyä. Toi kolmen päivän antibiootti tehos mulla kyl kurkkuun ok, vaikka yskittääkin viel jne. veto on aika poissa.
#36 • • Muussika Guest

anniharha, 27.11.2007 13:05:

Multa leikattiin kersana kitarisat, ja mä olin ihan pihalla koko naijnen! Oisin saanu syyä vaan jädeä, ja niin mun oikeestaan pitkin, mut minä daiju vinetin että haluan äidin tekemiä lihapullia. *nauru*

En tajua, kun muistaakseni olin kersana mieletön herkkuperse, ja vhs-videollakin on todiste siitä kun jyystän pullan päältä sokerit ja sitten vingun etten jaksa syödä enempää. :D
GrimsouL

#37 • • GrimsouL Hybridize, Fury, Electronica Exposed
Mä en pääse ikinä tänne ku en tuu ikinä kipeeks. *koputteleepuutaeliomaapäätään*
pirpeli

#38 • • pirpeli
F43.0

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

miGGi

#39 • • miGGi ...same shit, different asshole...
olis selkä kipeä ja joutuu töissä olemaa*grr*

--
*nuotti* ...mun päässä kekkerit käkkää,kaapissa kääpiöt ottavat häppää,ukkeleilla on vihtahousut ja kysy että kiinnostaisko...*nuotti*

*pelle*

anniharha

#40 • • anniharha
Päivän :) -topikin puolelta keskustelua:

KooKie, 8.1.2008 14:52:
---
ezzy, 8.1.2008 14:46:

Mitä helvettiä, labrassahan ton saa todettua, että onko angiina vai ei? Mulla on ollu labrat negatiivisia kokoajan, ei streptokokkia. Nyt vihdoin alko tuntumaan parhaalta leikkauttaa risat pois. Jos pääsis taas terveiden kirjoihin ekaa kertaa elokuun jälkeen.

Ja oireet on tosiaan samat ku sulla. Varsinainen räkätauti on ollu vaan 2 kertaa tona ainaka, muuten on ollu vaan risat turbona ja kurkku arka ja jonkinverran lihaskipuja ja hedarii jne.

---

Joo siis joka kerta kun oon oireeni kertonut, niin ne on testanneet nieluviljelyssä angiinan, mutta joka kerta tulos on ollut negatiivinen. (Btw, mitä lihaskipuja ja hedaria? Voiko ne johtua nielurisoista? Mähän oon särkylääkkeiden valmistajien leivässä pitäjä, joudun napsimaan monesti viikossa pää- ja niskasärkyyn tabuja.) Oon sadasti pyytänyt omalääkäriä pistämään mulle lähetteen nielurisaleikkaukseen, mutta kieltoa on tullut, koska nielurisat kuulemma kuitenkin "suojelee" tartunnoilta. Mä oon oireillut nyt abaut 4-vuotta. :D

Oon alkanut miettimään, että voisko nielutulehduskierre ja erilaiset päänsäryt johtua viisaudenhampaista tai jostain muusta hammasperäisestä syystä?

Mulla on alkanut niskajumitus-päänsärkykierre ala-asteella oikomishoitojen kanssa, yövetoraudat painoivat niskanikamia kasvuikäisen kropalle turhan lujaa. Viisaudenhampaiden takia on ollut leuka- ja päänsärkyä pari vuotta aika paljon, nyt viimeisenä vuotena sitä on ollut enää muutaman kerran, mut angiinakierre on tullut tilalle. Neljä kuuria oon jo joutunut syömään. Kerran kävin oikein ensiavussa asti, kun iski hammassärky ja toispuoleinen angiina yhtä aikaa.

Mulla ei ole minkäänlaista terveysalan ammattitaitoa, niin tää on ihan vaan pohdintaa. Kellään tietoa asiasta, voisko olla mahdollista että syy selviäis jos uskaltautuis hammaslääkäriin ekaa kertaa viiteen vuoteen? :p

--