Epailija, 13.3.2008 13:56:
Ei olekaan, mutta koska pointti oli että muitakin päiviä vietetään, vaikka alkuperäinen merkitys on unohtunut, niin onko sillä jotain väliä? Se alkuperäinen merkityshän on joka tapauksessa unohtunut, liittyi se sitten pakanallisiin menoihin tai ihmisoikeuksiin.
Mun vastaus on kai selvä, mutta vastaapa ite tohon kysymykseesi: onko sillä jotain väliä, että ihmisoikeudet unohtuu? Ihmettelen kyllä, jos pystyt allekirjoittamaan ettei ois.
---
En kyllä ihan tajua, että miten hemmotellut naiset on sun mielestä "hyötyviä osapuolia". Karu ajatus.
---
Eikö nainen saa hyötyä, jos esim. naisten päivän kunniaksi duunipaikka tarjoaa lounaan?
No ei, jos se estää ajattelun, niin kuin näköjään tuppaa käymään. Se, että nainen unohtaa saavuttamansa ja saavuttamattomat oikeutensa siitä onnesta, että saa lounaan, suklaata tai kukkia, ei hyödytä naista.
Itse asiassa mä en ole ihan varma miksi tässä keskustellaan. Alunperin ilmaisin erimielisyyteni sen suhteen, että naiset vetäisivät mattoa jalkojensa alta, kun antautuvat hemmoteltavaksi ja kuittaavat naisten päivän sillä. Sen sijaan, että olisit argumentoinut sen puolesta, että länkkärinaiset heikentävät omaakin asemaansa tuollaisella toiminnalla, vastailitkin jotain ihan muuta. Olisi jo ehkä edellisessä viestissä pitänyt enemmän painottaa sitä, että puhut mielestäni pointin vierestä (mikä toisaalta saattaa tarkoitta, että en vain tajua), mutta sivuraiteille tässä on tosiaan ajauduttu eikä minulla ole hajuakaan mihin tässä ollaan menossa.
Susta tuntuu, etten oo argumentoinu tota asiaa? Ehkä se on sit jotenkin liian selvänä ainoastaan mun päässä enkä oo saanu sitä ymmärrettävään muotoon kirjallisesti. Mutta siis, olen yrittänyt painottaa näitä pointteja: 1) Länsimaalaiset/suomalaiset naiset tekevät itselleen hallaa unohtaessaan naistenpäivän merkityksen, koska he samalla lopettavat keskustelun omista jo saavutetuista oikeuksistaan (jotka eivät ole vielä mikään vanha ja itsestäänselvä asia) ja vielä olemassa olevista epäkohdista, jotka vaatisivat korjaamista ja näin ollen antavat ymmärtää että kaikki on ok ja 2) ennen kaikkea naiset tekevät hallaa omalle sukupuolelleen globaalisti - meillä täällä länsimaissa on mahdollisuudet vaikuttaa myös muiden maiden ja kansojen tilanteeseen (omalla esimerkillämme, tunnustamalla epätasa-arvon olemassaolo ja aktiivisilla keinoilla), ja meidän täytyy olla väärässä jos me suljetaan silmät koko tilanteelta. Kyse on kansainvälisestä naistenpäivästä, ei esim. suomalaisten naisten päivästä.
Suhteellisuudentaju huhuu? Olisivatko nuokin ongelmat Suomessa aika helvetin pieniä pahimpiin ulkomaisiin tapauksiin verrattuna?
Ja sen takia ei kannatakaan puuttua asioihin Suomessa? Eikä kannata edes huomioida niitä ulkomailla tapahtuvia vääryyksiä? Vaan kannattaa lyödä kaikki plurriksi ja unohtaa ikävät asiat.
Jos sulle tulee angiina, niin aatteletko ettet viitti mennä hakemaan antibioottikuuria, koska naapurin Pertillä on syöpä, ja se on suhteessa sun vaivaan paljon vakavampi. Sun kannattaa mieluummin käpertyä kotisohvalle suklaalevyn kanssa ja ihastella, kuinka hyvin sun asiat on. Ja on ihan ok olla ajattelematta sitä Perttiäkään, ku siitä tulee vaan paha mieli.
Niin ja toisaalta parisuhdeväkivalta ei ole täällä laillista, kuten ei myöskään ole sukupuoleen perustuva alempi palkkakaan. Sen sijaan tuo eriarvoisuus yhteiskunnallisissa velvollisuuksissa (eli asevelvollisuuden kohdistuminen vain miehiin) on ihan säädöksiin kirjattu. Jos yleistä tasa-arvoa ajetaan, niin eikö ole tärkeämpää ensin mahdollistaa tasa-arvo asettamalla samat oikeudet ja velvollisuudet kaikille ja sitten vasta puuttua niihin yksittäistapauksiin, joissa henkilökohtaiset asenteet ovat epätasa-arvon syy?
Naistenpäivän tarkoitus onkin muistuttaa naisiin kohdistuvista epätasa-arvoisuuksista, laillisista ja laittomista. Jos miesten asema huolettaa, niin go ahead, perusta miestenpäivä. Kyllä mä kannatan tasa-arvoa ihan kumpaankin suuntaan.
Naistenpäivässähän on kaiketi kyse _kaikkien_ naisten huomioimisesta, eikä vain Suomalaisten. Se, että naiset saavat täällä Suomessa joillain aloilla vähän vähemmän palkkaa, on mielestäni todella pieni ongelma siihen verrattuna, että suuri osa länsimaisesta kulutuskulttuurista perustuu sinkkunaisten raadannalle nälkäpalkalla vailla niitä oikeuksia, mitä suurimpiakin epäkohtia kokeva suomalaisnainen täällä nauttii. Noin esimerkiksi. Tarkoitan siis sitä, että globaalissa mittakaavassa suomalaisella naisella on asiat helvetin hyvin. Se ei tarkoita sitä, että Suomen mittakaavassa asiat olisivat täydellisesti.
Oon täsmälleen samaa mieltä, että naistenpäivässä on kyse kaikkien naisten huomioimisesta, en usko että siitä on ollut epäselvyyttä. Mutta myös Suomessa, niin kauan kuin asiat eivät ole täydellisesti, naistenpäivä on perusteltu muussakin mielessä kuin ihkuilupäivänä.
---
Mun mielestä on. Ja se, että muuallakin maailmassa on tasa-arvo -ongelmia, ainoastaan lisää tarvetta ottaa asiat kansainvälisenä naistenpäivänä vakavissaan täällä Suomessakin.
---
Mä näen kansainvälisyyden niin, että silloin katsellaan vähän muuallekin kuin omaan napaan.
Luitko sä ton niin, että mun mielestä pitäis katella omaan napaan? Sit luit väärin. Tarkoitin tolla sitä, että jopa Suomessa pitäisi miettiä koko maailman tasa-arvo -ongelmaa kansainvälisenä naistenpäivänä, vaikka (sun mielestä) asiat täällä olisivatkin lähes täydellisesti, eikä muun maailman tilanne tuntuisi vaikuttavan suomalaisiin naisiin.
Samaa mieltä keskustelun loppumisen suhteen noin yleisesti, mutta Suomen mittakaavassa en näe naistenpäivän merkityksen unohtumisen tarkoittavan keskustelun loppumista.
Miksi et?
Lisäksi koska täällä naisten asema suhteessa miehiin on verrattain hyvä (vaikka ei olisikaan täydellinen), niin eniten tuosta keskustelun loppumisesta kärsivät ne, joiden asiaa pitäisi kaikista voimakkaimmin ajaa - eli muut kuin länsimaiset naiset.
Sepä tässä huolettaakin.
---
Lisäksi meillä on vastuu paitsi itsestämme, myös muista ihmisistä.
---
Heität tuon ilmaan niin kevyesti, että melkein tekisi mieli älähtää. :D Noh, osin olen samaa mieltä, mutta tähän tosiaan löytyy varmasti täysin päinvastaisiakin näkemyksiä.
Jos aattelet toisin, niin esitä toki vastaväite. Mun mielestä toi on itsestäänselvyys. Kyllä toi ajatus löytyy esim. useimmista kulttuureista, uskonnoista, laeista ja poliittisten puolueiden agendoista.
---
Toi pätee sukupuoleen riippumatta. Joten kun maailmassa tietojemme mukaan on huomattavaa eriarvoisuutta sukupuolten välillä (myös aikuisten/lasten, hyvin toimeentulevien/köyhien jne. välillä), niin on irvokasta viettää kansainvälistä naistenpäivää nauttimalla lahjoista ja herkuista samalla kun sambialainen nainen saa turpaansa aviomieheltään ja putsaa kanan sisuksia ruuaksi 8-lapsiselle perheelleen ilman koulutusta ja omaa käyttörahaa.
---
Täysin samaa mieltä.
Sä sanot siis toisaalta, että "länsimaisen/suomalaisen naisen on ihan ok ottaa naistenpäivä hemmottelupäivänä ja unohtaa päivän alkuperäinen merkitys, koska se ei sillä tavalla vaaranna omaa asemaansa" ja sit toisaalta sanot, että "on irvokasta viettää kansainvälistä naistenpäivää nauttimalla lahjoista ja herkuista". Noihan on ristiriidassa.
---
Samalla matolla me kaikki seistään.
---
Ei pidä kyllä ihan paikkaansa. Sinun mattosi on huomattavasti parempi ja tukevampi kuin em. sambialaisen naisen. Voit todeta tämän vaikka vertaamalla vaikutusmahdollisuuksianne yhteiskunnassa. Siinä mielessä kyllä olet oikeassa, että ajamalla tasa-arvoa (eikä siis vain naisten etuja) globaalisti, ajat sekä omaa, minun, että tuon sambialaisen naisen asiaa. Paikallisiin epäkohtiin tarttumalla vaikutat kuitenkin eniten nimenomaan oman jalansijasi vakauteen.
Johan sä nyt sekoitat omas ja muiden päät. Kun kerran meillä on mahdollisuudet vaikuttaa sekä paikallisiin että maailmanlaajuisiin epäkohtiin, niin kuin tuossa kirjoitat, niin miksi olisi parempi vaihtoehto unohtaa koko juttu.
Mun mielestä kansainvälisenä naistenpäivänä on siis hyvä ottaa huomioon sekä paikalliset että globaalit tasa-arvoepäkohdat, tärkeintä kuitenkin on keskustelu. Se, ettei unohdeta sitä, että naisten oikeudet eivät ole itsestäänselvyys edes länsimaiselle naiselle. Meidän äitienkin nuoruudessa on ollut vielä sellaisia naisiin kohdistuvia laissa vahvistettuja epäoikeudenmukaisuuksia, joita ei meidän sukupolvella enää ole. Naisten asema miehiin verrattuna siis kehittyy koko ajan pienin askelin, jossain päin maailmaa nopeammin ja jossain hitaammin. Ei vielä oo se hetki, kun voidaan ottaa vaan relasti ja ajatella että kaikki on hyvin.
Syrjivä sukupuoliuskollisuus = koetaan vain saman sukupuolen edustajien asiat omaksi asiaksi. Ainakin tuota hain takaa. Eli jos naiseus on yhdistävä tekijä, niin silloinhan samassa jamassa olevat miehet jäävät helposti vähemmälle huomiolle. Jos taas näin käy, niin eikö silloin ole kyse naisten etujen ajamisesta sen sijaan, että ajettaisiin tasa-arvoa?
Kyllä musta nyt vaikuttaa, että sun kannattais perustaa se miestenpäivä.