Erkki Tuominen, 19.3.2007 09:03:
Skeptinen tietenkin täytyy olla, mutta tällä kertaa mentiin sen verran kovaa ja syvälle metsään,
varsinkin epäiltäessä testin autentisuutta
Tarkentaisin tähän alkuun ihan suoralta kädeltä jo sen, että skeptisyys ei missään tapauksessa liity siihen vastaikkain asetteluun joka tässä vertailussa on käsillä (teknari vs. synq). Pyrin olemaan niin mahdollisimman kriittinen kuin vain mahdollista jokaista vempelettä ja asiaa kohtaan johon törmään :)
päätin rekisteröityä tänne klubitukseen ja oikaista pari asiaa.
Vallan positiivista, tästähän voi kehittyä ihan mielenkiintoinen keskustelu
Kun vertaillaan tulokkaita klassikoihin. On hyvä myös muistaa teknarin lähtökohdat.
70-luvulla myös Japani oli halpatuotanto maa. Laite suunniteltiin keskiluokan koti-hifi soittimeksi,
jossa se epäonnistui täysin.
Tätä asiaa en kyllä itse ole ottanut huomioon, minkä esilletuonti on vallan hyvä asia. Tietty voisi kaivata hieman perusteluja kohtaan "epäonnistui täysin".
Länsimainen tuotanto vastaavalle soittimelle ei ollut kannattava ajatus sen ajan valmistajille, Disco-ilmiön piti olla nopeasti ohi. Lisäksi tuotantokustannukset olisivat pienten sarjojen vuoksi olleet korkeat.
Disco-ilmiö ei onneksi ollut nopeasti ohi. Kyllä nykyisetkin tuotantokustannukset ovat samasta syystä korkeita.
Tämä näkyy dj-puolella ehkä parhaiten Pioneerin valmistamissa laitteissa (90-luvun lopulla), niin cd-soittimissa kuin miksereissä. Ko. laitteiden komponentit ovat laittoman huonoa laatua. Jyllätään markkinointikoneistolla maailmanlaajuinen ja ennennäkemätön hype päälle ja avot. Heikkolaatuiset (joskin helkkarin hyvän soittotuntuman omaavat) soittimet vaihtaa omistajaa. Valehtelematta näen tässä jonkinlaista yhteneväisyyttä SYNQ:n suhteen. Toki täytyy pitää mielessä, että ajallisesti ollaan menty 12vuotta eteenpäin ja laadun on pakko olla korkeammalla tasolla kuin "silloin ennen".
Onko se teknari sitten edelleen paras soitin? Ei missään nimessä. Parempia on markkinoilla jo paljon.
Ei se kait auta, kuin kasata läjä dj:tä nippuun, hankkia kasa erimerkkisiä soittimia testipenkkiin ja vetää kaikilta soittajilta inffot ylös. Nyt olisi sitten penkissä teknarit ja synq, löytyykö vielä stanttonia ja numarkkia joltain?
Olisi mukavaa, että näihin uutuuksiin suhtauduttaisiin vähän avoimemmin eikä niin Technics- fanaatikkomaisesti. Ylimääräinen mollaaminen on turhaa.
Yritän kovasti pitää (teknari-)fanaatikkomaisuuden kurissa tunnustaen myös teknarin heikot puolet (joita on kyllä jokunen). Kuten tuossa aikasemminkin olen todennut, niin en epäile SYNQ:n olevan soittajan kannalta parempi laite soittaa (soittotuntuma). Muut speksit epäilyttää kovasti, varsinkaan kun niitä ei jostain syystä ole (virallisesti) julkaistu - ei kyllä ole muidenkaan (uusien) valmistajien puolesta myöskään ilmoitettu.
Kiitos vinkistä, korjattu.
kiitoksia
Tässä testataan DJ-soittimia --> käytetään DJ-äänirasiaa. Myöskään äänenlaadulla ei ole
väliä kun mitataan testisignaalin voimakkuutta tai esim. kanavatasapainoa.
Aivan sopiva rasia kyseiseen testiin. Markkinoiden parhaita DJ-rasioita, Ortofonin valmistama.
Miulla on edelleen pieni epäilys siitä, millä tarkkuudella dj-rasiat valmistetaan. Jos rasioiden kanavabalanssissa on desibelin heittoja, niin tottakai se vaikuttaa myös lopputulokseen. Onhan niitä heittoja toki hifi-rasioillakin ihan samalla tavalla - pahin yhtälö lienee se, että prässin ja rasian yhteen laskettu heitto olisi useita desibelejä.
Varsinaista äänenlaatua en tarkoittanut tuolla "soimisen tarkkuudella", vaan rasian ominaisuuksia toistaa uraa.
Neulapaino on täysin rasian valmistajan rajoissa. DJ-käytössä pieni lisäpaino on yleinen valinta. Nyt ei testata äänirasiaa, vaan levysoitinta. DJ-käytössä kaikki hifi opit eivät päde.
Kyllähän ne hifin opit pätee, mutta niitä ei voida järkevästi käyttää. Empä ole tavannut esm yhtään dj:tä joka cuettaa levyä antiskating nollassa, mutta päästettyään levyn soimaan vääntää antiskatingin "oikeaksi" (joillekin tiedoksi, en tee myöskään itse niin vaikka toisin vois kuvitella
).
lyhyesti yhdellä sanalla kerrottu kyseisen soittimen anti-skatingin suoriutuminen suhteessa verrokkeihin, kun soittimeen kohdistuu joko vertikaalisia tai horisontaalisia iskuja.
Pystytkö kertomaan miten nämä eri soittimet käyttäytyy ko. iskujen suhteen. Kyseessä siis lienee vertikaalisten iskujen suhteen tilanne, jossa dj:n käsi on kokematon ja runttailee esm cuettaessa tai skrätsätessä levyä pystysuunnasta.
Jotenkin tuntuu, että synq:n päässä on menty hieman metsään kun on käytetty sanaa "anti-skating" tässä yhteydessä. Kun on kerran uutta tekniikkaa niin olisivat vaan kehittäneet uuden termin ko. ominaisuudelle ja selvittäneet mikä se on ja mistä se johtuu. En ole ainakaan itse kuullut, että levysoittimissa käytetään varren pystysuuntaisen liikkeen suhteen mitään "vaimennuksia" tai "anti-jotain"-systeemejä.
Nyt sitten puhutkin jo näistä piireistä eli DJ-käytöstä, vaikka tekstisi alku on varsin hifi meiningillä kirjoitettua.
Toki ja tietenkin. Dj-käytössähän nämä soittimet on, mutta se ei ainakaan minulle tarkoita sitä, että kaikki (tärkeät) asiat jotka nimenomaan levysoittimia koskee pitäisi heivata romukoppaan. Kun siirrytään soittimen tekniikasta äänirasaa kohti ja asioihin jotka nimenomaan alkaa vaikuttaa soittamiseen - silloin pyrin myös itse siirtymään "hifistyneemmästä" ajattelusta kohti dj-lähtöistä ajattelua. Toki osa em. asioista vaikuttaa myös soittamiseen (tai ainakin lopputulokseen), mutta äänivarren korkeus, kunhan se on tietyissä parametreissä, ei vaikuta enää heikentävästi uraseurantaan. Olisin suorastaan helvetin huolissani jos numarkin kiinteä äänivarren korkeus olisi esm 1mm tai 2mm
Vaan eivät ole. Sanot sen myöhemmin itsekin. Tähänkin vaikuttavat monet soittimen ominaisuudet. Pääasiallisesti tietenkin signaalitie.
Suurin pullonkaula silti (lienee) äänirasia, toisena (kait) pullonkaulana signaalitie. Korjaa toki jos meni metsään.
Ja tässä ei edelleenkään testata äänirasiaa, vaan soittimia.
Soittimia joissa on tietty äänirasia kiinni.
Kerron kuitenkin, että äänirasian channel separation huononee korkeammille taajuuksille mentäessä ja paranee matalammalle mentäessä.
Yritin kaivaa jonkin aikaa Banaanista "täydellisiä" speksejä, mutten niitä löytänyt. Ainoa mitä löysin oli tuo 1khz/20dB, joka arvoiltaan viittaisi ortofoneihin verrattuna siihen, että ...
Äänirasat mitataan yleensä 1kHz. Esim. 1kHz 20dB ja 15kHz 15dB.
Arvot olisivat juuri mainitsemasi.
Tiedät itsekin alaan perehtyneenä, että levyn uran amplitudi on matalilla taajuuksilla 20dB pienempi ja korkeilla 20dB suurempi. Johtuu siis käytetyn testisignaalin taajuudesta.
Jeps. Lukuja en kyllä muista ulkoa, mutta sitä se RIAA-muunnos teettää
Tässä puhut itsesi pussiin. Kuinka voit valita sopivan äänirasian kompensoimaan soittimen ominaisuuksia, jos tulokseen vaikuttaa pelkkä äänirasia.
Olisi pitänyt kirjoittaa vielä enemmän "ei taas tota tekniikka-hapatusta"-tekstiä klubbarilaisten kauhuksi.
Toki soitin vaikuttaa (signaalitie, mahdollisesti osittain hapettuneet kontaktipinnat, mahdollisesti kärsineet kaapelit, kelkan kaapeleiden liitokset), jnejne. Mutta pidän edelleen suurimpana vaikuttavana tekijänä äänirasiaa. Koska en todellakaan voi olla varma siitä, että SYNQ:n testissä käytettiin
yhtä äänirasiaa JA että muut testattavat soittimet olivat ns. pakasta vedettyjä, niin ymmärtänet varmaan sen jälkeen kun puhun, että on voitu valita sopivat rasiat jokaiseen soittimeen, joilla tasotetaan pienet erot huomaamattomiin (tai jos oikein vittumaisia ollaan, niin kasvatetaan pienet erot vielä suuremmaksi muiden kohdalla).
Numarkin tulokset ei missään tapauksessa yllätä huonoudellaan. Ko. merkki ei ole omalla mittapuulla "näissä piireissä" koskaan loistanut yhdelläkään tuotteellaan - joskin pitää rehellisyyden nimissä mainita, että numarkin levareita en ole koeajanut - muita soittimia kyllä.
---
Prosyyrissä on mitattu asiallisesti starting torgue joka laitteelta. Spekseissä SYNQ:n väännöksi ilmoitetaan 4,5. Kukaan ei ole missään väittänyt väännön olevan jatkuvasti 4,7.
Ei ole väittänyt, mutta on annettu ihmisten näin uskoa. Väännön määräkin on niin kaksipuolinen asia kuin vaan voi. Isolla väännöllä on helppo soittaa, mukava korjata "ei tarvitse varoa". Mutta kun soittotekniikka alkaa olemaan hanskassa eikä korjattavien virheiden suuruus ole enää hehtaariluokkaa, tarvitaan "hienompaa" soittamista, hienompaa korjaamista, hienompaa ja tarkempaa käsittelyä. Sen varmaan kaikki ymmärtää, että käytetyn voiman suuruus on kääntäen verrannollinen tarkkuuteen. Jos korjaat lekalla, turha odottaa millin korjausta.
Voi olla, mahdollisesti menenkin isostikin metsään, mutta uskon ainakin tässä vaiheessa, että useamman tunnin soittorupeama vähemmän vääntävällä soittimella (oli se sitten teknari tai muu) on varmasti vähemmän raskas kokemus kuin soitin jossa joutuu jatkuvasti käyttämään voimaa korjaukseen. Eihän se muutaman hetken ajalla vaikuta, mutta pitempikestoisessa "suorituksessa" kylläkin.
Kuinka moni vielä muistaa löytäneensä "uusia lihaksia" ensimmäisten levarilla soitettujen tuntien jälkeen.
Säädettävä vääntö ei siis välttämättä olisi huono ominaisuus SYNQ:ssä.
Anna osoitteesi, niin lähetän näytekappaleen. Tiedän kyllä, että olet ollut paikalla kun herra Hulkkonen
testasi kyseistä laitetta. Itselläsikin olisi ollut mahdollisuus
Karo Holmberg
Skinnarilankatu 28 C 2
53850 Lappeenranta
Jos vielä pystyt lähettämään kaksin kappalein, niin saadaan techmun porukalla koeajettua ihan "täyttä settiä", eli soittaa niillä soittimilla ihan tosissaan. Lupaan kerätä kaikkien käyttökokemukset ylös, raapustaa niistä käyttötestin - sekä laittaa saman testin vielä platinum.ac:n sekä mr-dj.org-saitin foorumeille (sekä jälkimmäisessä myös laite-vertailu -osioon).
al trkoitti varmasti sitä, että itse liuku on pidempi, joka tuo käyttäjälle enemmän tarkkuutta säätöön.
Tottapa turiset, jostain syystä en edes ajatellut asiaa noin vaikka ihan tottahan se on. Yksi syy miksi denonin vanhat tuplapesät on aivan paksista pitchata.
Mitkä johto ja tracklight ongelmat?
---
Tracklight hajoaa, korjaus hankalaa. Johdot ja liittimet todellakin ovat huonot.
Ei se tracklightin vaihtaminen hankalaa ole, se on vaan äärimmäisen (pardon my french) vittumaista
Mielenkiinnolla odotan kyllä testikappaletta johon päästään tutustumaan oikein urakalla
Huom
Näistä kaikista huolimatta, synq saattaa ihan hyvin olla parempi soittaa kuin teknari. Suurin syy lienee jo siinä, että al:n mainitsemaa lautasen "spiidausta" ei tapahdu (jos siis näin tosiaan on). Teknarista (kuulemma) tuon saa modaamalla pois, joskaa en sitä lähtis tekemään.
Jeps, näin kirjoitin
Itseasiassa HD:n vertaaminen teknariin on ehkä osuvimpia vähään aikaan. Molempia lienee melkoisen nasta modata ja molempien laitteiden suhteen modaaminen on aiheuttanut valmistajalle harmaita hiuksia. Myöhemmin oman soittimen kehittämistä nimenomaan modattujen laitteiden suuntaan.
Teknarin modauksistahan on lähtöisin ainakin seuraavat nykysoittimien ominaisuudet:
Napin takana oleva laajempi pitch (8% -> 10% -> 20% -> 50%) (Tarve havaittu juuri "ruuvaamisesta")
Poistettu nolla-klikki
Napin takana oleva kvartsilukko
Väärinpäin pyörivä levylautanen
Erkki Tuominen, 19.3.2007 09:27:
Teknarin moottori:
12 pole 3-phase brushless DC-motor
OEM moottori:
16 pole 3-phase brushless DC-motor
Pystytkö kertomaan (tai saatko kertoa / tiedätkö), kuka tai mikä yritys valmistaa nämä OEM-soittimet?
PS. Henkilökohtaisella tasolla suuri kiitos, että vastasit tähän ketjuun. Kertoo kyllä vallan positiivisia asioita henkilöstä joka tulee ruohonjuuritasolle kertomaan asioista, oikomaan vääriä asioita sekä avoimesti kertomaan edustamastaan laitteesta - en muista ainuttakaan tuotemerkkiä jonka edustaja olisi "näissä piireissä" tehnyt samoin.