Ana-5000, 27.2.2007 15:42:
Mä työskentelen alalla
...ja mä meen nyt postiin. Vastaan sulle myöhemmin.
97 posts, 5 pages, 41,926 views
Mä työskentelen alalla
Jone, 27.2.2007 15:48:
---
Mä työskentelen alalla
---
...ja mä meen nyt postiin. Vastaan sulle myöhemmin.
Riku, 27.2.2007 16:05:
Näihin nistien tekemien omaisuusrikoksien reiluun vähentämiseen ja minimoimiseen on olemassa helvetin yksinkertainen ratkaisu piste
Se voi ikävä kyllä olla hieman ongelmallista. Muistaakseni siinä originaalissa huumetopicissa oli linkki sinne, mutta vähän päälle 100 sivua läpikäymistä linkin ettimiseksi... (be my guest :)). Itse kirjoitus löytyi ko. liiton mielipidekirjoituspalstalta netistä ja taisi olla vuodelta 2001.Tontsis, 27.2.2007 16:48:
(Btw, kiinnostais Riku kuulla tarkemmin tuosta Journalistiliiton keskustelusta)
Näihin nistien tekemien omaisuusrikoksien reiluun vähentämiseen ja minimoimiseen on olemassa helvetin yksinkertainen ratkaisu piste
Ana-5000, 27.2.2007 17:55:
---
---
Ja se on ....?
Joo tässä puhuttiin nyt omaisuusrikoksista ja päihderiippuvaisista tällä sivu-uralla. Alkoholi on päihde siinä missä muutkin ja senkin hankkimisen rahoittamiseksi tehdään rikoksia. Siksi mainitsin sen tässä välissä.
Noniin, tässä heijastuu sun oma arvomaailmas taas hirveän vahvasti. Oletatko oikeasti, että poliisi, joka on noiden huumejuttujen kanssa aivan helvetisti enemmän tekemisissä kuin me kaksi, on noin yksisilmäinen? Ongelmanahan tässä on se, että poliisi kerää rikostilastoja, mutta sun kirjoissas poliisi on aina automaattisesti tyhmä ja mitään asioista ymmärtämätön sivistymätön puusilmä.
Itse luotan poliisin tilastoihin ja lausuntoihin, koska nehän tota päihdetyötä tuolla kentällä tekee.
Mä ehkä jaottelen näitä enemmän turvallisuusalan näkökulmasta massarikoksiin, järjestäytyneeseen rikollisuuteen, taparikollisuuteen etc. Omaisuusrikoksista kun puhutaan, puhutaan tietenkin sekä yksittäisistä teoista että kokonaisarvosta.
Ja Turun arvokuljetusryöstön tekijöitä ei ole saatu kiinni - mistä sä tiedät ettei niillä ole päihdetaustaa? Kyseessä oli sitäpaitsi järjestäytyneen rikollisuuden ilmentymä, hyvin suunniteltu ja ammattimaisesti toteutettu rikollinen teko, eikä sitä voi verrata millään tavalla tähän asiaan mistä nyt puhutaan, eli pääasiassa varkaudet, autovarkaudet, kellarimurrot ja toimistomurrot sun muu massaomaisuusrikollisuus.
Pelkästään se, että otat mazdanikkunan vaihtoehdoksi tollasen keissin osottaa, että me puhutaan näistä asioista nyt ihan eri kantilta. Mikä sun teesis edes on? Että suurin osa omaisuusrikollisuudesta EI johdu suoraan tai välillisesti tekijöiden huumausaineongelmista?
En nyt enää ihan pysy kärryillä, tuntuu että väität vastaan vaan periaatteesta. Tossa oli aika iso litania erilaisia lähteitä ja lisää löytyy kun googlaat "omaisuusrikos huumausaine". Sieltä voit sitten poimia itsellesi luotettavat tahot, jos poliisi rikostilastojen ylläpitäjänä ei sinulle sellaista ole.
Pöh. Mä puhun aika paljon laajemmalla kokemuksella ja ymmärryksellä ku sinä. Mä työskentelen alalla ja opiskelen sitä päätoimisesti, joten voisin jopa väittää että mulla on ihan pikkasen asiantuntevampi ote rikollisuusasioihin kuin sulla. Ei pahalla.
Ja mikäs se mahtaa olla? Se, että päihdeongelmaisuus on nykytilanteessa monimuotoinen ongelma, ja sen hoitamisessa pitää ottaa huomioon myös yhteiskunnalle koituva rasite, joka tämänhetkisessä päihdetyössä aika pitkälle sivuutetaan? Itsehän tuossa ehdotin jo huumeiden säännöstelyä niistä riippuvaisille omaisuusrikollisuuden torjumiseksi. Mä en ihan hahmota että mitä sä yrität enää sanoa.
"Ihan sama ei kiinnosta"?..
Ana-5000, 27.2.2007 15:58:
ookoo. Kiitos kun kaivoit ton tuolta ja sivuutit muun - tosi asiallista.
Pointtina tossa oli, että en nyt tähän hätään pysty pieraisemaan sulle Auktoriteetin(TM) lausumaa siitä, että asia on näin, mutta yleinen konsensus opinnoissa ja töissä on ollut tämä. Siteeraa IHMEESSÄ joku lähde jossa puolustelet omaa kantaasi, tai tuo se edes esille jollain tavalla plz k thx.
Jos omaisuusrikoksia tekevät ihmiset jaetaan ryhmiin, niin päihderiippuvaiset ovat suurin yksittäinen ryhmä. En tiedä, tekevätkö päihderiippuvaiset yli 50% kaikista omaisuusrikoksista. Ehkä. Mutta yksittäisenä ryhmänä erottuvat kyllä muista teroista ja turoista.
Nyt sä kyllä vedit pari mutkaa suoraksi tolla, mutta käydään nyt pintapuolisesti vähän läpi tätä sitten täälläkin. Yksinkertaistettuna riippuvaiset lääkärin kautta vieroitushoitoon, ja jos tällä ei saada aikaan onnistumisia ja keinot loppuvat kesken, valtion puolesta valmistettavia huumeita, lääkkeitä, tai miksi ne sitten luokitellaankaan (tähän väliin mahtuisi mielestäni vielä joku välimuoto joka antaisi lääkkeitä raskaammat tuomiot esim tuottamisesta tai salakuljetuksesta, mutta ei hallussapidosta jne), myytäisiin omakustannehintaan päivittäisannosten verran kerrallaan näille todetuille riippuvaisille. Jos nyt jäi vielä jotain epäselvää, niin voin selventää, mutta tässä kuumeessa en nyt jaksa kirjoittaa kaikkea jälleen kerran uusiksi. Huumeiden valmistushan on halpaa kuin leipä todellisuudessa, nuo omaisuusrikosten "pakollisuus" riippuvaisille johtuu nimenomaan laittomuuden aiheuttamasta huikeasti katteesta, jota siitä välistä kerätään.Android, 27.2.2007 18:01:
---
Ana-5000, 27.2.2007 17:55:
---
---
Ja se on ....?
---
Minä en ole tätä mieltä, mutta olen sen verran väitellyt aiheesta Rikun kanssa toisessa topicissa, että tiedän vastauksen; laillistaminen.
Jone, 27.2.2007 18:15:
---
Joo hei, tän mä uskon ihan täysin, koska noin ihan salettiin onkin. Onko tää se kohta kun meillä on yhteisymmärrys asiasta?
Riku, 27.2.2007 18:35:
---
Nyt sä kyllä vedit pari mutkaa suoraksi tolla, mutta käydään nyt pintapuolisesti vähän läpi tätä sitten täälläkin. Yksinkertaistettuna riippuvaiset lääkärin kautta vieroitushoitoon, ja jos tällä ei saada aikaan onnistumisia ja keinot loppuvat kesken, valtion puolesta valmistettavia huumeita, lääkkeitä, tai miksi ne sitten luokitellaankaan (tähän väliin mahtuisi mielestäni vielä joku välimuoto joka antaisi lääkkeitä raskaammat tuomiot esim tuottamisesta tai salakuljetuksesta, mutta ei hallussapidosta jne), myytäisiin omakustannehintaan päivittäisannosten verran kerrallaan näille todetuille riippuvaisille. Jos nyt jäi vielä jotain epäselvää, niin voin selventää, mutta tässä kuumeessa en nyt jaksa kirjoittaa kaikkea jälleen kerran uusiksi. Huumeiden valmistushan on halpaa kuin leipä todellisuudessa, nuo omaisuusrikosten "pakollisuus" riippuvaisille johtuu nimenomaan laittomuuden aiheuttamasta huikeasti katteesta, jota siitä välistä kerätään.
Nyt sä kyllä vedit pari mutkaa suoraksi tolla, mutta käydään nyt pintapuolisesti vähän läpi tätä sitten täälläkin.
Ana-5000, 27.2.2007 18:41:
Ilmeisesti :)
Jone, 27.2.2007 19:04:
---
Ana-5000, 27.2.2007 18:41:
Ilmeisesti :)
---
Voiks sit kertoo et mistä väännettiin 2 sivua jos kerran ollaan ihan samoilla linjoilla?
Ei siinä mitään, ihan kivaa vääntöä oli kuitenkin.
Ana-5000, 27.2.2007 18:42:
---
---
Nyt sä kyllä vedit pari mutkaa suoraksi tolla, mutta käydään nyt pintapuolisesti vähän läpi tätä sitten täälläkin. Yksinkertaistettuna riippuvaiset lääkärin kautta vieroitushoitoon, ja jos tällä ei saada aikaan onnistumisia ja keinot loppuvat kesken, valtion puolesta valmistettavia huumeita, lääkkeitä, tai miksi ne sitten luokitellaankaan (tähän väliin mahtuisi mielestäni vielä joku välimuoto joka antaisi lääkkeitä raskaammat tuomiot esim tuottamisesta tai salakuljetuksesta, mutta ei hallussapidosta jne), myytäisiin omakustannehintaan päivittäisannosten verran kerrallaan näille todetuille riippuvaisille. Jos nyt jäi vielä jotain epäselvää, niin voin selventää, mutta tässä kuumeessa en nyt jaksa kirjoittaa kaikkea jälleen kerran uusiksi. Huumeiden valmistushan on halpaa kuin leipä todellisuudessa, nuo omaisuusrikosten "pakollisuus" riippuvaisille johtuu nimenomaan laittomuuden aiheuttamasta huikeasti katteesta, jota siitä välistä kerätään.
---
Toi olisi ihan toimiva malli, tietenkin muut keinot pitää ensin kokeilla (vieroitus, korvaushoito), mutta toivottomille tapauksille varmaan ihan hyvä ratkasu.
Ana-5000, 27.2.2007 19:07:
No lähinnä sain sen kuvan, että kiistät omaisuusrikollisuuden liittyvän huumausaineongelmaan suoraan ja päihteistä riippuvaisten suorittavan valtaosan massaomaisuusrikoksista. Mun nähdäkseni nää kaks asiaa kulkee hyvin tiiviistii käsi kädessä.
Ana-5000,
Noniin, tässä heijastuu sun oma arvomaailmas taas hirveän vahvasti. Oletatko oikeasti, että poliisi, joka on noiden huumejuttujen kanssa aivan helvetisti enemmän tekemisissä kuin me kaksi, on noin yksisilmäinen? Ongelmanahan tässä on se, että poliisi kerää rikostilastoja, mutta sun kirjoissas poliisi on aina automaattisesti tyhmä ja mitään asioista ymmärtämätön sivistymätön puusilmä.
Itse luotan poliisin tilastoihin ja lausuntoihin, koska nehän tota päihdetyötä tuolla kentällä tekee.
JussiS, 22.2.2007 15:08:
Topikissa sinänsä on virhe, koska tässä ei sananvapautta loukattu. Lehdellä on oikeus julkaista sitä mitä se haluaa julkaista, ja vetää halutessaan lehti pois myynnistä. Sananvapauden loukkaamisella tarkoitetaan sitä, että jotakuta estetään pakkokeinoin ilmaisemasta asiaansa. Lehdistönvapautta taas loukattaisiin mikäli esimerkiksi Poliisit olisivat keränneet V:t pois myynnistä.