Jone, 27.2.2007 15:14:
---
Musta alkoholi on syytä erottaa tässä keskustelussa laittomista huumausaineista erikseen, koska keskustelua käydään kuitenkin sellaisen artikkelin pohjalta, jossa nimenomaan puhuttiin laittomiin huumausaineisiin liittyvistä asioista - eikö totta?
Joo tässä puhuttiin nyt omaisuusrikoksista ja päihderiippuvaisista tällä sivu-uralla. Alkoholi on päihde siinä missä muutkin ja senkin hankkimisen rahoittamiseksi tehdään rikoksia. Siksi mainitsin sen tässä välissä.
Mitä taas tulee tohon "kiistämättömään" tosiasiaan, niin mä ihan oikeasti uskon sen kun siitä on sellaisia statseja joihin ei ole vaikuttanut jonkun peräpohjalaisen vanhemman konstaapelin asenne niputtaa kaikki hatsista herskaan samaksi tavaraksi ja satunnaispössyttelijät konirännäreiden kanssa samantasoisiksi nisteiksi. Mä vaan epäilen ettei sellaisia ole edes olemassa.
Noniin, tässä heijastuu sun oma arvomaailmas taas hirveän vahvasti. Oletatko oikeasti, että poliisi, joka on noiden huumejuttujen kanssa aivan helvetisti enemmän tekemisissä kuin me kaksi, on noin yksisilmäinen? Ongelmanahan tässä on se, että poliisi kerää rikostilastoja, mutta sun kirjoissas poliisi on aina automaattisesti tyhmä ja mitään asioista ymmärtämätön sivistymätön puusilmä.
Itse luotan poliisin tilastoihin ja lausuntoihin, koska nehän tota päihdetyötä tuolla kentällä tekee.
Sit olis vielä kiinnostavaa, että puhutaanko nyt tosiaan kaikista omaisuusrikoksista samanarvoisina ja siksi lukumäärä on ratkaiseva tekijä haittaa määriteltäessä? Et se on niinq sama asia sun mielestä kun kalliolainen nisti pistää Mazdojen ikkunoita sisään ja rullaa kymmenen mankkaa vs. päihdetaustattomat tampiot rullaavat Turussa pankin?
Mä ehkä jaottelen näitä enemmän turvallisuusalan näkökulmasta massarikoksiin, järjestäytyneeseen rikollisuuteen, taparikollisuuteen etc. Omaisuusrikoksista kun puhutaan, puhutaan tietenkin sekä yksittäisistä teoista että kokonaisarvosta.
Ja Turun arvokuljetusryöstön tekijöitä ei ole saatu kiinni - mistä sä tiedät ettei niillä ole päihdetaustaa? Kyseessä oli sitäpaitsi järjestäytyneen rikollisuuden ilmentymä, hyvin suunniteltu ja ammattimaisesti toteutettu rikollinen teko, eikä sitä voi verrata millään tavalla tähän asiaan mistä nyt puhutaan, eli pääasiassa varkaudet, autovarkaudet, kellarimurrot ja toimistomurrot sun muu massaomaisuusrikollisuus.
Pelkästään se, että otat mazdanikkunan vaihtoehdoksi tollasen keissin osottaa, että me puhutaan näistä asioista nyt ihan eri kantilta. Mikä sun teesis edes on? Että suurin osa omaisuusrikollisuudesta EI johdu suoraan tai välillisesti tekijöiden huumausaineongelmista? En nyt enää ihan pysy kärryillä, tuntuu että väität vastaan vaan periaatteesta. Tossa oli aika iso litania erilaisia lähteitä ja lisää löytyy kun googlaat "omaisuusrikos huumausaine". Sieltä voit sitten poimia itsellesi luotettavat tahot, jos poliisi rikostilastojen ylläpitäjänä ei sinulle sellaista ole.
Musta sä ajattelet aika yksioikoisesti tässä asiassa. Sulle on olemassa joku tietty totuus ja sen takana on nyt pakko seistä vaikka se edellyttäisi vähänkin laajemman ajattelun sivuuttamisen liki täysin.
Pöh. Mä puhun aika paljon laajemmalla kokemuksella ja ymmärryksellä ku sinä. Mä työskentelen alalla ja opiskelen sitä päätoimisesti, joten voisin jopa väittää että mulla on ihan pikkasen asiantuntevampi ote rikollisuusasioihin kuin sulla. Ei pahalla.
Lisäksi tuntuu, että sulla on tässä keskustelussa mukana oma agendasi, mitä mulla ei ole.
Ja mikäs se mahtaa olla? Se, että päihdeongelmaisuus on nykytilanteessa monimuotoinen ongelma, ja sen hoitamisessa pitää ottaa huomioon myös yhteiskunnalle koituva rasite, joka tämänhetkisessä päihdetyössä aika pitkälle sivuutetaan? Itsehän tuossa ehdotin jo huumeiden säännöstelyä niistä riippuvaisille omaisuusrikollisuuden torjumiseksi. Mä en ihan hahmota että mitä sä yrität enää sanoa.
Tän keskustelun lopputulos ja totuus näiden asioiden takana on loppupeleissä mulle täysin samantekeviä asioita enkä mä ole puolustamassa tai syyttämässä mitään tahoa.
"Ihan sama ei kiinnosta"?..