Sananvapaus kunniaan!

97 posts, 5 pages, 39,960 views

Z_

Posts: 28

#1 • • Edited Z_ Axu
...
hallucinogen

Posts: 8,190

#4 • • hallucinogen Edain
Ei huumeista puhuminen ole ainoa tabu josta ei saa puhua kuin yhteen sävyyn. Enemmän olisin huolissani Saksan aikeista saada holocaust-laki läpi EU:ssa.

--
pikku-*possu*

Jussi Soro

Posts: 6,385

#5 • • Jussi Soro choon!
Topikissa sinänsä on virhe, koska tässä ei sananvapautta loukattu. Lehdellä on oikeus julkaista sitä mitä se haluaa julkaista, ja vetää halutessaan lehti pois myynnistä. Sananvapauden loukkaamisella tarkoitetaan sitä, että jotakuta estetään pakkokeinoin ilmaisemasta asiaansa. Lehdistönvapautta taas loukattaisiin mikäli esimerkiksi Poliisit olisivat keränneet V:t pois myynnistä.

Itse artikkeli sinänsä oli mielestäni hyvä. Mutta ne kuvat sotivat mielestäni koko juttua vastaan. Ensin kerrotaan että normaalit ihmiset käyttävät viikonloppuisin huumeita ja kuvissa taas on paskainen kämppä jossa hipit pyörii bongi kädessä. En oikein tajunnut tota. Paska veto SanomaWSOY:ltä vetää pois jakelusta kyllä silti.
toma

Posts: 2,009

#6 • • toma Tototoototo
Mun käsittääkseni ihan noissa kansainvälisissä sananvapautta koskevissa vertailuissa lehdistön itsesensuuri lasketaan myös sananvapauden rajoittamiseksi. Esim. tuon Muhammed-pilakuvajupakan myötä Tanskan ja muidenkin Euroopan maiden sijoitus tipahti tuntuvasti.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

pululu

Posts: 1,102

#7 • • pululu .jemmutti.
mä en ala tästä aiheesta tappelemaan vaikka tiedän mitä mieltä suurin osa on tästä, mut musta tekivät ihan oikein että ottivat jakelusta pois. miks edes kirjoittivat koko jutun. mun mielestä positiiviseen sävyyn näistä asioista kirjoittaminen ei oikeen oo hyvä juttu.

"toisin kuin meille on opetettu, huumeiden käyttö voi pysyä hallinnassa"

millään tavalla teineille ei pitäis opettaa, et kokeile pois, ei tästä haittaakaan oo.

--
Ei ole enää pitkä matka
maisemaan jota en ole koskaan nähnyt.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#8 • • Jussi Soro choon!

pulu-chan, 22.2.2007 15:50:
mä en ala tästä aiheesta tappelemaan vaikka tiedän mitä mieltä suurin osa on tästä, mut musta tekivät ihan oikein että ottivat jakelusta pois. miks edes kirjoittivat koko jutun. mun mielestä positiiviseen sävyyn näistä asioista kirjoittaminen ei oikeen oo hyvä juttu.

"toisin kuin meille on opetettu, huumeiden käyttö voi pysyä hallinnassa"

millään tavalla teineille ei pitäis opettaa, et kokeile pois, ei tästä haittaakaan oo.


Asioista keskustelu on aina tervettä.

Ellei olemassaolevia lakeja olisi joskus kyseenalaistettu, ei naisilla olisi äänioikeutta, homous olisi rikos ja alkoholikin pannassa.

Totuus kuitenkin on, ettei kaikki käyttö johda addiktioon. Valistuksessa olisi parempi turvata todellisista haitoista kertomiseen ja rehelliseen tietoon, kuin pelotteluun. Ilman tietoa syntyy takuuvarmasti pahempaa jälkeä kuin tiedon kanssa.
Tapi

Posts: 1,437

#9 • • Tapi Dreamstate

pulu-chan, 22.2.2007 15:50:
mä en ala tästä aiheesta tappelemaan vaikka tiedän mitä mieltä suurin osa on tästä, mut musta tekivät ihan oikein että ottivat jakelusta pois. miks edes kirjoittivat koko jutun. mun mielestä positiiviseen sävyyn näistä asioista kirjoittaminen ei oikeen oo hyvä juttu.


Jos noi tyypit eivät keksineet huumekokeiluistaan mitään pahaa, niin miksei niistä sais kirjoittaa?

Mä en tiedä huumeista tarpeeks voidakseni sanoa millä tavoin huumausaineita tulis käsitellä julkisuudessa, mut nykyinen vääristely ja hyssyttely tuskin on se paras tapa.

pulu-chan, 22.2.2007 15:50:
"toisin kuin meille on opetettu, huumeiden käyttö voi pysyä hallinnassa"


Ja tämäkö ei pidä paikkansa?
NextAce

Posts: 2,505

#10 • • NextAce Alienated

pulu-chan

millään tavalla teineille ei pitäis opettaa, et kokeile pois, ei tästä haittaakaan oo.



Minkä takia ei? Onko se viina ainoa oikea päihde?

--
-Alienation-

-----

Jussi Soro

Posts: 6,385

#11 • • Edited Jussi Soro choon!

Maailman paras Tapi, 22.2.2007 16:02:
Jos noi tyypit eivät keksineet huumekokeiluistaan mitään pahaa, niin miksei niistä sais kirjoittaa?

Keksihän ne, ja ne lukee tossa artikkelissakin:

"Essoja olen ottanut puolenkymmentä kertaa, mutta niistä minulle tulee seuraavana päivänä paha krapula. Spiidiä kokeillessani luulin, että tulen hulluksi. Olo oli aivan liian stimuloitu, se ei sovi minulle. LSD-tripillä jumituin sisätilaan ja alkoi ahdistaa. En voinut nukkua ja sälekaihtimet näyttivät partaveitsenteriltä. Ei ollut siistiä."

"Poltin pari vuotta päivittäin pilveä, ja silloin huomasin itsessäni siitä johtuvia oireita. Unohtelin asioita, koska lähimuisti kärsi. Silloin ymmärsin, että polttamista täytyy vähentää ja teinkin sen."

"Välillä tuntui, että psyyke pettää."

"Psykedeeliset huumeet eivät sovi minulle. Testasin sieniä, ja se oli melkoinen trippi: tunsin olevani välillä 15 metriä, välillä 15 senttiä pitkä. Menin baarin nurkkaan istumaan ja tuijotin seinää. Se oli hieman liikaa, en halua sitä enää, hän puistelee päätään vaivaantuneesti hymyillen."

jne.

Just näitten negatiivistenkin kelojen jälkeen mun mielestä toi juttu oli hyvinkin totuudenmukainen.
pululu

Posts: 1,102

#12 • • pululu .jemmutti.

NextAce, 22.2.2007 16:06:
---
pulu-chan

millään tavalla teineille ei pitäis opettaa, et kokeile pois, ei tästä haittaakaan oo.

---


Minkä takia ei? Onko se viina ainoa oikea päihde?



kuka sanoi, että viina on ainoa oikea päihde?

--
Ei ole enää pitkä matka
maisemaan jota en ole koskaan nähnyt.

NextAce

Posts: 2,505

#13 • • NextAce Alienated

pulu-chan

kuka sanoi, että viina on ainoa oikea päihde?



Oma moka ku menin taas laukoon heti ton viinan vaihtoehdoksi.

--
-Alienation-

-----

tomppi

Posts: 1,600

#14 • • tomppi thzombie ™
"An Egyptian court has sentenced an internet blogger to four years' prison for insulting Islam and the president". - BBC News

Että neljä vuotta vankilaan kun oli kirjoittanut jotain nettiin. Halus kyl käydä Egyptissä mutta luulen että mun turistirahat menee kyl jonnekin muualle. Sorry nyt vaan Egypti mut oma syy.

--
My fellow Americans. I'm pleased to tell you today that Ive signed legislation that will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes. - Ronald Reagan, 1984

sapeli

Posts: 11,768

#15 • • sapeli jokukukamikä?

JussiS, 22.2.2007 15:55:
Totuus kuitenkin on, ettei kaikki käyttö johda addiktioon. Valistuksessa olisi parempi turvata todellisista haitoista kertomiseen ja rehelliseen tietoon, kuin pelotteluun. Ilman tietoa syntyy takuuvarmasti pahempaa jälkeä kuin tiedon kanssa.



IMO olisi ollut hyvä jos tuohon olisi löytynyt myös (esim.) yksi käyttäjä jolla viihdekäyttö on karannut käsistä - niitäkin varmasti on. Antaisi vähän lisää mietittävää lukijoille...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Android

Posts: 3,908

#16 • • Edited Android
Ei helvetti, kirjoitin pitkän replyn ja sitten selain kaatuu *poks*

No, toteanpa vain, että muissa kuin mielipidekirjoituksissä tiettyyn sävyyn kirjoittaminen on minusta huono asia. Olen toki tietoinen siitä, että mitään objektiivista kirjoitusta ei ole olemassakaan. Tarvitaan nykytieteeseen pohjautuvaa asiallista keskustelua, jonka pohjalta ihmiset voivat muodostaa oman mielipiteen asiasta. Kaikesta voi ja pitääkin saada kirjoittaa kriittisesti. Kuitenkaan en näe, että tällaiset "käytin ainetta X ja tapahtui Y"-tyyppiset käyttäjien haastattelut nyt antavat mitään erikoista tietoa. Se kertoo loppujen lopuksi hyvin vähän ko. subsstanssista kokonaisvaltaisesti ja sen vaikutuksista makrotasolla ja yhteiskunnallisesti muutenkin. Ihmisten tietopohja ja harkintakyky huumeiden kohdalla ei aina ole perin vahva, ja omia ja harhaanjohtavia johtopäätöksiä on helppo vetää. Tämä pätee ihan samalla lailla sairaanhoitajiin, jotka kertovat LSD:n muuttavan ihmisen paloletkuksi, kuin niihin, jotka kertovat että "käytän ainetta X eikä siitä oo mitään haittaa!".
Android

Posts: 3,908

#17 • • Android

tomppi, 22.2.2007 16:53:
"An Egyptian court has sentenced an internet blogger to four years' prison for insulting Islam and the president". - BBC News

Että neljä vuotta vankilaan kun oli kirjoittanut jotain nettiin. Halus kyl käydä Egyptissä mutta luulen että mun turistirahat menee kyl jonnekin muualle. Sorry nyt vaan Egypti mut oma syy.



Saksassa sinut voi tuomita vankilaan neljäksi vuodeksi, jos kyseenalaistat erästä historian tapahtumaa.
Karski

Posts: 6,049

#18 • • Karski Pomon kätyri

sapeli, 22.2.2007 18:31:
---
JussiS, 22.2.2007 15:55:
Totuus kuitenkin on, ettei kaikki käyttö johda addiktioon. Valistuksessa olisi parempi turvata todellisista haitoista kertomiseen ja rehelliseen tietoon, kuin pelotteluun. Ilman tietoa syntyy takuuvarmasti pahempaa jälkeä kuin tiedon kanssa.

---


IMO olisi ollut hyvä jos tuohon olisi löytynyt myös (esim.) yksi käyttäjä jolla viihdekäyttö on karannut käsistä - niitäkin varmasti on. Antaisi vähän lisää mietittävää lukijoille...



Eiks näitä esimerkkejä just oo joka paikka
pullollaan? Ts. koko nykyinen huumetiedotushan
just perustuu näille tarinoille happopäistä
jotka hyppii katoilta ja alkaa kuoria itseään.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

sapeli

Posts: 11,768

#19 • • sapeli jokukukamikä?

Karski, 22.2.2007 18:36:
---
sapeli, 22.2.2007 18:31:
---
JussiS, 22.2.2007 15:55:
Totuus kuitenkin on, ettei kaikki käyttö johda addiktioon. Valistuksessa olisi parempi turvata todellisista haitoista kertomiseen ja rehelliseen tietoon, kuin pelotteluun. Ilman tietoa syntyy takuuvarmasti pahempaa jälkeä kuin tiedon kanssa.
---
IMO olisi ollut hyvä jos tuohon olisi löytynyt myös (esim.) yksi käyttäjä jolla viihdekäyttö on karannut käsistä - niitäkin varmasti on. Antaisi vähän lisää mietittävää lukijoille...
---
Eiks näitä esimerkkejä just oo joka paikka
pullollaan? Ts. koko nykyinen huumetiedotushan
just perustuu näille tarinoille happopäistä
jotka hyppii katoilta ja alkaa kuoria itseään.



On on, mutta ongelma onkin siinä että molempien 'puolien' artikkelit vaikuttavat niin ääripuolueellisilta koska esimerkit molemmista mahdollisuuksista puuttuvat. Joko paasataan että yhdestä marisätkästä saa psykoosin tai sitten että mistään huumeesta ei oo mitään haittaa. Uskottavinta olisi jos olisi halkileikkaus koko tilanteesta, esimerkkejä molemmista ääripäistä sekä siltä väliltä.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Mizfir

Posts: 2,472

#20 • • Edited Mizfir pittuinen


koko nykyinen huumetiedotushan
just perustuu näille tarinoille happopäistä
jotka hyppii katoilta ja alkaa kuoria itseään.



Enpä sanoisi että kaikki huumetiedotus on nykyään tuollaista..tosin, aika paljon sitäkin taitaa edelleen löytyä. Haittojen vähentämisen näkökulmasta tuotettua tietoa on ollut tarjolla useissa bileissä yli vuoden ja kyseiset materiaalit ovat hyvää vauhtia levinneet myös muuallekin ja saaneet hyvää palautetta. Tämä tiedottaminen perustuu faktoihin ja järkevään keskusteluun, ei olettamuksiin, pelotteluun tai muuhunkaan kyseenalaiseen tapaan tuoda asiaa esille.

--
-Mannanen-