Millä laitteilla musaa tekemään?

71 posts, 4 pages, 18,758 views

Corydalics

Posts: 17

#41 • • Corydalics
kunnon väittelyy...jooh kyllä mäkin basso saundeja lähtisin vääntelee mielummin hardiksella.mutta kyllä mä oon sitä mieltä että nykypäivän vst:llä saa samaa ku hardiksella.
mutta jos haluu lähtee hardikseen käyttää ja on varaa siitä vaan.
kosmo

Posts: 759

#42 • • kosmo TJH87

Corydalics, 15.5.2007 08:35:
kunnon väittelyy...jooh kyllä mäkin basso saundeja lähtisin vääntelee mielummin hardiksella.mutta kyllä mä oon sitä mieltä että nykypäivän vst:llä saa samaa ku hardiksella.
mutta jos haluu lähtee hardikseen käyttää ja on varaa siitä vaan.



Kutakuinkin samaa mieltä. Molemmilla tulee tehtyä vähän fiiliksestä riippuen ja monesti myös sekaisin niin että bottnena pörisee juno tai jp ja softalla tehdään hipassi päälle... tai toisinpäin :) Yleensä mulla käy niin että raudalla soundi valmistuu huomattavasti nopeammin mutta jälki jättää ehkä jollain tapaa vähemmän pelivaraa. Hyvän soundin tekemisessä softalla sen sijaan kestää ja monesti se on myös konetehojen kannalta melko kuluttavaa puuhaa. Bassolinjoissa pörisevää rautaa on ollu perinteisesti alphajuno,jp8000, tg55 tai ms2000 ja softapuolella käytössä lähinnä logicin omat vsti:t sekä arturian minimoog. Ehkä jos moogeja löytyisi itseltä hyllystä en koskisi softaan ollenkaan. ;) Mutta kyllä mun mielestä osaavissa käsissä softallakin taikoo nykyään jo ihan mitä tahansa, onhan noita esimerkkejä maailmalla.

Mä olen perinteisesti neuvonut aina kaikkia hommaamaan midikontrollerin ja logicin. Palkitsee kyllä vaikka aluksi vähän tökkisikin... mutta mä en kyllä juurikaan tiedä nuista fruityista / reason +2 versioista.
Corydalics

Posts: 17

#43 • • Corydalics
KYl kyl...ohan noita esimerkkejä esim. Maor Levi (fruity), Daniel kandi(reason) + + + monta muuta nimeä.ketkä ei omista hardista eikä välttämättä edes halua.
remotion

Posts: 5,283

#46 • • remotion nostatus guru
eikös prodigy vääntänyt viimesimmän albumin pelkällä softalla?

ite pähkäilen kanssa tätä kysymystä tiesmonettako kertaa, tosin softa on ainoa ratkaisu kun rahaa ei pahemmin irtoa enää harrastuksiin.

raudasta mukavia muistoja liittyy mun entiseen quasimidi Rave-o-lution 309:n, mutta siinä oli niin hirveä käyttis että sillä ei tehnyt mitään muuta ku fiilisteli pervojen saundien kanssa.
kosmo

Posts: 759

#47 • • Edited kosmo TJH87

remotion, 16.5.2007 14:09:
eikös prodigy vääntänyt viimesimmän albumin pelkällä softalla?



Näin tais Liam jossain haastiksessa sanoa mutta ilmeisesti kyseessä oli ainakin osittain propellerheadin mainos ja osittain kyse siitä että ihan sama millä ne ideat lentokoneessa kirjaa ylös tai latoo raidalle oberheimista nauhotetut lainit. :)

...mutta muistaakseni peräti Noisia tekee bassosoundinsa softalla ja se onki sitten jo jotain. *whaat*
villelope

Posts: 2,846

#48 • • villelope Lope of Lope & Kantola

kosmo, 16.5.2007 14:49:
---
...mutta muistaakseni peräti Noisia tekee bassosoundinsa softalla ja se onki sitten jo jotain. *whaat*


Albino3:ssa on Noisian presettejä.

Tosin CM:n haastattelussa jätkät sanoivat käyttävänsä koko CPU:n bassosoundin tekemiseen *nauru*
kosmo

Posts: 759

#49 • • kosmo TJH87

LooPy, 16.5.2007 14:59:
---
kosmo, 16.5.2007 14:49:
---
...mutta muistaakseni peräti Noisia tekee bassosoundinsa softalla ja se onki sitten jo jotain. *whaat*

---

Albino3:ssa on Noisian presettejä.

Tosin CM:n haastattelussa jätkät sanoivat käyttävänsä koko CPU:n bassosoundin tekemiseen *nauru*



jep. tekevät omat projektifilet bassosoundeille... siistiä, varsinkin kun ne on niiin rokrok! *plur*
Funktion

Posts: 1,720

#50 • • Funktion over 9000

kosmo
...mutta muistaakseni peräti Noisia tekee bassosoundinsa softalla ja se onki sitten jo jotain. *whaat*



Eikös nuo myöskin jossain videossa soittele bassosoundiansa sillä Rolandin uudella SH-201(?):llä...?

No joo, asiastapa en mitään tiedä.. muistelisin nähneeni tuollaisen klipin..

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

remotion

Posts: 5,283

#51 • • Edited remotion nostatus guru

kosmo, 16.5.2007 14:49:
Näin tais Liam jossain haastiksessa sanoa mutta ilmeisesti kyseessä oli ainakin osittain propellerheadin mainos ja osittain kyse siitä että ihan sama millä ne ideat lentokoneessa kirjaa ylös tai latoo raidalle oberheimista nauhotetut lainit. :)

...mutta muistaakseni peräti Noisia tekee bassosoundinsa softalla ja se onki sitten jo jotain. *whaat*


alright :)

edit: olipas tyhmää guotata vaan sen takia että kirjottaa alright :D
villelope

Posts: 2,846

#52 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Funktion, 16.5.2007 15:20:
---
kosmo
...mutta muistaakseni peräti Noisia tekee bassosoundinsa softalla ja se onki sitten jo jotain. *whaat*

---

Eikös nuo myöskin jossain videossa soittele bassosoundiansa sillä Rolandin uudella SH-201(?):llä...?


Eiköhän toi(kin) syna toimi tarvittaessa vaikka midikontrollerina.
Funktion

Posts: 1,720

#53 • • Funktion over 9000

LooPy
Eiköhän toi(kin) syna toimi tarvittaessa vaikka midikontrollerina.



Kyllä kyllä, ja voipi olla että noin onkin.. Kunhan vaan sanoin muistelleeni tuollaista nähneeni.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

kosmo

Posts: 759

#54 • • kosmo TJH87

LooPy, 16.5.2007 15:27:
---
Funktion, 16.5.2007 15:20:
---
kosmo
...mutta muistaakseni peräti Noisia tekee bassosoundinsa softalla ja se onki sitten jo jotain. *whaat*

---

Eikös nuo myöskin jossain videossa soittele bassosoundiansa sillä Rolandin uudella SH-201(?):llä...?

---

Eiköhän toi(kin) syna toimi tarvittaessa vaikka midikontrollerina.



ja todennäköisesti varsinkin tässä tapauksessa jos valmista bassosoundia ovat soitelleet. Niissä soundeissa kun on varmasti melkoinen määrä layereitä päällekäin. Tohdin väittää että mistään yksittäisestä lähteestä, oli sitten softa tai rauta, ei sellasia mörinöitä saada. Mut eihän tämä tarkota tietenkään etteikö ne vois käyttää myös sh-201:stä. Lähinnä mitä ite oon kuullu haastiksissa jne. fanaattisilta faneilta niin softalla ... tarkennetaan vielä että suurella määrällä softaa tekevät. ;)
plink

Posts: 1,405

#55 • • plink team paska

kosmo, 15.5.2007 09:40:
Mä olen perinteisesti neuvonut aina kaikkia hommaamaan midikontrollerin ja logicin. Palkitsee kyllä vaikka aluksi vähän tökkisikin... mutta mä en kyllä juurikaan tiedä nuista fruityista / reason +2 versioista.



vaikka muuten täyttä asiaa postaus olikin, niin meitsi on tästä jutusta pikkasen eri mieltä. mun mielestä kannattaa alottaa mahdollisimman yksinkertasesta vaihtoehdosta ja opetella se täydellisesti, ja vasta sitten siirtyä monimutkasempiin juttuihin. sitte ku ymmärtää perusfeaturet, niin siitä on helppoa lähteä laajentamaan. vaikutusmahdollisuuksiltaan isoissa softissa iskee runsaudenpula, eikä niitä aina jakseta opetella kunnolla ja osaaminen jää tyyliin siihen, että osataan iskeä joku waretettu vst peliin ja tiedetään mitä cutoff ja resonance tekee. en ole logicia ikinä käyttänyt, mutta yleisesti mitä oon kuullut niin tosiaan kyseessä on softa, mikä ei varmasti ole mikään alottelijaystävällisin. worst case scenario tässä on se, että se oma osuus soundista jää kokonaan pois, sama kuin käyttäisi jotai dance e-jayta ja sanoisi raitoja omakseen.

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

gerry

Posts: 979

#56 • • Edited gerry

Daniel Braun, 14.5.2007 12:24:


En todellakaan halua lähteä dissaamaan softaa, itsekkin pelkällä softalla työstävänä...
Mut halusin tarttua vaan tohon Gerryn kommentiin...



Ainahan sä tartut mun kommenteihin;) Ja olen aika varma et jäbä ei ole ittekkä päässy testaa/kuuntele kaikkia noit listaamasi laitteit (en epäile etteikö noi saundais hyvälle).

Erikoista et mun tarvii aina ymmärtää sun pointti mut mun pointin missaat toistuvasti. Kuten jo kerran sanoinki niin esim. uudet rolandit/korgit/yamahat eivät tarjoa saundillisesti paljon mitään uutta mitä softat ei tarjoais nyt.

Ja mihin muka softat ei pystys jos nyt edelleenkä ei oteta huomioon noit analogipöristimiä? Kaikki VA synat ne hakkaa ainaki 10-0 jos ei muuten niin hinta laatusuhteellaan.

Hanki itte ensiks kunnon softat niin keskustellaan tuosta aiheesta lisää:)

--
by B.C.S

Karski

Posts: 6,049

#57 • • Karski Pomon kätyri
sit yks mikä nykyään tuntuu jääneen ihan
suotta vähälle kannatukselle kaiken tän
syntetisoinnin keskellä on samplaaminen,
joka kuitenkin on ollu yks konemusiikin
innovaation moottoreista. Siis se että mistä
tahansa voi löytää sointia ja musiikkia.

Tässä hyvä esimerkki, stealthunitilta lainattu,
jossa ei ole käytetty mitään muuta kuin kotoa
löytyviä esineitä, joita on sämplätty. Mm.
WC-pönttö.

www.spcflts.net/trcks/casa15-clayves.mp3


tällasta kamaa lisää, eikä aina niitä samoja synaleadeja.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

CM

Posts: 1,507

#58 • • CM

Karski, 18.5.2007 11:24:
sit yks mikä nykyään tuntuu jääneen ihan
suotta vähälle kannatukselle kaiken tän
syntetisoinnin keskellä on samplaaminen,
joka kuitenkin on ollu yks konemusiikin
innovaation moottoreista. Siis se että mistä
tahansa voi löytää sointia ja musiikkia.



Juurikin näin. Oon aika monta kertaa tuota itsekin painottanut näissä keskusteluissa :)
Hyvillä sämpleillä rakennettu musa kuulostaa paljon paremmalta, kun rupusilla plugareilla tuotettu saha/kantti/jne aalto.. Tämä ongelma näkyy aika selkeesti kiksussa ja nykyprogessa läpi, kun porukka ei näköjään vaan tajua sämplätä
Karski

Posts: 6,049

#59 • • Karski Pomon kätyri

CM, 18.5.2007 11:27:
---
Karski, 18.5.2007 11:24:
sit yks mikä nykyään tuntuu jääneen ihan
suotta vähälle kannatukselle kaiken tän
syntetisoinnin keskellä on samplaaminen,
joka kuitenkin on ollu yks konemusiikin
innovaation moottoreista. Siis se että mistä
tahansa voi löytää sointia ja musiikkia.

---


Juurikin näin. Oon aika monta kertaa tuota itsekin painottanut näissä keskusteluissa :)
Hyvillä sämpleillä rakennettu musa kuulostaa paljon paremmalta, kun rupusilla plugareilla tuotettu saha/kantti/jne aalto.. Tämä ongelma näkyy aika selkeesti kiksussa ja nykyprogessa läpi, kun porukka ei näköjään vaan tajua sämplätä



Niinpä, nykyään moni yhdistää samplejen
käytön lähinnä valmiisiin luuppeihin, mikä
on ihan eri asia kuin yksittäisten soundien
käyttö.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Daniel Braun

Posts: 1,626

#60 • • Daniel Braun wednesday?

gge, 18.5.2007 10:56:


Ainahan sä tartut mun kommenteihin;) Ja olen aika varma et jäbä ei ole ittekkä päässy testaa/kuuntele kaikkia noit listaamasi laitteit (en epäile etteikö noi saundais hyvälle).


Oikeassa olet, kaikkia en valitettavasti ole päässyt testaamaan.
Mutta, kerran herra kitisten vaati jotakin listausta kun kuulemma "softa hakkaa KAIKKI markkinoilla olevat synamodulit" ni olihan tietysti jonkinmoista listantynkää pakko väkertää.


Erikoista et mun tarvii aina ymmärtää sun pointti mut mun pointin missaat toistuvasti. Kuten jo kerran sanoinki niin esim. uudet rolandit/korgit/yamahat eivät tarjoa saundillisesti paljon mitään uutta mitä softat ei tarjoais nyt.


Kuten jo itse jätinkin kaikki noi edellämainitut mainitsematta edellä kokonaan, ymmärrettävistä syistä.
Btw: kuinkas montaa uutta korgia, yammua ja rolandia itse olet päässyt oikeesti testailemaan, ja nyt ei huomioida presettien näpräystä paikallisissa musaliikkeissä...?


Ja mihin muka softat ei pystys jos nyt edelleenkä ei oteta huomioon noit analogipöristimiä? Kaikki VA synat ne hakkaa ainaki 10-0 jos ei muuten niin hinta laatusuhteellaan.


Hinta/laatusuhde onkin kaksipiippuinen juttu, rauta sentääs ns. säilyttää arvonsa... ;)
Softaa on jälleenmyyntitarkoituksissa ikävä kaupata joskus kolmen/neljän vuoden päästä.
Raudan ehdoton plussa on se että vaikka samat soundit irtoais (esim. novation k-station/v-station vst) irtoais softastakin, ni raudassa on suoraan toi kontrolli käsillä.
Ei tarvi hiirellä söhiä, opettaa plugaria tottelemana midikontrolleria jne jne...


Hanki itte ensiks kunnon softat niin keskustellaan tuosta aiheesta lisää:)


Ei mun tarvi, tarpeisiini riittävän hyvät softat on käytössä.
Kokeile sä joskus omistaa rautaa ja varsinkin analogisynia/rumpukoneita ni keskustellaan asiasta uudestaan :)