917 posts, 46 pages, 189,650 views
Karski, 14.2.2007 13:32:
Mua huolestuttaa suomen nuoriso, jos
perustulo / kansalaispalkka tuli tässä
vaiheessa uutena ajatuksena.
Tyranoid, 14.2.2007 13:43:
Muuten suhtaudun perustulomalliin hyvinkin myönteisesti, mutta hiukan epäilyttää tuo 18-vuotiaalle kotona asuvallekin ehdotettu 440e/kk. Ainakin itse, kun olin 18-vuotias kotona asuva lukiolainen, olisi minulle reilu kaksi ja puoli tonnia vanhaa rahaa kuussa ollut melkoisen paljon baariin yms. törsättäväksi. Pakollisia menoja kun ei tuossa vaiheessa vielä paljoa ollut... En tiedä olisiko tuollainen määrä vastikkeetonta rahaa kasvavalle nuorelle hyväksi, itselleni tuskin ainakaan olisi ollut.
Tyranoid, 14.2.2007 13:43:
Muuten suhtaudun perustulomalliin hyvinkin myönteisesti, mutta hiukan epäilyttää tuo 18-vuotiaalle kotona asuvallekin ehdotettu 440e/kk. Ainakin itse, kun olin 18-vuotias kotona asuva lukiolainen, olisi minulle reilu kaksi ja puoli tonnia vanhaa rahaa kuussa ollut melkoisen paljon baariin yms. törsättäväksi. Pakollisia menoja kun ei tuossa vaiheessa vielä paljoa ollut... En tiedä olisiko tuollainen määrä vastikkeetonta rahaa kasvavalle nuorelle hyväksi, itselleni tuskin ainakaan olisi ollut.
edit: Tämä siis ei ole kommenttina Snaggon ylläolevaan kommenttiin, jossa rahat menisivät vuokranmaksuun. Tulipa muuten vain mieleen.
Snaggo, 14.2.2007 13:55:
---
---
Minkäs voit kun politiikka ei yksinkertaisesti kiinnosta eikä sitä tule seurattua tollai yleisesti.
Minkäs voit kun politiikka ei yksinkertaisesti kiinnosta eikä sitä tule seurattua tollai yleisesti.
phanatic, Paljonkos lapsilisä on?
Karski, 14.2.2007 13:59:
---
---
---
---
no tää on vähän niinku ei olis kiinnostunu
siitä että paljonko saa duunista liksaa,
että minkäs voit.
Tyranoid, 14.2.2007 14:00:
Näyttää olevan 100e (ensimmäisestä lapsesta, seuraavista enemmän 172e saakka). Eli aika iso ero tuohon perustulomalliin. Sitäpaitsi lapsilisää ei ole varsinaisesti tarkoitettu nuoren omaksi käyttörahaksi, vaikka monet sen itselleen saavatkin (kuten minäkin aikoinaan).
Tyranoid, 14.2.2007 14:00:
---
Näyttää olevan 100e (ensimmäisestä lapsesta, seuraavista enemmän 172e saakka). Eli aika iso ero tuohon perustulomalliin. Sitäpaitsi lapsilisää ei ole varsinaisesti tarkoitettu nuoren omaksi käyttörahaksi, vaikka monet sen itselleen saavatkin (kuten minäkin aikoinaan).
Snaggo, 14.2.2007 14:01:
Joten tehkäämme politiikasta miellyttävämpää ja ihmisläheisempää
Nykyisessä muodossa se vaan on jotenkin etäistä ja monimutkaiselta vaikuttavaa.
Dementation, 14.2.2007 14:03:
mutta parempi mun mielestä että osa laiskoista pysyy laiskoina, kuin nykyinen systeemi, jossa ahkeralle ei anneta mahdollisuutta.
phanatic, 14.2.2007 14:04:
No kuka sanoi että lapsen perustulo olisi tarkoitettu lapsen omaksi käyttövaraksi?
phanatic, 14.2.2007 14:04:
No kuka sanoi että lapsen perustulo olisi tarkoitettu lapsen omaksi käyttövaraksi?
Tyranoid, 14.2.2007 14:07:
Olet oikeassa kyllä. Mietin, että pitäisikö perustuloon olla ehtona poissa kotoa asuminen, mutta toisaalta ei liene hyvä että yhteiskunnan taholta suosittaisiin sellaistenkin nuorten kotoa muuttamista, jotka eivät vielä ole kypsiä asumaan yksin...
Tai sitten säästöt mahdollistaisivat oman auton tai asunnon oston, joka taas parantaa kansantaloutta verraten vanhempien luona asumiseen ja vanhempien autolla ajamiseen.