Eduskuntavaalit 2007

917 posts, 46 pages, 188,969 views

vinsku

#221 • • vinsku huba huba
http://www.nuortenvaalikone.fi

(varmaan kyl tullu jo toi linQ)

Ja joo, äänestän.

Sitähän ei kukaan tiedä että minkänumeroista ruiskukkaa äänestänkään.. *vink*

--
Proge on niille, jotka osaavat iloita elämän pienistä asioista. -Hurjimus

anis

#222 • • anis
Kyllä äänestän. Minulla on ollut jo pitkään ehdokas joka on vaikuttanut ainakin hieman järkevämmältä kuin noi muut :)

--
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän itsestäni.

ernooo

#223 • • Edited ernooo
Äänestän, kuten aina. Tällä kertaa ääneni saa kaveri joka menee kategorioihin:
1. Nuori
2. Helsinkiläinen
3. Punavihreä
josbe

#224 • • Edited josbe suomalainen juhlakinkku

$, 28.1.2007 04:17:
---
Claquesous, 28.1.2007 01:24:
---
$, 27.1.2007 19:08:
Olisiko hyväntahtoinen itsekeskeinen friikki sopiva?

---

Ei. Autonomi on sellainen, joka ei ole liittynyt mihinkään liikkeeseen tai puolueeseen vaan on muodostanut mielipiteensä itse. On yksin eikä jonkun joukon jäsen.

Näkemykseni autonomisesta (vasemmistolaisesta) yksilöstä. En näe friikkiyden olevan lähelläkään autonomiutta.

---

You win!

Mutta oikeasti olen elitistinen autonomi jonka mielestä kaikilla kansalaisilla (ja maapallon ihmisillä) pitäisi olla kaiken kattavat palvelut.

Otaku sitten..

No enpä nyt menisi voittamisesta puhumaan! Kuten todettu, autonomi ei ole sitten niin minkään sortin suomenkielinen sana. Siksi toisekseen maa tai vaikkapa hermosto voi olla autonominen, henkilö ei voi sitä olla.

*editoil*
phanatic

#225 • • phanatic

josbe, 29.1.2007 15:53:
---
Autonominen ei siis tarkoita vasemmistolaista, vaikka se joidenkin sosialististen maiden nimessä esiintyykin. Suoranaisesti vasemmistolaisuuden kanssa termillä ei ole mitään tekemistä.

Eikä näin ole väitettykään.
Snaggo

#226 • • Snaggo ;__;
Ollaankos täälläkin sitä perussuomalaista mieltä että ei kerrota muille ketä äänestetään? Tää on näköjään aika yleinen ajattelutapa suomessa, en ymmärrä. Mun mielestä tommosesta pitäisi voida keskustella ihan avoimesti.

Itse äänestän kanssa jotain nuorta henkilöä, eduskunnassa on liikaa vanhuksia. Pitäis vielä löytää sopiva ehdokas...

--
bojoing.

josbe

#227 • • josbe suomalainen juhlakinkku

phanatic, 29.1.2007 15:55:
---
---
Autonominen ei siis tarkoita vasemmistolaista, vaikka se joidenkin sosialististen maiden nimessä esiintyykin. Suoranaisesti vasemmistolaisuuden kanssa termillä ei ole mitään tekemistä.

---

Eikä näin ole väitettykään.

Ai ei vai? Sain ihan sen käsityksen. No editoidaanpas se kohta. Ja siihen silti jää se pääpointti, eiks ni?
$

#228 • • $ Destination weekend!
No ei tarkoita.

Vasemmistolainen kuvaa millaisesta autonomista on kyse. Jos nyt autonomilla voidaan kuvailla poliittista suuntautumista, edes.
Claquesous

#229 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

Siksi toisekseen maa tai vaikkapa hermosto voi olla autonominen, henkilö ei voi sitä olla.

Miksei henkilö voi olla autonomi? Jos ajatellaan aatteellista autonomia, hän on luonut ajatuksensa itse eikä seuraa mitään tarkempaa aatesuuntausta. Pyrkii itsenäiseen ajatteluun eikä seuraa minkään puolueen, ryhmittymän tai joukon ajatuksia periaatteita pelkästään. Onhan tuo mahdollista.

--
32. of December

Epailija

#230 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Claquesous, 29.1.2007 16:23:
Miksei henkilö voi olla autonomi?

Kuten josbe yllä jo sanoikin, ei sana "autonomi" tarkoita suomeksi mitään. On olemassa adjektiivi autonominen, mutta ei substantiivia autonomi.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Epailija

#231 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.
Sitten aiheeseen. Nuorten vaalikone lykkäsi Johan Forsmania kärkeen. Ei mitenkään mahdottomalta kuulostava vaihtoehto ainakaan tuon vaalikoneen tarjoaman kuvan perusteella. Jotain pitäisi keksiä, kun mieluisin ehdokas kuuluu väärän vaalipiirin listoille.

Edit: Finglish pois.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

vaavu

#232 • • Edited vaavu vara-vana

Snaggo, 29.1.2007 15:55:
Ollaankos täälläkin sitä perussuomalaista mieltä että ei kerrota muille ketä äänestetään? Tää on näköjään aika yleinen ajattelutapa suomessa, en ymmärrä. Mun mielestä tommosesta pitäisi voida keskustella ihan avoimesti.

Itse äänestän kanssa jotain nuorta henkilöä, eduskunnassa on liikaa vanhuksia. Pitäis vielä löytää sopiva ehdokas...

Tällä hetkellä fiilis on sellainen, että voisin äänestää vihreiden Matti Kurosta (http://www.mattikuronen.net/).

Hän on nuori (27v), diplomi-insinööri (tai jatko-opiskelija itse asiassa), asuu Espoossa, ja on ainakin yhden vaalikoneen mukaan hyvinkin lähellä mun mielipiteitäni (esim. kannattaa perustuloa). Lisäksi hänellä on kokemusta politiikasta mm. Espoon kunnallisvaltuustosta ja järjestötyöstä mm. ylioppilaskunnan puheenjohtajana.

Ehkä suurin vaikuttava tekijä on, että olen tavannut henkilön IRL, ja tiedän, että hän on fiksun ja täyspäisen oloinen. Ei siis tarvitse pelkkien mielikuvien varassa äänestää.
Claquesous

#233 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

Epailija, 29.1.2007 16:37:
Kuten josbe yllä jo sanoikin, ei sana "autonomi" tarkoita suomeksi mitään. On olemassa adjektiivi autonominen, mutta ei substantiivia autonomi.

Jos tiedetään, että on adjektiivi autonominen ja se tarkoittaa itseään hallitsevaa, mielestäni siitä voi johtaa substantiivin autonomi. Se käy myös järkeen, jos ajatellaan yksilöä, joka haluaa olla itsenäinen ja irti kaikista sitovista aatteellisista ryhmistä. Kielihän muuttuu koko ajan.

Ehkä individualisti on sittenkin parempi. Näin ajatellen nyt ja tässä. =/

--
32. of December

Riku

#234 • • Riku The Little Prince

phanatic, 28.1.2007 19:12:
Eiväthän palvelut, kuten koulutus, terveydenhuolto, juurikaan rasita luontoa. Ja ihmiset joilla on perusasiat kunnossa ja koulut käytynä, lisääntyvät vähemmän -> vähemmän ihmisiä -> pienempi ekologinen kulutus.

Näitä palveluita tukeakseen, ainakin julkisia, tarvitaan resursseja, teollisuutta ja muuta ulkopuolista taloutta tukemaan niitä. Verorahoistahan ne lopulta maksetaan, ja ne vievät myös vähentyvästä työvoimasta yhä enemmän resursseja mm. terveydenhuollossa. Maapallon väestömäärän vähentäminen onkin yksi kriittinen ja välttämätön tekijä maapallon kulutuksen vähennyksessä, mutta ehkä niitä hankalimmin toteutettavia.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Avernian

#235 • • Avernian Kerettiläinen

Riku, 29.1.2007 22:47:
--Maapallon väestömäärän vähentäminen onkin yksi kriittinen ja välttämätön tekijä maapallon kulutuksen vähennyksessä, mutta ehkä niitä hankalimmin toteutettavia.

Totta. Kuka keksisi meille neutronipommit? :S

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

tbo

#236 • • tbo budhisattva

Avernian, 29.1.2007 22:59:
---
Riku, 29.1.2007 22:47:
--Maapallon väestömäärän vähentäminen onkin yksi kriittinen ja välttämätön tekijä maapallon kulutuksen vähennyksessä, mutta ehkä niitä hankalimmin toteutettavia.

---

Totta. Kuka keksisi meille neutronipommit? :S

Paaaskat, vanhentunutta teknologiaa, ja huomattavan luontoepäystävällistä. Paljon ekologisempikin ratkaisu on olemassa: http://www.vhemt.org/

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

imja

#237 • • imja
Vaalikoneita:

http://www.nuortenvaalikone.fi/
(eiku sanottinks tää jo?)

http://www.mtv3.fi/vaalikone/

http://talentum4.zef.fi/aloitus.php (Talouselämän vaalikone)

http://www.uskonnonvapaus.fi/vaalit/eduskunta2007/

Ylen ja hesarinkin koneisiin oon vastannut mutta ei hajuukaan koska ne julkistetaan. Yle ainakin varmaan pian koska deadline on huomenna.
Puolueiden sivuilla saattaa olla niiden omia, pekästään oman puolueen ehdokkaat käsittäviä koneita.

Oma mielipiteeni on, että tuo Nuorten vaalikone on paras, kakkosena ehkä yle. Niissä on tarpeeksi kattavasti erityyppisiä kysymyksiä ja ei hämäävää nelikenttää.
drS

#238 • • drS

imja, 31.1.2007 01:05:
Oma mielipiteeni on, että tuo Nuorten vaalikone on paras

samaa mieltä, toki myös sen takia että olen nuori ja noi kysymykset on niitä mitkä mulle on tärkeimpiä.
#239 • • Annakins Guest
Kävin juuri vastailemassa nuorten vaalikoneen kysymyksiin ja kuinka yllättävää, että ehdokkaista mun kanssa on vähiten samaa mieltä kukas muu kuin Jussi Halla-aho! *nauru*
random

#240 • • random
Tahtoo tuo veronjenmaksu olla vaikeaa muuten ahkerille ja kulttuuriamme rikastuttaville moniosaajille:

"Poliisi ja Uudenmaan verovirasto epäilevät kolmen pääkaupunkiseudulla toimivan siivousfirman välttäneen veroja jopa satojentuhansien eurojen edestä vuodesta 2004 lähtien.

Yhtiöt ovat poliisin mukaan verkostoituneet useiden kymmenien ihmisten ja yritysten kokonaisuudeksi. Rikosnimikkeinä on useita törkeitä veropetoksia ja törkeitä kirjanpitorikoksia. Lähes kaikki kymmenistä epäillyistä ovat maahanmuuttajataustaisia."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200702015686817_uu.shtml

--

Pitserioissa ja kebab-mestoissakin on epäilyttävän halvat hinnat. Kuluttajaa tämä tietysti miellyttää. Verottajaa välttämättä ei. ;)

Noh, samapa tuo. Kunhan pysyvät poissa väkivaltarikostilastoista.