foobar, 26.1.2007 10:44:
Oikeastaan olen sitä mieltä, että kehitysavun lähettäminen kohdemaihin on paljon järkevämpää kuin pakolaisten ottaminen Suomeen. Samalla hinnalla, jolla syötetään, juotetaan, vaatetetaan, annetaan asunto jne. jne. Suomessa muutamalle pakolaiselle, hoidettaisiin varmaan tuhatkertainen määrä kohdemaassa.
Kehitysyhteistyössä ei ole suoranaisesti kyse ihmisten vaatettamisesta tai ruokkimisesta (se on humanitaarista, hätä- tai ruoka-apua) vaan ennen kaikkea siitä, että yritetään auttaa maita selviytymään omillaan tukemalla esimerkiksi hyvää hallintoa ja infrastruktuurin eri osia ja sitä kautta parantaa ihmisten elinoloja.
Yhä enemmän ollaan myös menossa suoraan budjettitukeen, koska kahdenväliset kehitysyhteistyöprojektit epäonnistuvat liian usein (viedään traktoreita maahan X ja kun niistä loppuu menovesi tai jokin osa hajoaa, kukaan ei osaakaan korjata ja ne jää pellon reunalle ruostumaan. Näin niinku kärjistetysti sanottuna).
Epäilen, että Suomi ei ainakaan seuraavan hallituksen aikana nosta KYT-osuuttaa BKT:sta 0,7%.
Ja toisekseen, ne maat, joista pakolaisia tulee sotatilan takia, ovat yleensä kehitysyhteistyön ulkopuolella, koska sen toteuttaminen on mahdotonta sotatilassa. Tällöin voidaan vain antaa humanitaarista, hätä- tai ruoka-apua, joten ei se pakolaisten määrään vaikuttaisi. Onnistuneen kehitysyhteistyön jäljet näkyisivät ennen kaikkea pienentyneissä immigraatiomäärissä.
ja ps. mun mielestä Jussi Halla-aho puhuu suurimmaksi osaksi (n. 99%) pelkkää skeidaa, mut se on vaan mun mielipide.