917 posts, 46 pages, 188,886 views
Annakins, 25.1.2007 15:17:
Miten määritellään tarpeeksi ääniä kun se riippuu vaalipiiristä ja puolueesta?
Esimerkiksi Englannissa ja USA:ssa on epäsuhteellinen vaalitapa, eli ns. first-past-the-post, jossa vaalipiirin paikan saa se ehdokas, joka saa eniten ääniä. Kyllä mun mielestä FPTP on enemmän henkilövaali kuin Suomen suhteellinen vaalitapa (en kiistä etteikö ehdokkaan puolueella olisi merkitystä).
FPTP vaaleissa jos ehdokas Y saa ziljoona ääntä ja ehdokas A 2 ziljoonaa, ni eiks se oo aika selvä, et ehdokas A voittaa? Suomessa taas kaksi ehdokasta kahdesta eri puolueesta voi kumpikin saada 5000 ääntä ja vain toinen päästä läpi, koska hänen puolueensa suhteellinen kannatus on korkeampi kuin tämän toisen puolueen.
Umbala, 25.1.2007 15:19:
Mä en eduskuntavaaleissa ninkään tuohon ulkonäköön keskity, mun edustaja saa näyttää ihan miltä tykkää kunhan hoitaa hommansa. Eivät kuitenkaan ole ns. edustustehtävissä. Niinku esim SUOMEN PRESIDENTTI
Anselmi, 25.1.2007 15:30:
Höpö höpö, Tarja on vielä kovasti edustava verrattuna amerikkalaisten apinan näköiseen presidenttiin*hymy*
hallucinogen, 25.1.2007 15:32:
---
Anselmi, 25.1.2007 15:30:
Höpö höpö, Tarja on vielä kovasti edustava verrattuna amerikkalaisten apinan näköiseen presidenttiin*hymy*
---
Ei se korppikotkasta kaunista tee vaikka sitä vertais apinaan =D. Ja kyllä Bush on mun mielestä edustavamman näköinen vaikka politiikka on mitä on :P
josbe, 25.1.2007 15:29:
---
Annakins, 25.1.2007 15:17:
Miten määritellään tarpeeksi ääniä kun se riippuu vaalipiiristä ja puolueesta?
Esimerkiksi Englannissa ja USA:ssa on epäsuhteellinen vaalitapa, eli ns. first-past-the-post, jossa vaalipiirin paikan saa se ehdokas, joka saa eniten ääniä. Kyllä mun mielestä FPTP on enemmän henkilövaali kuin Suomen suhteellinen vaalitapa (en kiistä etteikö ehdokkaan puolueella olisi merkitystä).
FPTP vaaleissa jos ehdokas Y saa ziljoona ääntä ja ehdokas A 2 ziljoonaa, ni eiks se oo aika selvä, et ehdokas A voittaa? Suomessa taas kaksi ehdokasta kahdesta eri puolueesta voi kumpikin saada 5000 ääntä ja vain toinen päästä läpi, koska hänen puolueensa suhteellinen kannatus on korkeampi kuin tämän toisen puolueen.
---
Sorry my bad, Ruotsin Sainte-Lagüe on niinikään suhteellinen vaalitapa. Eniveis, pointtini oli vain korostaa tuolla "tarpeeksi ääniä" sitä mielestäni ratkaisevaa eroa näiden järjestelmien välillä, että Suomessa vaalitilanteessa muodostuu aina tietty äänimäärä, jolla ehdokas tulee valituksi joka tapauksessa. Mutta ei siitä sen enempää, eipä tämä juonne tässä topikissa varmaan ole kovinkaan tärkeä.
hallucinogen, 25.1.2007 15:32:
Ei se korppikotkasta kaunista tee vaikka sitä vertais apinaan =D. Ja kyllä Bush on mun mielestä edustavamman näköinen vaikka politiikka on mitä on :P
Annakins, 25.1.2007 15:33:
höh, tää oli kiva väittely :(
:D
Umbala, 25.1.2007 15:19:
---
RiD, 25.1.2007 15:10:
pläälplää
http://kone6.zef.fi/images/nominees/557.jpg
repesin vähän.
---
k1mm0, 25.1.2007 15:38:
kyllä mä aion äänestää ja puolueenkin jo tiedän!
olis vaan sellanen tyhmä kysymys, että onko tos pakko
äänestää oman vaalipiirin sisällä? muistaakseni ei, mut
ei ole tarkkoja muistikuvia yhteiskuntaopin tunneilta :P
Annakins, 25.1.2007 15:44:
---
äänestää oman vaalipiirin sisällä?
---
On. Sä äänestät siinä vaalipiirissä jossa olet kirjoilla.
k1mm0, 25.1.2007 15:47:
---
Annakins, 25.1.2007 15:44:
---
äänestää oman vaalipiirin sisällä?
---
On. Sä äänestät siinä vaalipiirissä jossa olet kirjoilla.
---
kiitos selvennyksestä!
onneksi omastakin vaalipiiristä löytyy ihan
kelpo ehdokas, ni nou hätä!
uana, 25.1.2007 15:12:
---
salaisinko?, 25.1.2007 15:04:
---
uana, 25.1.2007 14:51:
se aanestyslappu pitanee ilmeisesti olla mukana.
---
sen aanestyslapun saa muistaakseni henkkareita vastaan paikan paaltakin. aanestettiin esim. viime vuonna saksas tuollain.
---
niinjoo. ne taitaa olla tossa aanestyshetkella jo yhteydessa muihin pisteisiin siten etta uudessa mestassa ollan jo tietoisia etta on aanestany muualla...
mailaan varmuudeksi tuonne konsulaattiin tosin ettei jaa aanet antamatta
Äänestäjän on esitettävä selvitys henkilöllisyydestään niin vaalipäivän äänestyksessä kuin ennakkoäänestyksessäkin. Henkilöllisyystodistuksen tulee olla kuvallinen. Myös ilmoituskortti on hyvä ottaa mukaan.
Annakins, 25.1.2007 15:50:
Äänestäjän on esitettävä selvitys henkilöllisyydestään niin vaalipäivän äänestyksessä kuin ennakkoäänestyksessäkin. Henkilöllisyystodistuksen tulee olla kuvallinen. Myös ilmoituskortti on hyvä ottaa mukaan.
---
Eli ilmoituskorttia ei ole pakko olla mukana.
salaisinko?, 25.1.2007 15:56:
---
Annakins, 25.1.2007 15:50:
---
Eli ilmoituskorttia ei ole pakko olla mukana.
---
neiti-hyva, tuo selvisi jo aikaisemmin! :p
Lyylikki, 25.1.2007 15:51:
Onko tuttuja klubikansan edustajia tai muuten vaan nastoja tyyppejä listoilla.
Muuten ei puoluekannalla väliä, mutta hieman varauksella suhtaudun maalaisliittoon ja oikeistoon