Eduskuntavaalit 2007

917 posts, 46 pages, 188,774 views

Juhgu

#41 • • Juhgu Virnistelijä

Annakins, 25.1.2007 14:44:
---
Täytyy kyl sanoo, et musta toi MTV3:n vaalikoneen toteutus on aika kamala. Kesti pari kysymyst tajuu miten se toimii enkä muutenkaan tykänny.

No sisällöstä en tiedä, mutta samaa mieltä<->eri mieltä ja tärkeää<-> ei tärkeää, ei toi nyt mitään ydinfysiikkaa ole.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

josbe

#42 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Annakins, 25.1.2007 14:50:

Suomessakin on vaalilista, mutta sen järjestys on avoin ja määräytyy ehdokkaiden saamien äänien perusteella, joten mun mielestä on perusteltua sanoa, että Suomessakin äänestetään nimenomaan puoluetta. Sun ääni menee sille puolueelle vaikka ehdokas ei tulisikaan valituksi.

Mun mielestä ei ole, ainakaan nimenomaan. *nauru*
#43 • • Annakins Guest

uana, 25.1.2007 14:51:
---
Annakins, 25.1.2007 13:38:
---
salaisinko?, 25.1.2007 13:34:
Mikali ulkomailta aanestys toimii, niin kylla.

---

Ennakkoäänestys ulkomailla järjestetään aikavälillä 7.-10.3.2007. Aika riippuu maasta. Kaikissa Suomen suurlähetystöissä ja konsulaateissa voi äänestää.

Barcelona, kunniapääkonsulaatti, Puig iXoriguer 17, 08004 Barcelona
puh +34-93 443 1598, telefax: +34 93 442 4100

Äänestysaika: 7-10.3.2007 klo 10.00-14.00

---

se aanestyslappu pitanee ilmeisesti olla mukana.

muutenhan tassa vois kayda useemman konsulaatin lapi ja milla sielta uurnasta sitten poimitaan se mun sinne laittama pois jos ja kun huomataan etta oon kaynyt 6 mestaa lapi tolla aikavalilla ;)

Nyt en muuten suoraan sanottuna muista oliko mulla se lappu aina mukana ku äänestin Lontoossa. Muistaakseni ei, eihän sitä taida tarvita Suomessakaan ennakkoäänestäessä.
josbe

#44 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Annakins, 25.1.2007 14:53:
Nyt en muuten suoraan sanottuna muista oliko mulla se lappu aina mukana ku äänestin Lontoossa. Muistaakseni ei, eihän sitä taida tarvita Suomessakaan ennakkoäänestäessä.

Ainakin ennen vanhaan (joskus v. 2000 tj) se kyllä tarvittiin, mutta voi olla, että tietoyhteiskunta on noista ajoista sen verran kehittynyt, ettei tarvita enää.
Anselmi

#45 • • Edited Anselmi And sell me

foobar, 25.1.2007 14:50:
Meininki on kuin Pohjois-Koreassa. Kansa kituu mutta valtaeliitti pelottelee, että jos joku muu olisi vallassa, asiat olisivat vielä huonommin.

Aika ontuva vertaus. Näytä mulle yksikin kituva suomalainen, niin näytän P-Korealaisten ydinpommin. En väitä etteikö asiat olisi täällä menossa päin persettä, mutta väitän että ei täällä kyllä kukaan (ainakaan vielä) kidu.

--
sen pituinen se

Juhgu

#46 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Tuli sit ykköseksi ja kolmoseksi kristillisdemokraatti ja kakkoseksi kommunisti. Paljoa enempää ei olisi voinut metsään mennä :D

Mun "ykkösehdokkaan" kuvaus on kokonaan capseilla kirjoitettu, 3 lyhyttä lausetta joista viimeinen on: "IHMISEN ELÄMÄ ON AINUTLAATUINEN." :F

--

Byproduct (live)

Umbala

#47 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s

Juhgu, 25.1.2007 15:00:
Tuli sit ykköseksi ja kolmoseksi kristillisdemokraatti ja kakkoseksi kommunisti. Paljoa enempää ei olisi voinut metsään mennä :D

Sä varmaan kato luet samoja haiku runoja kun noi sun ehdokkaat se luo teille sellasen yhteyden et agendasta viis. Joo en mäkään nähnyt oikeen miten toi noi ehdokkaat arpo.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

-P

#48 • • -P

sen aanestyslapun saa muistaakseni henkkareita vastaan paikan paaltakin. aanestettiin esim. viime vuonna saksas tuollain.

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

#49 • • Edited Annakins Guest

josbe, 25.1.2007 14:52:
---
Annakins, 25.1.2007 14:50:

Suomessakin on vaalilista, mutta sen järjestys on avoin ja määräytyy ehdokkaiden saamien äänien perusteella, joten mun mielestä on perusteltua sanoa, että Suomessakin äänestetään nimenomaan puoluetta. Sun ääni menee sille puolueelle vaikka ehdokas ei tulisikaan valituksi.

---

Mun mielestä ei ole, ainakaan nimenomaan. *nauru*

Eduskuntavaaleissa 2003 SDP:n ehdokas tarvitsi Helsingin vaalipiirissä 4090 ääntä tullakseen valituksi kun taas Keskustan edustaja Salovaara pääsi eduskuntaan 1600 äänellä (esim. kristillisdemokraateista ei kukaan päässyt läpi vaikka puolueen eniten ääniä saanut sai yli 5000 ääntä). Mun mielestä silloin puhutaan nimenomaan puoluevaalista kun ehdokkaan oma äänimäärää vaikuttaa ensisijaisesti puolueen saamiin ääniin ja vasta toissijaisesti hänen omiin mahdollisuuksiinsa tulla valituksi.

Huomaatsä miten mä yritän vakuuttaa, et oon oikeessa? :D
Juhgu

#50 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Umbala, 25.1.2007 15:03:
---
Sä varmaan kato luet samoja haiku runoja kun noi sun ehdokkaat se luo teille sellasen yhteyden et agendasta viis. Joo en mäkään nähnyt oikeen miten toi noi ehdokkaat arpo.

Joo, ainakaan musiikkimaku ei tosin osunut oikein yksi yhteen, kun se ykkösehdokas diggailee enemmän tollasesta hengellisestä musiikista. :D

Oon aika newbie näissä vaalikonejutuissa, mutta mun mielestä toi olisi voinut ottaa jotenkin huomioon vaikka sen, että olen aika jyrkästi kristittyjä vastaan, ja että toivoisin ehdokkaani mm. osaavan kirjoittaa.

Edit: Vihreiden listoilta löytyi ehdokas nimeltä Tuulikki Poser-Hirvi :D

--

Byproduct (live)

Beliar

#51 • • Beliar
Voi ei! Tää on mulle tosi tärkee juttu! *tirsk*

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

josbe

#52 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Annakins, 25.1.2007 15:05:

Ok. Got the point. Toisaalta taas asia voidaan kääntää niinkin, että jos Suomessa ehdokas saa tarpeeksi ääniä, hän pääsee joka tapauksessa läpi, kun taas maissa, joissa on epäsuhteellinen vaalitapa ja joissa äänestetään NIMENOMAAN puoluetta, ei välttämättä tule valituksi, vaikka saisi ziljoona äääntä. *pepsodent*
RiD

#53 • • RiD Nukemi
aikalailla jakaantu keskusta/kokoomus haarukalle toi.
Vaalikone anto kuitenkin mulle ensimmäiseks vaihtoehdoks tän näkösen miehen.

En ikinä äänestäis miestä joka näyttää studio julmahuvin toukopoukolta:

http://kone6.zef.fi/images/nominees/557.jpg

repesin vähän.

--
*super* *possu*

hallucinogen

#54 • • hallucinogen Edain
Pitäähän sitä uurnille mennä jos sillä mun äänellä vaikka syntyis se porvarihallitus =)

--
pikku-*possu*

yana

#55 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

salaisinko?, 25.1.2007 15:04:
---

---

sen aanestyslapun saa muistaakseni henkkareita vastaan paikan paaltakin. aanestettiin esim. viime vuonna saksas tuollain.

niinjoo. ne taitaa olla tossa aanestyshetkella jo yhteydessa muihin pisteisiin siten etta uudessa mestassa ollan jo tietoisia etta on aanestany muualla...

mailaan varmuudeksi tuonne konsulaattiin tosin ettei jaa aanet antamatta
tbo

#56 • • tbo budhisattva

serotonot, 25.1.2007 14:07:
---
Neko, 25.1.2007 13:57:
---
serotonot, 25.1.2007 13:25:
Ääänestämättä jättäneen on turha valittaakaan, että asiat ei toimi niin kuin haluaa, jos ei yritäkään itse vaikuttaa asioihin

---

Toimiiko ne äänestämisen jälkeen sitten?

Vale, emävale, vaalilupaus.

---

Miks äänestää valehtelijaa?

Kysy toi niiltä jotka on äänestäny esim. Kauko Juhantaloa tai vaikka Viikinkiä eduskuntaan. Kauko oli kyl siinä mielessä pahempi tapaus et se pääsi eduskuntaan _uudestaan_ kun se oli jo kerran saanu sielt kenkää.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

#57 • • Edited Annakins Guest

josbe, 25.1.2007 15:10:
---
Annakins, 25.1.2007 15:05:

---

Ok. Got the point. Toisaalta taas asia voidaan kääntää niinkin, että jos Suomessa ehdokas saa tarpeeksi ääniä, hän pääsee joka tapauksessa läpi, kun taas maissa, joissa on epäsuhteellinen vaalitapa ja joissa äänestetään NIMENOMAAN puoluetta, ei välttämättä tule valituksi, vaikka saisi ziljoona äääntä. *pepsodent*

Miten määritellään tarpeeksi ääniä kun se riippuu vaalipiiristä ja puolueesta?

Esimerkiksi Englannissa ja USA:ssa on epäsuhteellinen vaalitapa, eli ns. first-past-the-post, jossa vaalipiirin paikan saa se ehdokas, joka saa eniten ääniä. Kyllä mun mielestä FPTP on enemmän henkilövaali kuin Suomen suhteellinen vaalitapa (en kiistä etteikö ehdokkaan puolueella olisi merkitystä).

FPTP vaaleissa jos ehdokas Y saa ziljoona ääntä ja ehdokas A 2 ziljoonaa, ni eiks se oo aika selvä, et ehdokas A voittaa? Suomessa taas kaksi ehdokasta kahdesta eri puolueesta voi kumpikin saada 5000 ääntä ja vain toinen päästä läpi, koska hänen puolueensa suhteellinen kannatus on korkeampi kuin tämän toisen puolueen.
#58 • • Annakins Guest

uana, 25.1.2007 15:12:
---
salaisinko?, 25.1.2007 15:04:
---

---

---

niinjoo. ne taitaa olla tossa aanestyshetkella jo yhteydessa muihin pisteisiin siten etta uudessa mestassa ollan jo tietoisia etta on aanestany muualla...

mailaan varmuudeksi tuonne konsulaattiin tosin ettei jaa aanet antamatta

Mun ymmärtääkseni varsinaisen vaalipäivän äänestäjälistat tulostetaan vasta kun ennakkoäänestäneet on poistettu niistä, jolloin sitä äänioikeusilmoitusta ei tarttis, mutta voin kyllä olla väärässä.
#59 • • Annakins Guest

Juhgu, 25.1.2007 14:52:
---
Annakins, 25.1.2007 14:44:
---
Täytyy kyl sanoo, et musta toi MTV3:n vaalikoneen toteutus on aika kamala. Kesti pari kysymyst tajuu miten se toimii enkä muutenkaan tykänny.
---

No sisällöstä en tiedä, mutta samaa mieltä<->eri mieltä ja tärkeää<-> ei tärkeää, ei toi nyt mitään ydinfysiikkaa ole.

Siin oli liikaa liikkuvii osii! :D
Umbala

#60 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s

RiD, 25.1.2007 15:10:
aikalailla jakaantu keskusta/kokoomus haarukalle toi.
Vaalikone anto kuitenkin mulle ensimmäiseks vaihtoehdoks tän näkösen miehen.

En ikinä äänestäis miestä joka näyttää studio julmahuvin toukopoukolta:

http://kone6.zef.fi/images/nominees/557.jpg

repesin vähän.

Mä en eduskuntavaaleissa ninkään tuohon ulkonäköön keskity, mun edustaja saa näyttää ihan miltä tykkää kunhan hoitaa hommansa. Eivät kuitenkaan ole ns. edustustehtävissä. Niinku esim SUOMEN PRESIDENTTI
tarja-halonen-1-sized.jpg
Pahoittelen, että meni taas vähän offtopic, mutta mä en oo vieläkään päässy tän asian yli.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*