Replying to Teosto/Gramex vs mp3:
Zigura, 30.4.2010 01:23:
---
dj upi, 30.4.2010 01:12:
Tietääkö onko esim. Beatport tällainen kauppa josta biisit jaossa näin laajoin ehdoin? Mä olen kuullut kyllä Teoston tarkastuksista, en Gramexin ja toisaalta Teostollahan ei ole muutenkaan mitään sanomista ellei sit näy poltettuja levyjä pakissa. Jos soittaa esim. Seratolla niin eikös se ole sitten vain Gramexin asia?
---
Mitä tämän ketjun juttuja olen lukenut, niin Beatport (ja lähes kaikki muut digitaaliset musiikkikaupat) myyvät musiikkia ainoastaan yksityiskäyttöön. Luultavasti kyseessä on se, että vain harvoissa maissa (Finland anyone?) on niin kovia lisenssi- ja tekijänoikeuslakeja, että ne estäisivät digimusan dj-käytön. Näin Beatport ei joudu selivittelemään välejään lakiteitse eri maiden toimielimien kanssa.
Eipä tällaista vastausta taida digimusakaupoista saada, jos kysyy. Kuvittelisin silti, että tämä on juuri se syy, että myynti tapahtuu vain yksityiskäyttöön.
Hehe. Olispa hauska tietää miten Gramex näkee ulkomaalaisten diitseitten tilanteen Suomessa. Pitäiskö niidenkin ostaa joku lisenssi yhtä keikkaa varten jos soittavat poltettuja/netistä ostettuja biisejä? Eikös tämä aseta ihmiset nyt "lievästi" eriarvoiseen asemaan.