Teosto/Gramex vs mp3

277 posts, 14 pages, 177,077 views

Gateway

Posts: 1,391

#181 • • Gateway Club Therapy

Replying to Teosto/Gramex vs mp3:

Junkieman, 24.8.2009 17:31:
"Jos sensijaan hankit musiikin biisikaupasta niin laajoin ehdoin, että sitä saa käyttää myös DJ-toiminnassa, et tällaista lisenssiä luonnollisesti tarvitse."

Sanoo Gramexin sivut. Jos olen käsittänyt oikein, niin Beatportin käyttöehdot ovat tällaiset, että sitä saa soittaa surutta sitten missä lystää? Mitä muita biisikauppoja löytyy, jotka nämä ehdot täyttävät? Beatportistakaan ei ihan kaikkea tamppausta löydy.

EDIT:
Beatporttiin löysin vahvistuksen täältä:
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeusneuvosto/tekijaenoikeusneuvoston_lausunnot/2009/TN_2009_9.pdf

Mitäs muita nettibiisikauppoja löytyis?



Olisiko muka noin että asiaan olisi jo löytynyt järkeäkin? Hieno juttuhan tuo on jos paikkansa pitää kuten siltä näyttää :)
Junkieman

Posts: 123

#182 • • Edited Junkieman
Junon nettikauppa ei valitettavasti salli DJ-soittoa, vain yksityisen käytön, jos mä oikein ymmärsin.

You acknowledge and agree that the material and content contained within the Website is made available for your personal non-commercial use and you may download any digital recordings purchased hereunder and stream any clips provided on your personal computer or other similar personal device. Any other use of the material and content of the Website is strictly prohibited. You agree not to (and agree not to assist or facilitate any third party to) copy, reproduce, transmit, publish, display, distribute, commercially exploit or create derivative works of such material and content. Please be aware that when you complete a purchase, the purchased track is instantly impregnated with a “watermark”. This watermark contains your unique ID and cannot be removed. We constantly monitor the internet and P2P websites for breaches of our and our licensors copyright emanating from tracks originally purchased from the Website. If we detect that you have without our authority either personally or by way of assistance/facilitation of any third party, copied, reproduced, transmitted, published, displayed, distributed, commercially exploited or created derivative works of our or our licensors material and content then we have the right to (a) suspend your user accounts, including any outstanding credits and (b) inform any relevant authorities empowered to act upon such unauthorised activity and/or copyright owners who’s copyright may have been breached for them to take such necessary action as may be required. This will mean that we will be entitled to pass on your contact details to them.

Sama taitaa olla Dancetunesilla

a) the visitor is only permitted to normal private use of a product after the visitor has paid therefore in the normal manner indicated on the Website. Every action of the visitor whereby the payment method is circumvented, changed or is otherwise avoided is prohibited. The visitor is prohibited from reproducing, changing, or uploading a Download or some other material from the Website, or to play such in public, exhibit such, make such available to third parties, execute such, (re)sell such, abuse such, etc., as all said actions are reserved for the party entitled thereto. The visitor is prohibited from adapting, circumventing, decoding or encoding or interfering with software, files or payment procedures.


Jotain muita kauppoja kaipais kyllä Beatportin lisäksi, ei ole kuitenkaan liian kattavat valikoimat. Sikana kaikkea matskua ja remiksauksii, joita ei tuolta löydy. Juan Macleanin One Dayn Surkin remiksaustakin olisin vailla, MGMT:n Kidsin Soulwax-versiota ja ties mitä. Justicee ja Röyksoppii sentään löyty.
Junkieman

Posts: 123

#184 • • Junkieman

Replying to Teosto/Gramex vs mp3:

stump, 24.8.2009 21:28:
Beatport sanoo näin:

You shall be authorized to use the Downloads only for noncommercial, personal use. The Downloads are strictly limited to your personal use and any use or sharing outside the doctrine of Fair Use, as provided in the United States Copyright Code, is in violation of Copyright and Intellectual Property laws.

https://www.beatport.com/en-US/html/corporate/document/detail/6/terms_and_conditions



Toi jenkkien "fair use"-pykälä varmaan mahdollistaa just sen, että sitä saa DJ-setissään käyttää. On nää kyl hiton epäselkeitä juttuja.

Mitenkä muuten jos mulla on Gramexin DJ-lisenssi maksettu, niin täytyykö silloin vielä pitää jotain todisteita mukana siitä, että kaikki biisit on laillisesti ostettu juuri sen laitteen kovalevylle eikä esim. ripattu omilta levyiltä? Eli jos minulla on Gramexin lisenssi, niin onko edes teoriassa mahdollista, että tarkastustilanteessa se ei riittäisi? Kelasin jos ens vuoden alusta alkais maksamaan tota halvinta lisenssiä, mutta musta on ihan älytöntä, että mää joutusin joko ostamaan nettikaupasta jo cd-levyillä olevat biisit uudelleen tai sitten maksamaan vielä Teostolle siitä, että ne bitit soitetaankin kovalevyltä eikä cd-levyltä. Eli jos pistän cd-levyn tietsikkaani, niin homma muuttuu laittomaksi siinä vaiheessa, jos ääni tulee tiedostosta eikä cd-levyltä. Vaikka periaatteessahan varmaan kaikki softat cachettaa audio-cd:tä muistiin. Onko se sitten laitonta? Tai siis mikä ero on siinä, että tuleeko bitit tietokoneen muistista/välimuistista vai suoraan kovalevyltä? ÄÄÄÄ! ONKO JÄRKEE VAI EI?
twumpy

Posts: 94

#185 • • twumpy
Eihän tuossa linkittämässäsi dokumentissa sanota muuten muuta kuin että mikäli kauppa sen sallii, saa biisejä esittää ilman eri lisenssejä. Mikään kauppa ei vaan taida antaa sellaisia lupia, ellei sitten allofmp3 tms. venäläinen palvelu. Siellä kun on vissiin erilaisia tulkintoja lainsäädännöstä.

Tuo fair use ei päde, kun kyse on kaupallisesta toiminnasta, eli saat rahaa keikastasi. No niin, sitten vaan hakemaan listausta kaupoista jotka myyvät esitysoikeudella :)
Junkieman

Posts: 123

#186 • • Junkieman
Minkähän takia muuten Beatportissa on osabiiseistä restricted alueen vuoks? Miksei suomalaisille myydä Voodoo Peoplen Pendelum remixiä :(
Junkieman

Posts: 123

#187 • • Junkieman
Tuolta Teoston sopimuslapusta:

2.3 NCP/Teoston edustamien tekijöiden teosten tässsä sopimuksessa tarkoitetut kopioinnit ilmoitetaan ja yksilöidään NCB/Teostolle. Ilmoituksessa on ilmettävä teoskohtaisesti teosten tekijätiedot ja teosten kopiomäärät. Ilmoitus toimitetaan NCB/Teostolle viimeistään 15 päivää luvan voimassaolon päättymisen jälkeen"

Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että mun pitää kirjoittaa ylös kaikkien suomalaisten biisien säv,san,sov -tiedot, julkaisuvuodet ja julkaisijat? Tosin monista laillisista lähteistä kopioimalla näitä tietoja ei kuitenkaan saa tietoonsa. Kuinka moni on raportoinut Teostolle biisejään missään muussa muodossa kuin artisti&biisi? Tuleeko naputtamista, jos muut tiedot puuttuu? Noi biisilistat sais helposti softan logitiedostoista revittyä, mutta noiden muin läpikäymiseen menis ihan sikana aikaa. Mulla on kuitenkin laillisista lähteistä ripattuja levyjäkin koneella monta sataa eikä niiden koteloita ja kansipapereita saatavilla.
Apo

Posts: 1,574

#188 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Replying to Teosto/Gramex vs mp3:

Junkieman, 13.9.2009 17:46:
Tuolta Teoston sopimuslapusta:

2.3 NCP/Teoston edustamien tekijöiden teosten tässsä sopimuksessa tarkoitetut kopioinnit ilmoitetaan ja yksilöidään NCB/Teostolle. Ilmoituksessa on ilmettävä teoskohtaisesti teosten tekijätiedot ja teosten kopiomäärät. Ilmoitus toimitetaan NCB/Teostolle viimeistään 15 päivää luvan voimassaolon päättymisen jälkeen"

Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että mun pitää kirjoittaa ylös kaikkien suomalaisten biisien säv,san,sov -tiedot, julkaisuvuodet ja julkaisijat?



Kannattaa kysyä tarkennusta suoraan Teostolta noista käytännöistä. Käsittääkseni NCP/Teosto edustaa Suomessa myös niitä artisteja joiden edunvalvojajärjestöillä on sopimus Teoston kanssa, ts. Teosto edustaa Suomessa myös monia ulkomaisia artisteja.
Junkieman

Posts: 123

#189 • • Junkieman

$,
Muistuttaisin, että Gramexin valvonnan alle eivät kuulu ETA-(alueen) ulkopuolella julkaistut äänitteet. Esim. USA:ssa julkaistu hoppi.



Meikä tilaa aika ison osan levyistäni jenkeistä tätä nykyä. Tarkoittaako tämä, että niitä saa soitella miten lystää missä muodossa lystää? Tai mitä se tarkoittaa, että ne ei ole suojattuja?

Onko siitä mulle boonusta, jos annan Gramexin julkaista mun nimen niiden DJ-lisenssilistalaisissa?
Junkieman

Posts: 123

#190 • • Junkieman

Replying to Teosto/Gramex vs mp3:

Pistin Gramexille vähän sähköpostia liittyen ruohonjuuritason toimintaan ja dj-lisensseihin yms. Katotaan mitä vastaillaan.
Coutsi

Posts: 51

#191 • • Coutsi
Uusi avaus tekijänoikeuskeskusteluun: http://kajsotala.blogit.uusisuomi.fi/2009/09/26/tekijanoikeuden-lyhentamisen-tilalle-pakkojoukkolisenssi/

Toi tyyppi on siis piraattipuolueen hallituksen jäsen. Itse en vielä tiedä, miten suhtautua, kun haluan nimenomaan tekijänoikeusjärjestöjen valtaa alas ja toi kasvattaisi sitä. Toisaalta ideassa on se hyvä puoli, että muusikot saisivat vielä rahansa(ja tekijänoikeusjärjestöt).

--
I dont want to live in Finland anymore, this is a land of Nazi pigs -Kari Peitsamo, Back in the DDR

Junkieman

Posts: 123

#192 • • Junkieman
Olenko mä muuten käsittänyt nyt oikein, että jos mulla on Gramexin (ja Teoston) lisenssit kunnossa, niin mä voisin soittaa biisejä, vaikka Spotifyn kautta? Se Gramexin lisenssihän nimenomaan sallii sen, että vaikka käyttöehdot ei sallikaan tota, niin sitten jos maksetaan lisenssi, niin sen voi tehdä. Olenko oikeassa vai en ja jos en, niin miksi en?

Suhtautuuko Gramex streamaamiseen eri tavalla kuin fyysiseen tiedostoon? Muuttuuko suhtautuminen, jos biisit tallentaa Spotifystä koneelle eli pistää toimimaan myös offline-tilassa?


Meni edellisellä postauksella viesti ihan väärään ketjuun :)
Zigura

Posts: 25

#194 • • Zigura
Luin putkeen ketjun sivut 1-4, mutta loppui kärsivällisyys samojen asioiden lukemisessa, eli pahoittelen, jos joku on tätä jo kysynyt.

Onko kellään kokemuksia Gramexille tai Teostolle kärähtämisestä? Toisin sanoen, onko kenellekään koskaan keikan aikana tullut ärtsy tarkastaja keskeyttämään musan ja takavarikoimaan musat ja läppärin/CDr:t, koska maksuja ja lisenssejä ei ole maksettu? Näitä TV-lupatarkastuksiin verrattavia huhuja oon kyllä kuullut aina siitä asti, kun aloin julkisesti soittamaan, mutta mitään varsinaista tarkastustilannetta en ole todistanut tai saanut varmaa tietoa, että jollekin tutulle olisi käynyt näin. Luulisi, ettei Gramexilla olisi resursseja mihinkään valtavaan tarkastaja-armeijaan.

Lähinnä toi tarkastustilanne mietityttää. Tuleeko ne keikan jälkeen pidättämään ja kirjoittamaan sakkolappuja vai mitä? Jos vähänkään on röyhkeyttä (tai pakokauhua), niin kyllähän tarkastajan kynsistä pääsee livahtamaan. Mistähän ne osoitteen tai henkilötunnuksen pystyisivät saamaan? DJ-nimi saattaisi mennä vaihtoon, tosin ;)
Axl Knight

Posts: 544

#195 • • Edited Axl Knight Oldscool Dj
helppohan tarkastajan on jälkikäteen tarkistaa heidän rekisteristä soittajan nimen perusteella onko luvat kunnossa.Luvilla mennään tällä hetkellä joten ihan turhaa itkemistä jos ja jos..Julkinen esittäminen maksaa aina.Ne luvat nyt vaan on tän hetken toimintatapa.Jollei kykene lupaa maksamaan niin soittelee sit cd/vinyyli osastoa.Lupien kanssa homma tulee muuten halvemmaksi silti. *plur*
akir0

Posts: 2,554

#196 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Teosto/Gramex vs mp3:

Junkieman, 10.1.2010 23:40:
Olenko mä muuten käsittänyt nyt oikein, että jos mulla on Gramexin (ja Teoston) lisenssit kunnossa, niin mä voisin soittaa biisejä, vaikka Spotifyn kautta? Se Gramexin lisenssihän nimenomaan sallii sen, että vaikka käyttöehdot ei sallikaan tota, niin sitten jos maksetaan lisenssi, niin sen voi tehdä. Olenko oikeassa vai en ja jos en, niin miksi en?

Suhtautuuko Gramex streamaamiseen eri tavalla kuin fyysiseen tiedostoon? Muuttuuko suhtautuminen, jos biisit tallentaa Spotifystä koneelle eli pistää toimimaan myös offline-tilassa?



Gramexin mukaan saisit soittaa, Spotifyn ehtojen mukaan et saa.

Tässä kuten kaikissa muissakin tää on turhaa mutuilua, oikeudessa noi sitten vasta ratkeaa, jos sinne asti joudutaan.
tiberiuz

Posts: 302

#197 • • tiberiuz Afecto // Rex Terrazza // Baleric Sunset

Replying to Teosto/Gramex vs mp3:

Zigura

Lähinnä toi tarkastustilanne mietityttää.



Jos kärähtää niin ei dj ole ainut joka kärsii.. jos kyseessä on esimerkiksi venuena jokin yökerho niin kyllä sitä paskaa tulee niskaan ravintolallekkin ja pahimmassa tapauksessa niiltä voi lähtee luvat uudelleen käsittelyyn, koska eivät ole pitäneet huolta siitä että dj:llä ei ole lupa asiat kunnossa, joka soittaa joko normaalisti tai erikoisiltana/bileissä...

Mut tää laki vaan on niin kesken tän osalta et odotan sitä päivää kuin kuuta nousevaa kun asiaan saadaan muutosta.. siihen asti ei auta muutakuin purra hammasta ja maksaa kyseiset lisenssit joka vuosi...
dj upi

Posts: 1,835

#198 • • Edited dj upi
"Äänitetiedostokaupoista ladattuja äänitteitä saa pääsääntöisesti käyttää vain yksityiseen käyttöön. Tässä on kyse sopimusehdosta, jonka luonnollisesti pitäisi käydä ilmi myös äänitetiedostokauppojen lisenssiehdoista.

Mikäli tällaisin ehdoin hankittua musiikkia halutaan käyttää ammattitoiminnassa, kuten DJ-toiminnassa, tarvitaan erillinen käyttölupa. Tällaisen saa Gramexista. Jos sensijaan hankit musiikin biisikaupasta niin laajoin ehdoin, että sitä saa käyttää myös DJ-toiminnassa, et tällaista lisenssiä luonnollisesti tarvitse."

Tämä siis http://www.gramex.fi/index.php?cid=www2&mid=507

Tietääkö onko esim. Beatport tällainen kauppa josta biisit jaossa näin laajoin ehdoin? Mä olen kuullut kyllä Teoston tarkastuksista, en Gramexin ja toisaalta Teostollahan ei ole muutenkaan mitään sanomista ellei sit näy poltettuja levyjä pakissa. Jos soittaa esim. Seratolla niin eikös se ole sitten vain Gramexin asia?
Zigura

Posts: 25

#199 • • Zigura

Replying to Teosto/Gramex vs mp3:

tiberiuz, 30.4.2010 00:10:
---
Zigura

Lähinnä toi tarkastustilanne mietityttää.

---


Jos kärähtää niin ei dj ole ainut joka kärsii.. jos kyseessä on esimerkiksi venuena jokin yökerho niin kyllä sitä paskaa tulee niskaan ravintolallekkin ja pahimmassa tapauksessa niiltä voi lähtee luvat uudelleen käsittelyyn, koska eivät ole pitäneet huolta siitä että dj:llä ei ole lupa asiat kunnossa, joka soittaa joko normaalisti tai erikoisiltana/bileissä...

Mut tää laki vaan on niin kesken tän osalta et odotan sitä päivää kuin kuuta nousevaa kun asiaan saadaan muutosta.. siihen asti ei auta muutakuin purra hammasta ja maksaa kyseiset lisenssit joka vuosi...



Joo ymmärrän kyllä ton, että hankala homma kaikille osapuolille tuollainen tarkistustilanne olisi. Lähinnä halusin tiedustella, että onko ihmisillä varsinaista kokemusta tarkastuksista. Ovatko yleisiä vai enemmänkin huhun kautta leviävää tarinaa?


Axel Knight, 29.4.2010 21:58:
helppohan tarkastajan on jälkikäteen tarkistaa heidän rekisteristä soittajan nimen perusteella onko luvat kunnossa.Luvilla mennään tällä hetkellä joten ihan turhaa itkemistä jos ja jos..Julkinen esittäminen maksaa aina.Ne luvat nyt vaan on tän hetken toimintatapa.Jollei kykene lupaa maksamaan niin soittelee sit cd/vinyyli osastoa.Lupien kanssa homma tulee muuten halvemmaksi silti. *plur*



Puhun nyt aika mutu-tuntumalla, mutta olen varma siitä, että 90%:lla Suomen DJ:istä ei ole mitään lisenssipapereita kondiksessa tai ovat edes tietoisia näistä rajoituksista. Mistäköhän rekisteristä mahtavat tekijänoikeusviranomaiset moiset tiedot tarkistaa, jos mitään lisenssiä ei ole koskaan hankittukaan? Valtaosalla ruohonjuuritasolla toimivista, mutta julkisesti esiintyvistä, DJ:istä ei ole edes toiminimeä tai muuta vastaavaa. Silti suuri osa soittaa musaa CDr:iltä, joka tämän ketjun juttujen perusteella vaatisi lisenssiä.

Luulen ja toivon, että Gramexin päässä on myös jonkinlaista maalaisjärkeä ja sormien läpi katsomista. En muuten pystyisi ymmärtämään miten tämän maan klubi- ja dj-kulttuuri pysyisi elossa, jos näitä lisenssirikkomuksia valvottaisiin kovalla silmällä ja kädellä. Resurssien rajallisuus on varmasti omiaan löysentämään tätä kuria, mutta haluaisin ainakin uskoa ihmisten järkevyyteen.
Zigura

Posts: 25

#200 • • Zigura

Replying to Teosto/Gramex vs mp3:

dj upi, 30.4.2010 01:12:
Tietääkö onko esim. Beatport tällainen kauppa josta biisit jaossa näin laajoin ehdoin? Mä olen kuullut kyllä Teoston tarkastuksista, en Gramexin ja toisaalta Teostollahan ei ole muutenkaan mitään sanomista ellei sit näy poltettuja levyjä pakissa. Jos soittaa esim. Seratolla niin eikös se ole sitten vain Gramexin asia?



Mitä tämän ketjun juttuja olen lukenut, niin Beatport (ja lähes kaikki muut digitaaliset musiikkikaupat) myyvät musiikkia ainoastaan yksityiskäyttöön. Luultavasti kyseessä on se, että vain harvoissa maissa (Finland anyone?) on niin kovia lisenssi- ja tekijänoikeuslakeja, että ne estäisivät digimusan dj-käytön. Näin Beatport ei joudu selivittelemään välejään lakiteitse eri maiden toimielimien kanssa.

Eipä tällaista vastausta taida digimusakaupoista saada, jos kysyy. Kuvittelisin silti, että tämä on juuri se syy, että myynti tapahtuu vain yksityiskäyttöön.