Pete Input, 11.6.2009 13:51:
Mahdollisimman yksinkertaisesti:
1.) Montako kertaa olet artistien kotisivuilta ladannut ilmaiseksi uusimmat rallit? Itelleni ei ole tullut edes mieleen, että sieltä vois ylipäätään mitään ladata, kun on takaraivoon iskostunut tuo vanhentunut käytäntö, ettei artisti saa jakaa tuotteitaan ilmaiseksi.
Monta. Tooodella monta. Hot Tip! CC-lisenssillä julkaistaan paljon hyvää ilmaista musiikkia.
2.) Nyt kun "kaikki" ovat facebuukeissa yms. yhteisöissä, kaikenmaailman tiedot leviää niissä kuin kulovalkea. Mitä veikkaat, että käy kun artistit alkavat promoamaan tuotteitaan vastaavissa paikoissa? Mä veikkaan rähjahdysmäistä kasvua tolle, joka taas tarkoittaa ilmaisia downloadeja, joka tarkoittaa, että se raha on "tavallaan" pois artistilta.
Millä tavalla se raha on pois artistilta joka nimenomaan haluaa jakaa musiikkaan ilmaiseksi? Se että materiaali potentiaalisesti leviää paremmin tarkoittaa isompaa kuulijakuntaa ja enemmän huomiota ts. enemmän keikkoja ja enemmän potentiaalisia ostajia artistin maksullisille julkaisuille. Eikö? Maksullisten julkaisujen ilman lupaa jakaminen on laitonta.
Tän vois hyvin rinnastaa esim. noihin teksiviesteihin, joita pukkaa joka ikinen joulu, uusivuosi, vappu ja juhannus. Ne ovat kuin ketjukirjeitä, jotka leviää miltei jokaisen puhelimeen, koska joku tuntee aina jonkun, joka tuntee jonkun ja jne jne...
En oikein näe tämän yhteyttä splämmäilyyn. Ja vaikka oikein yritän niin en silti näe yhtä lisäpromootiokeinoa huonona asiana.
Ihmettelen vaan siis tätä päätöstä. Mulle on kuitenkin ihan sama mitä tekevät "teoksillaan".
Itse ihmettelen päätöksen näinkin pitkää viivyttämistä. Sen tulisikin olla
ihan sama mitä kukin tekee itse tekemällään teoksella.
En väitäkään etteikö artisti saisi tehdä tuotteillaan mitä haluaa. En mä mielestäni siitä ole puhunut mitään.
Et mutta teosto on nimenomaan ollut tähän asti sitä vastaan. Esim jos olisit tätä ennen halunnut jakaa uuden biisisi nettisivuilla ilmaiseksi innokkaimmille, olisit joutunut maksamaan jokaista latausta kohden X määrän rahaa omasta pussistasi.