Selkäkivut ja muut tukielinsairaudet sekä niiden parannus

95 posts, 5 pages, 70,776 views

#81 • • ville olen oikeasti ujo
Omat selkäkivut alkaa olla aika historiaa :)

Ongelmat jakautui kahteen osaan:

1) Lapaluiden välissä oleva polttava kipu, yleensä oikealla puolella. Tulee esille staattista työtä tehdessä kuten maalatessa tai perunoita kuoriessa.

2) Alaselän pysyvät jomotus, kipu ja jäykkyys. Erityisen paha aamulla ja pahenee jos istuu/seisoo paljon. Kävely auttaa asiaa.

Käyntikertoja kiropraktikolla nyt 7 kpl ja ongelmat syntyivät kahdesta eri tilanteesta

1) Lapaluiden polttava kipu syntyi kylkiluiden kiinnityspaikkojen lukkiutumisesta. Kiropraktikko saa paikat auki naksauttamalla hieman erilaisessa asennossa ja siten itse en ole löytänyt keinoa näiden kylkiluiden kiinnityspaikkojen manipulointiin. Naksautus poistaa kivun välittömästi, mutta se tulee takasin parin päivän päästä. Omalla kohdalla arvio on, että kuusi hoitokertaa + oikea jumppa saa paikat pysymään auki ja pääsen ongelmasta eroon. Toistaisesti näitä kiinnityspaikka on naksautettu neljä kertaa.

Nyt ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen yläselässä ei ole polttavaa kipua.

2) Alaselän jumitus tuli SI-nivelen lukkiumasta joka aiheutti myös eripituiset jalat. 7 hoitokerran jälkeen SI-nivel pysyy jo hyvin liikkuvana eikä ongelmia alaselän suhteen ole ollut. Lukkiutumisen saattaa kyllä vielä aiheuttaa esineiden kantaminen huonossa asennossa. Esim viime viikonloppuna tehty kaadetun kiviseinän jätteen kantaminen viidennestä kerroksesta alaspäin sai selän taas kerran lukkoon.

Alaselän tilanne ei ole vielä ihan yhtä hyvä kuin yläselän. Pientä jomotusta aina välillä, mutta pysyvää kipua ei ole.

Pitkäaikaisista selkäkivusta kärsiville suositteisin annankadulla olevaa Helsinki Kiropraktiikka nimistä liikkettä. Koulutetut kiropraktikot joilla myös vakuutukset kunnossa. Aika usein heillä on satasessa/metrossa mainos, jolla saa ekan kerran 35e hintaan. Ensimmäisellä kerralla kipuja kartoitetaan vähän enemmän ja kiropraktikko testaa liikeratoja sun muita. Jatkokerrat taitaa olla 55e/kerta tai jos haluaa niin voi ostaa 6 kerran sarjalipun 240e. Itsellä vielä pari hoitokertaa jäljellä ja tavoite olisi että muutaman kuukauden päästä viimeisen 10v aikana kärsityt selkäkivut olisi historiaa :)
#82 • • 3:15 Guest
Omalla kohdalla todettiin '05 4 ja 5 nikamavälin rappeuma sekä "lisänä rikka rokassa, kananpaska taikinassa" suht luonollisena jatkeena, melko pahanlaatuinen välilevyprolapsi joka jo sinällään lopetti osaltaan tuon alituisen kysymisen itseltä: 'kykenen toki konttaamaan vessaan.. itkien, mutta pitäisikö minun olla huolissani?'
Alati vaihtuvat ruumiilliset duunit sekä kehonrakennus harrastus (tuolloin) vaativat veronsa ja asiat jotka oletin (olettaminen, TYRIMISEN ÄITI!) omaavani erityisellä paneutumisella edukseni, kääntyivätkin kohentajaansa vastaan.

Turpiin tuli 16-0 eikä sitä pyyhettä kukaan kerennyt kehiin heittää. Toisaalta silloiset "tuloksetkin" kertonevat jotain puolestaan jos alle 80kg (aloittaessani) mies vetää maasta 200kg alle 2v. treeneillä, on ylikunnollakin osansa ja arpansa pelissä = ei tervettä ja perästä pärähtää sano torven soittaja.*stop*
Tuki- ja liikuntaelin vammat varmallakin ohjelmalla on taattuja JOS et kuuntele sydäntäsi. Myös sotilaspenkkipunnerrus koitui kohtalokkaaksi.

--> leikkausjonoon, lääkkeiden päivittäis annos jäänee historiaan runsaana. Kuitenkin kuuluin osaltani tuohon onnekkaaseen yli 90 prosenttiin joilta prolapsi kuivuu ajan myötä itsekseen. Yli 500pv. lepoa ja hermoja raastavaa paikalla oloa joka tepsi paremmin kuin yksikään kiropraktikko tms.
¡ Previous post about a year ago !
Juhgu

#83 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Meitsillä on vaivannut iskias, eli siis lonkkahermoa painaa jokin (esim. pullisteleva välilevy tai sieltä vuotava hapan mönjä tai jokin muu syy), joka sit oireilee kipeänä pakaralihaksena. Vaiva on todnäk tullut liiasta koneen ääressä istumisesta, ja aikaisemmin ollut vain satunnaista. Nyt se kuitenkin esiintyy niin usein, että alkaa tosissaan häiritä, eikä buranaakaan viitsisi päivittäin rouskia.

Aloin treenaamaan selkälihaksia, mutta jos se ei ala vaikuttamaan, menen lääkärin puheille. Kaikenmaailman niksauttajia ja kansanparantajia on kyllä suositeltu, mutta kuumottaa vitusti ajatus siitä, että joku amatööriniksauttaja niksauttaa jotain väärin.

Otan kuitenkin mielelläni vastaan vinkkejä missä tai miten tälläistä vaivaa kannattaisi hoitaa.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

AnderS

#84 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

Juhgu, 13.10.2008 11:11:
Meitsillä on vaivannut iskias, eli siis lonkkahermoa painaa jokin (esim. pullisteleva välilevy tai sieltä vuotava hapan mönjä tai jokin muu syy), joka sit oireilee kipeänä pakaralihaksena. Vaiva on todnäk tullut liiasta koneen ääressä istumisesta, ja aikaisemmin ollut vain satunnaista. Nyt se kuitenkin esiintyy niin usein, että alkaa tosissaan häiritä, eikä buranaakaan viitsisi päivittäin rouskia.

Aloin treenaamaan selkälihaksia, mutta jos se ei ala vaikuttamaan, menen lääkärin puheille. Kaikenmaailman niksauttajia ja kansanparantajia on kyllä suositeltu, mutta kuumottaa vitusti ajatus siitä, että joku amatööriniksauttaja niksauttaa jotain väärin.

Otan kuitenkin mielelläni vastaan vinkkejä missä tai miten tälläistä vaivaa kannattaisi hoitaa.

I feel your pain! Ite oon sairastanu selkää 15 vuotiaasta. Nikamakaaren murtuma lopetti silloisen aktiiviurheilun. Isä kuljetti mua kaikilla urheilulääkäreillä yms. mutta eivät keksineet muuta hoitoa kuin vahvistaa selkälihaksia. Kipu ja tulehdus oli niin perkeleellistä luokkaa ettei mistään treenaamisesta voinut edes puhua. Mun setä suositteli ihmeparantajaa:D mä ajattelin että voi vittu! Setä on ollu aina mieletön läpänheittäjä ja paskanjauhaja. No se lupas kuitenkin maksaa sen käynnin ja mä ajattelin ettei mitään hävittävääkään täs enää ole. Oli aika villi juttu! Mä oon yks skeptisimpiä olentoja maan päällä mutta se hihhuli luetteli siinä paikassa koko mun sairaskertomuksen, yllättävän tarkasti. Koko prosessi kesti about puoli tuntia ja mä lähdin sieltä ilma kipuja. Viikko meni niin aloin treenata varovasti. Tätä treeniä on nyt jatkunu about 13 vuotta vaihtelevalla menestyksellä, selkä on ajoittain kipeä mutta se on suora heijastuma omasta fyysisestä kunnosta.

Suosittelen kyllä kokonaisvaltaista fysiikkatreeniä mutta ensin vaan pitää keksiä millä sen kivun saa sille tasolle että voi alkaa kunnolla treenata. Ei muuta ku tsemppiä!
ValaX

#85 • • ValaX
Mä en pystyny jokunen vuosi sitten nukkumaan ilman särkylääkkeitä, kun oli selkä niin romuna. Selän treenaaminen siihen sitten autto. Nyttemmin siitä innostuneena käyn salilla treenaamassa koko kroppaa. Nykyään perinteiset selkäkivut on aika olemattomat...
¡ Previous post about a year ago !
flatstick

#87 • • Edited flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club
Suosittelen jättämään suuren osan lääkärien puoskarointeja eroon ja menemään kunnon kansanparantajalle. http://www.selkasivut.fi/

Kas, Ville olikin jo nimenomaisesti kirjoittanut noista SI-nivelistä.. Mut joo, syynähän on se, että synnytyskanava on aika pieni. Sieltä kun tullaan, menee SI-nivelet vituiks. Ja edellämainitussa linkissä onkin sitten listaa oireista yms.

Itse suosittelen Jouko Holmaa, Lahdessa.

Kaveri muuten takaa sen, että mikäli pidät itses kunnossa ohjeiden mukaan, eivät nivelet mene vituilleen, ts: yksi kerta riittää, jos on kroppa tosi huonossa hapessa, kolme on kuulemma maksimi, kolmen kerran jälkeen on kaikilla ollu paikat kunnossa.

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

Syce

#89 • • Syce

Replying to Selkäkivut ja muut tukielinsairaudet sekä niiden parannus:

yusuplus, 13.11.2009 08:05:
---
flatstick, 13.11.2009 05:33:
Suosittelen jättämään suuren osan lääkärien puoskarointeja eroon ja menemään kunnon kansanparantajalle. http://www.selkasivut.fi/

---

Mä kysyin kerran yheltä osteopaatilta tosta ja sille toi sivusto oli tuttu. Se haukku ton koko homman aika pystyyn.

Niin.. toinen tykkää Irmasta ja toinen Jormasta. Eihän kukaan kehu kuin omia juttuja. Eihän lääkäritkään kiropraktikkaa tunnusta missään muotoa. (tai en tiedä nykypäivästä. kymmenisen vuotta sitten näin kuitenkin oli)
T-Justice

#90 • • T-Justice

yusuplus
Mä kysyin kerran yheltä osteopaatilta tosta ja sille toi sivusto oli tuttu. Se haukku ton koko homman aika pystyyn.

Niinhän kaikki oman alansa edustajat haukkuu toisen alan. Olen kuullut kun Fysiatri haukkuu mm. Ortopedit. Kansanparantaja Fysiatrit jne jne... *hymy*

On tullu käytyä pari kertaa Fysiatrilla ja kerran Kansanparantajalla. Molemmat sai Si:n paikoilleen. Ne ei tosin mulla kauaa pysynyt, mutta nyt alkaa vahvistavien liikkeiden ansiosta pysymään ja saan itse korjattua lievän virheasennon kun siltä tuntuu, kiitos kansanparantajan hoito-ohjeiden joita Fysiatri ei taasen näyttänyt. Kansanparantajan hoito oli kokonaisvaltaisempaa kun taas fysiatri laittaa vaan sen si:n kohilleen ja kassan kautta
Jusuplussa

#91 • • Jusuplussa UG-///
Näinhän se taitaa mennä. Sen ite oon huomannu, että jokaisella tohtorilla on vähän omat juttunsa. Jotkut puhunu ihan höpöhöpö juttuja ja jotkut taas vähän enemmän asiaa. Oli siinä pää pyörällä näiden hermovammojen kanssa, kun kaikki puhuu eri juttuja.

#92 • • ville olen oikeasti ujo

Kaveri muuten takaa sen, että mikäli pidät itses kunnossa ohjeiden mukaan, eivät nivelet mene vituilleen, ts: yksi kerta riittää, jos on kroppa tosi huonossa hapessa, kolme on kuulemma maksimi, kolmen kerran jälkeen on kaikilla ollu paikat kunnossa.

Paskaa puhuu kyllä toi äijä.

Lihasmuisti on järjettömän kova, jos paikat on olleet kipeänä väärässä asennossa 10v, aika harvoin niitä yhdellä tai edes kolmella niksautuksella kuntoon saa. Osaava kiro voi kyllä kääntää niveliä "yli", jolloin vaikutus kestää pidempään, mutta siltikin todella pitkien asentovirheiden korjaamiseen meni esim itsellä muutama kymmnen hoitokertaa. Jos hoitokerrat jättää muutamaan, ongelmat saattaa pysyä poissa pari kk, mutta sen jälkeen ne tulee takaisin.

Siinä toi äijä on oikeassa, että oleellista on kokonaisuus ja muut ohjeet. Jos lihakset on heikossa kunnossa, työergonomia huono ja itsestään ei pidä huolta, voi olla, että hoitoja joutuisi ottamaan lopun elämää. Tämän takia kannattaa pyrkiä lähestymään näitä selkäkipuja monelta suunnalta: hierojalla lihakset kuntoon, kirolla paikat auki, töissä työpiste kuntoon, salilla oikeat harjoitukset ja ylipäätään pitää huolta itsestään. Ainoa huono puoli tässä kaikessa on hinta: mulla meni aika monta sataa euroa ennenkuin pääsin nykytilanteeseen eli voi hyvin seisoa, tanssia tai tehdä työtä paikallaan tunteja ilman, että paikkoja alkaa lainkaan särkeä.
flatstick

#93 • • flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club

ville, 13.11.2009 10:39:
---

Paskaa puhuu kyllä toi äijä.

Lihasmuisti on järjettömän kova, jos paikat on olleet kipeänä väärässä asennossa 10v, aika harvoin niitä yhdellä tai edes kolmella niksautuksella kuntoon saa. Osaava kiro voi kyllä kääntää niveliä "yli", jolloin vaikutus kestää pidempään, mutta siltikin todella pitkien asentovirheiden korjaamiseen meni esim itsellä muutama kymmnen hoitokertaa. Jos hoitokerrat jättää muutamaan, ongelmat saattaa pysyä poissa pari kk, mutta sen jälkeen ne tulee takaisin.

Onks sulle annettu esim ohjeet kuinka itse paukauttaa si-nivelet takas paikoilleen jos lihasmuisti sattuu vetämään ne pois paikoiltaan? :) Äläpä oikeesti puhu ennenkun olet kokeillu :D

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

#94 • • ville olen oikeasti ujo

flatstick, 13.11.2009 11:30:
Onks sulle annettu esim ohjeet kuinka itse paukauttaa si-nivelet takas paikoilleen jos lihasmuisti sattuu vetämään ne pois paikoiltaan? :) Äläpä oikeesti puhu ennenkun olet kokeillu :D

On kyllä joo ohjeita ja toimii hyvin jos / kun nivel on siinä kunnossa, että sen voi oikeasti saada itse auki, aina ei näin ole.

Kannattaa kuitenkin myös muistaa, että SI-nivelen lisäksi selkässä on aika monta muuta nikamaa joista aina moni voi olla jumissa ja kaikkien niksauttaminen vapaaksi itse on aika hankalaa (ja turha niksauttelu myös aika tarpeetonta). SI-nivel ei kuitenkaan ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin :)
rec

#95 • • rec

Syce, 13.11.2009 08:36:
---
yusuplus, 13.11.2009 08:05:
---

---

---

Niin.. toinen tykkää Irmasta ja toinen Jormasta. Eihän kukaan kehu kuin omia juttuja. Eihän lääkäritkään kiropraktikkaa tunnusta missään muotoa. (tai en tiedä nykypäivästä. kymmenisen vuotta sitten näin kuitenkin oli)

"Antenniosaston selkäkirurgispesialisti" kertoi kyllä mulle, et jokainen neuvo joka parantaa mua fyysisesti henk.koht. tasolla on kannattavaa ja suotavaa, että selän lukko ja kipu katoavat.

nimim. jos-tunto-katoo-edes-varpaista-tai-sormenpäistä-on-mentävä-välittömästi-lääkäriin-kuvattaksi