Selkäkivut ja muut tukielinsairaudet sekä niiden parannus

95 posts, 5 pages, 70,740 views

#1 • • Edited ville olen oikeasti ujo
Tuntuu olevan aika nörttiforum tämä, joten varmaan kohtalontovereita iso kasa ...

Mua on vaivannut selkä enemmän tai vähemmän viimeiset kymmenen vuotta. Asiaa on todennäköisesti pahentanut notkoselkä, joka todettiin jo ekalla luokalla.

Ekat pahat oireet oli ekassa kesätyöpaikassa liukuhihnaduunissa, jossa selkää vihloi lapaluiden välistä niin paljon, että töitä oli vaikea tehdä. Nyt viimeiset pari vuotta alaselän kipu on ollut päivittäistä ja viimeiset pari kuukautta niin pahaa, että aamulla en pysty laittamaan sukkia jalkaa niin että taivutan pelkästään selkää alas. En muista milloin olisin pystynyt tanssimaan bileissä yli tuntia ilman särkylääkettä.

Monet lääkärit ja fysioterapeutit sanoo, että selkäkivut kyllä korjaantuu kun harrastaa oikeanlaista liikuntaa, mutta omat kokemukset osoittaa ihan muuta. Mä olen liikkunut koko elämäni aikana aika paljon ja viimeisen reilun vuoden aktiivisesti vahvistanut selkälihaksia. Liikunnasta ei ainakaan omassa tapauksessa ole ollut mitään apua kipuihin.

Eilen aamulla homma alkoi ottaa todenteolla päähän joten aloin etsimään googlesta juttuja. Monissa (huuhaa) paikoissa alaselän kivut yhdistetään Si-niveleen. Pikaisesti katsottuna vaikuttaa siltä, että lääketiede tunnustaa SI-nivelen olemassaolon ja vaikutuksen selkärangan asentoon. Toisaalta lääketiede ei ainakaan yhtenä rintamana tunnusta, että SI-niveltä manipuloimalla (niksauttamalla) saattaa selkäkivut hävitä ja selkärangan asento muuttua.

Tarkemmin sanottuna vaiva SI-nivelessä lähteiden mukaan johtuu siitä, että nivel on venähtänyt paikoiltaan ääriasentoon esimerkiksi tilanteessa, jossa on nostanut esinettä huonossa asennossa. Nivel jumittuu ääriasentoon eli lukkiintuu ja siten aiheuttaa lannerangan vinoutta, minkä usein voi nähdä silmin. Kun olin itse lukenut tästä, menin peilin eteen ja huomasin, että mulla itse asiassa oli snadisti vino lanneranka.

Mitä enemmän juttuja luin, sitä enemmän huomasin, että mulla on aika paljon oireita, jotka saattaa johtua lukkiintuneesta SI-nivelestä. Soitin sitten eilen kiropraktikolle eli ns. selkäniksauttajalle. Sain ajan samalle samalle päivälle. Tein pari kumarrusta ja kiropraktikko tunnusteli alaselkää. Syy selkäkipuihin oli häneen mukaansa vasemmalta puolelta lukkiintunut Si-nivel. Eilinen käsittely kesti 15min, sinä aikana kiropraktikko niksautti alaselkää molempiin suuntiin.

Niksautuksen jälkeen mulla hävisi kivut kokonaan. Eteentaivutus suorilla jaloilla sai ehkä pari senttiä lisää pituutta. Vaikea sanoa suoristuiko ryhti, mutta ainakin siltä se tuntuu. Tänään sängystä nousin ekaa kertaa pitkään aikaan ilman, että selkää särki. Kiropraktikon mukaan vielä pitäisi toinen kerta käydä, sillä lihakset tuppaa vetämään nivelen samaan asentoon missä se oli aiemmin. Kun muutaman kerran naksauttaa paikat auki ja samaan aikaan harjoittaa lihaksia niin lopputuloksena pitäisi olla kivuton selkä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko täällä jengiä joilla on selkäkipuja, jotka on käyneet lääkärissä, mutta eivät ole saaneet mitään muuta apua kuin särkylääkkeitä ja kehotusta liikkua? Onko jengi saanut parannettua pitkäaikaisia selkäkipuja mitenkään muuten kun niksauttamalla?

Mä en suoraan sanottuna tiedä, johtuiko mun selkäkivut vain ja ainostaan lukkiutuneesta SI-nivelestä. Ainoa minkä tiedän, että kivut hävisi yksinkertaisella niksautuksella ja siitä syystä ajattelin kokeilla niksautusta uudelleen. Mulla on myös varattua aika tukielinlääkärille ensi vuoden alkuun ja mielenkiinnolla odotan hänen mielipidettään asiasta.

HUOM: jos joku menee niksauttamaan selkää, niin kannattaa kysellä niksauttajan koulutusta ja kokemusta. Osaamaton niksauttaja onnistuu varmasti pahentamaan tilannetta, pahimmassa tapauksessa aiheuttamaan pysyvän vamman
Jaques

#2 • • Jaques HUGC / So Nice!
Kun luin sun vaivoista tuli heti mieleen et sun pitäs mennä niksauttajalle mut niinhän sä teit!! Itellä selkä on aina ollut hyvin vahva koska olen mieltyny nostelemaan raskaita juttuja pienestä asti. Tämän takia selkälihaksetkin ovat suht jämäkät ja kookkaat ja saattavat joskus jumiutua, ei kramppiin mut jännittyneeseen tilaan. Vielä ei ole tarvinu ruksauttajan apua koska olen itse oppinut hyviä liikkeitä "ruksauttamaan" ja venyttämään selän eri osia.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

pirpeli

#3 • • pirpeli
Mun pitäs lisätä liikuntaa, koska mulla on ihan vaan sen puutteesta selkä ja hartiat rikki. Istumisasento on perinteinen lysy, missä sitten istunkaan. Nuorisotiedotuksessa selkävaivat vaan paheni, kun tuli istuttua monta tuntia putkeen väärässä asennossa. Nyt on sitten oikealla alhaalla tuolla kankun ja alaselän liittymäkohdassa jotain poissa tolaltaan. Koko oikea jalka puutuu välillä ja kivuttoman asennon löytymiseen mm. nukkumaan mennessä menee aikaa.

Samoin pääkivut vaivaa, syynä niskan ja hartioiden lihasten kivikovuus. Samoin pääkallonpohjan lihakset on kaputt. Siihenkin auttas se liikunta, mutta koitapa liikkua kun sattuu niin paljon. Pitäs mennä hierottamaan/tekemään jotain ensin, jotta ne irtois ja sitte sitä liikuntaa. Niin niin, ajan ja rahan puutetta, eli suoraan sanottuna oon laiska p***a. :/

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Joli

#4 • • Joli Mean Little Pony
Itsellä meni selkä nimenomaan urheillessa nuorempana. Vikaa oli jo tosin jo valmiiksi, mutta treenatessa se vain pahentui. Nyt tilanne on se, että toinen selkärankaa tukevista pitkistä lihaksista on jatkuvasti krampissa ja alaselkäkivut arkipäivää. Hierojalla olen käynyt, mutta niksauttajalle en ole uskaltautunut. Tällä hetkellä kivut häiritsevät kuitenkin "vain" nukkumaan mennessä.

Ongelmana on juuri, että sen niksauttajan pitäisi osata hommansa.
#5 • • emppu Guest
kävin tossa vähä aika sit näyttääs koipee fysioterapeutil. löyty muutaki kivaa sit siihen päälle. selästä nikamat L 2,3 ja 4 täysin juntturas. runnottiin ne auki ja viikon pääst ku menin ni olivat taas juntturas. jotenki tuo selän liikkuvuus on kökköä joten sain keppijumppareeniä jol pitäs tuo selän liikkuvuus taas korjaantua*jiihaa**igor*
hemuz

#6 • • hemuz kätevä emäntä

emppu, 14.12.2006 10:19:
kävin tossa vähä aika sit näyttääs koipee fysioterapeutil. löyty muutaki kivaa sit siihen päälle. selästä nikamat L 2,3 ja 4 täysin juntturas. runnottiin ne auki ja viikon pääst ku menin ni olivat taas juntturas. jotenki tuo selän liikkuvuus on kökköä joten sain keppijumppareeniä jol pitäs tuo selän liikkuvuus taas korjaantua*jiihaa**igor*

Joo mulle kans ehottivat keppijumppaa ja sauvakävelyy *piis*
#7 • • Edited Norb Guest
Jos tekee istumaduunia niin kannattaa hommaa sellanen satulatuoli. Siinä kun ei pysty istumaan lysyssä, mikä helposti tapahtuu tavallisessa toimistotuolissa.
Mulla on todettu skolioosi eli vino selkäranka, mut mua se ei ole kauheesti vaivannu. Lääkärit on suositellu mulle uimista.
#8 • • Edited ALIEN Guest
Jumppapallo on erinomainen istumista varten selän kannalta esim. kotona kun kuitenkin vietätte tunteja päivässä netin ääressä. Saksassakin ovat jo jonkin aikaa toimistoissa ja yleensäkin istumatyötä tekevien hyvänä ergonomisena vaihtoehtona. Toivottavasti kohta täälläkin satulatuolien ohella :)

Puntilla kävijät: älkää laiminlyökö tukilihaksia! Niin juuri niitä näkymättömiä pieniä mitkä ei kasvata egoanne, mutta auttaa teitä kestämään. Monet kuntosalit näyttäis jo pitävän sisällään sen verran hyviä personal trainereita et he voivat neuvoa aika hyviä perus pikku liikkeitä mitkä auttavat. Liikkeitä mitä kannattaa tehdä vaikka ei olisikaan selkä tai muitakaan fyysisiä vaivoja.
peepe

#9 • • peepe

Norb, 14.12.2006 10:22:
Mulla on todettu skolioosi eli vino selkäranka, mut mua se ei ole kauheesti vaivannu. Lääkärit on suositellu mulle uimista.

Sama juttu, mulla on myös skolioosi. Ehkä jotain pientä vaivaa on ollut, esim jos kauan seisoo tai tanssii, niin tulee selkä kipeeks. Ei onneks mitään sen pahempaa.
#10 • • ALIEN Guest

ville, 14.12.2006 09:52:
HUOM: jos joku menee niksauttamaan selkää, niin kannattaa kysellä niksauttajan koulutusta ja kokemusta. Osaamaton niksauttaja onnistuu varmasti pahentamaan tilannetta, pahimmassa tapauksessa aiheuttamaan pysyvän vamman

gobbe

#11 • • gobbe skenekuva
Itse olen kärsinyt reilut pari vuotta jo päivittäisestä niskasärystä. Ongelmana juontanee juurensa siihen että pari vuotta sitten oli tosi surkea ergonomia duunissa, siellä kun istui sen 12h niin ei ihmekkään että paikat meni rikki. Nyt sitten niitetään sitä satoa mitä silloin tuli kylvettyä. Käyn hierojalla mutta pitäisi käydä useammin jotta saisi paikat auki. Olen yrittänyt kuntosalia, nyrkkeilyä, kaikkea erilaista keppi ja heppiliikuntaa mutta tuloksetta. Kävin jopa fysikaalisessa hoidossa viime keväänä, sekään ei auttanut kuin hetkellisesti.

Normaalisti hieronnan jälkeen on n. 1-2h ihan ok olo ja sitten särky palaa, lääkärit antaisivat vain korjaukseen jotain lihas relaksantteja joita ei nappaa syödä loppu elämää. Mulla on siis hartiat ja selkä aika jumissa, täysin huonon istuma-asennon tuottamana.

Jos jollain on jotain hyviä vinkkejä vielä niin otetaan vastaan. Niinjoo, ja akupunktiotakin olen jo kokeillut :-)

--
Jussi Jii | skenekuva - musiikkitapahtumat kuvina

Verano

#12 • • Verano Merituuli
Selkäkivut on tuttuja täälläkin..

Tota kipuhistoriaa sen verran, että viime vuosituhannen puolella olin useamman vuoden seisomatyössä. Siellä alkoi sitten tuo oikean pakaran ja takareiden kipu joka yltyi välillä tosi pahaksi. Oikean käden jännetupit tulehtui myös ja ranteet on mulla olleet siitä lähtien arka kohta. Olen viimeset puoltoista vuotta käyttänyt aina näppiksellä ollessani tennisfroteeta ranteissa. Auttaa tosi hyvin, ilman näitä alkaa ranteita heti särkeä. Lisäksi ihan liiankin tutuiksi ovat tulleet hartiavaivat. Varsinkin päätetyöskentelyssä oikea hartia on ollut hirmusella koetuksella.

Itse selkään. Alaselkä on aiheuttanut ongelmia varhaisesta teini-iästä asti vähintään. Alaselässä on notkoa, joten maatessa kaari jää liian korkeaksi, mikä vaikkapa vatsalihasliikkeitä makuulta tehtäessä ei ole se optimaalisin juttu. Alaselän lihaksia pitäisi vahvistaa lisää ehdottomasti. Kun bileissä innostuu tanssimaan pitkään hypellen tietyllä tavalla alaselkä kiittää säryllä, samoin käy eräissä muissa aktiviteeteissä kun selkä on notkolla.

Alaselkä on useamman kerran jumahtanut äkillisesti noidannuolen aka lumbagon iskiessä. Niskalle on käynyt sama, tosin ei niin usein kuin selälle. Lääkärillä on käyty ja särkylääkkeitä ja lihasrelaksantteja syöty. Aikoinaan vyöhyketerapeutti (menin faijan peruutusajalle) naksautti tosta "keskiselästä" neljä nikamaa.

Nyt on tilanne alaselän kanssa parempi tätä istumatyötä tehdessä. Tää johtuu pääasiassa siitä, että otin n. vuosi sitten käyttöön tuolin, jossa ei ole selkänojaa ja jossa sääriä nojataan tukea vasten. Tätä, satulatuolia tai ns. keinutuolia kannattaa ehdottomasti kokeilla! Samoin RollerMousea saan kiittää paljosta. Tuo oikea hartia oli mennyt todella pahaksi, mutta kuin sain sen tilanne muuttui täysin, aivan loistavaa. Joskus tulee vähän särkyä, mutta se on hyvin pientä siihen verrattuna mitä on tullut koettua. (RollerMouse on siis "hiiri" (tanko, myös matto on olemassa) joka on tuossa näppäimistön edessä, jolloin kättä ei tarvitse pitää tuolla sivussa hiirellä.)

Koskapa mulla noita kaikenlaisia vaivoja on ollut, työfysioterapeutti halusi, että menisin reumaverikokeeseen. Äidillä kun vielä todettiin reuma juuri aiemmin. Reumaa ei onneksi löytynyt, mutta löytyi eräs antigeeni, jonka kantajilla on satakertainen riski sairastua selkärankareumaan verrattuna niihin joilla tätä antigeenia ei ole. Myös nivelrikko ja psoriasis ovat listalla. Jäädään odottelemaan mitä tapahtuu noitten suhteen.
Sallakat

#13 • • Sallakat jungle, baby !
mua on kiinnostanut pilates sen takia että saisi vahvistettua niitä piilossa olevia lihaksia. Olen nähnyt mitä pilates "tekee" ihmiselle. Yksikin koulututtu sai todella kauniin ryhdin ja hoikemman ulkomuodon käytyään vuoden pilateksessa.

Mulla on viimeiset 10 vuotta vaivannut selkä/hartiat/niska. Sen jälkeen kun törmyytin pyörällä bussia päin ja sain kallonpohjan murtuman, on niskat oireillut koko ajan. Niskoista se jatkuu hartioihin. Hartioista rintarankaan. Sitten notkoselkä tulee hyvin tuolta rintarankaa vasten. Mä aloin pari vuotta sitten muutaman vuoden tauon jälkeen käymään taas fysioterapeutilla. Jossain siinä välissä oli muutama kerta hierojalla, mutta se ei osannut tehdä mitään mikä olisi auttanut, tietotaitoa ei ollut tarpeeksi.

Aloitin pari vuotta sitten naprapaatti-käynnillä koska tuntui että jokaisen selkänikaman pitäisi naksahtaa että olisi parempi olo. Kun ne aukaistiin niin tulihan siitä parempi olo.
Olin samoihin aikoihin aloittanut salilla käynnit. salilla käynnit pahensi hartia/selkäseudun ongelmia ja pää/hartiasärky oli jatkuvaa. Parina päivänä kun mua ei särkenytkään päätä ja hartioita niin ajattelin, että hittolainen, nyt on tosi paha jumi ja tehtävä jotain. Fysioterapia auttaa. Mulla on hyvä fysioterapeutti, hän on opiskellut vyöhyketerapiaa, lymfahoitoja, intialaista päähierontaa ja tietty fysiota myös. Se aukaisee paikat ja saa kuona-aineet liikkeelle. pitää juoda joka 45 minuutin session jälkeen paljon vettä, jotta kuona-aineet saa poistumaan reippaasti. Jokaisen session jälkeen saan myös intialaista päähierontaa jonkun reilu 5 minuutin setin. Se on upeaa. Suosittelen kaikille.

Teen suurimmaksi osaksi työtä tietokoneella (tuotannon suunnitteluvaiheessa) enkä todellakaan aina istu oikein. Pöytä on liian matala, tuoli liian mukava *poks* Muutamme keväällä, joten olen laskeskellut siinä vaiheessa hankkivani korkeamman pöydän ja satula-tuolin. Työasento on eriarvoisen tärkeä.

Salilla käydessäni huomasin kuinka aloin istumaan paljon ryhdikkäämmin. Nyt kun en ole "päässyt" salille kesän jälkeen on ryhti lässähtänyt taas.

Kaikkein paras lääke omiin tukielin vaivoihin on fysioterapeutti ja sali yhdessä.
Verano

#14 • • Edited Verano Merituuli
Tässä vielä kuvat tuosta polvitukituolista sekä rollermousesta. Jeesanneet todella paljon *joo*
Freja

#15 • • Edited Freja Sihteeri
Itselläni huomattiin jo ala-asteella hieman vajaa 10 asteen skolioosi, joka näkyykin aika helposti, että toinen hartia on hiukan alempana kuin toinen.

Kovimpana vaivana itselläni on tuo hartia-niskaseutu, joka on _ihan aina_ kipeänä. Niskan/selkärangan "se yks kohta" (no hemmetti ku ei sytytä mikskä sitä sanotaan) näyttää nätisti sanottuna korppikotkamaiselta, joka aina sillon tällöin oireilee. Tähän olisi pieniä liikkeitä, millä sitä saisi hieman pienemmäksi, mutta sen liikkeen tekeminen sattuu niin paljon, että on jäänyt aika vähäiselle. Pitäisi maata sängyn reunalla vatsallaan siten, että niska ja pää olisivat ulkopuolella. Siitä sitten tasaisissa sarjoissa pitäisi päätä nostaa ylös, että katse on kuitenkin koko ajan alas päin. Eli tavallaan "suoristaa" niskaa.

Hartiakivut alkoivat vaivaamaan kun lopetin jalkapalloilun ja menin töihin. Erinäisiä ravintolahommia tehdessä ja väärällä tyylillä 35 kilon tankkeja nostellessa ei ne kivut ainakaan helpottuneet.

Joskus kivut ovat niin pahoja, etten pysty nostamaan käsiä ylös. Lapaluut ovat ihan jumissa, ja kättä pyörittämällä ne rutisevat kivasti. Kipu on vihlovaa lapaluiden välisellä alueella, ja hartioissa jomottavaa.

Viikko sitten kävin lääkärillä ja sain vihdoin asioita hieman eteenpäin. Viimeisen vuoden ajan olin "päässyt" sellaisille lääkäreille, jotka eivät edes koskeneet hartioihini, vaan kirjoittivat suoraan kuukauden reseptin lihasrelaxantteja sekä 10 päivän tulehduskipulääkekuurin. Sen 10 päivää olikin ihan hyvä olo, mutta siihen se loppuikin. Viimeisin lääkäri sen sijaan paineli hartioitani, väänteli niskaani sun muuta. En saanut yhtään reseptiä mukaani, vaan lähetteen fysioterapiaan. Siellä pääsen ehkä hieman kuntouttamaan itseäni, ja opin ehkä mitä tehdä ja mitä ei.

Myös liikuntaa hartiaseudulla minun täytyisi lisätä, ja siihen ei pelkkä lenkkeily riitä. Pitäisi ottaa sauvakävelykepit kaveriksi, että hartiat liikkuisivat. Muita vaihtoehtoja, mitä minulle annettiin, oli aerobic yms., sekä uinti. Uinti olisi paras mahdollinen, mutta herkällä, atooppisella iholla se ei ole itselleni paras vaihtoehto.

Yksi asia, mikä myös lisää hartia- ja niskakivun aiheuttamaa päänsärkyäni, on hampaiden pureminen yhteen. Olin yllättynyt, kuinka paljon tuollainenkin pieni asia voi vaikuttaa. Tähän ongelmaan sain käskyn mennä hammaslääkärille, jotta saisin sellaiset öisin pidettävät purentakiskot tms. Se kuulemma helpottaa myös suuresti!
Kunhan olen tuonne fysioterapiaan päässyt, niin voin kirjoitella hieman lisää vinkkejä miten ehkäistä kuvailemiani kipuja.

Yks vinkki heti aluks: Älkää ruvetko tarjoilijaks jos on vino selkä jo valmiiks.

edit. en jaksanut itekään lukea tommosta pötkökirjoitusta.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Verano

#16 • • Verano Merituuli
Jaa tässä tuoli erikseen..
#17 • • Taika Guest

Verano, 14.12.2006 11:03:
Nyt on tilanne alaselän kanssa parempi tätä istumatyötä tehdessä. Tää johtuu pääasiassa siitä, että otin n. vuosi sitten käyttöön tuolin, jossa ei ole selkänojaa ja jossa sääriä nojataan tukea vasten. Tätä, satulatuolia tai ns. keinutuolia kannattaa ehdottomasti kokeilla!

mulla toi ns. satulatuoli aiheuttaa vain kipua sääriin sekä polviin*uuh*
parin viikon kituuttelun jälkeen kyseisen tuolin kanssa vaihdoin takaisin ihan normi toimistotuoliin, työterveyshoitajan kanssa katsottiin säädöt kohdilleen eikä alaselkäkipuja juurikaan tän syksyn aikana ole ollut.

tosin vieläkin havahdun liian usein kesken työpäivän siihen, että istun tuolissa täysin "väärin" - vuosien aikana kehkeytynyt huono tapa istua "lysyssä" ei ihan heti taida poistua*justjoo*
Jusna666

#18 • • Jusna666 Diablo
Harrastakaa liikuntaa, liikkukaa ihmiset.. Tervehenkinen säännöllinen liikunta on paras lääke ennaltaehkäsemään tämmösiä.

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Verano

#20 • • Verano Merituuli

Taika, 14.12.2006 11:18:
---
Verano, 14.12.2006 11:03:
Nyt on tilanne alaselän kanssa parempi tätä istumatyötä tehdessä. Tää johtuu pääasiassa siitä, että otin n. vuosi sitten käyttöön tuolin, jossa ei ole selkänojaa ja jossa sääriä nojataan tukea vasten. Tätä, satulatuolia tai ns. keinutuolia kannattaa ehdottomasti kokeilla!

---

mulla toi ns. satulatuoli aiheuttaa vain kipua sääriin sekä polviin*uuh*
parin viikon kituuttelun jälkeen kyseisen tuolin kanssa vaihdoin takaisin ihan normi toimistotuoliin, työterveyshoitajan kanssa katsottiin säädöt kohdilleen eikä alaselkäkipuja juurikaan tän syksyn aikana ole ollut.

Mä kokeilin ekaks satulatuolia, mut ei siinä voinut istua kahta tuntia kauempaa. Tuo polvitukituoli tuossa kuvassa taas on todella pop.