Annakins, 7.12.2006 16:32:
No kato mä ymmärsin eka, että sä haikailit suoraa demokratiaa, mut sit kävin lukee noi sun viestit uudestaan ja tajusin et puhuitkin edustuksellisesta demokratiasta ( meitsin sisälukutaidolle).
Itse asiassa haikailenkin, mutta se on vielä enemmän utopiaa, johon ei ehkä koskaan ole mahdollisuuksia. Haluan kuitenkin uskoa, että ihmisen sosiaalinen evoluutio mahdollistaa todellisen demokratian. Ainakin joskus.
Periaatteessa tossa on musta paljon hyvääkin, mutta mutta. En ole esim. varma siitä, kuinka järkevää liittovaltiomalli olisi Suomen kokoiselle (väkiluvun perusteella siis) maalle, se kuitenkin tietyissä määrin aiheuttaisi päällekkäisiä valtarakenteita (ja ehkäpä lisää byrokratiaa), joka taas lisää kustannuksia.
No ainakin Itävallassa liittovaltiomalli ymmärtääkseni toimii. Onhan siellä toki kahdeksan miljoonaa ihmistä, mutta en usko kolmen miljoonan ihmisen eron olevan este Suomen liittotasavallan toimivuudelle. Suomi on toki runsaasti laajempi ja harvaan asutumpi maa kuin Itävalta. Australia on myös suuri maa, joka on liittovaltio. Australiassa väentiheys on vieläkin pienempi kuin Suomessa ja hyvin siellä näyttäisi toimivan tuo liittovaltiomalli.
Minä näkisin, että Suomen liittovaltiossa osavaltiot voisivat huolehtia terveydenhuollosta, koulutuksesta, julkisesta liikenteestä, poliisista, oikeusistuimista, infrastruktuurista ja julkisesta hallinnosta. Kunnat voisivat huolehtia paikallisesta päätäntövallasta. Liittovaltio huolehtisi puolustusvoimista, krp:stä, supo:sta, liikkuvasta poliisista, rajavartiolaitoksesta ja korkeimmasta oikeustasteesta.
Mä taas en haluaisi lakkauttaa presidentin virkaa. Tai jos se lakkautetaan, niin sit kansalla pitäis olla enemmän sanomista pääministerivalinnassa. Tohon pääministerin virkakausien rajoittamiseen yhdyn täysin.
Pääministeri olisi lainvoimalla suoraan suurimman puolueen puheenjohtaja. Lisäksi voitaisiin laajentaa kansanäänestystä sellaiseksi, että sen voi pitää kaikesta mistä eduskunta päättää (Sveitsin malliin). Näin kansa voisi vaikuttaa siihen kuka tulee pääministeriksi.
Aina pitäisi pyrkiä parempaan ja vaatia enemmän, valitettavasti vaan usein sen parhaimman vaihtoehdon toteuttaminen on käytännöllisesti mahdotonta.
Kah, tuo, josta mistä olen puhunut voisi olla ehkä jopa toteuttamiskelpoinen. Kaikkein eniten haluaisin sellaista maailmaa, jossa ei olisi valtioita eikä sotia ja kaikilla olisi kiva olla. Ei ollut tapahtumassa ainakaan vähään aikaan. Ehkei koskaan.