Referenssikoodit linkeissä

62 posts, 4 pages, 11,415 views

Apo

Posts: 1,574

#41 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
Pikkaisen tiivistäen: Mainokset erottaa mediasta jolloin ne on helpompi ohittaa (jos haluaa), viraalimarkkinointia ei.

Muistaakseni sanomalehdissä ei voi ostaa uutistilaa mainoksille vaan sinne pitää lisätä näkyvään paikkaan että "Mainos". Perusteet tälläiseen linjanvetoon todennäköisesti samat kuin tässä keskustelussakin esilletulleet mielipiteet.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#42 • • Jussi Soro choon!

MfLI, 1.12.2006 13:38:
Ajattelen, että olet markkinointikanavasi valinnut melko konservatiivi, mutta kirjoitustyylistäsi päätellen myös erittäin nuori henkilö, jolla on paljon energiaa.


Kiitos luonneanalyysista!

Ihan vähän meni metsään, enkä muutenkaan tajua että miten se liittyy koko asiaan, mutta kiitos kuitenkin!

T: Hiukan alle kolmekymppinen, suhteellisen väsynyt eikä niin konservatiivinenkaan.
Tapi

Posts: 1,437

#43 • • Edited Tapi Dreamstate

MfLI, 1.12.2006 13:38:
Ajattelen, että olet markkinointikanavasi valinnut melko konservatiivi, mutta kirjoitustyylistäsi päätellen myös erittäin nuori henkilö, jolla on paljon energiaa.


ohrly.jpg
Okei, sulla kesti kolme sivua tajuta miksi käyttämäsi mainontakeinot eivät oo hyväksyttäviä. Kun tämän ehkä vihdoin tajuat, niin rupeat heittämään toimintasi arvostelijoista tämän kaltaisia viiltäviä analyyseja. Kliffaa hei!
akir0

Posts: 2,554

#44 • • akir0 idleRPG champion 2009

MfLI, 1.12.2006 13:44:
---
Itse taas ajattelen, että yhteisössä sisällöntuottajat ovat kollektivisesti vähintään yhtä tärkeitä kuin ylläpitäjä, joten ideaalia on kanavoida osuuksia kohtuudella kaikille sidosrynmille (ei- en ole sosialisti, paino siis sanalla kohtuudella. Mielellään mahdollisimman optimaalissa suhteessa panokseen).



Olen samaa mieltä, mutta miksi sitä osuuksien kanavointia sisällöntuottajille ei voisi tehdä ihan perinteisin, ei läpinäkyvin keinoin. Miksei se herran sisällöntuottaja voi laittaa sitä banneria sinne sivulle? Miksi se pitää yrittää väkisin muiluttaa oikean informaation sisälle.

Viral Marketingin ongelmaksi mä näen nimenomaan sen, että se vääristää oikeaa informaatiota. Täällä olis tosi mielenkiintoisia keskusteluja, jos joka helevetin postauksessa olis referenssilinkki johonkin palveluun, joka etäisesti liittyy keskusteluun ja on "mun mielestä jees, käykää ihmeessä kokeilee".
Jussi Soro

Posts: 6,385

#45 • • Jussi Soro choon!

Maailman paras Tapi, 1.12.2006 13:49:
Okei, sulla kesti kolme sivua tajuta miksi käyttämäsi mainontakeinot eivät oo hyväksyttäviä. Kun tämän ehkä vihdoin tajuat, niin rupeat heittämään toimintasi arvostelijoista tämän kaltaisia viiltäviä analyyseja. Kliffaa hei!


Miten niin kesti tajuta? Mun mielestä tässä ei oo tajuttu vielä yhtään mitään, vaan siirryttiin päättelemään mut konservatiiviks kun en tajua tätä "luovaa markkinointia".

Luova markkinointi kuulostaa muuten hiukan samalta kuin luova kirjanpito. Kumpaakin yhdistää se, että ne on (luova markkinointi tosin vain osittain) jopa laissakin kielletty.

Eipä siinä, kai mä sit vaan oon turhan konservatiivinen ymmärtääkseni et viraalimarkkinointi on "teh hot shit".
Garo

Posts: 446

#46 • • Garo #jake

Garo, 29.11.2006 16:03:
...Ei siinä mitään, mutta on mielestäni törkeätä, että samalla vielä yrität haalia itsellesi Second Lifessä "Resident Referral" -ohjelman avulla itsellesi rahanarvoisia krediittejä.
...
Mielestäni aika törkeää.

- Garo
---

Ihmettelen tässä mikä tekee em. kirjoittajien ajattelemalla tavalla referenssikoodien käyttämisestä törkeää?


Hyvä MfLI:

Katson velvollisuudekseni selventää alkuperäistä postaustani, mistä tämä keskustelu on osittain lähtenyt liikkeelle.

Tässä listattuna seikkoja, jotka vetivät minulla herneen nenään alkuperäisessä postauksessasi, MfLI, SoundChilds V2 -threadissa:

1) Threadi keskittyi sinun uuden sivustosi, SoundChilds V2:n mainostukseen ja palautteen pyytämiseen. Tässä ei vielä ole mitään vikaa, varsinkin kun reilusti pyydät palautetta.

2) Mainitsit toisesta konseptista (Second Life), josta olet kovasti kiinnostunut ja postaat linkin tähän sivustoon. Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen, että tämä on jokin sinun uusi oma konseptisi, jota haluat mainostaa muille. Tässäkään ei olisi vielä mitään vikaa, jos se olisi sinun oma juttusi.

Mutta:
Koska kyseessä ei ollut sinun oma konsepti, vaikka annoit (ainakin minulle) sellaisen mielikuvan, alkoivat asiat menemään väärille poluille ja pahasti. Herätit minun kiinnostuksen (muodossa "mitäköhän MfLI on nyt keksinyt?") ja sait minut klikkaamaan linkkiä. Välittömästi Second Lifen sivustolle pääsyni jälkeen, ymmärsin erinäisistä asioista, ettei kyseessä ole sinun tuotoksesi, joten koin tulleeni huijatuksi, tai ainakin ymmärtäneeksi sinua väärin.

Toisella henkäyksellä, kun tajusin, että perässä on kovasti referer linkkiä muistuttava tunniste, aloin etsiä SL3D:n sivuilta viitettä, mitä sinä tästä hyödyt (koska, ei millään pahalla, mutta se persoona, jonka olen oppinut sinusta ymmärtämään tämän foorumin perusteella, antoi kovat viitteet, että tavoittelet tällä linkillä jotakin henkilökohtaista hyötyä) ja selvitettyäni tämän, herne meni nenään.

Lopuksi, kuin pisteenä i:n päälle, olit muotoillut SL3D:n mainostuksen paremmin alkuperäiseen threadiin sopivaksi (tämä voi tarjota tosi mielenkiintoisia ideoita esim tuottajille, taiteilijoille ja promoottoreille), jotta se ei hyppäisi niin pahasti silmään ja olisi helpommin "hyväksyttävissä" (eli käyttäjät eivät tajuaisi niin helposti kyseessä olevan viral-mainostus). Tämä vahvisti minun huijatuksi tulemisen kokemusta ja että sinä tavoittelet tässä ainoastaan omaa henkilökohtaista rahallista etua, sekä työnsi hernettä syvemmälle nenään. Varsinkin kun itse en nähnyt mitään tehokasta tapaa miten SL3D:tä voisi hyödyntää kuvaamallasi tavalla.

Toivottavasti tämä selkeyttää sinulle omia näkemyksiäni miksi reagoin niin voimakkaasti em. referer linkkiin.

Aivan toinen asia olisi ollut, jos olisit selkeästi maininnut kyseessä olevan mainos ja vielä parempi, jos olisit sijoittanut tämän signatureesi (jonne myös maininta että kyseessä on mainos tjsp). Signature mielletään keskustelun ulkopuoliseksi osaksi ja foorumin lukijat ymmärtävät, ettei signaturessa oleva teksti liity mitenkään keskusteluun, joten sen häiriövaikutus on huomattavasti pienempi.

- Garo
Apo

Posts: 1,574

#47 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Garo, 1.12.2006 14:40:
Lopuksi, kuin pisteenä i:n päälle, olit muotoillut SL3D:n mainostuksen paremmin alkuperäiseen threadiin sopivaksi (tämä voi tarjota tosi mielenkiintoisia ideoita esim tuottajille, taiteilijoille ja promoottoreille), jotta se ei hyppäisi niin pahasti silmään ja olisi helpommin "hyväksyttävissä" (eli käyttäjät eivät tajuaisi niin helposti kyseessä olevan viral-mainostus).
...
Varsinkin kun itse en nähnyt mitään tehokasta tapaa miten SL3D:tä voisi hyödyntää kuvaamallasi tavalla.



SL tarjoaahan käsittääkseni välineet erilaisen sisällön viemiseen sinne pelimaailmaan muiden nähtäväksi, joten ainakin tuottajille ja taiteilijoille on siellä jonkinlainen mahdollisuus tuoda itseään esille. Promoottereille (lue mainostajille) siellä on yhtälaisesti välineet.

Valitettavasti suurin osa artikkeleista mitä siitä olen nähnyt tuntuvat viittaavan siihen että meno on rankempaa kuin turkkilaisessa laukkukaupassa. Niillä jotka ovat panostaneet siihen rahallisesti tuntuu olevan kova tarve esitellä sitä ympäriinsä ja työntää sen kautta (virtuaali)krääsää tarjolle jos joku sattuisi vaikka ostamaan.

Toisaalta, kyllä sieltä varmaan löytää kaikkea jännää, esim -> http://www.somethingawful.com/index.php?a=4206 (referer-vapaa linkki).
yana

Posts: 877

#48 • • Edited yana That Rules from the Centre of the Ultraworld
threadin aloittanut nimimerkki MiLF on kylla ansainnut selkeasti Paivan Progress -palkinnon.

annetaanko kunnon aplodit


kehases nyt viela miten hienoa on esimerkiksi markkinointi tukholmassa niin asemoidut paremmin jatkosarjaan
MfLI

Posts: 502

#49 • • MfLI www.SoundChilds.net

JussiS, 1.12.2006 14:08:
---
Maailman paras Tapi, 1.12.2006 13:49:
Okei, sulla kesti kolme sivua tajuta miksi käyttämäsi mainontakeinot eivät oo hyväksyttäviä. Kun tämän ehkä vihdoin tajuat, niin rupeat heittämään toimintasi arvostelijoista tämän kaltaisia viiltäviä analyyseja. Kliffaa hei!

---

Miten niin kesti tajuta? Mun mielestä tässä ei oo tajuttu vielä yhtään mitään, vaan siirryttiin päättelemään mut konservatiiviks kun en tajua tätä "luovaa markkinointia".

Luova markkinointi kuulostaa muuten hiukan samalta kuin luova kirjanpito. Kumpaakin yhdistää se, että ne on (luova markkinointi tosin vain osittain) jopa laissakin kielletty.

Eipä siinä, kai mä sit vaan oon turhan konservatiivinen ymmärtääkseni et viraalimarkkinointi on "teh hot shit".



JussiS, 1.12.2006 13:48:
---
MfLI, 1.12.2006 13:38:
Ajattelen, että olet markkinointikanavasi valinnut melko konservatiivi, mutta kirjoitustyylistäsi päätellen myös erittäin nuori henkilö, jolla on paljon energiaa.
---

Kiitos luonneanalyysista!

Ihan vähän meni metsään, enkä muutenkaan tajua että miten se liittyy koko asiaan, mutta kiitos kuitenkin!

T: Hiukan alle kolmekymppinen, suhteellisen väsynyt eikä niin konservatiivinenkaan.



Menee jo aika OT:ksi, mutta vastaan nyt kuitenkin, koska näin avoimesti hyökkäämistäsi jatkat. En lukemani perusteella enää lainkaan ihmettele ettet ymmärrä, joten täsmennän koska perusteena kuitenkin ovat tämänkin threadin viestisi:
Siis tässäkin (niinkuin lähes aina kun viestisi täällä ovat silmiini osuneet – luojan kiitos eivät usein lukuunottamiatta omia postauksiani, joihin aina ilmestyt touhuamaan) threadissa kirjoittamasi perusteella vaikutat mielestäni korkeintaan keskinkertaiselta, konservatiivilta ja jopa erittäin ahdasmieliseltä ajattelijalta. Lisäksi vaikutat henkisesti täysin kypsymättömältä tyypiltä, jonka purkautumiskanava ilmeisesti on messuta tällaisilla palstoilla omista kapeakatseisista _totuuksistaan_ pontenaan avoimet alatyylisyydet ja solvaukset.

Niinkuin tässäkin threadissa toistuvasti:

JussiS, 1.12.2006 12:25:
---
Mä väitän että sä oot vaan niin saatanan tyhmä ja moraaliton...

Tällaisille ihmisille mä toivon lähinnä kuolemaa.

edit: editoitu moderaattorin pyynnöstä selkeämmäksi viimeinen lause.



JussiS, 1.12.2006 13:25:
---
Etkö sä nyt saatanan palikka jo tajua?



Siispä... Ole hyvä analyysini jatko-osasta. Toivottavasti oli mukavaa luettavaa. Omasta näkemyksestäsi itsesi suhteen voi puolestani kirjoittaa ihan mitä haluat. Se ei todellakaan vaikuta minun näkemykseeni sinusta.
sts

Posts: 7,969

#50 • • sts Sama pyynti aitta!
Tommonen referenssikoodi kikkailu tunnetaan paremmalla nimellä PHISING joka ei ole mitenkään hyvien tapojen mukaista, mm. IE7:n phising filtteri ei tykkää tuosta sinun linkistäsi yhtään.
Tapi

Posts: 1,437

#51 • • Tapi Dreamstate

MfLI, 2.12.2006 07:15:
Siis tässäkin (niinkuin lähes aina kun viestisi täällä ovat silmiini osuneet – luojan kiitos eivät usein lukuunottamiatta omia postauksiani, joihin aina ilmestyt touhuamaan) threadissa kirjoittamasi perusteella vaikutat mielestäni korkeintaan keskinkertaiselta, konservatiivilta ja jopa erittäin ahdasmieliseltä ajattelijalta.


Sä pidät omilla toimillasi huolen siitä, että tasan jokainen topiikkisi menee sirkukseksi ennemmin tai myöhemmin. Tässä topiikissa Jussin lisäksi kaikki muutkin ovat tuominneet toimesi varsin selkeästi, joskin Jussia diplomaattisemmin sanankääntein. Ovatko kaikki muutkin siis ahdasmielisiä ajattelijoita?

Kuka sä oot lässyttämään toisten ajattelun keskinkertaisuudesta - onko oma ajattelusi keskinkertaisuuden yläpuolella?
sts

Posts: 7,969

#52 • • sts Sama pyynti aitta!

MfLI, 2.12.2006 07:15:
-clips-



Nyt kun aloitit Jussin fleimaamisen julkisesti niin voivat varmaan kaikki täällä taas ottaa isot aseet käyttöönsä, viimeksi tämän jälkeen poistatit itsesi foorumilta... Siihenkö taas pyrit että saat kyyneleet silmään ja alat itkemään ylläpidolle kun iso ja paha foorumin käyttäjäkunta ei hyväksy sinun "epäkonservatiivista", "epäahdasmielistä" ja "KORKEALENTOISTA" ajattelutapaasi?

*justjoo*
Tapi

Posts: 1,437

#53 • • Tapi Dreamstate

sts, 2.12.2006 07:45:
Tommonen referenssikoodi kikkailu tunnetaan paremmalla nimellä PHISING joka ei ole mitenkään hyvien tapojen mukaista, mm. IE7:n phising filtteri ei tykkää tuosta sinun linkistäsi yhtään.


Eikös "phising" tarkoita sitä, että yritetään saada toisten käyttäjien käyttäjätunnuksia ja salasanoja selville? Eihän referenssikoodin sisältävän linkin klikkaamisesta ole mitään haittaa, vaikka linkin haltija siitä hyötyy.
laite

Posts: 2,994

#57 • • laite MastahWankah

sts, 2.12.2006 08:28:
---
laite, 2.12.2006 08:26:
---
sts, 2.12.2006 08:20:
---
Maailman paras Tapi, 2.12.2006 08:06:
-clips-

---


Juu näin, sekoilin jotain ( I FAIL ). Tosin ei se sitä muuta ettei phising filtteri olisi tosta linkistä herpaantunut :)

---

Argh vittu se on phisHing. Ihan näin typoista vittuuntuneena.

---


ÄLÄ OO NOIN KESKINKERTAINEN JA KONSERVATIIVINEN :(


*plur*
Mä laittaisin tähänkin threadiin vähän lowbass filltterii ja sellasta on-off set menoa.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#59 • • Jussi Soro choon!

MfLI, 2.12.2006 07:15:
JussiS, 1.12.2006 12:25:
---
Mä väitän että sä oot vaan niin saatanan tyhmä ja moraaliton...

Tällaisille ihmisille mä toivon lähinnä kuolemaa.

edit: editoitu moderaattorin pyynnöstä selkeämmäksi viimeinen lause.

---



---
JussiS, 1.12.2006 13:25:
---
Etkö sä nyt saatanan palikka jo tajua?

---


Siispä... Ole hyvä analyysini jatko-osasta. Toivottavasti oli mukavaa luettavaa. Omasta näkemyksestäsi itsesi suhteen voi puolestani kirjoittaa ihan mitä haluat. Se ei todellakaan vaikuta minun näkemykseeni sinusta.


Ensimmäisessä quotessa viittaan ihmistyyppiin joka kokee oikeudekseen hyötyä muiden työstä kyseenalaisin keinoin. Näihin kuuluvat kaikki spämmääjät ja muut. Toivon todellakin tälle koko ihmistyypille kuolemaa. Juuri teidänlaisten ihmisten takia spämminpoistaminen on bisnes. Juuri teidänlaisten ihmisten takia joudun tsekkailemaan spammikansiota ja käytän 15 minuuttia ylimääräistä aikaa päivässä sähköpostini lukemiseen

Toisessa kohdassa tarkoitin juurikin sinua. Olet mielestäni palikka. Koitin sen mahdollisimman selkeästi selittää sinulle miksi jo aikaisemmin, mutta et ole sitä lukemasi joukosta ymmärtänyt. Ilmeisesti siksi, että olen keskinkirtainen ahdasmielinen konservatiivi.

Mutta koitanpa uudestaan, siten että sinäkin ymmärrät (ja muista, sinä aloitit luonneanalyysien tekemisen):

Luonneanalyysi (fiktiivinen):

Olet yli neljäkymppinen mies, joka ei ole päiväkään tehnyt rehellistä työtä. Saatat olla joskus kultaisella 80-luvulla käynyt kauppaopiston, jossa markkinoinnin abc on luettu jopa niin hyvin ettei kurssista tullut hylättyä. Sen jälkeen olet työttömyyskorvauksen ja sossun tukien päälle ansainnut ehkä hiukan pimeää rahaa, mitäilmeisimmin osto- ja myyntiliikkeistä tai myymällä väärennettyjä leviksen farkkuja. Olet yrittänyt organisoida netissä erilaisia nurkanvaltauksia, jotka eivät sattuneista syistä ole onnistuneet. Tämän lisäksi olet kokeillut siipiäsi futuurikaupassa. Yllättäen sijoittajat eivät luottaneet sinuun, ja sekin bisnes kaatui. Yllättävää sinänsä, koska ainakin minulle tulee himo lähettää rahani ihmiselle kun luen näitä sivuja

Aika kului, bisnekset vaihtui. Luit web2.0:sta mitäilmeisimmin City-lehdestä, Vartiotornista, tai jostain muusta asiantuntevasta ilmaisjakelulehdestä. Totesit että ala sopii sinulle. Perustuuhan se siihen, että sinä saat mainosrahat, kun käyttäjät (parhaassa tapauksessa maksulliset käyttäjät) tuottavat sisällön. Sitä vaan itse rekisteröi domainin ja käy istumaan. Kohta on rahaa sitten niin paljon ettei paskalle taivu. Mainostuskin saadaan hoidettua käyttäjien kautta, referenssilinkit on tän päivän juttu ja tälläkin hetkellä tuolla ulkona internetissä odottaa miljoonien ihmisten joukko, joka vain odottaa mahdollisuutta alkaa referoimaan linkkejä sivuillesi.

Syntyi Soundchilds. Vaikka nimessä onkin järjetön kirjoitusvirhe, perustelit sen mielessäsi oikeaksi. Mitäs ne Englanninkieliset ihmiset oikeinkirjoituksesta tietäisivätkään. Jossain vaiheessa keksit että työministeriöltä saa tukea tähänkin, hait sitä ja päätit lähteä ilmeisesti sillä rahalla etelään purjehtimaan.

Harmi kyllä aukottomassa suunnitelmassasi oli yksi aukko. Et osaa koodata. Etkä suunnitella webbisivua. Et tiedä juuri mitään muutakaan trendeistä, web2.0:sta ja vuorovaikutteisesta internetistä. Koska olit jo juhlinut rahat etelässä, ei sinulla ollut varaa palkata ketään tekemään webbisivuja, joten koitit itse. Harmi sinänsä, koska designer-taitosi ovat huonommat kuin sokealla koiralla, jota on potkittu Rio de Janeiron kadulla 12 vuotta ja jolta puuttuu yksi jalka. Lopputulos muistutti yläasteen ATK-tunnilla tehtyä ensimmäistä webbisivua, jossa lukee "HELLO WORLD". Päätit kuitenkin julkaista tämän täysin raakileen webbisivun, koska olet Guru ja miljoonat ihmiset ovat vain odottaneet Soundchildsin saapumista. Sitten tapahtui jotain. Kukaan ei kiinnostunut. Aktiivisen, vallankumouksellisia mainostusmuotoja (spammaus ja viraalimarkkinointi) käyttävän mainoskampanjankaan jälkeen kukaan ei kiinnostunut.

Jokin oli mennyt pieleen. Ihmiset haukkuivat mainostopikeissasi sivujasi rumiksi ja myyntijärjestelmää vaikeaselkoisiksi. Alan muka-ammattilaiset antoivat sinulle käytettävyysvinkkejä ja webdesign-vinkkejä, vaikkeivat olleet koskaan koodanneet yhtään näin suurta projektia yksin! Pitkällisen harkinnan jälkeen tulit oikeaan lopputulokseen. Nämä ihmiset ovat väärässä, eivätkä ansaitse sinun armollista mainostustasi. Kerrankin, todistetusti, maailma oli väärässä.

Puoli vuotta myöhemmin tulet messiaanisesti julistamaan SC2.0:n tulemista, kuitenkin saitti on ihan yhtä huono kuin aikaisemminkin, mitä nyt värimaailma on vedetty mustavalkofiltteristä läpi. Samalla koitat referenssilinkeillä kerätä rahaa itsellesi, jotta saisit Habbo Hotelliin (tms) rahaa, ja ilmeisesti myisit ne lapsille. Lapset ovatkin mitäilmeisimmin ainoat, jotka sinun kanssasi kauppaa enää tekevät.

Yrittäessäsi perustella kaikkia netiketin sääntöjen vastaista toimintaa olet tehnyt uudelleen saman johtopäätöksen. "Kaikki muut ovat väärässä". Nerokasta. Sinä itse oletkin markkinoinnin Guru! Muu maailma ei ole vielä valmiina sinun edistyksellisille ja maailmaa mullistaville markkinointitekniikoillesi! Klubituksen esiteinit eivät vaan tajua, koska eivät ole lukeneet 80-luvulla markkinoinnin abc:ta kauppaoppilaitoksessa!

Taas kerran tunnet kuitenkin olosi epäonnistuneeksi. Sisuunnutko ja näytät ihmisille, tekemällä Soundchildsista johtavan mp3-musiikin levityskeskuksen, vai pusketko saman sivun taas puolen vuoden päästä ulos? Vain aika voi näyttää.


Osuiko mikään oikeaan?

BTW, nyt kun olet ylentänyt itsesi meidän maan matosten yläpuolelle, niin voin kertoa, että suurin osa tähän threadiin useammin kuin kerran vastanneista on n. 25-35 -vuotiaita, osa yrityksissään johtavassa asemassa, osa markkinoinnin ammattilaisia, osa IT-alan ammattilaisia. Oletko tosiaan niin Guru ja edistyksellinen, ettei nämä ihmiset vaan tajua? Oletko yksin oikeassa vai yksin väärässä?

Ja tärkein kysymys: Mitä helvettiä tekee 41-vuotias uusmedian guru keskustelemassa "esiteinien" kanssa konemusiikkifoorumilla?

T: Jussi Soro

Kirjoittaja on IT-alan ammattilainen, DJ, promoottori, tuottaja SEKÄ ahdasmielinen konservatiivi ja keskinkertainen ajattelija.