Referenssikoodit linkeissä

62 posts, 4 pages, 11,388 views

MfLI

Posts: 502

#1 • • MfLI www.SoundChilds.net

akir0, 29.11.2006 15:58:
---
MfLI, 29.11.2006 09:53:
Vielä konseptista, jonka uskon olevan tosi kiinnostava lähtiulevaisuudessa: Second Life 3D maailma (ref id poistettu tästä linkistä).

---


Mitäs jos pistäisit urliksi pelkän www.secondlife.com -osoitteen...



Garo, 29.11.2006 16:03:
...Ei siinä mitään, mutta on mielestäni törkeätä, että samalla vielä yrität haalia itsellesi Second Lifessä "Resident Referral" -ohjelman avulla itsellesi rahanarvoisia krediittejä.

Linkki Second Lifeen, minkä postasit, sisältää sinun referal koodin ja tienaat jokaisesta sinun linkin kautta tehdystä Premium -tason tunnuksesta 1000 krediittiä, millä on reaaliarvoa muutama dollari. Mielestäni aika törkeää.

- Garo



Ihmettelen tässä mikä tekee em. kirjoittajien ajattelemalla tavalla referenssikoodien käyttämisestä törkeää? Itse ajattelen päinvastoin, että ne ovat vain hyvä juttu tarjotessaan palvelun (niin hyvän, että siitä jotkut olisivat jopa valmiit kohtuullisesti maksamaan) esittelijälle ihan luonnollisen ja ok lisämotiivin. Varsinkin, koska eivät kuitenkaan ole linkin klikkaajaalle vielä mikään rasite.

Spammaaminen ei mielestäni ole peruste, koska sitä harjoittavat voidaan kuitenkin aina suht nopeasti sulkea pois palvelusta.

Etenkin tällaisilla klubbarin ym. kaltaislla palstoilla, joilla ug/indieskenen porukka (täällä promoottorit, tuottajat, valokuvaajat ym.) yrittää saada huomiota ja joka tapauksessa esim. klubien linkit ym. välittää ihan suoraan kaupallista infoa. Mun mielestäni aika ristiriitaista.

-Mika aka MfLI
akir0

Posts: 2,554

#2 • • akir0 idleRPG champion 2009

MfLI, 1.12.2006 09:18:
Ihmettelen tässä mikä tekee em. kirjoittajien ajattelemalla tavalla referenssikoodien käyttämisestä törkeää? Itse ajattelen päinvastoin, että ne ovat vain hyvä juttu tarjotessaan palvelun (niin hyvän, että siitä jotkut olisivat jopa valmiit kohtuullisesti maksamaan) esittelijälle ihan luonnollisen ja ok lisämotiivin. Varsinkin, koska eivät kuitenkaan ole linkin klikkaajaalle vielä mikään rasite.

Spammaaminen ei mielestäni ole peruste, koska sitä harjoittavat voidaan kuitenkin aina suht nopeasti sulkea pois palvelusta.

Etenkin tällaisilla klubbarin ym. kaltaislla palstoilla, joilla ug/indieskenen porukka (täällä promoottorit, tuottajat, valokuvaajat ym.) yrittää saada huomiota ja joka tapauksessa esim. klubien linkit ym. välittää ihan suoraan kaupallista infoa. Mun mielestäni aika ristiriitaista.

-Mika aka MfLI



Mainostamisesta selkeästi huomaa, mistä on kyse. Sun linkistäs sitä ei tullut ilmi, muuten kuin URLin kautta, että saat tosta henkilökohtaista etua.

Lisäks referenssikoodien salliminen edes osittain aiheuttas sellasen määrän närää ja tulkintakysymyksiä, että parempi estää kokonaan. Muutenkin pidän koko referenssikonseptia oman ajatusmaailmani vastaisena. Miks jonkun pitäis saada hyötyä siitä, että se jakaa julkisella foorumille informaatiota eteenpäin.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#3 • • Aziz Combat Fighter
Ehkä hyvään nettitapaan kuuluisi mainita, että tässä linkissä on referenssikoodi. Eipä noissa muuten mitään vikaa ole imho, kun ei ne ketään häiritse, ei liitä mihinkään spämmilistoille ja klikkaaminenkin on ihan vapaaehtoista.

Uskaltaisin epäillä että tällä on enemmän tekemistä mr. sounchildsin kanssa henkilönä kuin itse referenssilinkkien hirveydellä..?
MfLI

Posts: 502

#4 • • MfLI www.SoundChilds.net

akir0, 1.12.2006 09:49:
---
Mainostamisesta selkeästi huomaa, mistä on kyse.



En ole lainkaan samaa mieltä. Piilomainontaa esiintyy erittäin paljon. Sen myönnän itsekin, että mainoksen pitää olla selkeästi mainos, jos se tarjoaa ainoastaan kaupallisen hyötymisen vaihtoehdon loppukäyttäjälleen

akir0, 1.12.2006 09:49:
---
Sun linkistäs sitä ei tullut ilmi, muuten kuin URLin kautta, että saat tosta henkilökohtaista etua. Miks jonkun pitäis saada hyötyä siitä, että se jakaa julkisella foorumille informaatiota eteenpäin.



Itse ajattelen, että jos palvelun alkuperäinen tarjoaja haluaa antaa kannustimen viestin viejälle ja tämä välittää siitä tiedon sellaiselle taholle jota viesti kiinnostaa, ei hyödyn saamisessa todellakaan ole mitään pahaa. Viitatakseni myös ihan yllä esittämääni kommenttiin etenkään, mikäli kyse on referenssistä jonka utelias käyttäjä voi kohtuudella hyödyntää aivan ilmaiseksikin (joskin ehkä rajatuin eduin).

Miksi esimerkiksi bannerimainonta olisi eettisesti suotavampaa? Miksi klubien linkit ilman koodeja olisivat suotavampia?

Onko esimerkiksi radio-, tv- yms. massaviestinten mainonta mielestäsi ok?

Sen toki tuomitsen itsekin jyrkästi, että koodissa on linkin klikkaajan kannalta pakottaviin funktioihin johtavia elementtejä. Esimerkiksi linkki sivuille joka rupeaa pakkosyöttämään popuppeja tms.
MfLI

Posts: 502

#5 • • MfLI www.SoundChilds.net

mayah, 1.12.2006 10:21:
---
Tämänhetkisen linjauksen mukaisesti siis kaikki vastaavantyyppiset linkitykset ovat olleet kiellettyjä, selvyyden vuoksi.



Mun mielestäni olisi ihan hyvä idea selvästi ilmoittaa tällaisesta linjauksesta esim. forumin säännöissä, koska olette ilmeisesti aika tarkkoja tästä.
blastic

Posts: 930

#6 • • blastic ballistic ballstick
Itse en ole kovin usein referenssikoodilla varustettuihin linkeihin törmännyt, joten täysin ehdotonta mielipidettä puoleen tai toiseen on vähän vaikea sanoa. Luulisin että juuri sellainen spämmääminen, jossa linkin takana oleva sisältö on täysin muuta mitä väitetään (esim. "kattokaa, tissit!"), on suurin syy miksi referenssilinkkeihin suhtaudutaan kielteisesti. Helpostihan tästäkin on saatu väärinkäytön väline, vaikka perimmäinen ajatus olisikin ollu viaton.

Ylimääräinen rimpsu urlissa on kyllä jokseenkin ärsyttävä, jos taas itse haluaisi jakaa linkkiä eteenpäin, joten ehkä itsekin kallistun enemmän tuolle kieteiselle kannalle.

Muutaman aasinsillan kautta muuten nämä klubbarin kuuntele-linkit voitaisiin tulkita samalla tavalla. Niitä käyttämällähän käyttäjät saavat hyötyä listoille pääsemisen myötä. Lisäksi kuuntele-linkki on käyttäjän kannalta hankalampi, koska tiedostoa tallentaessa selain tarjoaa usein tiedostonimeksi kuuntele.php oikean nimen sijaan.
Verano

Posts: 4,649

#7 • • Verano Merituuli

MfLI, 1.12.2006 10:26:
Miksi esimerkiksi bannerimainonta olisi eettisesti suotavampaa? Miksi klubien linkit ilman koodeja olisivat suotavampia?

Onko esimerkiksi radio-, tv- yms. massaviestinten mainonta mielestäsi ok?



Noissa tapauksissa ihminen voi itse päättää, mitä tuotteita ostaa, mihin bileisiin menee jne eli kenen kirstua kartuttaa.

Nythän tätä valintaa ei ole, jos ei tiedä (etukäteen) mistä on kyse. Raha on jo vaihtanut omistajaa, vaikka se ei itse klikkaajan rahaa olisikaan.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#8 • • Jussi Soro choon!

blastic, 1.12.2006 10:55:
Itse en ole kovin usein referenssikoodilla varustettuihin linkeihin törmännyt, joten täysin ehdotonta mielipidettä puoleen tai toiseen on vähän vaikea sanoa. Luulisin että juuri sellainen spämmääminen, jossa linkin takana oleva sisältö on täysin muuta mitä väitetään (esim. "kattokaa, tissit!"), on suurin syy miksi referenssilinkkeihin suhtaudutaan kielteisesti. Helpostihan tästäkin on saatu väärinkäytön väline, vaikka perimmäinen ajatus olisikin ollu viaton.

Ylimääräinen rimpsu urlissa on kyllä jokseenkin ärsyttävä, jos taas itse haluaisi jakaa linkkiä eteenpäin, joten ehkä itsekin kallistun enemmän tuolle kieteiselle kannalle.


Riippumatta siitä mitä mainostetaan, niin mun mielestä kaikki viral marketing tai kaikki siihen viittaava voidaan kieltää. Onhan noita nähty jo klubbarilla muutenkin että perustetaan topikkeja mainostamaan sivuja / linkkiä jne.

Muutaman aasinsillan kautta muuten nämä klubbarin kuuntele-linkit voitaisiin tulkita samalla tavalla. Niitä käyttämällähän käyttäjät saavat hyötyä listoille pääsemisen myötä. Lisäksi kuuntele-linkki on käyttäjän kannalta hankalampi, koska tiedostoa tallentaessa selain tarjoaa usein tiedostonimeksi kuuntele.php oikean nimen sijaan.


Mä ainakin ite linkkaan aina kaikilta boardeilta tohon kuuntele.php:n koska silleen saa tilastoitua vähän et kuinka paljon tulee noita kuunnellaan. Ymmärtääkseni tää ei oo kiellettyä? Ja mitä hyötyä tosta listoille pääsemisestä on?
MfLI

Posts: 502

#9 • • Edited MfLI www.SoundChilds.net

Verano, 1.12.2006 10:56:
---
Nythän tätä valintaa ei ole, jos ei tiedä (etukäteen) mistä on kyse. Raha on jo vaihtanut omistajaa, vaikka se ei itse klikkaajan rahaa olisikaan.



Ei anakaan tuon Second Life -linkin kohdalla ollut kyse tästä. Siis linkin klikkaaminen sinänsä ei olisi tuottanut minulle mitään. Sinne voi jopa liittyä ihan ilmaiseksi enkä esim. itse vieläkään olisi hyötynyt tuosta mitenkään. Tuon Garon mainitseman lisähyödyn olisin saanut hyväkseni vain, mikäli esim. sinä olisit liittynyt ja sitten rekisteröitynyt nk. premium jäseneksi (joka on tosiaan maksullinen, mutta siis täysin valinnainen palvelu tällä hetkellä).
MfLI

Posts: 502

#10 • • MfLI www.SoundChilds.net

blastic, 1.12.2006 10:55:
Itse en ole kovin usein referenssikoodilla varustettuihin linkeihin törmännyt, joten täysin ehdotonta mielipidettä puoleen tai toiseen on vähän vaikea sanoa. Luulisin että juuri sellainen spämmääminen, jossa linkin takana oleva sisältö on täysin muuta mitä väitetään (esim. "kattokaa, tissit!"), on suurin syy miksi referenssilinkkeihin suhtaudutaan kielteisesti. Helpostihan tästäkin on saatu väärinkäytön väline, vaikka perimmäinen ajatus olisikin ollu viaton.

Ylimääräinen rimpsu urlissa on kyllä jokseenkin ärsyttävä, jos taas itse haluaisi jakaa linkkiä eteenpäin, joten ehkä itsekin kallistun enemmän tuolle kieteiselle kannalle.

Muutaman aasinsillan kautta muuten nämä klubbarin kuuntele-linkit voitaisiin tulkita samalla tavalla. Niitä käyttämällähän käyttäjät saavat hyötyä listoille pääsemisen myötä. Lisäksi kuuntele-linkki on käyttäjän kannalta hankalampi, koska tiedostoa tallentaessa selain tarjoaa usein tiedostonimeksi kuuntele.php oikean nimen sijaan.



Paljolti samaa mieltä ja juuri tämän viimeksi mainitsemasi kohdan ristiriitaisuuden vuoksi sääntöjä kannattaisi ehkä selkiyttää (just my 2 cents).

Refkoodeista: Esim omassa järjestelmässäni referenssikoodi on käytännössä jäsenen nikki, joten vaihtaminen on aika helppoa, jos asiasta haluaa jollekulle eteenpäin kertoa.
blastic

Posts: 930

#11 • • Edited blastic ballistic ballstick

JussiS, 1.12.2006 10:59:
Riippumatta siitä mitä mainostetaan, niin mun mielestä kaikki viral marketing tai kaikki siihen viittaava voidaan kieltää. Onhan noita nähty jo klubbarilla muutenkin että perustetaan topikkeja mainostamaan sivuja / linkkiä jne.



Joo, on toi ihan hyvä ettei homma ryöstäydy käsistä (piilo)mainonnan kanssa. En mäkään mitään ylimääräistä mainosroskaa kaipaa.



Mä ainakin ite linkkaan aina kaikilta boardeilta tohon kuuntele.php:n koska silleen saa tilastoitua vähän et kuinka paljon tulee noita kuunnellaan. Ymmärtääkseni tää ei oo kiellettyä?



En mä tota tilastointia pidä mitenkään huonona asianana, se on oikeasti ihan hyödyllinen ominaisuus. Toi nyt oli tollainen sivukommentti vähän asian vierestä, ja tarkoituksena oli vaan tuoda esille, että riittävällä vänkäämisellä tällainenkin asia voitaisiin esittää huonossa valossa.


Ja mitä hyötyä tosta listoille pääsemisestä on?



Eiköhän paremmasta näkyvyydestä aina hyötyä ole. Listalle pääseminen kuitenkin jollakin tavalla osoittaa, että teos on herättänyt mielenkiintoa.
Jone

Posts: 8,258

#12 • • Edited Jone Archibald Haddock
Ei tämä homma nyt voi ihan niin toimia, että jos joku asia askarruttaa ja forumin säännöt luettuaan ei ole löytänyt suoranaisesti sitä kieltävää kohtaa, niin sitä sopii pitää automaattisesti sallittuna. Ylläpito on kuitenkin todella helposti tavoitettavissa ja sen kannan asiaan kuin asiaan saa suhteellisen nopeasti. Ainakin itse olen katsonut kohteliaaksi kysyä luvan sellaisten asioiden tekemiseen täällä Klubituksella, joiden oikeutuksen kanssa olen itse hieman joutunut aprikoimaan - esim. ton webbikauppani promothreadin pystyttämiseen kysyin erikseen luvan, koska kauppa liittyy hyvin löyhästi siihen yhteisöön, jolle asiaa promoan ja tavoittelen sillä selkeästi myös taloudellista hyötyä.

Mitä taas tulee ihan puhtaasti noihin referenssikoodeihin linkeissä, niin niissä ei kyllä todellakaan useimmiten ole kyse siitä, että forumin tietty käyttäjä haluaisi jakaa jotain hyödylliseksi katsomaansa informaatiota muiden käyttäjien kanssa ja saa siitä bonuksena rahallisen korvauksen. Kyllä se homma toimii valitettavasti niin päin, että tämä tietty käyttäjä kalastelee "ilmaista rahaa" siitä muille mitään kertomatta ja jos joku muu forumin käyttäjä jopa saa asiasta jotain hyödyllistä informaatiota, niin se on lähinnä bonusta.

Aika syyhkyä toimintaa siis, sanoisin.
MfLI

Posts: 502

#13 • • Edited MfLI www.SoundChilds.net

JussiS, 1.12.2006 10:59:
---
Riippumatta siitä mitä mainostetaan, niin mun mielestä kaikki viral marketing tai kaikki siihen viittaava voidaan kieltää...
---



Ymmärrän lähtökohtaisesti. Olen itse perinteisten pyramidijärjestelmien vastustaja - ehdottomasti. Ne ovat käytännössä kaikki kusetuksia. Perustelen tätä lähinnä sillä, että staatisen geometrisen kasvun mallit eivät voi olla oikeudenmukaisia kun sovelletaan monitasopalkkiomalleja. Suuri enemmistö jää AINA ilman kohtuullisa tuottoja.

Toisaalta ajattelen myös että uudet mahdollisuudet kannattaa hyödyntää... Verkostomarkkinoinnin idea on tietyllä tavalla uudellenajateltuna mielestäni erittäin käyttökelpoinen. Varsinkin ug/indieartistien faniverkostojen hyödynnettäväksi nykyisten sosiaalisten online-verkostojen välityksellä. Jos joku haluaa lukea kriittiset lisäperusteeni ne löytyvät täältä.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#14 • • Jussi Soro choon!

MfLI, 1.12.2006 11:16:
Ymmärrän lähtökohtaisesti. Olen itse perinteisten pyramidijärjestelmien vastustaja - ehdottomasti. Ne ovat käytännössä kaikki kusetuksia. Perustelen tätä lähinnä sillä, että staatisen geometrisen kasvun mallit eivät voi olla oikeudenmukaisia kun sovelletaan monitasopalkkiomalleja. Suuri enemmistö jää AINA ilman kohtuullisa tuottoja.

Toisaalta ajattelen myös että uudet mahdollisuudet kannattaa hyödyntää... Verkostomarkkinoinnin idea on tietyllä tavalla uudellenajateltuna mielestäni erittäin käyttökelpoinen. Varsinkin ug/indieartistien faniverkostojen hyödynnettäväksi nykyisten sosiaalisten online-verkostojen välityksellä. Jos joku haluaa lukea kriittisen lisäperusteluni ne löytyvät täältä.


Miten Pyramidit ja Soundchilds liittyy referenssilinkkeihin?

Miten se SUN alunperin postaamas referenssilinkki liittyi soundchildsiin?

Uudet mahdollisuudet pitää toki hyödyntää. Tähän mennessä sä oot hyödyntänyt mm. laitonta sähköpostiosoitteiden keräämistä ja spammia, sekä referenssikoodeja joista et mainitse mitään. Joku vois nähdä tässä ainakin moraalisen ongelman.

Sunlaisten ihmisten takia spammin estäminen on bisnes, kiitos vitusti.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#15 • • Jussi Soro choon!
Mainittakoon vielä, että mua haittaa eniten tässä sun koko persoonassas toi hillitön spämmäys.

Sä käytät ilmaseks boardia, jolla epäilet kohdeyleisön olevan, mainostamiseen, kun muut maksaa kiltisti ne bannerit. Kutsut sitä "keskusteluks". Keskusteluks, jossa ei saa sanoa pahaa sanaa sun sivuistas, koska oikeesti miellät koko topikin mainokseks, ja mainoksessa ei saa olla negatiivisia asioita.

Sen lisäks lisäilet viel täsin mihinkään liittymättömiä referenssilinkkejä tekstis joukkoon.

Ei oo todellakaan netiketin mukaista toimintaa.

Ihmettelen oikeasti todella kovasti, miten anqqa jaksaa katsella vastaavaa toimintaa. Suurimasta osasta boardeja sut olis bannattu jo aikapäiviä sitten, ja laskut lähetetty perään.
MfLI

Posts: 502

#16 • • Edited MfLI www.SoundChilds.net

JussiS,
Miten Pyramidit ja Soundchilds liittyy referenssilinkkeihin?



Niitä voidaan käyttää osana online-markkinoinitia, joka oikein käytettynä mielestäni tarjoaa erittäin hyvän alustan ug/indieskenen aktivistien toiminnalle siten että siitä voivat kaikki tahot kohtuudella hyötyä myös taloudellisesti.

Tässä topikissa viittasin kuitenkin nimenomaan näkemykseesi kaiken viral-marketing toiminnan kieltämisestä. Mielestäni sitä siis ei pidä kieltää sen tarjoaman mielenkiintoisen mahdollisuuden johdosta, mikäli mallit joita sovelletaan ovat kaikkien käyttäjien kannalta mielekkäitä ja kohtuullisia.
Jone

Posts: 8,258

#17 • • Jone Archibald Haddock

mku, 1.12.2006 11:25:
Esim Demin yms foorumit ovat pullollaan kk-palkattujen viestintäkonsulttien "keskustelua", jotka rivien välissä yrittävät ujuttaa asiakkaittensa tuotteita nuorille.



*blush*

Tähän väliin haluaisin varoittaa itsestäni:
Mut voitaneen pian laskea tähän kerhoon. Tarkoitus on aloittaa boardeilla erään ranskalaisen konseptin promo sen Suomen launchin yhteydessä ja homma on mun kontollani. Käyn kuitenkin asiasta vielä Anqqa-Antin kanssa keskustelua ennenkuin lähden omin lupineni kiusaamaan ketään täällä vaikka näenkin konseptin forumin käyttäjäkuntaa kiinnostavana.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#18 • • Jussi Soro choon!

mku, 1.12.2006 11:25:
Klubitus on onneksi säästynyt aika hyvin noilta viestintäkampanjoilta (en ole ainakaan usein törmännyt) ja IMO olisi kiva jos asia olisi niin jatkossakin. Esim Demin yms foorumit ovat pullollaan kk-palkattujen viestintäkonsulttien "keskustelua", jotka rivien välissä yrittävät ujuttaa asiakkaittensa tuotteita nuorille.


Noita on ollu tosiaan yllättävän vähän. Voisko johtua siitä, et noi viral marketing-lafkat hakee jollain tietyillä sanoilla keskustelufoorumeita netistä, ja tää ei välttämättä tartu seulaan niin hyvin, kun ei oo phpBB:n boardi?

Anyway, onhan näitä täällä. Yleensä jokainen topikki, missä ensimmäisellä postauksella mainostetaan jotain on näitä. Tässä muutama omaan silmään osunut:

http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=51081
http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=46054
Jussi Soro

Posts: 6,385

#19 • • Jussi Soro choon!

MfLI, 1.12.2006 11:32:
Tässä topikissa viittasin kuitenkin nimenomaan näkemykseesi kaiken viral-marketing toiminnan kieltämisestä. Mielestäni sitä siis ei pidä kieltää sen tarjoaman mielenkiintoisen mahdollisuuden johdosta, mikäli mallit joita sovelletaan ovat kaikkien käyttäjien kannalta mielekkäitä ja kohtuullisia.


Hehe, vai vastustaisitkohan tota vaan sen takia, et Soundchildsin paljon mainostettu "Artist promotion" perustuu juurikin referenssilinkkeihin ja viral marketingiin :D
MfLI

Posts: 502

#20 • • MfLI www.SoundChilds.net

mku,
Sitten on viestintä, joka on ns. julkista piilomainontaa. Juuri noi Jussinkin mainitsemat viraali -markkinoinnit yms on just sitä kaikkein kierointa shittiä.



Itse ajattelen, että peruslogiikka sinänsä oikeastaan on paljon parempi kuin perinteisessä mainonnassa koska insentiivi ja siitä koituva hyötykin siirretään ruohonjuuritasolle.

Kuitenkin korostan todella sitä, että yksikään perinteinen liiketoimintamalli joka hyödyntää perinteistä, staattista monitasopalkkiojärjestelmää (käytännössä kaikki perinteiset verkostomarkkinointiyritykset) ei toimi suuren enemmistön kannalta oikeudenmukaisesti, koska siis geometrisen, eksponentiaalisen kasvun malli tekee siitä jo lähtökohtaisesti matemaattisesti kestämättömän.