Referenssikoodit linkeissä

62 posts, 4 pages, 11,921 views

Apo

#21 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

JussiS, 1.12.2006 10:59:
Riippumatta siitä mitä mainostetaan, niin mun mielestä kaikki viral marketing tai kaikki siihen viittaava voidaan kieltää.

Itse vetäisin linjan myös tähän. Onhan tuollaiset "ug-jutut" mukavia eikä ne ne kovin suuresti ole pois keneltäkään, mutta mainostavien linkkien salliminen aiheuttaa ongelman tilanteessa missä "kaikki postailevat niitä linkkejä" vain sen takia että saisivat sen (pienenkin) edun.

Mulle tulee henk.koht sähköpostiin about 200 spammia päivässä. Kyllähän sitä on kiva katsoa kun spammifiltteri rouskuttaa kaiken spammin pois (vähän ku tsekkais takkatulta) mutta koko ajan pitää olla kuitenkin skarppina ettei se filtteri syö esim. lentolippukuittausmaileja. Eihän se yksi spammi missään tunnu, mutta kun niitä tuollainen määrä niin alkaa syödä jo miestä.
Lost-Soul

#22 • • Lost-Soul los pallos

blastic, 1.12.2006 10:55:
Muutaman aasinsillan kautta muuten nämä klubbarin kuuntele-linkit voitaisiin tulkita samalla tavalla. Niitä käyttämällähän käyttäjät saavat hyötyä listoille pääsemisen myötä. Lisäksi kuuntele-linkki on käyttäjän kannalta hankalampi, koska tiedostoa tallentaessa selain tarjoaa usein tiedostonimeksi kuuntele.php oikean nimen sijaan.

Suoranaista rahallista hyötyä tuo listaus ei tuota kyseisille artisteille. Toki jokin promoottori voi kuunnella noita ja sitäkautta hankkia henkilön soittamaan omiin pippaloihin, mutta kuitenkin promoottoreita ei tämän sivun käyttäjistä ole kuin hyvin pieni prosentti (tai jopa vain muutama promille).
Suurimman hyödyn listauksesta tulee saamaan ns. satunnauskuuntelijat joiden ei välttämättä tarvi kahlata kaikkia mahdollisia kappaleita yms. läpi vaan näkee suoraan, mitkä voisivat olla lataamisen arvoisia kappaleita.

Ja tietenkin se mitä anqqa & co. täällä tekeekin on sallittua heille, mutta se miten muut "myrkyttävät" sivustoa ei välttämättä ole ;)

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Jussi Soro

#23 • • Jussi Soro choon!

MfLI, 1.12.2006 11:41:
Itse ajattelen, että peruslogiikka sinänsä oikeastaan on paljon parempi kuin perinteisessä mainonnassa koska insentiivi ja siitä koituva hyötykin siirretään ruohonjuuritasolle.

Ruohonjuuritasolle my ass. Vähän sama tilanne kun kävisit maalaamassa Stockkan seinään yöllä mainoksen sun sivuistas ja sanoisit sitä ruohonjuuritason insentiiviks. Joku muu on nimittäin maksanut sen seinän pystyttämisestä, ja kaikki muut siinä seinällä mainostavat maksaa siitä mainonnasta.

Kuitenkin korostan todella sitä, että yksikään perinteinen liiketoimintamalli joka hyödyntää perinteistä, staattista monitasopalkkiojärjestelmää (käytännössä kaikki perinteiset verkostomarkkinointiyritykset) ei toimi suuren enemmistön kannalta oikeudenmukaisesti, koska siis geometrisen, eksponentiaalisen kasvun malli tekee siitä jo lähtökohtaisesti matemaattisesti kestämättömän.

Mun mielestä sulla on nyt puurot ja vellit sekaisin. Ei verkostomarkkinointi ja viraalimainostus liity toisiinsa mitenkään, paitsi että samat luupäät yleensä harrastaa kumpaakin.
Apo

#24 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

mku, 1.12.2006 11:42:
Yksi ensimmäisistä viral kampanjoista suomessa oli ensimmäisen Idolsin lanseeraus, jonka yhteydessä leviteltiin linkkiä hauskaan videoon, jossa joku britti -kilpailija mokailee tosi pahasti. Tuskin meistä kukaan tajusi tulleensa mainostuksen uhriksi?

Jos noin on niin pitää kyllä kehua mainostajia ja sitä joka idean on keksinyt =) Omakin ensikosketus brändiin tuli tuota kautta joten hyvin toimi. Valitettavasti hyvät ideat tuntuu loppuvan maailmasta ja tuotakin on taidettu alkaa iteroida jolloin ne huomaa jo paremmin *uuh*
Jussi Soro

#25 • • Jussi Soro choon!

mku, 1.12.2006 11:50:
Vai mitä mieltä olette siitä, että yritykset valitsevat ylä-asteelta muutaman "cooleimman" oppilaan, antavat heille tuotteita ilmaiseksi, jolloin taas muut oppilaat alkavat matkimaan näitä suosittuja tyyppejä (ruinaavat vanhemmat ostamaan samanlaisia tuotteita). Esim. levy-yhtiöt harrastavat tän kaltaista "fani-toimintaa" kokoajan enemmän.

Jonka lisäks esim myspace on täynnä ihan rehellistä mainostusta. Mielestäni kuitenkin esimerkiks myspacessa se menee just ja just vielä läpi, niin kauan kuin sieltä ei tuu spammia.
MfLI

#26 • • MfLI www.SoundChilds.net

JussiS, 1.12.2006 11:53:
---
Jonka lisäks esim myspace on täynnä ihan rehellistä mainostusta. Mielestäni kuitenkin esimerkiks myspacessa se menee just ja just vielä läpi, niin kauan kuin sieltä ei tuu spammia.

Itseäni askarruttaa sinun käsityksesi rehellisestä mainostamisesta.
Jussi Soro

#27 • • Edited Jussi Soro choon!

MfLI, 1.12.2006 11:59:
Itseäni askarruttaa sinun käsityksesi rehellisestä mainostamisesta.

Niin siis mun mielestä mainostamiseks voidaan laskea kaikki esimerkiks leffojen, tuotteitten, levy-yhtiöiden jne sivustot tuolla.

edit: ja tässä ei siis mun mielestä oo mitään vikaa, niin kauan kuin se pysyy siellä omalla sivullaan.
blastic

#28 • • Edited blastic ballistic ballstick

Lost-Soul, 1.12.2006 11:42:
Suoranaista rahallista hyötyä tuo listaus ei tuota kyseisille artisteille.

Jep, siksipä juuri painotan vielä tuota lauseeni alkua "muutaman aasinsillan kautta". *hymy*

Ilmeisesti tässä jupakassa on kyse paljon muustakin kuin yhdestä linkistä, mutta niihin en taida sanoa juuta tai jaata kun en ole asian taustoihin kummemmin perehtynyt.

Edit: Tuolla jupakalla siis tarkoitan muita tässä topikissa esiin tulleita asioita (kenties hieman off-topiccina). Alkuperäiseen linkkijuttuun ei ole sen kummemmin mitään vastaansanomista.
MfLI

#29 • • Edited MfLI www.SoundChilds.net

JussiS,
edit: ja tässä ei siis mun mielestä oo mitään vikaa, niin kauan kuin se pysyy siellä omalla sivullaan.

Sinä kuitenkin olet jostain syystä tiesi noille sivuille löytänyt tai ainakin tiedostat niiden olemassaolon. Täytyy sanoa, että omasta näkökulmastani ajattelutapasi on melko ontuva.
MfLI

#30 • • MfLI www.SoundChilds.net

mku, 1.12.2006 11:50:
Vai mitä mieltä olette siitä, että yritykset valitsevat ylä-asteelta muutaman "cooleimman" oppilaan, antavat heille tuotteita ilmaiseksi, jolloin taas muut oppilaat alkavat matkimaan näitä suosittuja tyyppejä (ruinaavat vanhemmat ostamaan samanlaisia tuotteita). Esim. levy-yhtiöt harrastavat tän kaltaista "fani-toimintaa" kokoajan enemmän.

Jos tarkemmin miettimme yhteiskunnallista vaikuttamista huomaamme melko pian että tätä taphtuu ympärillämme koko ajan. Paljon laajemmassa mielessä kuin pelkän yritysten mainonnan välityksellä. Ihmiset valitsevat mielellään(?) itselleen esikuvia joiden käyttäytymismalleja siten yleensä (tiedostamattaan) kopioivat.

Lisäksi huomionarvoista tässä on kuitenkin nähdäkseni se, että todella laajamittakaavinen idoleihin ja stereotypioihin luottava mainonta on oman käsitykseni mukaan parhaimmin nimenomaan voimakaimpien (lue suurimpien levy-yhtiöiden, suurimpien mainostajien) hyödynnettävissä siinä missä viraalisen mainonnan hyödynnettävyys edellyttää lähtökohtaisesti paljon pienempiä käynnistysresursseja jos tuote jota markkinoidaan on potentiaalien käyttäjien kannalta oikeasti hyvä.
Jussi Soro

#31 • • Edited Jussi Soro choon!

MfLI, 1.12.2006 12:09:
Sinä kuitenkin olet jostain syystä tiesi noille sivuille löytänyt tai ainakin tiedostat niiden olemaasaolon. Täytyy sanoa, että omasta näkökulmastani ajattelutapasi on melko puutteellinen.

Miten niin puutteellinen?

Mä en oo missään vaiheessa sanonu etteikö mainosten olemassaoloa vois tiedostaa. En käy noilla mainossivuilla tietoisesti, ellei sitten joku mainos minua kiinnosta. Eihän tollaset sivut eroa normaaleista webbisivuistakaan juuri mitenkään. Kyllä mä tiedän et netistä löytyy esimerkiks IKEA:n kotisivut, mut en mä niille mee ellen halua ostaa jotain pikkutilpehööriä kotiin.

Etkö sä tosiaankaan ymmärrä mikä ero on sellaisella viral marketingillä ja perinteisellä mainostamisella? Todennäköisesti et. Puhut "mahdollisuuksista", joita nämä "uudenlaiset" mainonnan muodot tuovat "luoville ihmisille". Mä väitän että sä oot vaan niin saatanan tyhmä ja moraaliton, että sun mielestä toisten ihmisten ylläpitämien teknisten ratkaisuiden hyväksikäyttäminen pelkästään oman edun ajamiseen on ihan ok.

Tällaisille ihmisille mä toivon lähinnä kuolemaa.

edit: editoitu moderaattorin pyynnöstä selkeämmäksi viimeinen lause.
MfLI

#32 • • MfLI www.SoundChilds.net

JussiS, 1.12.2006 12:25:
---
MfLI, 1.12.2006 12:09:
Sinä kuitenkin olet jostain syystä tiesi noille sivuille löytänyt tai ainakin tiedostat niiden olemaasaolon. Täytyy sanoa, että omasta näkökulmastani ajattelutapasi on melko puutteellinen.

---

Miten niin puutteellinen?

Mä en oo missään vaiheessa sanonu etteikö mainosten olemassaoloa vois tiedostaa. En käy noilla mainossivuilla tietoisesti, ellei sitten joku mainos minua kiinnosta. Eihän tollaset sivut eroa normaaleista webbisivuistakaan juuri mitenkään. Kyllä mä tiedän et netistä löytyy esimerkiks IKEA:n kotisivut, mut en mä niille mee ellen halua ostaa jotain pikkutilpehööriä kotiin.

Niin... Siis tiedät niiden olemassaolaosta koska sinulle on välitetty tieto mainostamalla niitä sinulle. IKEAN suhteen vieläpä melko voimallisesti, jos ajattelemme jokapäiväistä infotulvaa.
Muu kirjoittamasi jääköön omaan arvoonsa.
Jussi Soro

#33 • • Jussi Soro choon!

MfLI, 1.12.2006 12:51:
Niin... Siis tiedät niiden olemassaolaosta koska sinulle on välitetty tieto mainostamalla niitä sinulle. IKEAN suhteen vieläpä melko voimallisesti, jos ajattelemme jokapäiväistä infotulvaa.

Ei.

Vaan tiedän niiden olemassaolosta sen takia, että jollain hetkellä olen halunnut Lack-hyllyjä niin paljon että olen googlettanut "ikea". Tämän jälkeen Google kertoi minulle, että sivuilta www.ikea.fi löytyy ikean kotisivut ja sieltä voin tilata Lack-hyllyjä.

Olisin myös voinut käyttää järkeäni, ja testata ihan oma-aloitteisesti osoiteriville kirjoittamista (hot tip: yleensä se on www. + yrityksennimi + pääte (suomalaisilla sivuilla .fi)).

Ikea ei ole hyökännyt sähköpostiini spammilla. Sinä olet.
Ikea ei ole postannut viral marketing -viestejä lukemilleni foorumeille. Sinä olet.

disclaimer: En ole Ikean markkinointiosastolta. En ole koskaan tilannut Ikean nettisivuilta mitään. Lack-hyllyt ovat todella huonolaatuisia tuotteita, en suosittele niitä kenellekään.
MfLI

#34 • • MfLI www.SoundChilds.net

JussiS, 1.12.2006 12:59:
---
MfLI, 1.12.2006 12:51:

---

Ei.

Vaan tiedän niiden olemassaolosta sen takia, että jollain hetkellä olen halunnut Lack-hyllyjä niin paljon että olen googlettanut "ikea". Tämän jälkeen Google kertoi minulle, että sivuilta www.ikea.fi löytyy ikean kotisivut ja sieltä voin tilata Lack-hyllyjä.

Olisin myös voinut käyttää järkeäni, ja testata ihan oma-aloitteisesti osoiteriville kirjoittamista (hot tip: yleensä se on www. + yrityksennimi + pääte (suomalaisilla sivuilla .fi)).

En kaiketi ymmärrä... Et siis tiennyt Ikeasta/Lackista ennen Googlettamista ja sait tyhjästä Ikea -herätyksen? Hämmästyttävän valovoimainen brandi!
Jussi Soro

#36 • • Jussi Soro choon!

MfLI, 1.12.2006 13:06:
En kaiketi ymmärrä... Et siis tiennyt Ikeasta/Lackista ennen Googlettamista ja sait tyhjästä Ikea -herätyksen? Hämmästyttävän valovoimainen brandi!

Etkö sä nyt saatanan palikka jo tajua?

Perinteisillä keinoilla mainostaminen = OK
Viraalimarketointi ja spämmäys = NOT OK

Täytyykö mun vääntää sulle rautalangasta noiden erokin vielä?

Väännetään:

Perinteiset mainostuskeinot ovat ns. mainoksia. Niitä julkaistaan lehdissä, telkkarissa, webbisivuilla jne. Ne näyttävät mainokselta ja ovat sitä. Niitä ei tule pyytämättä. Niiden valmistaminen ja esittäminen maksaa mainostavalle yritykselle huomattavia summia.

Viraalimarketointi on sitä, kun tekeydytään keskustelijaksi, kehutaan tuotteita ja koitetaan saada niille mahdollisimman suuri näkyvyys täysin ilmaiseksi - yleensä jonkun muun kustannuksella. Viraalimarketointia tehdään yleensä referenssilinkeillä, jolloin jokainen voi olla viraalimarkkinoija, ja ansaita rahaa postaamalla mainoksia julkisille boardeille.

Spämmäys on sitä kun lähetetään sähköpostiin, puhelimeen tai mihin tahansa yksiöitävään laitteeseen lupaa kysymättä mainoksia. Yleensä yksilöidyt osoitteet ja yhteystiedot kerätään laittomasti esimerkiksi webbisivuilta.

Nyt vielä ihan tiiviisti pari ajatusta:

Perinteiset mainostuskeinot eivät elämääni haittaa. Näen mainoksia joka päivä, kuulen joka päivä ystäviltäni heidän hyväksi kokemistaan tuotteista ja telkkari ja radio on päällä usein. Nämä eivät minua haittaa, koska voin koska vain olla katsomatta niitä. Puhelimeni ei soi koska olen suoramarkkinoinnin estävällä listalla. Postilaatikkoon ei tipu mainoksia, koska siinä lukee "ei mainoksia".

Tiedän silti että K-kaupasta saan ruokaa kun olen nälkäinen. Tiedän myös että Ikeasta saa kalusteita.
akir0

#37 • • akir0 idleRPG champion 2009
Mun mielestäni on vaan keskimäärin perseestä, että joku edes yrittää hyötyä henkilökohtaisesti netissä olevasta yhteilöllisestä palvelusta, ilman, että se tulee selkeästi irti. Ja ilman, että yhteilöllisen palvelun ylläpitäjä saa siitä mitään korvausta.

Mä tiedän, että jos tuolla on laidassa banneri, niin se on mainos, jonka avulla joku yrittää saada itselleen tuloa joko suoraan tai välillisesti. Jos sä pistät tekstisi sekaan linkin palveluun, joka on sun mielestäs "kiva ja hyvä", ja joka sattumalta ohjaa mut palveluun siten, että sulla on teoreettinen mahdollisuus saada siitä tuloa, ILMAN, että mä sitä tiedän niin se on väärin.

Information wants to be free *piis*
MfLI

#38 • • MfLI www.SoundChilds.net

JussiS, 1.12.2006 13:25:
---
MfLI, 1.12.2006 13:06:

---

Etkö sä nyt saatanan palikka jo tajua?

Perinteiset mainostuskeinot eivät elämääni haittaa. Näen mainoksia joka päivä, kuulen joka päivä ystäviltäni heidän hyväksi kokemistaan tuotteista ja telkkari ja radio on päällä usein. Nämä eivät minua haittaa, koska voin koska vain olla katsomatta niitä.

Tiedän silti että K-kaupasta saan ruokaa kun olen nälkäinen. Tiedän myös että Ikeasta saa kalusteita.

Ajattelen, että olet markkinointikanavasi valinnut melko konservatiivi, mutta kirjoitustyylistäsi päätellen myös erittäin nuori henkilö, jolla on paljon energiaa.
MfLI

#39 • • MfLI www.SoundChilds.net

akir0, 1.12.2006 13:37:
Mun mielestäni on vaan keskimäärin perseestä, että joku edes yrittää hyötyä henkilökohtaisesti netissä olevasta yhteilöllisestä palvelusta, ilman, että se tulee selkeästi irti. Ja ilman, että yhteilöllisen palvelun ylläpitäjä saa siitä mitään korvausta.

Mä tiedän, että jos tuolla on laidassa banneri, niin se on mainos, jonka avulla joku yrittää saada itselleen tuloa joko suoraan tai välillisesti. Jos sä pistät tekstisi sekaan linkin palveluun, joka on sun mielestäs "kiva ja hyvä", ja joka sattumalta ohjaa mut palveluun siten, että sulla on teoreettinen mahdollisuus saada siitä tuloa, ILMAN, että mä sitä tiedän niin se on väärin.

Information wants to be free *piis*

Itse taas ajattelen, että yhteisössä sisällöntuottajat ovat kollektivisesti vähintään yhtä tärkeitä kuin ylläpitäjä, joten ideaalia on kanavoida osuuksia kohtuudella kaikille sidosrynmille (ei- en ole sosialisti, paino siis sanalla kohtuudella. Mielellään mahdollisimman optimaalissa suhteessa panokseen).

Regarding information - I share you vision... Indeed:)
Jone

#40 • • Jone Archibald Haddock

MfLI, 1.12.2006 13:38:
Ajattelen, että olet markkinointikanavasi valinnut melko konservatiivi, mutta kirjoitustyylistäsi päätellen myös erittäin nuori henkilö, jolla on paljon energiaa.

Tiedätkö mitä mä väistämättäkin ajattelen yhä enemmän näitä sun tekstejäsi lukiessani?

Ajattelen, että olet keski-ikäinen helppoheikki ja markkinamaakari, joka katsoo oikeudekseen valjastaa kaikki löytämänsä resurssit oman henkilökohtaisen etunsa ajamiseen siitä huolimatta, että tietää myyvänsä paskaa paketissa. Mä en tiedä mitä sulle on elinkaaresi aikana tapahtunut, että susta on tullut tollainen, mutta koska haluan uskoa ihmisissä olevaan hyvään en pysty uskomaan, että olisit syntynyt "minä-minä-minä, eikä kukaan muu"-asenteella varustettuna.

Hyvä Mika Kotikoski, haluaisitko avautua ja kertoa meille siitä mikä on aiheuttanut sinulle näin vaikean trauman?