Nyt kun matkaliput otettiin esille, niin en malta olla mainostamatta Plattarilta löytyvää HKL:ään liittyvä hulvatonta
klassikkotopiikkia, joka kannattaa lukea.
Progress, 29.11.2006 15:31:
Kävin siitä suuttuneena eduskuntatalossa kyselemässä kuluttaja-asiamiestä. Heittivät minut pihalle, koska sinne ei kuulemma saa mennä ilman lupaa. Eipä lukenut ovessa mitään ei.
Tosta voit laittaa meiliä Tiitisen Sepelle, joka on eduskunnan pääsihteeri ja mun hyvä frendi:
[email protected]
Progress, 29.11.2006 15:31:
Sanoin etteihän se mun vika ole jos taloon voi kävellä ilman korttia. Olisi kuulemma pitänyt mennä läpivalaisun kautta ja pyytää lupa etukäteen. Mutta ovi oli auki, marssin sisään jne. Asiallisesti puhuin, en korottanut ääntäni ollenkaan. Sitten passittivat mut ulos ja sanoivat että mene siihen uuteen lisärakennukseen.
Eduskunnan tehtävä on lakien säätäminen. Sulle ei sitten tullut mieleen, että se ei ole mikään yhteiskunnan asiakaspalvelu, jonne voi mennä louskuttamaan leukojaan milloin tahtoo ja mistä tahtoo. Eduskunnan vahtimestarien tehtävä on mm. valvoa, ettei eduskunnassa liiku asiattomia henkilöitä - heidän ei tarvitse tietää kuinka kuluttajan tulee toimia havaitessaan mahdollisen epäkohdan valtion/kaupungin ylläpitämässä palvelussa.
Progress, 29.11.2006 15:31:
Menin, mutta ei siellä ollu mulle mitää. Neuvoivat menemään virastotaloon Haapaniemenkadulle. Soitin sinne varatakseni ajan. Siellä nainen vastasi, sitten kun aloin tiedustelemaan asiasta, sanoi kuin olisi ollut nauhoite, että soita 9-12 arkisin. Sitten kun kysyin ystävällisesti että eikö tästä numerosta muuta infoa saa, sanoi saman uudestaan. Mitää muuta ei tuosta saanut irti. Numero oli siis kuluttaja-asiamiehen. Miten täällä suomessa voi kukaan valittaa asioista, jos kaikkialla vaan neuvotaan muualle???
Juurihan sut neuvottiin ottamaan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, jolla puhelinpalveluaika on kaikesta päätellen arkisin klo 9-12, aivan kuten sinulle neuvottiin. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulee puhelinpalvelua halutessasi olla heihin yhteydessä nimenomaan tuona aikana. Ilmaisetko närkästyksesi paikalliselle kauppiaalle, kun hänen klo 8-21 auki oleva kauppansa ei palvele sinua klo 02 yöllä?
***
Just tällaisten urpojen, paskantärkeiden ja muka valveutuneiden kansalaisten takia byrokratian rattaat tökkivät ja oikeiden ongelmien käsittelyajat venyvät. Seuraavalla kerralla mahdollisen ongelman kohdatessassi avaa intter netti ja eti sieltä apua. Myös tää Lupitus on ihan verraton tietopalvelu.
Epailija, 29.11.2006 16:16:
Miten valvottaisiin sitä, että kukin keskustalipun käyttäjä poistuu liikennevälineestä aina keskusta-alueen rajalla?
Miten valvotaan sitä, että sisäisen lipun omistavat matkustajat poistuvat julkisen liikenteen kulkuneuvosta vyöhykkeen vaihtuessa?
Valvonnan pystyy hoitamaan tarkastajilla, mutta mielestäni suurempi ongelma olisi lisääntynyt matkalippujen valikoima. Pari pysäkin väliä sisältävä lippu palvelisi käsittääkseni niin pientä käyttäjäryhmää kaikki joukkoliikenteen matkustajat huomioiden, etten näe moiselle erityistä tarvetta. Lisäksi jos markkinoille tulisi ns. "keskustalippu", niin yhdenvertaisuuden nimissä vaadittaisiin pian myös "Itä-Helsinki-lippua" ja pian nykyinen lippujärjestelmä olisi toivottoman sekava kaikkien osapuolien kannalta.