matkalippu

75 posts, 4 pages, 14,488 views

yana

Posts: 877

#21 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

Epailija, 29.11.2006 16:18:

Oli miten oli, niin minusta tuo 8e on ihan naurettava summa, kun katsoo kokonaiskuvaa Tukholman ja Helsingin välisissä hinnoissa.

Julkisen liikenteen toimivuus ei muuten ole Tukholmassa yhtään sen parempi kuin täälläkään etenkään talven tullen. Junat myöhästelevät, menevät rikki (jopa syttyvät tuleen), metroihin tulee vikoja, vuoroja jää välistä ja vaikka Tukholmalaisista busseista ei olekaan hirveästi kokemusta, niin en usko niidenkään olevan lahden tuolla puolen sen kestävämpiä kuin täälläkään.



joo onhan se toki. kun se kortti kuitenkin on elinialtaan pitka. en kiista ettei tuo hinta ole aika yhdentekeva. siltikin on parempi etta tuossa on tullut jarkikateen ja siirytaan pois tilanteesta jossa yks toimittaja paasee niskanpaalle.

sitapaitsi helsingin julkinen liikenne on erinomainen ja luotettava jos lahdetaan vertaamaan muualle
Avatar
#22 • • Annakins Guest

Progress, 29.11.2006 16:18:
saisivat hommata tonne metroihin asemille puomit, jossa lippu käytetään laitteessa ennen alasmenoa. Ei tarttis olla niin paljon tarkastajiakaan, jotka ovat aika kalliita kaupungille.



Kyllä ne portitkin maksavat. Ja esimerkiksi Lontoossa, jossa on portit metroasemilla, on myös asemalla ihmisiä töissä esim. päästämässä isojen kassien kanssa matkustavia eri porteista jne.

Asiaahan on Helsingissäkin mietitty, mutta ilmeisesti investointi olisi sen verran suuri, että siitä on käsittääkseni ainakin toistaiseksi luovuttu. Käytännössähän se vaatisi myös mm. bussien lipunmyyntilaitteiden uusinnan, jotta liput olisivat yhteensopivia metron porttien kanssa jne.
yana

Posts: 877

#23 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

Epailija, 29.11.2006 16:22:
---
Progress, 29.11.2006 16:18:
hemmetin hyvä homma olis. Sanoisin vielä, että ko. 600kr:n lipun voi ostaa tukholmassa mistä tahansa pressbyranista tai 7elevenistä...ja taitaa niitä muuallaki olla myynnis. Ja siis sehän ei ole mikän ladattava kortti, vaan lappu, jonka ostat joka kuukausi uuden. Ja tää ei nyt liity asiaan, mutta saisivat hommata tonne metroihin asemille puomit, jossa lippu käytetään laitteessa ennen alasmenoa. Ei tarttis olla niin paljon tarkastajiakaan, jotka ovat aika kalliita kaupungille.

---


Tukholmassa asuneena sinun pitäisi tietää, että ne puomit eivät siellä Tukholmassakaan estä pummilla matkustamista. Eivät edes ne pleksiporttiversiot. Kyllä sielläkin tarkastajia tarvittiin valvomaan, että ihmiset eivät pompi laitteiden yli, puikkelehdi puomien väleistä tai juokse porttien läpi edellisen tyypin perässä (mikä oli muuten varsin helppoa). Liikennepummit olivat 2004 Tukholmassa monesti otsikoiden arvoinen juttu (samoin kuin tarkastajiin kohdistuva väkivalta), enkä usko tilanteen muuttuneen miksikään.



barnassa on portit ja vehkeet asemilla. ja ne vahdit. silti pummilla paasee jos niin haluaa kun ei ne vahdit niin tarkkaan vaan pysty valvomaan.
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#24 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

eli haluut helsinkilaisen ja ulkopaikkakuntalaisen edut samaan aikaan?



Miksi ulkopaikkakuntalaisten pitäisi saada nauttia Helsingin/Vantaan/Espoon/Kauniaisten kunnan eduista, joita tämä halvempi lippu edustaa (tai ainakin ymmärtääkseni nämä kunnat tukevat julkisten kustannuksia, joka taas auttaa lipun hinnan kohtuullisuuteen)?



^ ihan vain alkuperäiseen aiheeseeni palatakseni haluisin progressin
vastaavan noihin kysymyksiin... kunhan tukholma-hehkutukseltaan ehtii :D

--
dasinoaisnvs

Epailija

Posts: 5,636

#25 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Progress, 29.11.2006 16:24:
nimenomaan, jos ei ole kokemusta, ei kannata valittaa...tiedän kyllä siellä asuneena, että homma toimii paremmin, nopeammin, sujuvammin. Osaltaanhan ei tukholmaa ja helsinkiä voikaan verrata toisiinsa, ruotsissa ei ollut sotaa 1900-luvulla...paljon enemmän rahaa siellä on ollut laittaa julkiseen liikenteeseen. Metroa on rakennettu jo 1940-luvulta lähtien ja tällä hetkellä asemia on se 100kpl.



Hetkonen, olet samaa mieltä kanssani ja sitten esität ihan vastakkaisen väitteen? Olen itsekin asunut Tukholmassa (oikeammin sen lähiössä Järfällassa, Barkarbyn juna-aseman suunnilla), eikä mikään kokemani viittaa siihen, ettäkö siellä julkinen liikenne toimisi paremmin kuin täällä. Metroverkosto on ehkä laajempi, mutta Tukholma korvaakin niillä raitiovaunut. Kaupungin kokoluokkakin on aikalailla eri, joten asemia on luonnostaan enemmän. Kaluston ja reittien toimivuus ei kuitenkaan suhteutettuna anna aihetta ylisanoihin. Talvella ongelmia tuntui itse asiassa olevan huomattavasti enemmän kuin Helsingissä.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#26 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

Progress, 29.11.2006 16:31:
kerropa mulle missä muualla ulkopaikkakuntalainen joutuu maksamaan extraa???



esim. vaasassa :D

mut voitko vastata noihin aiemmin sulle
esitettyihin kysymyksiin?

--
dasinoaisnvs

Jone

Posts: 8,258

#27 • • Jone Archibald Haddock

Progress, 29.11.2006 16:31:
kerropa mulle missä muualla ulkopaikkakuntalainen joutuu maksamaan extraa???



Kuinka pitkän listan haluat? *ding*
yana

Posts: 877

#28 • • Edited yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

Progress, 29.11.2006 16:31:
---
kimmø, 29.11.2006 16:28:
---
eli haluut helsinkilaisen ja ulkopaikkakuntalaisen edut samaan aikaan?
---



---
Miksi ulkopaikkakuntalaisten pitäisi saada nauttia Helsingin/Vantaan/Espoon/Kauniaisten kunnan eduista, joita tämä halvempi lippu edustaa (tai ainakin ymmärtääkseni nämä kunnat tukevat julkisten kustannuksia, joka taas auttaa lipun hinnan kohtuullisuuteen)?

---


^ ihan vain alkuperäiseen aiheeseeni palatakseni haluisin progressin
vastaavan noihin kysymyksiin... kunhan tukholma-hehkutukseltaan ehtii :D

---


kerropa mulle missä muualla ulkopaikkakuntalainen joutuu maksamaan extraa???



mita ihmetta se tahan liittyy. ootko sa lukenut tossa yhtaan sita mita sulle on yritetty selittaa?

helsinkilaiset maksavat osan matkoistaan veroissa kaupungille joka taas tukee naista rahoista HKLaa ja YTVta. sina kannat verosi muualle. nain ollen jos lippu maksaisi sinulle saman, SINA MAKSAISIT JOUKKOLIIKENTEESTA TODELLISUUDESSA VAHEMMAN. olisiko se mielestasi oikein? varmaan. olisiko se veronsa helsinkiin maksavista oikein. tuskin. onko se yksityisautoilijiosta oikein. ei varmaan myoskaan.

tuo veroista tapahtuva tuki on nyt sitten liitetty tuohon lipun hintaan ja sulla on royhkeytta alkaa viela kitisemaan siita.

kitisemaan kun itse viela tunnustat vaarinkayttavasi tuota ulkopaikkakuntalaisen asemaasi kusettamalla hoasia.

onko toi kirjojen muualla pitaminen muuten edes sallittua jos tyoskentelet taalla paakaupunkiseudulla? jotenkin muistaisin ettei? (pl opiskelijat joiden kanssa tehdaan poikkeus, mutta opiskelijahan sina siis et ollut)
Anselmi

Posts: 2,578

#29 • • Anselmi And sell me

Progress, 29.11.2006 16:27:
Kyllä siellä on tarkastajia, muttei samalla tavalla kuin täällä.


Stadissa on ymmärtääkseni 35 tarkastajaa, vuodessa niitä (päivittäin junalla matkustaessa) tulee nähtyä about neljä kertaa. Joten eipä niitä täälläkään hirveän montaa ole. Mutta mielestäni yllättävänkin lojaalisti matkustajat maksavat lippunsa, verrattuna juuri kiinni jäämisen riskiin. Uskon että suurena osana toimii psykologina tekijä, eli se että ihminen kokisi kiinnijäämisen nöyryttäväksi ja noloksi kokemukseksi.

--
sen pituinen se

Epailija

Posts: 5,636

#30 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Progress, 29.11.2006 16:27:
ei estä ei, mutta hidastaa ja estää edes osan ihmisistä...ei kaikki uskalla hypätä puomien yli tai mennä toisen perässä. Kyllä siellä on tarkastajia, muttei samalla tavalla kuin täällä. Ne tarkistavat, kun olet poistumassa asemalta. Ja koko 3v aikana mitä yhteenlaskettuna olen siel ollu, ei ole tapahtunut tarkistus kuin kerran.



Itse jouduin tarkistuksen "uhriksi" reilun kahdeksan kuukauden aikana varmaan viitisen kertaa. Tarkastajia pyöri useimmiten noin viiden hengen ryhmissä ja heput valvoivat sekä saapumista, että poistumista.

Ei siellä varmaan kukaan niiden porttien takia lippujaan maksanut, sen verran helppoa ja vaivatonta oli pummilla kulkeminen.

Extreme-OT: Suuri haloo nousi jossain vaiheessa siitäkin, että tarkastajat kävivät jopa väkivaltaisiksi saadessaan kiinni vähänkään vastahakoisen liikennepummin. Joku oli saanut ihan kännykkävideokuvaa siitä kun useamman tarkastajan ryhmä tönii jotain liputonta teiniä. Yksi tarkastajista taisi jopa lyödäkin. x)

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Anselmi

Posts: 2,578

#31 • • Anselmi And sell me

Norb, 29.11.2006 16:07:
kuukausi(työmatka). Hkl vois kehittää vyöhykesysteemin


HKL/YTV on kehittämässä tällaista systeemiä.

--
sen pituinen se

yana

Posts: 877

#32 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

Progress, 29.11.2006 16:34:

no siis maksanhan mä tänneki veroa ku töissä olen täällä. Ja siis kirjat siirrän hesaan heti, kun saan opiskelukämpän. Sitä ennen en oikein voi.




"Verotuskunta määräytyy verovuotta edeltävän vuoden viimeisen päivän kotikunnan mukaan" - vero.fi

kotikunta taitaa olla se missa kirjat on eli miten sa maksat veros helsinkiin? voitko tarkentaa
Anselmi

Posts: 2,578

#33 • • Edited Anselmi And sell me
Ja tähän itse kirjoitukseen voin kertoa helpon ratkaisun: Vaihdat kirjat jonkun kaverin luo Helsinkiin, haet kortin, vaihdat takaisin kirjat sinne missä ne oli. Ei vaadi monen paperin täyttämistä ja on täysin sallittua.

--
sen pituinen se

isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#34 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

Progress, 29.11.2006 16:34:

no siis maksanhan mä tänneki veroa ku töissä olen täällä. Ja siis kirjat siirrän hesaan heti, kun saan opiskelukämpän. Sitä ennen en oikein voi. ja sama homma tukholmassa, maksoin sinneki veroa, vaikken siellä ollutkaan kirjoilla, aikasempina aikoina. Viime kerralla olin tosin jo kunnan listoilla.



en ole veroasioiden tai byrokratian asiantuntija,
mut eikös ne veroeurot mene ihan siihen kuntaan
missä on papereiden mukaan kirjoilla?

saa korjata jos olen väärässä *ding*

edit: kas, yana ehtikin jo onneksi perusteellisemmin
asiaan puuttua :)

--
dasinoaisnvs

yana

Posts: 877

#35 • • Edited yana That Rules from the Centre of the Ultraworld
Kotikuntalaki 11.3.1994/201

2 luvusta
"henkilon kotikunta on jaljempana saadetyin poikkeuksin (toim huom :eivat vaikuta tassa tilanteessa) se kunta jossa han asuu....
jos henkilolla on kaytossaan useampia asuntoja tai jos hanella ei ole asuntoa lainkaan, hanen kotikuntansa on se kunta jota han
perhesuhteidensa toimeksitulonsa tai muiden vastaavien seikkojen johdosta itse pitaa kotikuntanaan (toim huom: tuossa sun kaupunki
asetuksessa on aika vahvasti ilmoitettu mita pidat kotikuntanasi)."

3 luvusta

"Muuttajan ilmoitusvelvollisuus"
"kun joku muuttaa kotikuntaa tai siella olevaa asuinpaikkaa, hanen on aikaisintaan kuukautta ennen muuttopaivaa ja viimeistaan viikon
kuluttua muuttopaivasta ilmoitettava siita maistraatille."

"henkilon on ilmoitettava myos tilapainen asuinpaikkansa maistraatille, jos asuminen kestaa yli kolme kuukautta"

pykalasta 12
"jos muuttava henkilo on laiminlyonyt tassa laissa saadetyn ilmoitusvelvollisuuden tai velvollisuuden antaa lisatietoja, maistraatin
on velvoitettava hanet maaraajassa tayttamaan velvollisuutensa" ja sama tilapaisesta asumisesta.

pykalassa 13 uhkasakosta

pykalasta 14
"jos muuttava henkilo ei ole noudattanut maistraatin 12 pykalan 1 momentin nojalla asettamaa velvoitetta, maistraatin on maarattava hanen maksettavakseen 50 euron suuruinen ilmoitusrikemaksu"



no onkos hoidettu, häh??
yana

Posts: 877

#36 • • Edited yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

mayah, 29.11.2006 17:18:
---
uana
(toim huom: tuossa sun kaupunki asetuksessa on aika vahvasti ilmoitettu mita pidat kotikuntanasi)."

---


Puhutsä mulle?


---
uana
no onkos hoidettu, häh??

---


Miten sait noi pisteet tohon äähän nyt yhtäkkiä? Jätkä on yrittäny huijaa, et on muka jossain ulkomailla. NYTPÄ PALJASTUIT!!!1!



no just sulle! (ei kun tolle "kaupunki: 00280 Hki" kyl:)

mulla o tossa ñ ja ç merkkien valis harhautusnappula mista loytyy ´ , tsiftin kans ¨ jonka ovelasti voi valilla tonasta kirjainten paalle kuten ö ó ja ä a ja jopa ï ! :)
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#37 • • isfnbojbbssn sdonvoinv

mayah, 29.11.2006 17:21:
Eli siis överiksi tää meni siksi, kun ihmiset alkoivat keskustelemaan matkalipuista, hinnoista, hintojen syistä jne. sen sijaan, että olisivat kirjoitelleet sulle *lohduttel*-hymiöitä ja kironneet perkeleen HOOKOOÄLLÄÄ porukalla?



nimenomaan... tukeahan tässä haettiin, mut ku ei niin ei :(

--
dasinoaisnvs

isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#39 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

Progress, 29.11.2006 17:30:

no jonkinlaista tukea olisin kaivannu asiaan, mut eipä täältä sitä saa. Ennenkää saanu. Olishan se pitäny tietää.



olisi kannattanut siihen ekaan postaukseen sit kirjoittaa,
että haluat tukea... eikä mitään "ottakaa kantaa" :D

--
dasinoaisnvs

Porsas04

Posts: 792

#40 • • Porsas04 Team Sika

mayah, 29.11.2006 17:21:
---
Progress, 29.11.2006 17:18:
tää keskustelu meni kyl taas NIIN overiksi, etten jaksa enää vastailla, vaikka itse tämän aloitin.

---


Eli siis överiksi tää meni siksi, kun ihmiset alkoivat keskustelemaan matkalipuista, hinnoista, hintojen syistä jne. sen sijaan, että olisivat kirjoitelleet sulle *lohduttel*-hymiöitä ja kironneet perkeleen HOOKOOÄLLÄÄ porukalla?


se meni siinä heti överiks ku ilmoitti julkisesti et olis mieluummin Tukholmassa kuin Helsingissä!!

--
Team *possu*