Järkyttävin peruskoulu-muistosi...

318 posts, 16 pages, 141,117 views

Beliar

#41 • • Beliar
Liikuntatunnin pakkohiiho!!

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

bates

#42 • • bates Tirehtööri
Vedetääs tähän väliin kokemus toisesta näkökulmasta.

Mun pahin peruskoulumuisto nimittäin liittyy vuosiin 1994-1995. Olin silloin vuoden eräällä ala-asteella sijaisopettajana.

Tähän yhteen kouluun oli tietty sijoitettu kaikki kaupungin maahanmuuttajamuksut ja noita tyyppejä ei kiinnostanut koulunkäynti paskan vertaa.

11-12 vuotiaat tyypit vittuili ja haistatteli tunneilla ihan suoraan päin naamaa, tusailivat omiaan, kiusasivat muita lapsia, hajottivat paikkoja ja käytännössä nää samat sällit piti poistaa luokasta kesken joka ikisen oppitunnin - tai välttämättä niitä ei ees tarvinnu poistaa, koska jannut saattoivat myös lähteä sanaakaan sanomatta kesken tunnin himaan.

Kun välitunnilla sitten soitti niiden vanhemmille et se heidän kullannuppu oli ottanu ritolat tunnilta, niin vastaukseksi äipältä tai isukilta tuli yleensä haistattelut tai muuten vaan jotain vittuilua ja päänaukomista.
Kun niitä vanhempia yritti sitten saada koululle keskustelemaan asiasta, niin eihän niitä kiinnostanut tulla sinne. Vika kun oli kusipäisissä opettajissa, ei siinä omassa pienessä viattomassa kullanmurussa.

Aika vähän opettajalla on mahdollisuuksia puuttua tollasiin tapauksiin, tunnilta veke vaan ja soitto kotiin, kauhean paljon muuta ei pysty tekemään. Noi muksut on kuitenkin siellä koulussa opettajan vastuulla ja noiden ongelmatapauksien lisäksi siellä luokassa on ne 20 muutakin lasta, joista pitää yrittää huolehtia.

Muuten kiva duuni, mut noi muutama idiootti sai päret palamaan aika säännöllisesti.

--
The best way to predict the future is to invent it.

#43 • • jesus Guest
Ala-asteen laulukokeet luokan edessä *hikoil*

Melko kuumottavia muistoja *igor*
blastic

#44 • • blastic ballistic ballstick

jesus, 10.11.2006 11:02:

Meillä oltiin ihan vaan opettajan edessä ja muu luokka oli toisessa huoneessa.... mutta silti *uuh*
Muhvi-

#45 • • Muhvi- Jätkä on Muumi!
Ala-asteella liikunnanmaikka oli mies ja hän kävi aina tarkastamassa, että me kävimme suihkussa. *eikä* hrrr...

Paras ystäväni ala-asteella oli romani tyttö ja oli välillä ihan kamalaa kun häntä niin haukuttiin. En silti pysty vieläkään kuvailemaan kuinka paha mieli hänellä aina oli rasistisista nimittelyistä. :(
En voi vieläkään sietää sanoja kuten kinkki, manne, neekeri jne. korjaan ne aina puhujan puheen päälle. (kiinalainen, romani, tummaihoinen)

Rakastan musiikkia ja olen hyvä soittamaan rumpuja ja laulamaa! :D Silti ylä asteen musan maikka ei ikinä laskenut minua ja bändikamuani esiintymään koulun tapahtumiin. Aina vain ne kaksi poikaa pyydettiin ekana joka tapahtumaa säestämään. *senkin*
Musasta sai kympin vain jos diggasi ihan kybällä maija vilkkumaata. PAH!
Vaikka Maija on ihan iskevä. :)

--
It was once my life - it was my life at one time.

peepe

#46 • • peepe
Täytyy kyllä sanoa, että peruskoulu alle 4000 asukkaan junttilassa on ollut ihan mielenkiintoinen kokemus. Kuinka kasvattavaa voikaan olla kun miespuolinen opettaja karjuu naama punaisena ala-asteikäisille tytöille? Matematiikan tunteja odotettiin kauhulla ja itkuisina. Ei mikään ihme, että matematiikkaan jäi kammo, sen verran nöyryyttäviä oli ne tunnit. Yksi tapahtuma on jäänyt hyvin elävästi mieleen, kun jouduin kaivamaan sinitarraa tämän opettajan kengänpohjasta :D

Yläasteella en oikein sopeutunut suureen massaan, ja senhän tietää miten siinä sitten käy....Tarinoita on monia, en ala niitä sen tarkemmin kertomaan, mutta täytyy kyllä sanoa että lapsukaiset osaavat olla hyvin julmia toisilleen. No, nyt jälkeenpäin ymmärrän, että nämä pahimmat "kovikset" tulivat hyvin usein niistä ongelmaperheistä, ja sitä omaa pahaa oloa piti sitten purkaa johonkin. Kuinkahan pitkälle ovat elämässään päässeet...? Itse lähdin kyseiseltä paikkakunnalta pois heti kuin se oli mahdollista...
blueangel

#47 • • blueangel
Kemianopettaja jonka kahvikupissa asui Jeesus....*ding*
Karski

#48 • • Edited Karski Pomon kätyri

Rx, 9.11.2006 22:27:
mä olin koulukiusattu 7 vuotta 9:stä, siinä ehkä pähkinän kuoressa ...

Kettu kuittaa. Iso koko takas lähinnä fyysisen
koskemattomuuden, mut muuten peruskoulu
oli kyl kokonaisuutena melkosta marginaalissa
ja muiden asettamissa rajoissa elämistä.
Toisaalta tää sit hitsas muutaman muun syrjäytyneen
kanssa tiiviisti yhteen, ja ne ystävyyssiteet
on ollu kaikkein vahvimpia peruskoulun jälkeenkin.
Samalla oppi tajuamaan että miten paljon maailmassa
on mahdollisuuksia niiden rajojen ulkopuolella
joita muut meille yrittää asettaa. Ehkä senkin takia
kaikki meidän possesta on menestyny elämässään
sittemmin poikkeuksellisen hyvin - meitsikin
peräti moderaattori MUHAHA :P

Mut joo, tosta katkeruudesta irti pääseminen kesti
kyl muutaman vuoden.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Trixie

#49 • • Trixie

xandra, 10.11.2006 10:01:

Ei peruskoulu aina muutenkaan kovin herkkua ollut, mutta hauska huomata, että ne, jotka siellä pahiten uhosivat, ja jotka olivat olevinaan niin v*tun kovia ja luokan kingejä, eivät tänä päivänä ole yhtään mitään, eikä kukaan edes vilkaisisi heihin kahta kertaa *hih*

oon huomannu saman jutun. Itse olin kiusattu koko peruskoulun ajan ja nämä ketkä kiusasivat olivat tottakai niitä luokan kingejä ja muutenkin "koviksii". Nykyään kun olen heitä ohimennen tavannut niin kovin ihmeissäni minua katsovat, eihän rumasta ankanpoikasesta voi mitään tulla, mutta minustapas tuli*hihu* Suurin osa tosin on vajonnut aika alas ja ovat kovin mitäänsanomattomia enää nykyään ja ei minua kiinnosta heihin pitää yhteyttä vaikka he kuinka sitä haluaisivat. menneet on menneitä mutta arvet tuskin parantuu koskaan...

--
face your fears and live your dreams

Trixie

#50 • • Trixie

jesus, 10.11.2006 11:02:

Melko kuumottavia muistoja *igor*

Ai niin, tämäkin vielä*hih* Meil kans sama ja aina se oli yhtä kauheeta. Tosin pojille se tais olla vielä kauheempaa äänenmurroksen aikana kun koko luokka kiherteli kun toisella ääni menee miten sattuu...

--
face your fears and live your dreams

T-Justice

#51 • • T-Justice
Elämäni ensimmäisen koulupäivän menu: Pinaattikeittoa ja kananmunia!
ei oikein maistunut mulle 7-vuotiaana ja varsinkaan siinä ekan koulupäivän järkytyksessä. opettaja vielä kyyläsi pöytämme vieressä että kaikki varmasti syö lautasen puhtaaksi, joten ei auttanut muuta kuin syödä pinaatit kiltisti pois ja salakuljettaa poskessa KANANmuna pihamaalle ja sylkeä se pusikkoon... kyseinen ruoka ei oikein maistunut muillekkaa eli loistava valinta keittiön tädeiltä ekaan koulupäivään, siitä vielä lämmin kiitos!
Olen nykyään päässyt tosta jotenkin jo yli ja pinaattikeittokin maistuu hyvältä *iloinen*

Tosiaan ne ala-asteen laulukokeet luokan edessä oli kyllä kans niiiin järkkyjä hetkiä että huh! *hikoil*
Tink3

#52 • • Tink3 ||| | ||| || || |||||| |
Ala-asteen tukiopetus oli kyll aina yhtä vastenmielisen kammottavaa*blush*
Onneks ovat kaukana takana jo nuo ajat...

--
_-Tink3-_

Skenemursu

#53 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
Top-1 - Matematiikka
Taisi olla 4lk ala-asteella kun olin erityisen kiinnostunut matematiikasta. Kun koulu syksyllä alkoi ja sain uuden matematiikan kirjan ja pääsin kotiin niin aloin välittömästi tehdä kirjan tehtäviä. Seuraavana aamuna kirja olikin kannesta kanteen tehtävät tehtynä ja palautin sen opettajalle. Hieman leuhkana poikana ilmoitin kovaan ääneen, että kirjasta et muuten löydä yhtään virhettä ja pyysin saada 5lk matematiikin kirjan tehtäväksi.

Tulos: opettajani pisti minut kumittamaan koko kirjan tyhjäksi, ja vaati minua täyttämään tehtäviä sitä mukaan kun niitä tunneilla käydään yhdessä muiden kanssa läpi. Tämä osaltaan tappoi kiinnostustani matematiikka kohtaan. Terveisiä ala-asteen opettajalleni Jaana Kallungille!

Top-2, ensimmäinen koulupäivä
Ensimmäinen koulupv. Aamulla lähdin innoissani kouluun. Ilmoitin äitilleni kuinka aamupäivästä opettelen kirjoittamaan, iltapäivällä korjaan rikkinäisen polkupyöräni jonka otin mukaan kotoa lähtiessäni ja tämän jälkeen aloitan astrologian opiskelun joten en ole tulossa kotiin ennen kuin iltamyöhään.

Tässä vaiheessa äiti jo tiesi, että tulen kovasti pettymään Suomen peruskoulun opetuksen tasoon, mutta ei uskaltanut minulle siitä mitään sanoa. Kun saavuin koulusta kotiin olin todella maassa ja sanoin etten halua enää ikinä mennä kouluun. Sen sijaan että olisin oppinut kirjoittamaan, korjannut polkupyöräni ja opiskellut astrologiaa siellä opeteltiinkin vain toisten oppilaitten nimiä!

Top-3, pitkä jälki-istunto
Olin jo ala-aste ikäisenä kovin huolimaton, enkä oikeastaan koskaan vienyt koulukirjojani kotiin vaan säilytin niitä kätevästi pulpetin sisällä näin ne eivät päässeet unohtumaan. Huilun olin jossain vaiheessa vienyt kotiin ja sinnehän se tietysti hävisi. Jouduin tästä jälki-istuntoon. Opettajani Juha-Matti Valtonen lukitsi minut luokkahuoneeseen ja lähti kahville. Opettaja kuitenkin pian unohti pienen Ossi pojan jääneen luokkaan ja lähti kotiin. Kello yhdeksän aikoihin siivooja tuli päästämään minut pois ja tallustelin kotiin.

Kotona kerroin mitä oli tapahtunut ja isäni soitti opettajalleni. Seuraavana päivänä opettajani istuikin meille kotona keittiön pöydän ääressä jälki-istunnossa. Siistissä ryhdissä keittiön seinään tuijottaen kun isäni valvoi jälki-istuntoa ja minä mässäsin karkkia vieressä.

Seuraavana päivänä sain opettajalta vielä 50markan setelin joka tuolloin oli isoraha, eräänlaisena anteeksipyyntönä. Näin aloin pikkuhiljaa oppimaan kuinka korruptio Suomessa toimii ja kuinka rahalla voidaan saada tekemättömäksi asioita...
-Casper-

#54 • • -Casper- FADE / React^ resident DJ

Skenemursu, 10.11.2006 12:33:
Top-1 - Matematiikka
Taisi olla 4lk ala-asteella kun olin erityisen kiinnostunut matematiikasta. Kun koulu syksyllä alkoi ja sain uuden matematiikan kirjan ja pääsin kotiin niin aloin välittömästi tehdä kirjan tehtäviä. Seuraavana aamuna kirja olikin kannesta kanteen tehtävät tehtynä ja palautin sen opettajalle. Hieman leuhkana poikana ilmoitin kovaan ääneen, että kirjasta et muuten löydä yhtään virhettä ja pyysin saada 5lk matematiikin kirjan tehtäväksi.

Tulos: opettajani pisti minut kumittamaan koko kirjan tyhjäksi, ja vaati minua täyttämään tehtäviä sitä mukaan kun niitä tunneilla käydään yhdessä muiden kanssa läpi. Tämä osaltaan tappoi kiinnostustani matematiikka kohtaan. Terveisiä ala-asteen opettajalleni Jaana Kallungille!

Top-2, ensimmäinen koulupäivä
Ensimmäinen koulupv. Aamulla lähdin innoissani kouluun. Ilmoitin äitilleni kuinka aamupäivästä opettelen kirjoittamaan, iltapäivällä korjaan rikkinäisen polkupyöräni jonka otin mukaan kotoa lähtiessäni ja tämän jälkeen aloitan astrologian opiskelun joten en ole tulossa kotiin ennen kuin iltamyöhään.

Tässä vaiheessa äiti jo tiesi, että tulen kovasti pettymään Suomen peruskoulun opetuksen tasoon, mutta ei uskaltanut minulle siitä mitään sanoa. Kun saavuin koulusta kotiin olin todella maassa ja sanoin etten halua enää ikinä mennä kouluun. Sen sijaan että olisin oppinut kirjoittamaan, korjannut polkupyöräni ja opiskellut astrologiaa siellä opeteltiinkin vain toisten oppilaitten nimiä!

Top-3, pitkä jälki-istunto
Olin jo ala-aste ikäisenä kovin huolimaton, enkä oikeastaan koskaan vienyt koulukirjojani kotiin vaan säilytin niitä kätevästi pulpetin sisällä näin ne eivät päässeet unohtumaan. Huilun olin jossain vaiheessa vienyt kotiin ja sinnehän se tietysti hävisi. Jouduin tästä jälki-istuntoon. Opettajani Juha-Matti Valtonen lukitsi minut luokkahuoneeseen ja lähti kahville. Opettaja kuitenkin pian unohti pienen Ossi pojan jääneen luokkaan ja lähti kotiin. Kello yhdeksän aikoihin siivooja tuli päästämään minut pois ja tallustelin kotiin.

Kotona kerroin mitä oli tapahtunut ja isäni soitti opettajalleni. Seuraavana päivänä opettajani istuikin meille kotona keittiön pöydän ääressä jälki-istunnossa. Siistissä ryhdissä keittiön seinään tuijottaen kun isäni valvoi jälki-istuntoa ja minä mässäsin karkkia vieressä.

Seuraavana päivänä sain opettajalta vielä 50markan setelin joka tuolloin oli isoraha, eräänlaisena anteeksipyyntönä. Näin aloin pikkuhiljaa oppimaan kuinka korruptio Suomessa toimii ja kuinka rahalla voidaan saada tekemättömäksi asioita...

IHAN PARAS*nauru*....."se hämmästyttää kumastuttaa pientä kulkijaa"
domi

#55 • • domi Työn sankari.

Skenemursu, 10.11.2006 12:33:

Mulle tuli tämä sama juttu ala-asteella, tosin toisella luokalla, sekä matematiikassa että äidinkielessä.
Essi

#56 • • Edited Essi Kukkupää!
Yläasteella oli yks kilari matskunmaikka. Jätkät oli laittanu nastan sen tuolille, ja eiköhän se istunu sen päälle. Jäbät tietty repes ja tää maikka skitsahti. Lähti ajamaan luokassa yhtä pojista takaa, muistaakseni se ei ees ollu se joka sen nastan sille tuolille oli laittanu. Kiinni saatuaan tää naisopettaja työns sen nastan tän jätkän käteen. Ei kai kovin syvälle mut jälki siitä jäi.

--
Houkutusten vastustaminen on luonteen todellinen mitta.

Auacusha

#57 • • Auacusha Koneradio
Ala-aste aika ei ollut sekään mitään ruusuista mutta yläaste ainakin omassa mielessä jättää sen varjoonsa. 7-luokka yläasteella oli yhtä helvettiä, itseä ei koskaan vittuilu/nimittely niinkään jaksanut kiinnostaa enkä sille antanut mitään arvoa, kun kiusaajat huomasivat sen, päättivät kokeilla fyysistä puolta. Osa jutuista jaksaa nykyään naurattaa vieläkin koska tein aina asiat mitä käskettiin tekemään
ja tein ne mukisematta hymyssä suin. Mieleen tulee ensimmmäisinä tuollaisista tapauksista seuraavanlaiset:

Koulumme ei ole missään kaupunkissa vaan metsää ympärillä, siinä sitten aina juostiin metsään tupakalle opettajia piiloon. Syksyllä kun olin metsässä tupakalla 4 aivoameebaa tulevat ja päättävät että nyt on aina syödä seiskojen pihlajan marjoja. Siinä oli sillä hetkellä varmaan noin 3 seiskaa jota oltii "mopotettu"/koulukiusattu yläasteella. No minulle annettiin ensimmäisenä marjaterttu käteen ja tehtiin hyvin selväksi että syö tai kärsi. Siinä sit hymyssä suin aloin syömään marjoja, naureskellen ja kun marjat oli loppu niin sanoin jätkille että onko lisää marjoja vai voinko jatkaa tupakointia, jätkät lähti kyllästyneen näköisinä pois, jättivät muut rauhaa (joille oltiin jo annettu marjat käsiin) ja taisivat tokaista perään vielä että "vittu toi on hullu jätkä".

Toinen on sellainen kun joku oli joskus keksinyt että koulun lokeroiden pituuden mittaaminen tulitikulla on hauskaa puuhaa seiskoille. Siinä sit annettiin mulle tuli tikku ja noin 5m pitkä lokero rivistö ja sanottiin että mittaa päästä päähän montako tikun mittaa se on. No mittasin ensin pituuden jonka jälkeen avasin oman lokeroni ja aloin mittaamaan sitä sisältä vapaaehtoisesti. Porukka ihmetteli ja mietiskeli että mitäs toi nyt tekee. Opettaja tuli paikalle ja kysyi minulta mitä on tekeillää niin tokasin " Ei oo jätkillä älliä ite mittaa mahtuuko kiljutonkka tänne niin aattelin auttaa niitä"
Opettaja alkoi nauramaan ja samalla antoi kaikille kiusaajille jälki-istunnot koska tiesi kyllä mistä on kyse kun 7-luokkalaisella on tulitikku kädessä lokeroiden läheisyydessä.

Vähemmän naurattavia muistoja ovat sitten taas:

Istun ihan rauhassa ruokalan edessä olevilla penkeillä ruokailun jälkeen kun yksi tulee ja ottaa niskasta kiinni ja nostaa naamaa ylöspäin ja toinen tulee ja potkaisee maihareilla naamaan.

Tupakkapaikalla porukka keksi että pajusta/koivusta yms saa hyviä ruoskia joilla kiva ruoskia seiskoja täysiä, sain sitten 34 veristä haavaa jalkoihin vaikka porukka ruoski housujen läpi.

Tai kun ensin 5 jätkää tönii, potkii ja kuristaa, sen jälkeen heittää isoon roskikseen missä rullat alla, noin 20m pitkää mäkeä alas. Teipillä oli kansi kiinni ja en ollut niin onnekas että olisi roskis pysynyt pystyssä. Kun roskis pääsi alas muutaman voltin jälkeen vielä 5 jätkää potkii roskista.

Tämä kaikki loppui kun menin 8 luokalle, kiusaajat valmistuivat koulusta.
Myöhemmin on tullut jopa oltua joidenki näiden kanssa paremmissa väleissä kun muutama on tullut ihan kaupunkilla pyytämään käytöstään anteeksi ja tiedostaneet sen että ei se anteeksipyyntö asioita poista mutta auttaa käsitelemään asioita jälkeenpäin, toinen jopa kutsu mukaansa baarii ja tarjos illan "hyvityksenä"

On muuten hälyyttävää nähdä kuinka moni täältäkin on ollut koulukiusattu ja olen varma että en ole ainut jota nuo asiat vaivaavat luultavasti loppuelämän.

Opettajiin kohdistuviakin muistoja on mutta kirjoittelen niitä sitten vaikka myöhemmin.

--
Ootko hieman ryynejä vedellyt kenties kun aivot tuntuu vähän flippaavan?
(c) Sir Henri Risti

#58 • • Enkeli Guest
Kiusattu 1-9 luokat *dissaa* et aika paskaa aikaa oli kaikenkaikkiaan koko peruskoulu...
#59 • • trusti Guest
Peruskoulu on siitä hauska tasapäistämislaitos kun tulevat filosofian tohtorit, lääkärit, autonasentajat ja raiskaajat ja murhaajat niputetaan samaan mottiin. Ei ole vaikea arvata ketkä sitä paikkaa hallitsee vahvimman ja häijyimmän oikeudella kuin luolamiesaikakaudella konsanaan. Onneksi nää tyypit istuu nykyään Kakolassa, elleivät ole parhaassa tapauksessa päässeet autonasentajiksi :)

Itse en muista omalta peruskouluajalta mitään horrorkiusaamistapauksia, enkä oikeastaan paljon muutakaan. Lähinnä palautuu mieleen semmoinen kaiken alleen peittävä ankeuden tunne mikä siitä paikasta jäi. Lukio olikin jo sitten hieman inhimillisempi paikka, mutta sekin suht syvältä...
remotion

#60 • • remotion nostatus guru
koulukiusattu olin itsekin. loppu sit pikkuhiljaa yläasteella. huomannu vähän samanlaista sakinhivutusta täällä klubituksessa myöhemmin. hassua et pieni osa on jämähtänyt sille tasolle, samat periaatteethan on työpaikkakiusaamisessakin.

en nyt mitään yksittäistä osaa kyllä sieltä nostaa esiin.