Äänikortit

198 posts, 10 pages, 59,304 views

Apo

#162 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

serotonot, 20.1.2008 22:18:
Eikö siinä koneessa oo muka line in -liitäntää? *täh*

Eikös USB-kortilla saa mukavasti lisälaatua? Integroitujen äänikorttien laatu ja häiriösuojaus ei oman kokemuksen mukaan ole kovin hyvä. USB-kortilla A/D-muunnos tapahtuu koneen ulkopuolella vähän kauempana häiriötekijöistä ja toivonmukaan laadukkaamilla komponenteilla.
liikkuva muna

#163 • • liikkuva muna an egg on the move

Apo, 21.1.2008 16:57:
---

---

Eikös USB-kortilla saa mukavasti lisälaatua? Integroitujen äänikorttien laatu ja häiriösuojaus ei oman kokemuksen mukaan ole kovin hyvä. USB-kortilla A/D-muunnos tapahtuu koneen ulkopuolella vähän kauempana häiriötekijöistä ja toivonmukaan laadukkaamilla komponenteilla.

Jepulis. Mulla ainakin läppärin oman äänikortin ulostulosta tulee ihan karseeta rahinaa. Sattuu olemaan DVD-aseman alla jotenkin, älytön nitinä kuuluu.
liikkuva muna

#164 • • Edited liikkuva muna an egg on the move

kilobitti, 15.5.2006 12:37:
Eli; olen luultavasti siirtymässä kokonaan läppärin käyttäjäksi, ja tässä vehkeessä on tietenkin aika onneton äänipuoli. Ts. olisi tarve jollekkin (luult. ulkoiselle) härvelille, jossa olisi riittäisi laatu hyvään toistoon. Musaa en ole n. vuoteen väsänny, mut ois kiva että laitteessa riittäisi siihenkin resurssit jos vielä tekee mieli palata siihen. Tsekkailin mm. M-audion transittia (vaikuttaa hepposelta lelulta) sekä Audiophile USB:ta (vaikuttaa vähän overkilliltä tarpeisiin, toisaalta mun kokemukset Audiophile 24/96:sesta on ollu hyviä).

Muita ideoita, kokemuksia tai suosituksia?

Mulla on ollu Firewire Audiophilen kanssa aika paljon ongelmia. Vittumaisen herkkä toi liitin, vähän jos tönäsee läppäriä niin kortti menettää yhteyden ja pääsee boottailemaan.

Kanssa jos joskus erehtyy käyttämään läppäriä ilman tota audiophileä, on sen jälkeen toi saatanan vaikee saada toimimaan. Joskus saa monta tuntia boottailla ja asentaa ajurit uusiks (ellei järjestelmän palauttaminen auta). Käyttiksenä XP. Kortti vaan vilkuttaa valoja ja väittää ettei saa yhteyttä koneeseen (vaikuttais välillä ettei toi oo pelkän kaapelin syy).

Ihme kyllä kertaakaan ei oo keikan aikana lähteny äänet ton takia. Monesti kyllä joutunu tekeen ton boottailurumban 10 minuuttia ennen keikkaa.

Muutenhan toi on aika jees kortti. Paras vaihtoehto sillon kun ton ostin. Vähän turhan iso ehkä.

Edit: Enpä huomannu että tää oli kirjotettu kaks vuotta sitten. *nauru*
serotonot

#165 • • Edited serotonot Paul Easy

Apo, 21.1.2008 16:57:
---

---

joo toki, mut jos ainoa tarkoitus on nauhoittaa settejä esim klubbariin jakoon ni kyl noiden integroitujen korttienki lineineillä saa sellasta laatua sopivalla signaalintasolla ettei tarvi investoida sitä ~100e sitä varten et voi pistää tänne 192kbps mp3-settejä
Saarre

#166 • • Saarre
heipparallaa!
mistähän mahtais johtua kun mun m-audion audiophile 2496:sen ääni puskee ulos niinku ei ois tarpeeks rpm:iä levareissa eli aivan liian hitaana?

--
*tähti* Full hearts cant lose

Apo

#167 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Saarre, 8.2.2008 15:34:
heipparallaa!
mistähän mahtais johtua kun mun m-audion audiophile 2496:sen ääni puskee ulos niinku ei ois tarpeeks rpm:iä levareissa eli aivan liian hitaana?

Softassa/ajurissa valittuna väärä taajuus?
Saarre

#168 • • Saarre

Apo, 8.2.2008 16:04:
---
heipparallaa!

---

tarviin snadisti enemmän.. oon noobi..
eli tarkotatko tota 44,100khz? Seon valittuna sekä 256latenssi

--

Saarre

#169 • • Saarre

Saarre, 8.2.2008 16:16:
---
Apo, 8.2.2008 16:04:
---
heipparallaa!

---

---

tarviin snadisti enemmän.. oon noobi..
eli tarkotatko tota 44,100khz? Seon valittuna sekä 256latenssi

ja mikä oudointa, ainakun prossu lataa jotain raskaampaa niin ääni nopeentuu hetkellisesti

--

#170 • • astaroth Guest
ajattelinpa tänne heittää tällaisen pienen avunhuudon ilmoille:

olen tässä äskettäin hankkinut m-audion firewire 410:n. en saa ääntä tulemaan ulos kortin kautta, vaikka skobet pelittävät koneen omalla integroidulla kortilla moitteettomasti

koneeseen on asennettu windows vistaa tukeva ajuri kortille. kone tuntuu tunnistavan sekä ajurin, että kortin. mutta kun liitän kaiuttimet ulostuloliitäntään, kajareista puskee ulos tasaista huminaa

voi olla, että kysyn tyhmiä, mutta koska oma tietämys koneista on jäänyt vuosien saatossa hyvin yksinkertaiselle tasolle, ja kyseessä on ensimmäinen kosketus erilliseen äänikorttiin, olisi mahdolliset neuvot tarpeen. m-audion sivuilta ei tuntunut löytyvän ratkaisua ongelmaan

#171 • • ville olen oikeasti ujo

astaroth, 14.2.2008 16:29:
ajattelinpa tänne heittää tällaisen pienen avunhuudon ilmoille:

olen tässä äskettäin hankkinut m-audion firewire 410:n. en saa ääntä tulemaan ulos kortin kautta, vaikka skobet pelittävät koneen omalla integroidulla kortilla moitteettomasti

koneeseen on asennettu windows vistaa tukeva ajuri kortille. kone tuntuu tunnistavan sekä ajurin, että kortin. mutta kun liitän kaiuttimet ulostuloliitäntään, kajareista puskee ulos tasaista huminaa

voi olla, että kysyn tyhmiä, mutta koska oma tietämys koneista on jäänyt vuosien saatossa hyvin yksinkertaiselle tasolle, ja kyseessä on ensimmäinen kosketus erilliseen äänikorttiin, olisi mahdolliset neuvot tarpeen. m-audion sivuilta ei tuntunut löytyvän ratkaisua ongelmaan

ootko valinnut control panelista ulostulon oikein?
#172 • • astaroth Guest

ville, 14.2.2008 16:44:
ootko valinnut control panelista ulostulon oikein?

kokeilin jokaista vaihtoehtoa, mutta millään ei ollut minkäänlaista vaikutusta
Tyranoid

#173 • • Tyranoid FINRG

alek száhala, 21.1.2008 17:39:

Mulla on ollu Firewire Audiophilen kanssa aika paljon ongelmia. Vittumaisen herkkä toi liitin, vähän jos tönäsee läppäriä niin kortti menettää yhteyden ja pääsee boottailemaan.

alek száhala, 21.1.2008 17:39:
Ihme kyllä kertaakaan ei oo keikan aikana lähteny äänet ton takia. Monesti kyllä joutunu tekeen ton boottailurumban 10 minuuttia ennen keikkaa.

Meillä on muistaakseni kolmella keikalla katkennu musat ton takia. Sit meni hermo ja hankin läppäriin pcmcia-firewirekortin, jossa on iso fw-liitin eikä sellaista pientä huteraa niinkuin läppäreissä on tapana olla. Eipä ole yhteys enää katkeillut, tosin korttikin on nykyään eri (Hercules 16/12 FW).

Onneksi oli keikoilla backup-setti liu'un takana pyörimässä.

#174 • • ville olen oikeasti ujo

astaroth, 14.2.2008 16:49:
kokeilin jokaista vaihtoehtoa, mutta millään ei ollut minkäänlaista vaikutusta

1) Katso ohjekirjasta, et sulla on varmasti oikea lähtö äänikortissa
2) Kun sulla on oikea lähtö, pistä musiikki soimaan
3) M-audiolla tulee mukana joku softa, jossa on tasomittarit. Katso näkyykö siellä mitään liikettä. Yleensä tässä testisoftassa on myös joku testiääni, kuuluko mitään skobeista?
4) Jos näkyy liikettä, katso että sulla on oikea output valittu control panelista. Joku m-audio 1/2 tod näk. Täältä voi ajaa testisignaalin myös, kuuluuko mitään?
5) Jos edelleenkään ei tule, kokeile katsoa mitä soittosofta näyttää. Kaikki soittosoftat ei ymmärrä lähettää dataa ulos sille ulostulolle joka on valittu wintoosasta.

Jos mikään kohta ei natsaa ja kortin omat mittarit ei vilkuttele mitään, kortti voi olla sökö
#175 • • astaroth Guest

ville, 14.2.2008 19:09:
-neuvot-

jees, nyt lähti pelittämään :)

ei tullut ajatelleeksi, että 1/2-tulot ovat omat puolensa ulostulokanavoissa, luulin niiden olevan stereo-ulostuloja :DD rupesinkin vähän ihmettelemään, kun stereo-rca:lla kuuluu testiäänellä vain toinen kanava, toisen puuttuessa ja ottaessa häiriötä. nyt tuossa toimittaa vaan piuhan virkaa stereopäällä varustetut piuhat, mutta vain yhden piuhan mennessä äänentoistoon.

pitäisi nähtävästi metsästää mono-rca-piuhaa, luulisi löytyvän suht iisisti. ellei sitten pelitä samalla tavalla, jos noista kanavista laittaa yhdeksi plugiksi yhdistyvät stereopiuhat molempiin kanaviin.

soittosoftasta piti sitten vaihtaa ulostulo, kuten sanoit. kiitos neuvoista :)
ttomi

#176 • • ttomi
MMM nyt tarvis vähän mielipiteitä ja ja jeesiä.. Oon kelannut ostaa usb-äänikortin tähän kannettavan ja synan rinnalle. Spekseinä olis midi, instru- ja mikkiline. Äänenlaadun olisi tarkotus parantua huomattavasti. Sit myös ajattelin et vois treenaa dj-käyttöä läppärillä eli ainaki kaksi ulostulos(rca). Vastaan osu tämmönen laite:
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro-main.html
Omistaako kukaan tommosta, mitä diggaatte? Jeesatkaa please.
Btw. Reasonia käytän, jos sil on väliä.
plink

#177 • • plink team paska

ttomi, 15.8.2008 16:17:
MMM nyt tarvis vähän mielipiteitä ja ja jeesiä.. Oon kelannut ostaa usb-äänikortin tähän kannettavan ja synan rinnalle. Spekseinä olis midi, instru- ja mikkiline. Äänenlaadun olisi tarkotus parantua huomattavasti. Sit myös ajattelin et vois treenaa dj-käyttöä läppärillä eli ainaki kaksi ulostulos(rca). Vastaan osu tämmönen laite:
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro-main.html
Omistaako kukaan tommosta, mitä diggaatte? Jeesatkaa please.
Btw. Reasonia käytän, jos sil on väliä.

kyllähän tuo varmasti asiansa ajaa, mutta noilla vaatimuksilla saanet varmaan jonkun halvemmankin (esim. ihan vaan m-audio fast track usb). m-audio on varma perusvalinta, koska niihin on ihan hyvät asio-ajurit ja kelvollinen äänenlaatu. mutta usb on aina usb, joten jos koneesta löytyy firewire-liitäntä, niin hommaa kuitenkin ihmeessä mieluummin fw-interface.

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

AuralCandy.Net

#178 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

usb on aina usb, joten jos koneesta löytyy firewire-liitäntä, niin hommaa kuitenkin ihmeessä mieluummin fw-interface.

Allekirjoitan 100%. Omat kokemukset USB-ääniraudasta ovat järkyttävää verenpieremistä. Selkeästi koko liitäntää ei ole moiseen suunniteltu. Jos vaan perse kestää, sijoita kerralla vähän parempaan ja osta Firewire-kortti. Köyhällä ei ole varaa halpaan ;)

Omassa käytössä Edirol FA-66, suosittelen lämpimästi. Onhan toi ~300€ vähän suolainen hinta, mutta IMHO ehdottomasti hintansa arvoinen. Ostaa kerralla vähän parempaa, niin ei tarvi heti hajoilla ja ostaa uutta :)
ttomi

#179 • • ttomi
ÄH koneessa ei ole tota firewiree. Mutta spekseistä pitäs löytyä midi, instru/mikki ja kaksi line outtia(dj käyttöön) ! Eli pelkkä fast track on liian riisuttu.. Vastaan tuli myös tommonen härpäke, missä on ainaki almost samat ominaisuudet, hinta vähän hämää(halpa) ja netistä ei oikeen löydy paljoa arvosteluja. Kellään kokemuksia tai jotai mielipiteitä?
http://www.thomann.de/fi/terratec_phase_26_usb_se.htm
http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm
Voiko näillä olla paljoa eroja, minkälaisia?
AuralCandy.Net

#180 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

ttomi, 19.8.2008 17:17:
ÄH koneessa ei ole tota firewiree. Mutta spekseistä pitäs löytyä midi, instru/mikki ja kaksi line outtia(dj käyttöön) ! Eli pelkkä fast track on liian riisuttu.. Vastaan tuli myös tommonen härpäke, missä on ainaki almost samat ominaisuudet, hinta vähän hämää(halpa) ja netistä ei oikeen löydy paljoa arvosteluja. Kellään kokemuksia tai jotai mielipiteitä?
http://www.thomann.de/fi/terratec_phase_26_usb_se.htm
http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm
Voiko näillä olla paljoa eroja, minkälaisia?

Discalimer: 100% mutuilua

Suurin ero (luultavasti) komponenttien - ja sitä kautta äänen - laadussa. Terratic on (ymmärtääkseni pääasiassa) tehtaillut noita Sound Blasterien yms. kanssa kilpailevia perusäänikortteja, M-Audio taas on profiloitunut enemmän "semi-pro" -tuotteiden valmistajaksi.

Jos noista olisi pakko valita, valitsisin M-Audion. Perustelut ovat pääasiassa henkimaailman asioita *nauru*