Tuikkari, 2.11.2006 16:53:
---
Karski, 2.11.2006 08:58:
---
Tuikkari, 1.11.2006 21:33:
Jahas 8,7 hehtaaria ja 4,7 maapalloo.
Eikä kiinnosta kauheesti kiinnosta noilla perusteilla vaikka ois ennemmänkin.
Kyllä pörssiyhtiö aina keksii uusia keinoja saada tuotteita kuluttajalle vaikka resurssit loppuiskin kesken, eli en siis alkuunkaan usko siihen, että olisi tollanen absoluuttinen määrä, joka on kaiken kulutuksen äärimmäisarvo.
---
Mistähän nää 'pörssiyhtiöt' resursseja
jos ne loppuu kesken Lähteekö
ne hakeen niitä kuusta?
---
Luulen että toi lukema paljon hehtaarista saadaan irti nousee aina vaan isommaks teknologian kehittyessä ja on mun mielestä aika osuvasti sanottu et jossain vaiheessa niitä haetaan kuusta asti. Koitin tossa yksinkertasesti sanoo sitä, et resurssien huvetessa saadaan aina vaan pienemmistä asioista niitä resursseja irti kun ne muuttuu kannattaviks. Tästä esim. jo pelkstään suomen uraanitutkimukset uraanin hinnan kallistuessa. Jossain vaiheessa on niin paljon romua liikenteessä, että jo paljon nykystä tarkempi kierrätyskin muuttuu kannattavaks. Eli yksinkertasesti, niin kauan kun on jengi jotka ostaa ja kuluttaa niin, niin kauan on joku joka keksii jotain ostettavaa ja kulutettavaa.
Luulisin, että 100 vuoden päästä on sama testi markkinoilla ja siinä onkin laskettu jo jokaiselle ihmiselle alle 0,2 hehtaaria joka riittää. Sitäkin on mahdoton spekuloida miten paljon, mutta suunnan voi arvata ja se on meidän kannalta parempaan suuntaan.
suosittelisin lukemiseksi: Jared Diamond - Collapse
ei luonnon resursseja noin vaan teknologialla tyhjasta luoda. harmi mutta niin asia vain on.
esim kiinan kiri ensimmaisen maailman elintasoon on nopeampi kuin teknologian kehitys. mikahan teknologinen innovaatio hoitaisi miljardille kiinalaiselle samat resurssit parissa kymmenessa vuodessa? ei mikaan. jonkun on tingittava mutta kaikille se on aina "joku muu" ja "ei mun ongelma"
kyllahan sita aina voi tyontaa paan puskaan ja luottaa "porssiyhtioihin" mutta ei tama maailma siita mihinkaan parane. tai edes pysy nykyisellaan