foobar, 31.10.2006 12:52:
Mielestäni äärijärjestöjen edustajat ovat hulluja. Räjäyttelemällä paikkoja he eivät ainakaan paranna omia olojaan vaan itse asiassa heikentävät niitä. Irakissa räjähtää monta pommia päivittäin (tyypit eivät tule edes keskenään toimeen). Mikseivät ihmiset keskitä tähän riehumiseen kuluvaa energiaansa hyödyllisempiin tarkoituksiin? Mitä hyvää terrorismilla on saavutettu?
Yhden terroristi on toisen vapaustaistelija. Jos ei ole maata eikä armeijaa, jolla puolustaa itseään, otetaan muut keinot käyttöön. Terroristit tuskin ajattelevat niin kuin sinä ja minä ja kokevat voivansa saavuttaa määränpäänsä terrorismin kautta.
Olen nähnyt telkkarista muutamia haastatteluja, joista on käynyt ilmi, että etenkin Lähi-idässä lapsille aletaan jo pienestä pitäen hokemaan, että kaikki maailman kurjuus on USA:n ja etenkin George Bushin vika. Onko siis ihme, että näitä radikaaliryhmiä syntyy?
Väkivalta ruokkii väkivaltaa, se on ihan selvä asia. Mutta se, että ei lapsille pienestä pitäen toistetaan USA:n pahuutta ei ole terrorismin syy vaan seuraus läjästä muita epäkohtia.
(ja sitä paitsi ton analogian mukaan Bushin vastaiset terroristit olis aktiivisia vasta 10-15 v kuluttua ku ne on vielä lapsia.)
On totta, että arabimaissa vallitsee lännen, ja varsinkin USA:n vastainen mentaliteetti, mutta sille on olemassa ihan oikeat syyt. Länsi on vuosikausia tukenut korruptoituneita eliittejä, jotka polkevat kansalaistensa oikeuksia eivätkä tikullakaan koske demokratiaan. Palestiinan kysymystä ei ole ratkottu ja länsimaat, erityisesti USA, nähdään Israelin kätyreinä. Jo kahdesti viimeisin 16 vuoden aikana länsimaat ovat aloittaneet sotatoimet arabimaata vastaan. USA:lla on tukikohtia Saudi-Arabiassa. Lista jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.
Varmasti näin mutta näkisin, että jokainen valtio on ensisijaisesti itse vastuussa kansalaistensa työllisyydestä, taloudesta ym. Ei tätä vastuuta voi muille sälyttää.
On, jokainen valtio on vastuussa itsestään, mutta kun tukemalla korruptoituneita eliittejä länsimaat vaikuttavat siihen, että reformeja ei tapahdu ja kansalaisoikeudet ovat lähinnä vitsi, siirtyy vastuu myös osittain "meille".
Mielestäni terve ihminen ei myöskään päätä ryhtyä terroristiksi vain siksi, että hänellä ei ole työtä tai elinolot ovat ankeat. Terrorismin polttoaine on viha, joka kyveltään yksilöön jo syntymästä lähtien. Fear->Anger->Hatred->Suffering.
Jos olet köyhä, uskot vakaasti Jumalaan ja hengaat moskeijassa, koska olet työtön, ja kuulet joka päivä imaamin saarnaavan martyyriudesta ja paratiisista, ei ole kovin epätodennäköistä, että itsekin alkaisit siihen uskoa jossakin vaiheessa. Vastaavia esimerkkejä löytyy myös länsimaista (vrt. uskonnon "voima" saada ihmiset tekemään jotain).
Tässä ketjussa minua ihmetyttää lähinnä sellainen yksisilmäinen asenne, jonka perussanoma on käsitykseni mukaan se, että USA on perseestä ja kaikki mitä siellä tehdään on väärin ja huonosti.
Jälleen kerran, en voi sanoa puhuvani muiden puolesta, mutta
osaan kyllä oikein hyvin tehdä eron USA:n kansalaisten ja sen hallituksen puuhien välille. Kuten olen useasti tässä(kin) ketjussa sanonut,
vastustan USA:n hallituksen politiikkaa, koska mielestäni se on, no suoraan sanottuna, perseestä.
Nähdäkseni tuo juuri säädetty laki on kyseenalaisuudestaan huolimatta ennen kaikkea säädetty USA:n kansalaisten suojelemiseksi. Mielestäni jokaisella valtiolla on oikeus puolustautua ulkopuolisia uhkia kohtaan ja vieläpä mahdollisuuksien mukaan ennaltaehkäistä näitä uhkia.
On oikeus puolustautua, mutta mikä on se hinta? Viedään toisten maat muurin alle (ja samalla radikalisoidaan parisataa nuorta lisää)? Viedään perusoikeudet pois, koska jonkun mielestä olet terroristi (mutta et voi todistaa ettet ole, koska sulla ei ole enää oikeuksia)?
Lisäksi USA-kriitikot tuntuvat käyttävän ns. kolmen askeleen George Bush-korttia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikä tahansa maailman epäkohta voidaan laittaa kolmen implikaation avulla George Bushin syyksi.
Eikä voida, ku kaikesta voidaan syyttää loordeja.
Musta on surullista, että maailmassa on ihmisiä, joiden mielestä oikeuksien poisvieminen on hyväksyttävä tapa taistella terrorismia vastaan.