Karski, 4.5.2006 18:23:
Panettelu, jonka todenperäisyyttä ei pystytä
kontrolloimaan? Julkinen häpeärangaistus
ei voi olla oikeutettu, piirit ovat pienet ja
sana kiirii varmasti muutenkin kuin tässä
topikissa.
Mun mielestäni perustelit tän kyllä nyt niin käsittämättömästi, että tossa takapihalla putoili pikkulintuja puista sen takia.
Esim. Basson formerly known as Possen formerly known as Suomihiphop.com:in forumien puolella on ihan adminin perustama topic, jossa ei suinkaan edes pyritä erikseen luettelemaan kauppakumppaneita, joiden kanssa hommat ovat menneet hyvin vaan ainoastaan niitä joiden kanssa hommat ovat kusseet käsille vakavasti. Näin toimimalla pyritään suojaamaan koko forumin käyttäjäkuntaa vilunkiveijareilta, jotka järjestelmällisesti joko a) kusettavat rahat mutteivät toimita tuotetta tai b) kusettavat tuotteen mutteivät maksa siitä sovittua korvausta. Teoreettisesti piirit ovat myös tuolla pienet, mutta Basson puolella ei lähtökohtaisesti tehdä ja mielestäni myöskään täällä Klubituksella ei voida tehdä olettamusta että kaikki forumin käyttäjät "ovat tarpeeksi skenessä" tietääkseen yleisesti kusettajina tunnetuista persoonista. Lisäksi kusettamista on täälläkin lähdetty toteuttamaan mm. yksittäisen henkilön usean nimimerkin voimin eri IP:istä myyntitopiceja postaillen.
Tälläkin forumilla palloilee aktiivisesti henkilöitä, jotka toistuvasti ja harkiten pyrkivät täysin sumeilematta kusettamaan pahaa-aavistamattomia ihmisiä ja ovat siinä moneen otteeseen tasolla tai toisella onnistuneetkin jopa niin että tiedän siitä itse. Tämä taas pistää vahvasti miettimään kuinka yleistä tällainen toiminta ihan oikeasti onkaan.
Se on ihan jaloa että pyrit suojelemaan yksittäisiä käyttäjiä väärin perustein saaduilta leimoilta (mun mielestäni tämä on aika teoreettisella pohjalla oleva ajattelumalli ylipäätään), mutta näin tekemällä mahdollistat kusettajien toiminnan. Mun mielestäni ei voi olla hyväksyttävää, että tietyt forumin käyttäjät saavat edes yksittäisen moderaattorin sanojen siunauksella koskemattomuuden ja "letter of marquen" toiminnalleen.