Kuukunen,
En ollut odottanut näin rajua meininkiä, enkä näin rajuja reaktioita. Mutta olen ihan tyytyväinen näkyvyyteen, ehkä vihdoin joku tajuaa että tämäkään valtio ei ole mikään lintukoto.
Eiköhän sen jo viime aikojen massairtisanomiset ole osoittaneet. UPM Kymmene yli 3500 ihmistä kerralla pihalle, anyone? (Missä rastapäät Kuusankoskelta tehtaan edestä, kun uutinen tuli julki tai tehtaanherrojen asuntojen ulkopuolelta?) Ja melkeinpä viikkotahtia irtisanotaan satoja ihmisiä teollisuudesta ja vain sen takia, että tuotannot voidaan siirtää maihin, jossa ihmisille ei tarvitse maksaa kuin murto-osa suomalaisen vastaavan palkasta ja työntekijän turva on mitä se on. Se jos mikä raivostuttaa ainakin meikäläistä, mutta milläs tällainen pullasorsa kammettaisiin edes marssimaan näiden asioiden puolesta...No se siitä. Tietenkin jos tuolla "Suomi ei ole enää mikään lintukoto" viittasit yleisen turvattomuuden lisääntymiseen, niin eikö sekin ole aika hyvin tiedostettu?
Kuukunen,
Mua ärsyttää suunnattomasti sellainen meininki että pitäisi olla vitun nöyrä ja kiitollinen kaikesta sellaisesta mitä meillä täällä on, ja pysyä himassa ja katsoa toosasta tositeeveetä.
Mn mielestä monesta asiasta saa olla kiitollisen nöyrä tässä maassa. Koulutusjärjestelmästä alkaen. Olla nöyrä ja nöyristellä ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.Todellakaan ei tarvitse kaikkea paskaa niellä esimerkkinä se, että opiskelija on ainoa, joka perustoimeentulonsa saavuttaakseen on Suomessa otettava pakkolainaa. Mutta toivottavaa olisi, että näkisi myös ne asiat, mitkä täällä ovat hyvin. Yleensä tällaisia purkauksia lukiessa tulee mieleen, että kaikki on niin päin helvettiä, vaikea silloin sieltä on yrittää poimia ne asiat mitkä mättää.
Kuukunen,
Mennä koulutusputkeen tehdä töitä ja maksaa veronsa. Leipää ja sirkushuveja - se ei mulle riitä vaan vaadin jotain enemmän!
Suosittelen tuota koulutusputkea näin kolmekymppisenä, joka on kaiken elämässään tehnyt pitkän kaavan mukaan. (Eka opiskelupaikka 23 vuotiaana, kunnollinen vakkariduunimesta missä viihtyy 25 vuotiaana, monimuoto-opiskelijaksi haku AMK:hon 30 vuotiaana. Sitä ennen työttömyyttä, kursseja, työharjoitteluja) Että IMO helpommalla pääset. Toki ei siinäkään ole mieltä, että jo pentuna pitäisi tietää mitä sitä koko loppuelämänsä haluaa tehdä, mutta mielestäni (ja tästä on omassa elämässä ja ystäväpiirissä monta esimerkkiä) tarpeeksi kauan jos miettii ja alkaa tulla syrjäytyneeksi sieltä takaisin jaloilleen kiipeäminen ei ole mitään herkkua. Ja mitä noihin veroihin tulee, niin niillä tämän maan hyvinvointi kustannetaan, kaikki sosiaalipalvelut, helvetti katulamput. Kyllä se muakin vituttaa, että palkan päältä lähtee x määrä euroja, jolle mä keksisin paljon parempaakin käyttöä.
Toki jos joku ei halua elää niinkuin "normaali" ihminen tässä yhteiskunnassa, ei se varmaankaan mitään helppoa ole ja sellaista yksilöä katsellaan nenänvartta pitkin, tyyliin: "menisit siitä töihin tai tekisit ees jotain, retku." Mutta miksi sitten muiden pitäisi olla maksumiehinä tämän enempää kuin nyt jo ovat tämän "vapaan elämäntavan" mahdollistamiseksi. Kyllä mä uskon siihen, että ihmistä pitää auttaa, oli hän sitten sillan alla sorbusta nauttiva Reiska tai lähiöyksiössä ensimmäiseen piripiikkiinsä tarttuva "meidän reipas pikku Vesa." Kai mulla on tuossa sitten jokin ristiriita, mutta en osaa tätä paremminkaan selittää.
Kuukunen,
Tuntuu myös että politiikka on jotenkin niin kaukana mun elämästä enkä voi vaikuttaa asioihin joiden kanssa joudun elämään.
Näin varmasti ajattelee moni meistä. Ja yksi räikeä esimerkki tästä on IMO, että oman puolueensa virallista kantaa vastaan äänestänyt kansanedustaja saa jos ei nyt sanktioita, mutta ainakin selitellä tekemisiään puoluetovereilleen, että miksi uskalsi ilmaista oman mielipiteensä. Äänestämässä olen kuitenkin käynyt 18 ikävuoden jälkeen yhtä pressanvaalien toista kierrosta lukuunottamatta joka kerta. Kai mä sitten uskon siihen, että se homma toimii, vaikkakin paras vaikutuskanava olisi varmasti pyrkiä itse politiikkaan, mutta ymmärrän jollain tasolla myös niitä ihmisiä, nuoria, jotka ovat sitä mieltä, että "Nyt se ääni kuuluviin edes jotenkin!" Mutta mistähän huomisten lehtien ilmestyttä puhutaan prekariaatista vai hulinoivasta nuorisjoukosta vappuaattona? Olisko lehdistötilaisuus Euromaydayn puolelta paikallaan, mutta ei taida kuulua toimintatapoihin, vai?
Kuukunen,
Samoin nykyajan kulttuuritarjonta (lehdet, tv...)
Onkohan tässä nyt vallalla sellainen käsitys, että kulttuuri käsittää vain elitistiset ja kalliit valtion tukemat oopperan ja klassisen musiikin tuotannot ja sitten on virkakoneiston vainoamaa vastakulttuuria hylätyissä taloissa, autioissa pihoissa. Eikö siihen väliin nyt kuitenkin mahdu vään muutakin. No mainitsit tuossa kylläkin myös lehdet ja television.