Pyykinpesusta...

82 posts, 5 pages, 43,890 views

Lauruska

Posts: 821

#21 • • Lauruska nihkee

Lyylikki, 28.4.2006 20:55:
Mulla oli yhdet housut työhousuina, mutta sitten tuli semmoista ongelmaa, että alkoivat aiheuttamaan polvitaipeisiin taiveihottumaa. Sinällään ihan tuttua mulle, koska välillä jos pesee vaatteita jossain muualla, kun kotona jonkun jollain OMO:lla tai Arielilla tai muulla hajustetulla, niin naps vaan ja taas on taipeet auki.

Sitte multa loppu huuhteluaine ja pesin ne housut sitten ilman huuhteluainetta. Eipä oo sen jälkeen tullu ihottumaa ja en ole sen kummempaa eroa pyykissä huomannut ompa sitä pessyt sitten huuhteluaineen kanssa tai ilman. Eli taidampa lopettaa mokoman käytön kokonaan.

Mun pesukone hajahti tossa yhtenä päivänä ja tilasin korjaajan. Se korjaajasetä sanoi, että ei kannata laittaa pesuainettakaan kun puolet siitä, mitä ne siinä pussinkyljessä sanoo, että ne yhtiöt vaan haluaa, että niitten tuotetta käytettäsi enemmän, niin ne sais lisää rahaa. Että oon sitten vähentäny senkin käyttöä jonniinverran. Eipä muuta.



Niin siis sä et oo tienny näitä asioita ennen? Että allergisen kannattaa käyttää nestemäisiä hajusteettomia pesuaineita, ja että huuhteluaineet on rahastusta ja pesuainemäärät paketinkyljessä on ylimitotettuja? Nää opittiin jo kotona ainaski meillä *joo*
anco

Posts: 201

#22 • • anco
Mites, onko puvun pesemiseen/putsaamiseen mitään kotikonsteja? Paikallinen pesula veloittaa puvusta sen 20..

--
Materialismi, mukavuudenhalu, aineelliset nautinnot ja liika kiintyminen maalliseen mammonaan.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#23 • • Jussi Soro choon!

Lauruska, 28.4.2006 22:08:
Niin siis sä et oo tienny näitä asioita ennen? Että allergisen kannattaa käyttää nestemäisiä hajusteettomia pesuaineita, ja että huuhteluaineet on rahastusta ja pesuainemäärät paketinkyljessä on ylimitotettuja? Nää opittiin jo kotona ainaski meillä *joo*


Kyllähän huuhteluaineet tekee esimerkiks lakanoista ja pyyhkeistä hiukan pehmeempiä, mut tosiaan vaatteisiini en moista pistäis, se kun tuhoaa joustavuuden kankaista...
ville

Posts: 3,780

#24 • • ville olen oikeasti ujo

Hyzenthlay, 27.4.2006 00:08:
Jaiks... mun bilehameessa on purkkaa *igor* Oon kuullut, että kun vaatteen pistää pakastimeen, pitäis purkan irrota. Mutta ei auttanutkaan *ding* lisää ideoita?



Pakkaseen niin että vaate on oikeasti se -20 astetta. Sen jälkeen rapsuta esim veitsen kärjellä kaikki mikä irti lähtee.

Sitä mikä ei lähde irti voi kokeilla puhdistaa valopetroolilla. Tota saa rautakaupoista ja suurista marketeista eikä maksa paljoa. Valopetroolin kanssa kannattaa olla varovainen, aine on aika tiukkaa ja vie tosi helposti värit vaatteesta. Mutta kun varovasta tolla hinkkaat, purkan saa hajoamaan aika hyvin.

Mä onnistuin aikanaan tolla tavalla puhdistamaan farkut, joiden haaroihin oli tarttunut joku hubba bubban kokoinen purkka. Käsittelyn ja pesun jälkeen farkut oli täysin puhtaat :)
Lauruska

Posts: 821

#25 • • Lauruska nihkee

JussiS, 29.4.2006 13:36:
---
Lauruska, 28.4.2006 22:08:
Niin siis sä et oo tienny näitä asioita ennen? Että allergisen kannattaa käyttää nestemäisiä hajusteettomia pesuaineita, ja että huuhteluaineet on rahastusta ja pesuainemäärät paketinkyljessä on ylimitotettuja? Nää opittiin jo kotona ainaski meillä *joo*

---

Kyllähän huuhteluaineet tekee esimerkiks lakanoista ja pyyhkeistä hiukan pehmeempiä, mut tosiaan vaatteisiini en moista pistäis, se kun tuhoaa joustavuuden kankaista...



mut allergiselle iholle en suosittelis huuhteluaineiden käyttöö ees lakanoissa. Ne jättää siihen kuitenki sen tuoksun ja kaikkee huuhteluainejäämiä vaan lisää.
yomanda

Posts: 28

#26 • • yomanda
Kun tosta valkopesusta on nyt ollu puhetta, niin joskus jossain kotitaloustunnilla muistan kuulleeni että valkaiseva aine siinä pesuaineessa ei toimi alle 60 asteen lämpötilassa.. että jos vaatteet pesee aina pienimmällä lämpötilalla niin se siks ei ehkä valkaise niitä. Tietenkään kaikkia vaatteitahan ei saa pestä korkeammassa lämpötilassa..

Ja toisekseen tosta pesuaineen käytöstä, kuningaskuluttajassa vai missä lie oli joskus siitä että koneella pitää pestä välillä korkeemmilla lämpötiloilla, joskus vaikka tyhjillään ja 90 tai muuten ne pesuaineet kertyy sinne putkistoihin ja kone heti vuoden tai pari vanhana menee rikki. Plus että pyykistä tulee puhtaampaa kun ei ole mitään jäämiä siellä koneessa.
UnityF

Posts: 15,721

#27 • • UnityF joo just se

sapeli, 27.4.2006 00:11:
Hyzenthlayn ongelmasta tulikin mieleeni, miten ihmiset on puhdistaneet kiksukarvansa *ding* Mm. tuo mun sateenkaarikiksukarvahuivi alkaa olemaan vähän nihkeä *nauru*



mä pesin mun valkoiset ja turkoosit kiksukarvat pesukoneessa villaset ohjelmalla ja sen jälkee heti kampa ja fööni kätee ja eiku föönää viileellä ja kampaa niitä samaa aikaa niin johan ne oli kuin uudet ja ei mee ees kauhee pitkää että ne kuivuu et nopee homma *joo* *plur*
UnityF

Posts: 15,721

#28 • • UnityF joo just se

yomanda, 30.4.2006 11:50:

Ja toisekseen tosta pesuaineen käytöstä, kuningaskuluttajassa vai missä lie oli joskus siitä että koneella pitää pestä välillä korkeemmilla lämpötiloilla, joskus vaikka tyhjillään ja 90 tai muuten ne pesuaineet kertyy sinne putkistoihin ja kone heti vuoden tai pari vanhana menee rikki. Plus että pyykistä tulee puhtaampaa kun ei ole mitään jäämiä siellä koneessa.



mullekkin sanottiin sama eräs pesukonekorjaaja joka kiltisti korjas mun koneen että kannattaa pestä tyhjillään 90 asteessa että se puhistuu ja niin tein töitä käskettyä ja kyllä huomasi selkeen eron kun kuitenkin kone oli se 10v vanha. Nyt kone on kaverilla ja mulla on toinen kone.



Onko muuten mitää testitutkimuksia tehty ym että onko päältä täytettävät koneet parempia kuin sivulta? et kummat kestää pidemmän päälle? jos ne on vaikka samanhintasia ja kaikki samat nippelinappeli jutut mut erona on toi päältä vai sivu täyttö niin kumpaa sitä sitten hankkis.. hmm.
akir0

Posts: 2,554

#29 • • akir0 idleRPG champion 2009

UnityF, 2.5.2006 02:25:
Onko muuten mitää testitutkimuksia tehty ym että onko päältä täytettävät koneet parempia kuin sivulta? et kummat kestää pidemmän päälle? jos ne on vaikka samanhintasia ja kaikki samat nippelinappeli jutut mut erona on toi päältä vai sivu täyttö niin kumpaa sitä sitten hankkis.. hmm.



Eipä oo koskaan tullut moista tutkimusta vastaan, enkä jaksa uskoa, että noissa on eroa ton täytön osalta, varmaan enemmän sitten valmistajasta riippuvia juttuja. Ja eniten eroa päältä/sivusta täytettävissä on siitä, että miten ne saa omaan kämppäänsä järkevästi sijoitettua.
UnityF

Posts: 15,721

#30 • • UnityF joo just se

akir0, 2.5.2006 09:21:

Eipä oo koskaan tullut moista tutkimusta vastaan, enkä jaksa uskoa, että noissa on eroa ton täytön osalta, varmaan enemmän sitten valmistajasta riippuvia juttuja. Ja eniten eroa päältä/sivusta täytettävissä on siitä, että miten ne saa omaan kämppäänsä järkevästi sijoitettua.



vähän samaa aattelin mut en ollu ihan varma *hymy*
Fakiiri

Posts: 462

#31 • • Fakiiri Herra rauhallisuus / Gone fishing.
Periaatteessa sivulta täytettävässä kuluu laakerit helpommin kuin päältä täytettävässä mallissa.
Nuo uudet suoravedolla olevat päältä täytettävät mallit vaikuttas ihan päteviltä peleiltä. Ja kun säätää sitä linkousnopeutta vielä vähän pienemmäksi niin luulis senkin pidentävän käyttöikää.

--
Prohibition goes beyond the bounds of reason in that it attempts to control a mans appetite by legislation and makes crimes out of things that are not crimes.

anco

Posts: 201

#32 • • anco

anco, 29.4.2006 11:23:
Mites, onko puvun pesemiseen/putsaamiseen mitään kotikonsteja? Paikallinen pesula veloittaa puvusta sen 20..



Eilistä koomikkoa plaginoiden ja omaan viestiin vastaten.. Vie takin UFFin keräyslaatikkoon ja käyt muutaman päivän päästä ostamassa oman takkisi pestynä takaisin hintaan 5-10. *nauru*

--
Materialismi, mukavuudenhalu, aineelliset nautinnot ja liika kiintyminen maalliseen mammonaan.

Tapi

Posts: 1,437

#33 • • Tapi Dreamstate

anco, 29.4.2006 11:23:
Mites, onko puvun pesemiseen/putsaamiseen mitään kotikonsteja? Paikallinen pesula veloittaa puvusta sen 20..


Jos sulla on hyvä (>300) villasta tehty puku, niin sen "puhdistamiseen" riittää yleensä pelkkä tuuletus ja vaateharjalla harjaus. Itse peseminen on vihoviimeinen konsti, sillä sillä saa puvun melko varmasti kutistumaan tai ainakin saumat "vääntymään".

Puku tarvitsee oikein hoidettuna kunnon pesun ehkä kahdesti vuodessa, joten onko sen n. 40 sitten niin paljon?
anco

Posts: 201

#34 • • anco
Tottakai tuulettamalla ja vaateharjalla pääsee hyvinkin pitkälle. Ja jos nyt jotain sattuu siihen roiskumaan, niin varovaisella kostealla pyyhkimisellä pärjäilee..

Tuosta kahdesti vuodessa en kyllä voi olla samaa mieltä.. Kaksi pukua, joita joutuu käyttämään sen normaalin duuniviikon. Jos kerran kuussa pesettää molemmat (tai ainakin toisen) + 3-7 kravaattia/kk (á 7), niin tuosta tulee vuodessa jo sievoinen summa..

--
Materialismi, mukavuudenhalu, aineelliset nautinnot ja liika kiintyminen maalliseen mammonaan.

kilobitti

Posts: 2,419

#35 • • kilobitti 1-2-3 techno

Tapi, 5.5.2006 17:13:
Jos sulla on hyvä (>300) villasta tehty puku, niin sen "puhdistamiseen" riittää yleensä pelkkä tuuletus ja vaateharjalla harjaus. Itse peseminen on vihoviimeinen konsti, sillä sillä saa puvun melko varmasti kutistumaan tai ainakin saumat "vääntymään".



*igor* mun ykköspuku ei kyllä ole mennyt moksiskaan pesusta,
päinvastoin, pesetän sen pari kertaa vuodessa koska se tulee
niin siistinä takasin.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Garo

Posts: 446

#36 • • Garo #jake

ville, 30.4.2006 11:18:
---
Hyzenthlay, 27.4.2006 00:08:
Jaiks... mun bilehameessa on purkkaa *igor* Oon kuullut, että kun vaatteen pistää pakastimeen, pitäis purkan irrota. Mutta ei auttanutkaan *ding* lisää ideoita?
---
Pakkaseen niin että vaate on oikeasti se -20 astetta. Sen jälkeen rapsuta esim veitsen kärjellä kaikki mikä irti lähtee.



Itse olen käyttänyt nestemäistä typpeä hyvällä kokemuksella purkan irroittelussa *nauru* Kaadetaan sopivasti johonkin styrox astiaan ja sitten dippaillaan vaatteen purkkakohtaa sinne noin 20-30 sekunnin ajaksi kerrallaan ja rapsutetaan pois. Koko homma hoituu alle vartissa jos on kiire.

- Garo
Jusna666

Posts: 1,447

#37 • • Jusna666 Diablo

Garo, 16.5.2006 08:35:
Itse olen käyttänyt nestemäistä typpeä hyvällä kokemuksella purkan irroittelussa *nauru* Kaadetaan sopivasti johonkin styrox astiaan ja sitten dippaillaan vaatteen purkkakohtaa sinne noin 20-30 sekunnin ajaksi kerrallaan ja rapsutetaan pois. Koko homma hoituu alle vartissa jos on kiire.

- Garo



Mistä tota typpee saa?

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Tapi

Posts: 1,437

#38 • • Tapi Dreamstate

kilobitti, 16.5.2006 08:21:
mun ykköspuku ei kyllä ole mennyt moksiskaan pesusta,
päinvastoin, pesetän sen pari kertaa vuodessa koska se tulee
niin siistinä takasin.


Eli käytät sen pesulassa? "Itse pesemisellä" tarkoitin tossa omassa postauksessani lähinnä sitä, että peset puvun itse koneessa tai käsin.
kilobitti

Posts: 2,419

#39 • • kilobitti 1-2-3 techno

Tapi, 16.5.2006 11:29:
Eli käytät sen pesulassa? "Itse pesemisellä" tarkoitin tossa omassa postauksessani lähinnä sitä, että peset puvun itse koneessa tai käsin.



Joo. Itse en uskalla käyttää pukuun mitään märkää rättiä vahvempaa. Luin tyhmästi tms.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Garo

Posts: 446

#40 • • Garo #jake

Jusna666, 16.5.2006 08:37:
Mistä tota typpee saa?


Typpeä (ja kuivajäätä jos ~ -70'C lämpötila riittää) saa AGA:lta. Pienissä pisteissä se joudutaan tilaamaan sinne etukäteen, mutta on myös AGA:n pisteitä missä molempia on aina varastossa. Hintoja en muista, mutta molemmat tuotteet ovat suht kohtuullisen hintaisia.

- Garo