Pyykinpesusta...

82 posts, 5 pages, 43,817 views

mJ2

Posts: 50

#61 • • mJ2
Kavereil on himas jotain nestemäist typpee ja valopetroolii,suunnitteletteks te räjäyttävänne jotain ? :D
¡ Previous post a couple of years ago !
flatstick

Posts: 343

#62 • • flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club

Replying to Pyykinpesusta...:

mJ2, 25.5.2007 12:07:
Kavereil on himas jotain nestemäist typpee ja valopetroolii,suunnitteletteks te räjäyttävänne jotain ? :D



Ei tolla koktailil :D
Mut suosittelen käyttämään huuhteluaineena väkiviinaetikkaa. Halvimmaksi tulee kun hommaa
esim mehiläistenhoitoalan liikkeestä tahi paikalliselta kemikaalidiileriltä jääetikkaa (hinta about 5e/litra) ja blandaa sen sitten pöytäetikaksi (eli about 5-8%:ksi). Tätä sit huuhteluaineen tilalle sopiva loraus.. Pitää pyykin hyvin raikkaana ja vie hikitahrat pois ja sopii jokaiselle allergikolle.
Mikä on sopiva määrä? Jos pyykki haisee kuivumisen jälkeen etikalle, laitoit liikaa :)

Pinttyneet hiki - ja proteiinijäämät lähtee parhaiten kun nakkaa desin väkiviinaetikkaa + 3rkl suolaa per litra vettä ja liottaa tahroja siinä vuorokauden verran ennen pesua.

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

$

Posts: 1,802

#63 • • $ Destination weekend!
Hyvä topikki.

Pirpeli aikoinaan neuvoi liottamaan puuvillaisia t-paitoja etikkaliuoksessa jos niihin kehittyy ajan mittaa sellainen paha dunkkis, etenkin kainalojen seudulle. Tuo niksi toimii hyvin ja on kerännyt kiitosta ja kannatusta ystäväpiirissäni.

Sitten pesukoneista: Itselläni on ollut nyt puolisen vuotta 320e maksanut LG:n suoravetoinen pesukone. Aivan uskomatonta miten niinkin yksinkertaiset kapistukset ovat kehittyneet 10 vuodessa. Ainut mikä potuttaa siinä, on viheliäinen melodia jota ei saa kytkettyä pois päältä.
flatstick

Posts: 343

#64 • • flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club

Replying to Pyykinpesusta...:

$, 10.11.2009 23:20:
Sitten pesukoneista: Itselläni on ollut nyt puolisen vuotta 320e maksanut LG:n suoravetoinen pesukone. Aivan uskomatonta miten niinkin yksinkertaiset kapistukset ovat kehittyneet 10 vuodessa. Ainut mikä potuttaa siinä, on viheliäinen melodia jota ei saa kytkettyä pois päältä.



Juu, kandee muuten satunnaisesti pestä pesukone tyhjänä suurimmalla lämpötilalla tyhjänä pelkällä väkiviinaetikalla jos vaatteisiin alkaa tulla ummehtunut haju. Suositeltavaahan on toki myös nukkasihti tyhjentää ennen operaatiota jos ei muuten ole tapana.

Mut mihin ne oikeestaan on kehittyny? Ei ne viikkaa tai lajittele sitä pyykkii kuitenkaan :D



ps. ... muistaakseni viimeisissä ug-/// eräät soitteli pyykkikonetta siihen malliin, ettei väki saanu nukuttuu ;D Hyvä melodia *sydän*

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

$

Posts: 1,802

#65 • • $ Destination weekend!

Replying to Pyykinpesusta...:

flatstick, 10.11.2009 23:24:
---
$, 10.11.2009 23:20:
Sitten pesukoneista: Itselläni on ollut nyt puolisen vuotta 320e maksanut LG:n suoravetoinen pesukone. Aivan uskomatonta miten niinkin yksinkertaiset kapistukset ovat kehittyneet 10 vuodessa. Ainut mikä potuttaa siinä, on viheliäinen melodia jota ei saa kytkettyä pois päältä.

---

Mut mihin ne oikeestaan on kehittyny? Ei ne viikkaa tai lajittele sitä pyykkii kuitenkaan :D




Mulla on vertailukohtana 10v sitten ostettu päältä täytettävä Whirlpool joka maksoi 2800mk.

Kehittyneitä ovat ainakin:

-Ohjelmien määrä
-Pyykin punnitseminen ja muu hienosäätö
-Äänenvaimennus (1200rpm ja oikein hiljainen)
-Käyttöliittymä (miinus se ärsyttävä melodia)
Avatar
#66 • • Reivaaja Guest

Replying to Pyykinpesusta...:

$, 10.11.2009 23:20:
Sitten pesukoneista: Itselläni on ollut nyt puolisen vuotta 320e maksanut LG:n suoravetoinen pesukone. Aivan uskomatonta miten niinkin yksinkertaiset kapistukset ovat kehittyneet 10 vuodessa. Ainut mikä potuttaa siinä, on viheliäinen melodia jota ei saa kytkettyä pois päältä.


Suoraveto on ollu vaik kuinka kauan olemassa.

Siihen melodiaan auttaa ku etit se holen, mist se tulee ja tökkäät ruuvimeisselillä. Voit käyttää myös vasaraa apunasi.
noemi

Posts: 535

#67 • • noemi

Replying to Pyykinpesusta...:

$, 10.11.2009 23:20:
Pirpeli aikoinaan neuvoi liottamaan puuvillaisia t-paitoja etikkaliuoksessa jos niihin kehittyy ajan mittaa sellainen paha dunkkis, etenkin kainalojen seudulle. Tuo niksi toimii hyvin ja on kerännyt kiitosta ja kannatusta ystäväpiirissäni.



Haisuongelman aiheuttaja on tämä surullisenkuuluisa, pesukoneita tukkiva, zeoliitti joka on jonkinlaista synteettista savea. Pesujen aikana sitä kertyy kuituihin ja tekstiilit alkavat haiskahtaa vähintäänki epämiellyttävältä *sars*

Tuota etikkaniksiä on kyllä ehottomasti kokeiltava, olen pessyt vaatteeni jo vuosia Tendillä ja em. ongelma on liiankin tuttu. (Joo olen myös miettinyt pesuaineen vaihtamista mutta tuo on edullista ja pesee muuten niin hyvin - eikä ainakaan jätä vaatteeisiin mitään ällö-keinokukkaistuoksua.) Onko sulla jotain ohjetta missä suhteessa sitä etikkaa pitää laimentaa?

Tuosta pesuaineen annostelusta vielä; olen huomannut että pulverien annosteluun on semmonen basic kahvimitta todella kätevä. Yksi mitallinen pesee puhtaaksi isonkin koneellisen vaate- tai lakanapyykkiä :)

--
Oikeutta koneille!

Miltzu

Posts: 188

#69 • • Miltzu

Replying to Pyykinpesusta...:

$, 10.11.2009 23:20:
Sitten pesukoneista: Itselläni on ollut nyt puolisen vuotta 320e maksanut LG:n suoravetoinen pesukone. Aivan uskomatonta miten niinkin yksinkertaiset kapistukset ovat kehittyneet 10 vuodessa.



Mulla on ostoslistalla kuivaava pesukone. Kuivausrumpu ei kylppäriin mahdu ja sitä kirotessa kaveri vinkkasi ostaneensa alle 600 eurolla Candyn pesukoneen jonka voi ohjelmoida myös kuivaamaan sen pyykin. Mikään ei ole puuduttavampaa kuin sukkien ja alkkareiden ripustaminen pyykkinarulle *igor*

--
And if you only knew just how much the sun needs you to help him light the sky, you would be surprised

flatstick

Posts: 343

#70 • • flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club

Replying to Pyykinpesusta...:

noemi, 11.11.2009 14:28:
---
Haisuongelman aiheuttaja on tämä surullisenkuuluisa, pesukoneita tukkiva, zeoliitti joka on jonkinlaista synteettista savea. Pesujen aikana sitä kertyy kuituihin ja tekstiilit alkavat haiskahtaa vähintäänki epämiellyttävältä *sars*



Savea? Ei, vaan alumiinosilikaatteja. Samanlaista tavaraa kuin molekyyliseulat tai elektroniikassa mukana olevia kuivauspusseja. OT, lisäksi ei liian terveellistä; sama kuin dödöissäkin oleva alumiini, aiheuttaa rintasyöpää nimenomaan rinnan uloimmalle yläneljännekselle.
Jotkut zeoliitit tykkäävät myös kovasti vetää itseensä kalkkia, joka kalkkeuttaa pitkässä juoksussa koneen kuin koneen jos vedenlaatu on liian kovaa..

Mut enivei, kertyneet zeoliitit koneesta saa pois siis pesemällä koneen tyhjänä pelkällä etikalla tai 100g sitruunahapolla (apteekista) ja koneen lämpötila suurimmilleen. Sama kandee myös tehdä astianpesukoneelle sillointällöin, jos sellaisen omistaa..

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

kinderi

Posts: 1,783

#71 • • kinderi Poikkeava Kannibaaliperuna

Replying to Pyykinpesusta...:

Miltzu, 11.11.2009 15:46:
---
$, 10.11.2009 23:20:
Sitten pesukoneista: Itselläni on ollut nyt puolisen vuotta 320e maksanut LG:n suoravetoinen pesukone. Aivan uskomatonta miten niinkin yksinkertaiset kapistukset ovat kehittyneet 10 vuodessa.

---


Mulla on ostoslistalla kuivaava pesukone. Kuivausrumpu ei kylppäriin mahdu ja sitä kirotessa kaveri vinkkasi ostaneensa alle 600 eurolla Candyn pesukoneen jonka voi ohjelmoida myös kuivaamaan sen pyykin. Mikään ei ole puuduttavampaa kuin sukkien ja alkkareiden ripustaminen pyykkinarulle *igor*



Mulla on tollanen, tosin jo useen vuoden vanha, ja voin sanoa etten suosittele.
Ei se kuivaa kunnolla, ellet sitten meinaa kuivattaa yhtä paitaa/ sukkaparia kerralla.. Kosteeks ne jää ilmeisesti aina, ja joudut joka tapauksessa ripustelemaan.. Ja olen jutellu aiheesta muutamien kavereiden kanssa, joilla on erimerkkisiä ja uudempia koneita kun mulla, ja sama vaiva tuntuu olevan.. Ja loppujen lopuks todella harvat vaatteet saa kuivata koneessa *ding* Ainakin jos luottaa siihen mitä vaatteessa lukee.
Ite käytän kuivuria kun olen pessyt pyyhkeitä/pussilakanoita, annan hurista tunnin verran ja sit ripustan kuivumaan, tulee pehmeetä pyykkiä :)

..jaa, jos tästä menis laittamaan päivän 4.koneellisen pyörimään :p

--
Kinderi on kyllä siitä jännä, et se on aika perseestä, mut silti yks parhaista ämmistä ikinä -kaveri illanistujaisissa *justjoo*

Jone

Posts: 8,258

#72 • • Jone Archibald Haddock
Kuivausrummut ja muut vastaavat vempeleet tekevät muuten tekstiileille aikamoista tuhoa, josta syystä itse kaihdan niitä kuin ruttoa.
Avatar
#73 • • niomic Guest

Replying to Pyykinpesusta...:

Jone, 11.11.2009 18:58:
Kuivausrummut ja muut vastaavat vempeleet tekevät muuten tekstiileille aikamoista tuhoa, josta syystä itse kaihdan niitä kuin ruttoa.



Minkäslaista tuhoa? En ainakaan jenkeissä asuessani paljon rumpua käyttäessäni huomannut pahemmin mitään ongelmia pienen ensikutistumisen ohella. Hyvissä rummuissa on pesukoneen tavoin erilaisia ohjelmia ja kuivaustyyppejä erilaisille tekstiileille, mutta ei niihin nyt ihan kaikkea kannata laittaakkaan. Kuivaukseen mukaan vielä semmonen pehmentävä kangaspala (ainakin jenkeissä myydään), ni vaatteet ovat ihanan pehmeitä kun ottaa ulos. Pesukoneiden tapaan, myös kuivausrummut ovat kehittyneet kohtuu paljon.

Itse välttäisin kuivausrumpua ennemminkin ympäristöllisistä syistä. En ole Suomessa pahemmin jäänyt kaipaamaan, mutta ainakin Japanin-matkoilla ollut aika korvaamaton, kun muuten järkevää kuivausmahdollisuutta ei oikein ole yleensä hostellihuoneissa.

Tuhosta ei ainakaan kerro kuivaimen filtteriin jäävä nukka, se kun on pääosin ihan muutenkin irtonaista kulumaa vaatteen pinnalla, kyllähän sitä irtoaa samalla tavalla ihan käytössäkin, mutta ehkä huomaamattomammin.
Jone

Posts: 8,258

#74 • • Jone Archibald Haddock

niomic, 11.11.2009 19:11:
Minkäslaista tuhoa?



Mun käsitykseni mukaan ne lyhentävät tekstiilien käyttöikää, koska niiden kuidut joutuvat kuivausprosessissa koville. Koitin googlettaa asiaa, mutta ystäväni hakukone ei valitettavasti löytänyt parissa minuutissa mitään tukemaan uskomustani (muuta kuin muutamien muiden postauksia, jotka selkeästi uskovat samoin), joten voin uskoa olevani väärässä jos mulle niin tästä nyt sanotaan. *vink*

Sen voin ainakin sanoa varmuudella, että esim. printtipaitojen käyttäminen kuivausrummun kautta pistää printit paskaksi hyvin nopeasti.

niomic, 11.11.2009 19:11:
Pesukoneiden tapaan, myös kuivausrummut ovat kehittyneet kohtuu paljon.



Joops, tämä lienee totta. Olen itse vainoissani käyttänyt kuivausrumpua viimeksi viime vuosituhannen puolella Jenkeissä enkä pitänyt siitä. En vaikka kuinka oli niitä pehmentäviä arkkeja, joista muuten vainoilen niistäkin kuten myös huuhteluaineiden käytöstä.
nomic

Posts: 4,120

#75 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
Pesen.
Miltzu

Posts: 188

#76 • • Miltzu

Replying to Pyykinpesusta...:

Jone, 11.11.2009 18:58:
Kuivausrummut ja muut vastaavat vempeleet tekevät muuten tekstiileille aikamoista tuhoa, josta syystä itse kaihdan niitä kuin ruttoa.



Jenkeissä asuessa kuivasin KAIKEN rummussa, jotain kauluspaitoja kuivasin henkarissa kun ne tuppasi kutistua rummussa mut kaikki muu meni rummussa. Enpä mä mitään isompaa vahinkoa huomannut.

--
And if you only knew just how much the sun needs you to help him light the sky, you would be surprised

Jone

Posts: 8,258

#77 • • Jone Archibald Haddock

Replying to Pyykinpesusta...:

Miltzu, 11.11.2009 20:04:
Jenkeissä asuessa kuivasin KAIKEN rummussa, jotain kauluspaitoja kuivasin henkarissa kun ne tuppasi kutistua rummussa mut kaikki muu meni rummussa. Enpä mä mitään isompaa vahinkoa huomannut.



Uskotaan sit. Kuivatkaahan rummuissa. Mä en kuivaa, koska olen pyykkirebeli ja tekstiilisalaliittoteoreetikko.

*foliohatunväkertel*
pululu

Posts: 1,102

#78 • • pululu .jemmutti.

Replying to Pyykinpesusta...:

niomic, 11.11.2009 19:11:
Minkäslaista tuhoa?



Esim. pyyhkeiden kohdalla rumpukuivaus saattaa parantaa tekstiilin tuntua, esim. tekee siitä pehmeämmän. Rumpukuivaus kuitenkin luonnollisesti kuluttaa pintaa enemmän kuin tavallinen taso/narukuivatus, ja värikin haalistuu nopeammin, joten jokainen voi itse päättää, mikä esim. juuri pyyhkeiden ominaisuus on tärkein: pehmeys, täydellinen pinta vai kirkkaat värit.

--
Ei ole enää pitkä matka
maisemaan jota en ole koskaan nähnyt.

Hansu

Posts: 481

#79 • • Hansu
Just äsken silitin paksun kasan t-paitoja ja on kyllä pakko yhtyä jonkun aiemman kirjoittajan toteamukseen, että silitys on jollakin tapaa suorastaan zeniläistä. Ryppyisestä ja nukkaisesta rievusta kuoriutuu ihanan sileä, pehmeä ja huomattavasti vähemmän nukkainen vaatekappale. Silitän yleensä kaikki vaatteet, en ehkä niinkään ulkonäkösyistä vaan sen tähden, että ryppyiset ja hieman kovat vaatteet vaan ovat niin inhottavia päällä. Käytän kyllä myös huuhteluainetta, joista Softlanin Outdoor Fresh -tuoksu on ihan ykkönen: pyykit tosiaan tuoksuvat ihan ulkona kuivatetuilta näin synkimpään syysaikaankin.

Pyykkäys ja silitys taitavat olla ainoita kotitöitä joita teen ihan mielelläni *hymy*
Janisa

Posts: 2,226

#80 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

Replying to Pyykinpesusta...:

Miltzu, 11.11.2009 20:04:
---

Jenkeissä asuessa kuivasin KAIKEN rummussa, jotain kauluspaitoja kuivasin henkarissa kun ne tuppasi kutistua rummussa mut kaikki muu meni rummussa. Enpä mä mitään isompaa vahinkoa huomannut.



Jenkeissä asuessani mäkin kuivasin KAIKEN rummussa -aluksi. Sillä reilu puolen vuoden jälkeen huomasin että KAIKKI vaatteet tms. oli menettäneet väriä, kutistuneet, nukkaantuneet ja menneet muutenkin todella huonokuntoisen näköiseksi.

Tätä nykyä ja tulevaisuudessa en suostuisi hankkimaan kuivausrumpua ikinä kotiini vaikka siitä maksettaisiin.

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...