Progeklubit kuolleet Helsingistä?!

132 posts, 7 pages, 36,927 views

Riku

Posts: 3,187

#81 • • Edited Riku The Little Prince

DjTaika, 23.6.2006 04:42:
Tod.näk. tällekkin kierrokselle jäi epäkohtia, joihin vastaa kunnon yöunien jälkeen.

Sama täällä, mutta täytyy myöntää että sä näet varmaan paljon enemmän unia kun mä. Pelkkään progehouseen perustuva useiden tekijöiden perustama kannattava klubitila kuulostaa kyllä jo aikamoiselta unten näkemiseltä imho.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

^T^

Posts: 167

#82 • • Edited ^T^ Universal Protagonist, Visual Hypnotist

Riku, 23.6.2006 04:50:
---
Sama täällä, mutta täytyy myöntää että sä näet varmaan paljon enemmän unia kun mä. Pelkkään progehouseen perustuva useiden tekijöiden perustama kannattava ravintola kuulostaa kyllä jo aikamoiselta unten näkemiseltä imho.


No mulla nyt on aina ollut hyvät unenlahjat ja vilkas mielikuvitus, mutta se nyt olikin lähinnä melko hypoottinen heitto, mitä alunperinkin lainasit ja johon sitten yhtä hypoottisen vastauksen äkkiseltään ammensin.
Kumpikaan tuskin niistä toteutuu, ainakaan kovin pian. Eli luultavasti olin väärässä jälleen. Mun koko alkuperäisen postauksen sanoma (olkoonkin, että sen sisältämät jotkin yksittäiset lauseet saattavat olla loppuun asti kelaamattomia...)on se, että meillä
on riittävät resurssit nostaa progescene suvantovaiheestaan ja tehdä siitä jälleen elinvoimainen.
Voihan se olla, ja luultavasti on, että tarvitaan kompromissejä, mutta hiljaa hyvä tulee. Ehkä jossain vaiheessa meillä on enemmän valtaa kuin nyt ja proge paukkuu entistä korkeammalta ja kovempaa.

Jos taas halutaan suuria klubeja voi Sedulta oppia hyvinkin paljon. Progesta tuskin sedusetä kovin paljoo tietää.
(NOTE TO MYSELF:nyt sitä unta palloon, ettei sit aamulla tartte taas ihan kaikkia sanojaan pyörtää)

--
""And those who were dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Lauri

Posts: 1,051

#84 • • Lauri Devoted

DjTaika, 23.6.2006 05:27:
---
Mun koko alkuperäisen postauksen sanoma (olkoonkin, että sen sisältämät jotkin yksittäiset lauseet saattavat olla loppuun asti kelaamattomia...)on se, että meillä
on riittävät resurssit nostaa progescene suvantovaiheestaan ja tehdä siitä jälleen elinvoimainen.
Voihan se olla, ja luultavasti on, että tarvitaan kompromissejä, mutta hiljaa hyvä tulee. Ehkä jossain vaiheessa meillä on enemmän valtaa kuin nyt ja proge paukkuu entistä korkeammalta ja kovempaa.




Proge vuoden 2001-2002 merkityksessä tappoi 'skenen' yhdessä
UK Hardhousen kanssa. Toivottavasti se ei sieltä sen kummemmin
päätään nostele. Bileistä katosi hymy, iloisuus, hauskuus ja paljon,
hyvin paljon, ihmisiä. Onneksi viimeaikoina ääniaallot ovat taas
pyyhkäisseet vähän sitä vanhempaa sakkia takaisin ja musiikillinen
paino on muualla kuin ihmisten turruttaminen tylsyyteen.

Itseäni ei kyllä ainakaan senttiäkään kiinnosta mennä bileisiin musiikin
takia, jos musiikki on taustamusiikkia kovalla äänenpaineella. Kaivan
mielummin sitä nenää kotona ja juon tölkkiolutta. Kiitti progeista sillon,
never ever again - hopefully.
itis

Posts: 2,518

#85 • • itis Morning Star

Lauri, 19.7.2006 11:57:


Proge vuoden 2001-2002 merkityksessä tappoi 'skenen' yhdessä
UK Hardhousen kanssa.



Erikoinen näkemys. Tarkoitat siis, että noina vuosina kävijämäärät tippuivat tapahtumissa voimakkaasti ja ihmiset siirtyivät pois konemusiikin tapahtumista rokin, jazzin ja vaikkapa klassisen musiikin pariin? Varsinkin Screenin tapaisissa "pikkutapahtumissa" ei ollut ihmisiä koska he olivat kauhuissaan progen tappavasta tylsyydestä jota he eivät olisi millään halunneet kuunnella?

Ok.

Mä en kyl ole samaa mieltä. Mun mielestä kaiken lisäksi UK Hardi ei muun maailman mittakaavaan verrattuna edes kunnolla rantautunut suomeen joten miten ihmeessä se saattoi "tappaa skenen" kaiken sen saksa-tyylisen soittelun alle jäädessään? Vai olenko ihan yössä? (UK HH toki oli suomessa esillä mutta kuten sanottu ei siinä mittakaavassa).

Mulla on oma teoria: Varsinainen konemusiikki sinänsä ei skeneä tapa. Paljon pahaa tekee aerobic-eurodance jota tuntuu suoltavan ulos kaiken maailman tuuteista. Nasaaliääninen naislaulaja kiekuu perusbiitin päälle ruåttalaisella korostuksella jotain "älykkölauseita" ja soitanto on niin naiivia että urheiluhullut spinnaajatkin (tarkoitan sitä kuntopyörää) pysyy messissä spandeksit paukkuen. ikävä kyllä suomessa näkyvät konemusaakin esittävät mediat varsin usein A) soittavat juuri tätä tuubaa ja estävät tehokkaasti uusien ihmisten tutustumisyritykset konemusiikkiin sietämättömillä biisivalinnoillaan (KLF / Olen pahoillani, yrittäkää edes) B)Eivät vaivaudu ottamaan selvää mistä suomessa oikeasti musiikista tykkäävät ihmiset tykkäävät vaan olettavat että kaikki takahikiällä autossa luu-ulkona pillurallia ajavat rasvatukat joille "I'm a Barbie" on konemusaa ovat "niitä oikeita".

Tää teoria on sitten kärjistetty tahallisesti, en tietenkään ajattele yksioikoisesti noin ja jos omistaisin auton saattaisin itsekin ajaa luu ulkona ja soittaa kivaa musaa, mut se ehkä olis vähän muuta kuin eurodancea. KLF:n ajatus on kannattamisen arvoinen, mutta soittolistoissa ja ohjelmavalinnoissa on perkeleesti toivomisen varaa. Varsinkin jos ne pyytää supportaamaan toimintaansa... kansa valitsee korvillaan?

Milläs noille asioille mitään teet? Paitsi uskomalla että proge nousee vielä *hymy*

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

Lauri

Posts: 1,051

#86 • • Lauri Devoted

Itis, 19.7.2006 12:19:
---
Lauri, 19.7.2006 11:57:


Proge vuoden 2001-2002 merkityksessä tappoi 'skenen' yhdessä
UK Hardhousen kanssa.
---


Erikoinen näkemys. Tarkoitat siis, että noina vuosina kävijämäärät tippuivat tapahtumissa voimakkaasti ja ihmiset siirtyivät pois konemusiikin tapahtumista rokin, jazzin ja vaikkapa klassisen musiikin pariin? Varsinkin Screenin tapaisissa "pikkutapahtumissa" ei ollut ihmisiä koska he olivat kauhuissaan progen tappavasta tylsyydestä jota he eivät olisi millään halunneet kuunnella?


Milläs noille asioille mitään teet? Paitsi uskomalla että proge nousee vielä *hymy*



Se oli nimenomaan kärjistetty näkemys aiheesta ;)

Ihmiset feidaantuivat mm. alkaneen hiphop/rap/r'n'b buumin pariin.
Ja bah, Screen - hyvä vetää esimerkki Suomen ainoasta "superklubista",
jossa olisi toiminut mikä tahansa musiikki. Mutta niinhän se Screenikin
hiipui progen myötä ;)

Mutta kyllä siinä piili totuuden jyväkin, nyt kun on puhunut
ihmisten kanssa jotka feidasivat noihin aikoihin, on käynyt selväksi,
että bileiden musiikillinen anti oli tylsää ja yksitoikkoista.
Faktaa oli se, että kävijämäärät yksittäisiin tapahtumiin romahtivat,
toki osasyynä siihen oli tarjonnan lisääntyminen yli äyräiden.

Ennen Saksa-soundia UK-HH (eli nimenomaan silloin käyttöönotettu
termi "piripolkka") oli todella massiivisessa mittakaavassa. En tiedä
mitä tarkoitat sen "alle jäämisellä", toki näin kävi joskus 2002->
Mutta jos kelaat jotain aikakautta jolloin oli esim. Hallmarkin
Sundissential -veto kaapelilla, niin kyllä UK hh oli kovassa huudossa.

Eurodance taas on ollut kasvattavana tekijänä monelle aktiiviklubbaajalle,
se on pikemminkin rikastuttanut ko. "sisäpiiriä" kuin aiheuttanut hallaa.
Se, että yökerhoissa on ruvettu soittamaan enemmän ja enemmän
"meidän tuntemaa" "normaalia trancea", yms. on sitten taas aivan eri asia.

Kaikki on niin kauan paranemaan päin, kunhan progressiivinen
nenänkaivuuhouse pysyy sivuosassa.
Homegrove

Posts: 2,102

#87 • • Homegrove Further
Nyt tulee niin paljon savua korvista että voisi tehdä savumerkkejä jotka näkyisi Tukholmaan.

--
Forward thinking house music

Lauri

Posts: 1,051

#88 • • Lauri Devoted

Homegrove, 19.7.2006 14:23:
Nyt tulee niin paljon savua korvista että voisi tehdä savumerkkejä jotka näkyisi Tukholmaan.



Odotin jo ensimmäisen postauksen jälkeen jäbän kommentteja! *hali*
ezzy

Posts: 8,060

#89 • • ezzy Droid-pappa

Homegrove, 19.7.2006 14:23:
Nyt tulee niin paljon savua korvista että voisi tehdä savumerkkejä jotka näkyisi Tukholmaan.



Harmi ettei proge-dj:t kuole millään, ne on kuin torakoita :)

Ei, vaikka jättää käymättä bileissä, jättää miksaukset kommentoimatta tai kommentoi, että ne toimii unimusana loistavasti, niin ei perkele, niiltä tulee ulos vaan maistuvampaa unimusamiksausta *sars*
itis

Posts: 2,518

#90 • • itis Morning Star
Mulla on hiukan eri käsitys UKHH / Piripolkka nimitysten toisiinsa kohtaavuudesta. Mutta joo, niillä on varmasti paljon yhteistä..

Suomessa olen huomannut että juuri kukaan (tällä en tarkoita kaikkia niitä jotka tietävät) *nauru* ei tunne UKHH djtä, edes isoja nimiä. Ehkä onnella joku tunnistaa LisaLashesin koska sillä on tissit.
(ja iso nenä)

Progedeejiit sen sijaan tunnistetaan riippumatta tissien koosta tai sukupuolesta.

Joo, karrikoin taas :D

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

pinnie

Posts: 264

#91 • • pinnie

Mutta niinhän se Screenikin
hiipui progen myötä ;)



Ei nyt sentään ;) Onneksi tunnistan sarkasmin :P
Homegrove

Posts: 2,102

#92 • • Homegrove Further
Ymmärrettävistä syistä progeen liittyvät mielipiteeni ovat varsin subjektiivisia mutta en kyllä Screenissä kokenut kertaakaan mitään fiilistä että jengi haukottelee. Paras esimerkki on varmaan vikasta Screenistä (niin siis voin olla väärässä mutta sain sen käsityksen sun postista että proge tappoi Screeninkin?) jossa Digweed veti mielestäni pelkkää progea 4 tuntia setin ja helvetin monet TRANCEn ystävät hehkuttivat kyseistä settiä.

Itse näin 2002-2004 tapahtuneen klubikulttuurin nuukahduksen johtuneen siitä että vanha porukka kävi vanhaksi ja uusia ei tullut.

Nyt olen ilolla havainnut ainakin Turun suunnassa olevan täysin uuden klubi-sukupolven joka on kyllä vielä kiksukarva-vaiheessa mutta kyllä ne siitä kasvaa. :D

Niijoo se vielä että proge 2002-2003 = nitku 2005-2006

--
Forward thinking house music

CM

Posts: 1,507

#93 • • CM

Homegrove, 19.7.2006 14:54:

proge 2002-2003 = nitku 2005-2006



"Minimal has no meaning. It's progressive with a few new plug-ins! Especially now you get these minimal geeks who think they are really cool because they like this ketamine music. I grew up with minimalist classical music – that’s minimal. And the bouncing ball delay effect out of Ableton - well done, you've loaded a plug-in!” (c) James Holden

*pepsodent*
1ncarnation

Posts: 542

#94 • • Edited 1ncarnation Metrojunanseksuaali
(tech)house/electro klubit kuolleet(tai eivät ikinä syntyneetkään) Helsingissä ?

--
Veerus & Maxie Deevine - Rising

phear

Posts: 804

#100 • • phear <X>
Kuuntelen täs just progee ja onhan tää edelleen ihan helvetin hyvää musaa. Mutta en mä tätä enää tanssis ja tuskin lähtisin enää edes ulos kuuntelemaan.

Ihan sama kun gabberit, goat, kiksut, atmo-d'n'b:t yms yms. aikansa kutakin. Toimii kevyinä nostalgia-annoksina edelleen, muttei enää vedä lattialle. (tosin -98 kiksu vetäisi mut edelleen :)

Klubimusiikissa on mun mielestä melko suuressa roolissa uutuuden viehätys. Se kun hiipuu, niin hiipuu väkikin ja sitä myöten klubit. Jotain uutta tulee sitten aina tilalle.