Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 796,097 views

ville

Posts: 3,780

#1322 • • ville olen oikeasti ujo

mku, 30.7.2008 12:48:
Niin, ihan kuten iPod ei tuonut mitään uutta aikanaan, eikä niissä ole vieläkään edes puolia perus iRiverin featureista, mutta kuinkas kävi. Jos Applen menestys perustuu siihen, että ensin tulee tyyli, sitten käyttöliittymä ja viimeisenä (oleellisimmat) featuret, niin Nokia tuntuu tekevän asiat just päinvastoin. Nokialla on erittäin funktionaalisia tuotteita, muttei välttämättä vetoa isoon massaan samalla tavalla kuin Apple, koska käytettävyys on ajan myötä alkanut kärsimään kun featureja on tullut "liikaa".



Nokia on maailman suurin kännykkävalmistaja, jonka markkinaosuus about 40%. Voisin siin väittää, että Nokia on tehnyt asiat parhaalla mahdollisella tavalla ja Nokia vetoaa massaa älyttömän hyvin.


Pitäisi kuitenkin muistaa, että eri laitteet on tarkoitettu erilaisille käyttäjillä. Applella on tällä hetkellä yksi laite, joka on hintaisekseen varsin pätevä ja toimiva, mutta ei se mikään jeesuspuhelin ole, joka ratkaisee kaikki maailman ongelmat ja joka on oikea valinta kaikissa mahdollisissa tilanteissa.
tomii

Posts: 3,594

#1323 • • tomii kallion herttua

mku, 30.7.2008 12:48:
---

Entäs iTunes? Se on nyt jo maailman suurin musiikkimyyjä ja pian luultavasti johtava elokuvienkin myyjä/vuokraaja. Nyt kun sen kautta ihmiset voivat myös jakaa/myydä omia sovelluksiaan iPhonelle jne, niin kyllä oikeasti kilpailijoilla on aika paljon tekemistä jos meinaavat tosissaan haastaa noi kaikki kerralla, ja vähempi ei taida riittää.. AppStoren kautta teoriassa kuka tahansa koodaaja voi saada elantoakin.. Fiksu muutamankin euron hintainen pikkusofta voi tuossa ympäristössä myydä helpostikin kymmeniä tuhansia kopioita, tulevaisuudessa hittisofta voi myydä miljoonia.

PS. Viime keskiviikkoon mennessä AppStoresta oli tehty 25 miljoonaa downloadausta

The AppStore could spread like wildfire through Apple’s product line



Heh... saadaan varmaan vkloppuna meidän eka iPhone-peli tonne storeen. IT'S GOING TO BE HUUUUUGE!!! :D Ja lisää olisi tarkoitus puskea :)

--
reivaan kunnes kuolen

ville

Posts: 3,780

#1324 • • ville olen oikeasti ujo

mku, 1.8.2008 13:20:
Mitä luulet auttaako tommoinen ajattelu Nokiaa just nyt? Ne on saaneet olla suhteellisen rauhassa monen monta vuotta, eikä mitään oikeasti innovatiivista kilpailijaa ole näkynyt. Nokian menestys voi perustua osittain siihenkin, että yleisesti ottaen ihmiset eivät halua mitään suurta muutosta jos joku asia kerran toimii.



Väitätkö sä, että Nokia on saavuttanut 40% markkinaosuuden vain sen takia, että muut on huonoja? Ehkä sun pitäisi mennä sanomaan Motorolan, Sony Ericssonin, LG:n ja Samsungin hallituksen kokouksiin ja mennä sanomaan, että ne olleet vielä pasempia ja eivät ole osanneet mitään *justjoo*

Kuitenkin asia nyt vaan tuppaa olemaan niin, et Nokia on vuodesta toiseen onnistunut pitmään markkinaosuuden todella korkealla, muiden kilpailijoiden taistellessa toisesta tilasta. Eiköhän jokainen valmista kuitenkin haluaisi lisää markkinaosuuksia ja siten pyri tekemään asiat parhaallaisella mahdollisella tavalla.

Noin ylipäätään tän iphone hehkutuksen ja kännyköiden suhteen pitäisi muistaa, että puhelimen keskihinta on tällä hetkellä varmaan alle 100e eli jopa 1/5 siitä mitä maksaa apple. Jotta joku voi olla markkinoiden johtava myyjä, pitää näitä alle 100e luureja olla valikoimissa varsin runsaasti. Kännymarkkinoita ei sitä olla jakamassa uudestaan aivan lähitulevaisuudessa. Älypuhelimissa kilpailu sen sijaan kiristyy kovaa vauhtia, mikä on todella erinomainen asia :)


Oletko varma ettei Nokia tee niin paljon erilaisia malleja lähinnä vain bisneksen takia?



Ööh.. minkäs muun kun busineksen takia niitä malleja tehtäisiin?


PS. iPhone ei tod. ole täydellinen, mutta on se silti imo kivoin puhelin mitä olen tähän asti käyttänyt. EN kumarra omenaa, vaikka ehkä siltä vaikuttaa, mutta niillä on ainakin mun tarpeisiin parempia tuotteita kuin muilla. Mutta entisenä mainos-/markkinointialan ihmisenä Applen imago, filosofia jne. kiehtoo kyllä hitosti.



On älyttömän kiva asia, että sinä olet löytänyt laitteen, joka vastaa sun tarpeita.

Markkinointialan ihmisenä sun kuitenkin pitäisi ymmärtää, että se joka toimii sulle, ei välttis toimi kaikille :)
blastic

Posts: 930

#1325 • • blastic ballistic ballstick

mku, 1.8.2008 13:20:

Nythän se kisa vasta oikeasti alkoi? On ihme jos Nokia pystyy säilyttämään noin suuren markkinaosuuden pitäytymällä vanhassa meiningissään. Luultavasti jokainen puhelinvalmistaja on joutunut miettimään Applen takia kuvioitaan uudestaan.. ja eikös se ole hyvä juttu meille kaikille?




Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että iPhone ei edusta kovin laajaa kohderyhmää. Nokialla on malleja vähän joka lähtöön, joten en itse ainakaan usko yhden mallin tekevän merkittävää muutosta markkinoille. Joillakin alueilla kilpailua syntynee, mutta esimerkiksi halvat perusmallit ovat yksi Nokain myyntivaltti. Siihen kilpailuun iPhonella ei ole ryhtymistä.
Lost-Soul

Posts: 3,107

#1326 • • Lost-Soul los pallos

mku, 1.8.2008 14:40:

Joo, joku iPhone Nano tms olis varmaan aika tarpeen.


Tai iPhone Shuffle ;)

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Daniel Braun

Posts: 1,626

#1327 • • Daniel Braun wednesday?
Noissa puhelinvertailuissa ja markkinaosuuksissa pitää muistaa se että Nokia oli yksi ensimmäisistä joka sai tehtyä riittävän selkeän käyttövalikon.
Moni aikanaan siirtyi nokialaisiin kun käyttö olis ns. helpompaa kuin monen muun merkin.
Tuttu ja turvallinen on monelle eka valinta, vaikka ominaisuudet eivät olisikaan itselleen kaikista parhaat.
IMO SE käyttis tänäpäivänä toimii mun käteen paremmin kuin Nokialaiset.
Ennen oli toinen.
Mut kuitenkin toi iPhone vaan on skulannu käytössä paljon mukavammin.
mp3 soittimena ilo käyttää, netissä surfailee mukavasti ja puhelimena toimii kivasti.
Ei täydellinen mut mukava kone.
ville

Posts: 3,780

#1328 • • ville olen oikeasti ujo

Daniel Braun, 1.8.2008 15:47:
Ei täydellinen mut mukava kone.



Niinpä monet omainaisuudet toimii: suht ok koko, suht ok reso, suht ok softat, suht ok kamera, suht ok qwerty, suht ok ominaisuudet, mut loistava käyttis ja maailma parhaiten myytynä.

Hintaluokassaan on kyl vaikea löytää parempaa.
$

Posts: 1,802

#1329 • • $ Destination weekend!
Mä olen ihan fiiliksissä mun iPhone 2G:stä kuten myös mun työkaverit.

Kakkosluurina toista simiä varten on Nokia 7900 joka saa odotella laatikon pohjalla syksyyn asti.

Mä olen käynyt läpi aika totaalisesti kaikki E-, N-, S40 sekä S60-puhelimet ja tällä hetkellä omaan käyttöön iPhone sopii parhaiten.
Daniel Braun

Posts: 1,626

#1330 • • Daniel Braun wednesday?

ville, 1.8.2008 16:15:
---
Daniel Braun, 1.8.2008 15:47:
Ei täydellinen mut mukava kone.

---


Niinpä monet omainaisuudet toimii: suht ok koko, suht ok reso, suht ok softat, suht ok kamera, suht ok qwerty, suht ok ominaisuudet, mut loistava käyttis ja maailma parhaiten myytynä.

Hintaluokassaan on kyl vaikea löytää parempaa.


:D
Esa

Posts: 947

#1331 • • Edited Esa
Aihe: iPhone 3G

Toteamus: Soneran liittymät ovat ylihintaisia eivätkä kiinnosta.

Tausta:

iPhone on nettikäyttöön suunniteltu.
iPhonea myydään Suomessa vain Soneran liittymän kanssa (no, TeleFinlandkin toimii, mutta siihen saa vain 384 kbit/s netin).
Soneran tarjoamissa "S"-, "M"- ja "L"-liittymissä on kaikissa rajoitettu kuukausittaisen datasiirron määrää.
Jos rajan ylittää, tulee sanktiona laskua 1,49 e per siirretty megatavu (naurettava hinta, joka ei perustu millään tapaa operaattorille koituviin kustannuksiin).

Soneralla ainoa järkevän kuuloinen liittymä iPhonen jatkeeksi on "Minun Sonera", johon kun valkkaa esimerkiksi
- puhe 2000 min/kk
- sms 1000 kpl/kk
- 1 mbit/s rajoittamaton netti
plus iPhone 3G (16 GB),
tulee maksettavaa 24 kk sopimuskauden aikana 3 017,10 euroa.

Vrt. esim.

Saunalahti "Totaali2 3G", jossa
- puhe 3000 min/kk
- sms 3000 kpl/kk
- videopuhelu 3000 min/kk
- mms 3000 kpl/kk
- 1 mbit/s rajoittamaton netti
plus esim. Nokia E90 Communicator,
tulee 24 kk sopimuskauden aikana laskua 1 990,80 euroa.

iPhone+Sonera -kuviossa maksetaan siis 1 026,30 euroa siitä ilosta että saa rajoittuneemman liittymän teknisesti vähemmän kehittyneellä puhelimella.

However...

iPhone olis kiva mm. käytettävyyden & os x:n takia jos sen saisi ostettua ei-lukittuna.
iPhonen kylkeen vaikka Saunalahden Totaali 3G -liittymä (39,95e/kk), johon rajoittamaton 1mbit/s netti (19,80e/kk).
Lukitsematonta puhelinta (16 GB malli) myydään Italiassa ilmeisesti hintaan 569e, ja tuosta Sauniksen liittymästä kertyisi 24kk aikana 1 434 e...
Eli yhteensä maksettavaa 2 003 euroa (+ toimituskulut Italiasta).

Ominaisuuksiltaan parempi liittymä kuin Soneran ja kolmanneksen halvempi.

Onko kenelläkään tietoa voiko noita Italian iPhoneja (ilman liittymää) tilata netitse? Kuulemma Hong Kongistakin saisi lukitsemattomia... eri asia sit miten sellaisen saisi tänne Suomeen asti.

Vai kannattaisko vaan unohtaa koko juttu.

edit:
Näemmä täällä spekulaatiota aiheesta että mistä voi ostaa lukitsemattoman laitteen, ja toimiiko Suomessa ei-Sonera -liittymällä... mutta näemmä lähinnä mutu:a - ei tietoa - liikkeellä :
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=73&t=111445
tomii

Posts: 3,594

#1333 • • tomii kallion herttua

Niklas N., 12.8.2008 20:58:
---
Lost-Soul, 1.8.2008 14:43:
---

Tai iPhone Shuffle ;)

---

soittelee randomilla osoitekirjan numeroihin :D



:D Olisi ainakin yllärifaktoria mukana, kun lähettäis tuhmia viestejä partnerilleen, saattaisi mennä vaikka omalle mummolle :)

--
reivaan kunnes kuolen

Jone

Posts: 8,258

#1336 • • Jone Archibald Haddock
Oon nyt virallisesti liittynyt ensimmäisen mäkkiläppärini verran Apple-klaaniin. Tarkoitus olisi tällä opetella mäkkimaailman perusteet ja sitten alkaa suorittamaan siihen siirtymistä myös toimistolla.

On se vaan kaunis. Mutta en mä siitä mitään ymmärrä.
Ressiv

Posts: 1,582

#1337 • • Ressiv

Jone, 19.8.2008 17:08:
Oon nyt virallisesti liittynyt ensimmäisen mäkkiläppärini verran Apple-klaaniin. Tarkoitus olisi tällä opetella mäkkimaailman perusteet ja sitten alkaa suorittamaan siihen siirtymistä myös toimistolla.

On se vaan kaunis. Mutta en mä siitä mitään ymmärrä.



Mullaki meinas olla vähä vaikeeta tän macbookin kanssa alussa kun vuosia oli ollut wintoosa käytössä ja maccia ei ollut ikinä edes päässyt kokeileen...

mut kyl tää on *sydän*

Ei huolia, ei murheita
akir0

Posts: 2,554

#1338 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009
Kyl tässä avoimien ohjelmien maailmassa kyl törmää Macin ja Ipodin kanssa käsittämättömiin ongelmiin.

Jostain ernestin syystä ei oo mahdollista kopioida musaa iPodista Macbookin iTunesiin. ARGH!