Juhgu, 17.6.2008 16:55:
Ovatko ulkoiset näytöt joskus toimineet PC-koneissa jotenkin vaikeasti? (Tällä vuosituhannella?)
No mulla ei ole kokemusta Vistasta, mutta muistan hakanneeni kerran jos toisenkin päätäni seinään sen XP:n display-valikon kanssa läppärien ulkoisten näyttöjen kanssa. Useissa PC-näytönohjaimissa tulee vielä onneksi mukana joku OMA softa sen säätämiseen.
Vuodesta toiseen on saanut katsella erilaisissa kokouksissa sitä pelleilyä kun joku yrittää saada windowsinsa näkymään kunnolla videoprojektorissa, usually failing somehow, kun taas työkavereiden macit joko a) toimii tai b) ei toimi. Se on se mitä sä haluat kokouksessa tietää kun sä laitat koneen kiinni projektoriin - ei se, että "Paina tota, ota nopeasti raakana kakkoseen ja irvistä viidellä eri ilmeellä niin kyllä se sitten ehkä toimii, vaikka se ei heti ekaks toiminutkaan".
Mä luulin että niihin tarvii jotain adaptereita vain Applella jos silläkään.
Kun sä menet sinne asiakkaan luokse ja huomaat, että niiden videotykkiin ei mee muuta ku VGA-kaapeli niin sitten sä vaihdat adapteria. Ainakin vierestä katsottuna tämä on tuntunut työkavereilla toimivan varsin ongelmitta.
Entä tarviiks niihin asentaa ajureita? Tarviiks suspendiin/hibernateen? Eiks se yleensä toimi ihan niin että painaa virtanappia tai laittaa kannen kiinni, ei pitäis olla kamalan vaikeeta?
Ehkä mä olen vielä viime vuosituhannella, mutta olen kerran jos toisenkin joutunut päivittämään näytönohjaimen ajurit ja biosin, että saan tällaiset _perustoiminnot_ pelittämään Windowsissa (jos silloinkaan - windows + hibernate ei oo aina ollut vahvin valinta käyttöjärjestelmän vakauden kannalta). Voihan se teitenkin olla, että jos ostaa kaupasta läppärin, joka on selkeästi testattu toimivaksi Windowsin kanssa (mistä tämän tietää? ja mitä sitten kun seuraava service pack hajottaa jotain?) niin tilanne voi olla tänä päivänä ruusuisampi, mutta macin tapauksessa kyseessä on ainakun suhteellisen varma valinta kun erilaista rautaa on niin vähän ja kontrolloidusti jaossa, että toimivuus on helpompi testata.
En yritä tässäkään sanoa että PC olis parempi vaihtoehto mutta mä en nyt hiffaa yhtään tota logiikkaa. Vai onks Steve Jobs sanonu että noi asiat on Applella uusia mullistavia innovaatioita?
Se, että useimmin käytetyt jutut näyttäisi toimivan ilman hirveätä säätöä on kyllä mun mielestäni sellainen innovaatio, joka olisi PC-puolellakin saanut tulla jo aikaa sitten.. Sehän alkaa jo melkein pitämään paikkaansa noiden uusien Linux-distrojen kanssa, mutta tosiaan PC-puolen hibernointi on käytännössä todella vaikeita testata luotettavasti toimivaksi kun käyttöjärjestelmän ja raudan (plus lisälaitteet) toimittaa eri tahot eri sykleissä, että en ihmettele, vaikka jos jonkinlaista ongelmaa ilmenisi edelleen.
Koska linuxilla ajureiden kanssa kikkailu on helpompaa?
En muista koska olisin viimeksi asentanut Linuxiin ajuria ja käytän kuitenkin Linuxia päivittäin duunissa. Ja jos jonkun proprietary näytönohjainajurin joutuu asentamaan niin sillekin on oleensä joku paketinhallinnan kautta toimiva skripti, että ei paljon tarvitse päätä raapia. Sit jos jotain joutuu oikeasti itse asentamaan niin useimmilla menee kyllä sormi suuhun, mutta suosittelen, että kokeilet omaan vaikka Ubuntun uusinta live-CD:tä ja raportoit, että mikä EI toimi out of the box (paitsi hibernointi ja jotkut ulkoiset näytöt - jos nekään enää :D).
Digitaalinen kuvan ulostulo yleensä tosiaan löytyy nykypäivän leluista, mutta DVI on liittimenä niin mielettömän kokoinen, että se tekee melkein väkisin koneestakin hirveän möhkäleen :D
---
...what
Voit kokeilla laittaa laittaa sisäänrakennettua DVI-liitintä, vaikkapa Macbook Airiin ja miettiä, että mikä menee vikaan ;) Tämänhetkinen läppärinikin on sitä kokoluokkaa, että DVI-liitin ei tuohon menisi ja tuo VGA-liitinkin on niin rajoilla kun olla ja voi.
Mutta voi olla, että joutuu jokatapauksessa ottamaan jonkun isomman mötikän jos firman kaikki koneet vaihdetaan macceihin ja Airissa ei ole riittävästi tehoa perusleikkeihin.